Kraft og metallspaker er sjelden rette løsningen.
For å ta det grunnleggende først:
- Hvilke felger og dekk er det snakk om? Enkelte kombinasjoner er notorisk vanskelige, f.eks. enkelte Schwalbe-dekk på enkelte Stan's Notubes-felger.
- Hvilken felgtape bruker du? Notubes' gule felgtape fungerer som regel godt.
Jeg har god erfaring med å få vanskelige dekk på ved å
- dytte dekk-kantene inn mot senter av felgen;
- gjerne bruke strips for å holde dekk-kantene på plass i senter av felgen;
- og siden benne forsiktig siste bit av dekket inn, ved hjelp av dekkspake om nødvendig. Synes
Crankbrothers Speedier Lever fungerer best. Skraper ikke opp og brekker ikke. (Bikeshop har forresten ikke skjønt poenget med spaken, men det er en annen sak

Se heller
her)
Selv heller jeg guffe rett i dekket før jeg benner siste bit av dekket inn. Andre åpner ventil.
Det kan skje at dekket suger seg fast i felgen og det oppstår ujevnheter. For å sikre at dekket knepper riktig på plass og det ikke oppstår ujevnheter/sleng i dekket, kan man
- gjerne bruke såpevann eller
Schwalbe Easy Fit langs dekkanten. Jeg har best erfaring med sistnevnte. Andre sverger til ren Zalo;
- bruke rimelig høyt lufttrykk for å få dekket til å kneppe på plass. Her må man ta hensyn til hva dekk og felg tåler;
- om nødvendig massere dekket på plass. Enkelte plasserer dekket i klemme mellom metalldør og -karm og legger litt vekt på hjulet til dekket er på plass. Gjelder å ikke bruke for mye kraft.
Om du skal sette opp/bytte en del dekk, vil
Joe Blow Booster,
Bontrager Flash Charger eller
Airshot gjøre slangeløst oppsett til en lek.