Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny praksis hos forsikringsselskapene v kaskoskade?

Ny praksis hos forsikringsselskapene v kaskoskade? #2372656 02/01/2017 19:36
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Jeg har tre spørsmål i forbindelse med en skadesak som enda ikke er avsluttet. De presenteres underveis. Håper du tar deg tid til å lese igjennom og å gi en tilbakemelding ICON_SMILE

En søndag formiddag medio september i høst når jeg skulle ut og sykle, la jeg merke til at bilen vår var ripet opp langs sidene og på bakluken. Den var parkert ved bopel sentralt i Oslo. Det var tre andre biler parkert på samme rekke som også var påført tilsvarende skader. Vi parkerte bilen natten i forveien i halv ett tiden, så vi vet at det skjedde i løpet av natten. Dessverre vet vi ikke hvem som utførte udåden. Ergo ble dette et valg om å dekke skaden selv, eller å bruke kaskoforsikringen.

Etter skadetakst hos Møller bil (det er en VW Passat, 2008 (skal aldri ha VAG-produkt igjen inntil de lages i rustfritt stål eller aller helst kompositt)) ble det klart at det måtte bli sistnevnte. Dette medførte bonustap og utløste egenandel på kroner 6000. Skaden ble taksert til kroner 39000.

Takstmann hos Møller forklarte at alle godkjente verksteder bruker et standardisert system ved slike skader. Ripen på langs av bilen løper omkring 10 centimeter under vinduene. Nesten nederst på døra går det en pyntelist i krom. Takstmann sa de ville lakkere flaten fra vinduet ned til kromlista; ikke under. Dette reagerte jeg på. Bilen er sort, åtte år gammel, og ny og gammel lakk vil ikke være i nærheten av å korrelere. Til dette var tilsvaret at det ville jevne seg ut i løpet av noen år ...

Spørsmål 1: er dette god kål? De lakkerer altså halve flaten, noe som vil etterlate et tydelig skille. I vilkårene står det at de skal sette bilen tilbake til samme stand som før skaden.

Som på mange VAG-produkter, og spesielt VW, har rust stått på menyen i flere år allerede. Det er blant annet rust langs nevnte kromlist. Dette var jeg tidlig inne hos Møller for å få vurdert. På daværende tidspunkt fremstod det som bobler i lakken. Takstmann forklarte den gang at de hadde hatt problemer på denne modellen, fordi kromlista var klipset fast. På faceliften var samme list limt, for å unngå vibrasjons/kontaktskade på lakken. Bilen var da akkurat 5 1/2 år gammel; utenfor reklamasjonsfrist, men godt innenfor rustgarantien VW opererer med på 12 år (gjennomrusting).

Svaret fra Møller: vi dekker halve kostnaden. Halve kostnaden var til opplysning 55000 kroner. Rust i festet til takrails (originale), rundt baklyktene, begge framdørene, og på panser. Etter mye om og men, uten å komme noe sted, endte det med et klart nei fra meg. Alle disse skadene viste seg i form av bobler i lakken.

I dag, snart 3 år senere, har rusten fått utvikle seg og fremstår nå som skjemmende.

Spørsmål 2: når tilbudet fra forsikringsselskapet forelå var den nedjustert fra 39000 til 26000. De ville ikke dekke skader på verken fører- eller passasjerdør, grunnet rust langs pyntelistene. Det er 3 rustflekker på 3x3 cm. Et område på døren de i utgangspunktet ikke skulle dekke, all den tid de bare ville lakkere mellom vindu og pyntelist.

Nok VW og Møller tenkte vi, og bestilte oss ny bil hos noen andre. Vi byttet forsikringsselskap i samme slengen. Til pass for begge.

Ettersom vi ikke ville få dekket det det ville koste å utbedre skadene vurderte vi å selge bilen på rot, og ta et kontantoppgjør fra forsikringsselskapet. Har hatt hell ved et tidligere skadetilfelle på en motorsykkel, hvor jeg gjorde deler av arbeidet selv og slik "sparte inn" deler av egenandelen. Den gang holdt selskapet tilbake momsen, inntil jeg framla kvittering på delekjøp, samt på for 30 pst av estimert arbeidskost. Intet annet. Det sparte selskapet mange tusenalpper på, sammenlignet ved å bruke verkstedet.

Dette leder meg til spørsmål 3, og svaret jeg fikk fra skadekonsulenten nå:

"I foreliggende skadesak vil kontantoppgjøret bli slik:

kr. 20.818 (godkjent netto skadetakst)
- kr. 8.969 (50 % av verkstedets arbeidspenger)
- kr. 6.000 (alminnelig kaskoegenandel)

= kr. 5.849 til utbetaling."

Ble rimelig satt ut. Her har de altså klart kunststykket å manøvrere seg ned fra opprinnelige 39000 kroner til i underkant av 6000. I tillegg mister vi bonus. Resultatet blir at vi går i minus. Er det rart bransjen går med milliardoverskudd?

Vi har råd til å kjøpe ny bil, og skal ikke klage for høylytt. Allikevel sitter vi igjen med rundt 70000 kroner mindre om vi selger den som den er kontra en bil uten rust og riper. Det er ikke penger man finner langs veien, og ekstra surt er det når man betaler dyrt for en kaskoforsikring som til syvende og sist ikke dekker noe mer enn en delkasko ville gjort. For meg er dette viktig av prinsipiell karakter som av økonomisk. Skal vi la oss flå?

Følgelig står vi igjen med to alternativer. Enten å sette bilen inn hos et rimeligere verksted enn Møller, og la de gjøre mest mulig for 20.000. Slik får vi et noe bedre produkt enn nå - samtidig lar vi selskapet blø så mye som de har sagt seg villig til. Alternativet er å sette en strek over hele skiten - for kontantutbetaling er ikke et alternativ. Eller, er det noen som har bedre forslag?

Redigert av mabo; 02/01/2017 20:43.
Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: mabo] #2372657 02/01/2017 19:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hva er det du mener er ny praksis her?

Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: anonym22] #2372672 02/01/2017 20:43
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Beklager, ser ut til at det ble postet mens jeg var i startfasen av innlegget.

Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: mabo] #2372679 02/01/2017 20:57
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg tør ikke mene noe om skadetilfellet ditt, men jeg har en 2008-modell Huyndai Santa Fe. Jeg fikk litt rust over frontruta i 2014 (tror jeg). Gikk selvfølgelig ikke på rustgarantien- greit nok.
Fikk pris på utbedring av skaden hos en stor billakkerer i området på nærmere 20000. Fikk deretter pris hos en mindre billakkerer ute på bygda på nesten 3x mindre.

Endte selvfølgelig opp med det billige, og er fortsatt storfornøyd med resultatet. Det ble en fargeforskjell, men den kan jeg leve med på en gammel bil.

Anbefaler deg å ta kontakt med noen mindre lakkeringsverksteder, som ikke har like store overhead-kostnader. Dette gjør at de kan slippe seg ned i pris for like godt utført arbeid. Verkstedet jeg brukte ligger 1,5 time utenfor Oslo.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: stosu] #2372682 02/01/2017 21:01
M
mabo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Takk for tilbakemeldingen. Dette høres jo interessant ut. Kanskje du vil oppgi hva aktøren heter også? ICON_SMILE Jeg kjører lett halvannen time hvis det er mulig å få et godt resultat for de kronene selskapet har satt taksten til.

Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: mabo] #2372685 02/01/2017 21:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Har ikke brukt de selv, men har sjekket ut/vurdert disse to tidligere:
http://roa.no/smartrepair/
http://www.bilkosmetikk.no/smart-repair/

Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: mabo] #2372753 03/01/2017 08:40
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har brukt Micropaint (Bergen) til retting + lakking av bulk/ripe. Møller takserte til 21.000. MPS gjorde jobben til 7000. Ikke mulig å se rep.jobben i ettertid. Nå er det fem år siden.

-fx

move 'zig'
Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: mabo] #2372924 03/01/2017 15:10
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg brukte Korsbakken auto i Stange kommune.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ny praksis hos forsikringsselskapene ved kaskoskad [Re: mabo] #2373859 07/01/2017 06:47
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Mulig jeg har gått glipp av noe, men stusser på at du har tenkt å bruke forsikringa. Medfører det ikke bonustap å benytte den? Det vil jo i så fall være et stort tapsprosjekt, ift de små beløpene det er snakk om

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå