Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge om fra 9 delt til 10 delt

Bygge om fra 9 delt til 10 delt #2373048 04/01/2017 08:28
SkylineR34 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har ett lite vinterprosjekt med ombygging av sykkelen til poden. I dag står det ett par X0 twistere på den og den er satt opp med 2*9. Har ett sett X01 triggere liggende som jeg tenkte å sette på, men disse er 2*10. Kassetten bak begynner allikevel å bli slitt, så denne tenkte jeg å bytte til 10 delt.

Spørsmålet mitt blir da... Må jeg egentlig ha nytt bakgir? Det er jo triggerene som justerer hvor mye bakgiret skal gå, og utvekslingen (trigger mot gir) på selve giret er vel den samme? Regner med at det er flere her inne som har gjort noe tilsvarende:-)

Livet begynner der komfortsonen

Cannondale Scalpel 1
Cannondale Supersix Hi-Mod Red
Re: Bygge om fra 9 delt til 10 delt [Re: SkylineR34] #2373129 04/01/2017 10:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
X01 er 1x11, sånn til info ICON_SMILE

Du må ha nytt bakgir. Jeg har gjort feilen med å kjøre 9-delt hendel og 10-delt bakgir og kassett, og det har gått dårlig. Ingen (ok, kanskje 2-3 blir riktig-ish) gir blir riktig, og det vil slure og hoppe. Det er fordi det trekkes forskjellig antall mm vaier per mm bevegelse av giret, slik at selv om du har like stor horisontal avstand mellom største og minste drev på kassetten på 9- og 10-delt, vil du ha forskjellig lengde med vaier som må flytte seg for å flytte girarmen.

M.a.o. så er dette ikke korrekt:
Sitat: SkylineR34
og utvekslingen (trigger mot gir) på selve giret er vel den samme?

Grunnen til at det er sånn er at siden girarmen må forflytte seg mindre mellom hvert gir, vil gir som trekker mindre kabel per mm bli veldig følsomme for variasjoner i posisjon (som følge av friksjon og 95% justert gir). Feiltoleranse der altså.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bygge om fra 9 delt til 10 delt [Re: SkylineR34] #2373266 04/01/2017 16:29
SkylineR34 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker, da er det sikkert XO jeg har liggende.. Er i alle fall 2*10:-)

Var jo ikke det svaret jeg ville ha.. Ja, ja da får jeg vel investere i nytt bakgir også, alternativt bare la det være... Men klør jo litt i mekkefingrene da... Får se hva jeg gjør. Noen som har ett pent brukt 10 delt sram bakgir liggende å slenge?

Livet begynner der komfortsonen

Cannondale Scalpel 1
Cannondale Supersix Hi-Mod Red

Moderator  support