Bo på Bærums verk - yey or nay? MK2
|
Re: Bo på Bærums verk - yey or nay? MK2
[Re: JB.]
08/01/2017 14:53
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har inntrykk av at befolkningen i LD er ganske homogen, altså stort sett etnisk norske (kan man fortsatt si det, eller er det ikke PK lenger?). Korriger meg om jeg tar feil.
Per nå er Rasta i Lørenskog og Asker øst de mest aktuelle områdene. Veldig vanskelig å skulle velge ett av områdene for det er pluss og minus med dem alle.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: eirikbk]
08/01/2017 16:30
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan er det med "kulturell" fordeling i området BV? Er oppvokst på østkanten selv og vil ha det i et solid mindretall, selv om det er lite politisk korrekt å si, men sånn er det gitt.
Tja, kan si at det er en i mine øyne ganske ok miks på BV. Det er mye man kan lese om hvordan få til et optimalt område mtp demografisk fordeling. En av disse er fordelingen av leiligheter, rekkehus og eneboliger, samt utleie/eier, kommunalt eid mm. I barnehagen (60 unger, 4 avd.) tror jeg de var oppe i over 15+ nasjonaliteter. Det er egentlig de "etnisk norske" som ikke plukker opp etter bikkja eller kjører fort i boligområder som tærer på meg, heller enn at jeg kan måtte bli nødt til å slå om til litt rudimentær norsk/engelsk i løpet av en uke.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/01/2017 17:07
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lommedalen er etnisk homogent, men man får miksen fra BV på ungdomsskolen og enda mer på vgs om man ikke søker seg til stabekk e.l.
Rykkinn er snart som Holmlia og Stovner.
|
|
|
08/01/2017 18:23
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg er oppvokst i Asker og kan anbefale dette. Men i mine øyne må du holde deg på nordsiden av motorveien. Iallefall når man har passert Asker sentrum mot Drammen. Ok Drengsrud går fint. Borgen, Dikemark og Heggedal er slum i mine øyne. Men dette er jo min subjektive mening haha. Men hadde ikke råd til å bo i Asker når vi trengte mere plass, så vi endte på Tranby i tre år. Kjempetrivelig plass og halve prisen av Asker. Kun 5 min lenger på E18. Men orka ikke ment pendling til byen og flytta til Sørlandet i stedet.
|
|
|
08/01/2017 19:30
|
Camo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har gjort klassereisen fra østkanten selv, men ønsker ikke at barna skal havne på Midtstuen v2 heller når de blir store. Ny Midstuen? Gikk der selv, og kommer for å si det sånn ikke til å ta over barndomshjemmet når den tid kommer... Boligområdet vi bor i nå sogner til Grindbakken og Midtstuen. Sistnevnte vil jeg unngå for all del. Gjelder å flytte mens det fortsatt er tidlige barnehageår. Hvordan er det med "kulturell" fordeling i området BV? Er oppvokst på østkanten selv og vil ha det i et solid mindretall, selv om det er lite politisk korrekt å si, men sånn er det gitt. Ble litt nysgjerrig, hva er feil med midtstuen?
|
|
|
[Re: Camo]
09/01/2017 09:05
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har gjort klassereisen fra østkanten selv, men ønsker ikke at barna skal havne på Midtstuen v2 heller når de blir store. Ny Midstuen? Gikk der selv, og kommer for å si det sånn ikke til å ta over barndomshjemmet når den tid kommer... Boligområdet vi bor i nå sogner til Grindbakken og Midtstuen. Sistnevnte vil jeg unngå for all del. Gjelder å flytte mens det fortsatt er tidlige barnehageår. Hvordan er det med "kulturell" fordeling i området BV? Er oppvokst på østkanten selv og vil ha det i et solid mindretall, selv om det er lite politisk korrekt å si, men sånn er det gitt. Ble litt nysgjerrig, hva er feil med midtstuen? Byens mest pengesterke og snobbete elevmasse fra digre villaer i åsen. Da er det ikke så greit å komme fra blokkområdet. Dyre merkeklær, glatte holdninger osv. Mye følt press på perfekthet, prestasjoner, klær. "Alle" skal bli leger eller advokater. Foreldre som sender advokatbrev til skolen hvis ungen ikke får forventet karakter. Eller bare sender advokaten til foreldremøtene fremfor å møte selv... Kona gikk på en vestkant vgs og er heller ikke noen fan av mennesketypene som dominerer områder som sogner til Midtstuen. Stereotyper lager seg ikke selv. Dette vil jeg ikke at ungene mine skal belastes med.
|
|
|
09/01/2017 09:12
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble litt nysgjerrig, hva er feil med midtstuen?
Byens mest pengesterke og snobbete elevmasse fra digre villaer i åsen. Da er det ikke så greit å komme fra blokkområdet. Dyre merkeklær, glatte holdninger osv. Mye følt press på perfekthet, prestasjoner, klær. "Alle" skal bli leger eller advokater. Foreldre som sender advokatbrev til skolen hvis ungen ikke får forventet karakter. Eller bare sender advokaten til foreldremøtene fremfor å møte selv... Kona gikk på en vestkant vgs og er heller ikke noen fan av mennesketypene som dominerer områder som sogner til Midtstuen. Stereotyper lager seg ikke selv. Dette vil jeg ikke at ungene mine skal belastes med. Dette kan man nok kjenne litt på i områder som BV også, selv om det er færre superrike i området i forhold til Midtstuen og Holmenkollen. Hvis man ser på noen av de litt, hva skal jeg si, særskilte integreringsutfordringene Bærum har og har hatt er jeg ikke i tvil om at noe av det dreier seg om store forskjeller.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
09/01/2017 09:13
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er det med "kulturell" fordeling i området BV? Er oppvokst på østkanten selv og vil ha det i et solid mindretall, selv om det er lite politisk korrekt å si, men sånn er det gitt.
Tja, kan si at det er en i mine øyne ganske ok miks på BV. Det er mye man kan lese om hvordan få til et optimalt område mtp demografisk fordeling. En av disse er fordelingen av leiligheter, rekkehus og eneboliger, samt utleie/eier, kommunalt eid mm. I barnehagen (60 unger, 4 avd.) tror jeg de var oppe i over 15+ nasjonaliteter. Det er egentlig de "etnisk norske" som ikke plukker opp etter bikkja eller kjører fort i boligområder som tærer på meg, heller enn at jeg kan måtte bli nødt til å slå om til litt rudimentær norsk/engelsk i løpet av en uke. 15+ nasjonaliteter av 60 virker greit (antar det gjelder både vestlig og ikke-vestlig). Minner litt om barne-/ ungdomsskolen jeg gikk på. Vi hadde over 20 nasjonaliteter, men opplevde andel, miks og samhold som veldig god. Bortsett fra noen få jenter med som aldri sa noe eller fikk være med på noenting. Litt annen miks der i dag, dog. BV ligger kanskje ikke an til å gå mot Rykkintendenser (ref Holmlia/Stovner/Furuset). Til det er vel prisene forholdsvis høye?
|
|
|
09/01/2017 09:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ble litt nysgjerrig, hva er feil med midtstuen?
Byens mest pengesterke og snobbete elevmasse fra digre villaer i åsen. Da er det ikke så greit å komme fra blokkområdet. Dyre merkeklær, glatte holdninger osv. Mye følt press på perfekthet, prestasjoner, klær. "Alle" skal bli leger eller advokater. Foreldre som sender advokatbrev til skolen hvis ungen ikke får forventet karakter. Eller bare sender advokaten til foreldremøtene fremfor å møte selv... Kona gikk på en vestkant vgs og er heller ikke noen fan av mennesketypene som dominerer områder som sogner til Midtstuen. Stereotyper lager seg ikke selv. Dette vil jeg ikke at ungene mine skal belastes med. Mye samme erfaringer jeg har. Man skues på pappas evne til å betale for ting (noe min pappa IKKE hadde).
Redigert av baronKanon; 09/01/2017 09:51.
|
|
|
09/01/2017 09:46
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Finner ikke statistikk, men tror ikke prisforskjellene er så store. Tipper vel BV / Gullhaug unntatt Lesterud fort går samme vei som Rykkinn. Blokkbebyggelsen på BV er av nyere dato enn Rykkinn. Det som skjer er at innvandrere først kjøper blokker, så kjøper de senere rekkehus og etter hvert eneboliger i samme område. Bare å se på f.eks. Bjørndal i Oslo.
|
|
|
[Re: larsdx]
09/01/2017 11:14
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Tipper vel BV / Gullhaug unntatt Lesterud fort går samme vei som Rykkinn. Blokkbebyggelsen på BV er av nyere dato enn Rykkinn. Det som skjer er at innvandrere først kjøper blokker, så kjøper de senere rekkehus og etter hvert eneboliger i samme område. Bare å se på f.eks. Bjørndal i Oslo. Hmm. Flere som har samme oppfatning? Var før jul på visning på Gullhaug, enebolig, rett vest for Gullhaug busstopp med bare et lite skogsbelte mellom boligen og skianlegget. Var div. årsaker til at den boligen ikke ble aktuell. Hadde ikke tenkt særlig på BV tidligere, mest fordi jeg ikke kjenner området, men det jobber jeg med nå. Geografisk ligger det jo på et aktuelt sted. Minuset ved Gullhaug/Eineåsen er en formidabel stigning hjemover... Men dere som kjenner BV, hva er: - Bra med å bo der - Ikke så bra
|
|
|
09/01/2017 11:29
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å motsi meg selv litt: Vi ser jo i Oslo nå at områder med relativt høy innvandrertetthet, for eksempel Lambertseter og Manglerud, har blitt "hvitere" som følge av økte boligpriser. Det samme kan jo kanskje skje på BV, ettersom forbindelsene til Oslo er såpass gode (riktignok avhengig av Ruter).
Ellers er det greit å ha i mente at det er korte avstander mellom disse boligområdene i Vestre Bærum. Så det vil uansett aldri bli så homogent som Holmelkollen eller Haugenstua.
Om denne delen av Bærum, har bodd på Rykkinn, Kolsås og er opprinnelig fra Lommedalen: Det var jo greit å vokse opp der, selv om ungdomsmiljøet var røffere på 90-tallet enn jeg har inntrykk av at det er nå. Men da jeg ble 18 flyttet jeg. Og da jeg ble spurt av lokalavisen om jeg hadde noe positivt å si om Bærum måtte jeg tenke meg om ganske lenge. Jeg registrerer imidlertid at mange av de jeg gikk på skole med fortsatt bor i de samme områdene, så alle har vel ikke samme erfaringer som meg.
|
|
|
09/01/2017 12:54
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men så er jo du en utpreget pessimistisk fyr  Neida, jeg er forsåvidt enig. Jeg har jo et lass av fordommer mot Bærum selv, spesielt den delen som bidrar til stereotypen. Derfor blir jeg glad av å se spennet fra finansfolk til håndverkere som henter i barnehagen. Lite snobbekultur der i hvert fall. I selvransakelsens ånd, negative ting er: Skolekretser endrer seg ofte (hyppigere enn Oslo?) Det er en snabla lei stigning over steinshøgda for å komme seg hjem. (Dobbelt opp om du skal opp til Gullhaug i tillegg etterpå!) Det er langt (nok) til Oslo. I praksis begynner alt av stisykling med klatring (men du blir sterk...) Mye bilkjøring lokalt (Lobbyerer mot dette...) Kollektivt er det i endring, men med folkeopprør er det håp. Lite utesteder/vannhull, men greit med spisemuligheter på Verket. Homogent politisk (Bærumsproblem) For oss var det hovedsaklig 3 ting som avgjorde; - Greit kollektivt og ok vei til vestsiden av Oslos arbeidsmarked - Hustype/utforming slik vi ville ha til en riktig pris (Funkis/store vindusflater) - Kort vei til bhg og skole
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
09/01/2017 13:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Realist, ikke pessimist.
For oss som husker vannhullene i Bæurm er det knapt noe savn. Bortsett fra Kroa i Lommedalen med tacobuffet på fredager.
Handlegaten på Bærums Verk er veldig hyggelig. Trivelig måte å gjøre unna lørdagshandelen på.
|
|
|
09/01/2017 20:46
|
Kalle_k
Fersking
|
Fersking
Folk er litt mere laid back i Lommedalen, min analyse er at det pga lavere boligpriser som er en funksjon av avstand til byen. Området tiltrekker seg ikke folk som er opptatt av prestisje. I de 6 årene jeg har bodd her, har jeg kun møtt på tre ekte Lommedøler, de fleste er fra alle andre steder. Vi havnet her ved en tilfeldighet, og angrer ikke. Du får frisk luft, fin natur i umiddelbar nærhet, relativt trygge oppvekstvilkår, mer plass for penga, ulempen er avstanden til byen hvis du jobber der, eller liker å bruke byen aktivt. Vinmonopolet etablerer seg nå på Bærums Verk, som forøvrig er et sted hvor man slippe kø og mas.
|
|
|
14/01/2017 14:29
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Den er litt over vårt budsjett, men skal sjekke ut visningen. Takk for tips! Har dukket opp flere aktuelle boliger den siste tiden så vi får se hva det blir til.
Stemmer larsdx' betraktninger om at deler av BV er blitt/ på vei til å bli som Ryikkn? Jeg kjenner ikke lokalområdene godt nok, og husker BV/ LD fra midten av nittitallet da jeg var der av og til.
Hvilke områder er det i så fall som har gått i Holmlia-retning?
Mer konkret: Hvordan er Lesterud og boligfeltene omkring Lommedalen Skole?
|
|
|
14/01/2017 15:36
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg syns også den virka litt i dyreste laget men har ikke gjort noen nærmere analyse av om det er realistisk sum eller ei.
|
|
|
28/02/2017 20:10
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bumper denne litt. Har sett litt på nedre del av Gullhaug, og det som ligger nær Sleiverud. Her er det flere fine små grender med allrighte hus. Likevel er jeg litt usikker på grunn av hva jeg har hørt om Rykkinn/Grorud-tendenser på Gullhaug. Andre jeg har hørt med forteller at Gullhaug er relativt hvitt og homogent. Noen som kjenner Gullhaug skole? Skulle gjerne hatt litt mer input på denne delen av BV.
|
|
|
12/08/2017 18:14
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
For vår del endte det med hus på Bærums Verk, Gullhaug. Har ikke angret et sekund! Det er er et fantastisk sted å bo både for voksne og barn med alt jeg kan ønske meg i nærheten. Alt tullet enkelte har fortalt om Oslo øst-tendenser på Verket/ Lommedalen kan jeg ikke forstå hvor kommer fra. Nonsens.
Jeg har ikke fått så mye tid til å sjekke ut stimulighetene, men har funnet noen kanonstier rundt Burudvann som virkelig er noe av det kuleste jeg har syklet på lenge. Men det er mye som gror igjen, så det trengs flere stisyklister i området!
Bærums verk anbefales! Hilsen ex-Tåsen/ Normarka-gutt
|
|
|
13/08/2017 20:15
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så det ble det ja? Vælkommen! Jeg går på overtid svanger med en plan om Bærumsmarka/Krokskogens utbryterfraksjon av Tirsdagsklubben. Så langt har jeg grublet på navn og tidspunkt som kan passe. Skal si fra når noe skjer!
|
|
|
13/08/2017 20:34
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alt tullet enkelte har fortalt om Oslo øst-tendenser på Verket/ Lommedalen kan jeg ikke forstå hvor kommer fra. Nonsens. Da må du lese en gang til. Ingen som har sagt det.
|
|
|
[Re: larsdx]
14/08/2017 04:26
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Alt tullet enkelte har fortalt om Oslo øst-tendenser på Verket/ Lommedalen kan jeg ikke forstå hvor kommer fra. Nonsens. Da må du lese en gang til. Ingen som har sagt det. Sikkert noen som har kommunikasjon utenfor dette forumet😀
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: Anders A-R]
14/08/2017 05:31
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Så det ble det ja? Vælkommen! Jeg går på overtid svanger med en plan om Bærumsmarka/Krokskogens utbryterfraksjon av Tirsdagsklubben. Så langt har jeg grublet på navn og tidspunkt som kan passe. Skal si fra når noe skjer!
Takk! Som sagt veldig godt fornøyd! Jeg er absolutt interessert i å slutte meg til fraksjonen. Tror onsdager er den eneste ettermiddagen det ikke passer. Var aldri med på Tirsdagsklubben, men hadde noen turer med Torsdagklubben/ foreningen da de holdt på i Nordmarka. larsdx: Jeg har (heldigvis) kommunikasjon med andre mennesker utenfor dette forumet også ;-)
|
|
|
14/08/2017 20:56
|
JB.
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Rettelse: tirsdager er eneste som ikke passer for min del.
|
|
|
29/11/2021 21:36
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Jeg tillater meg å gjenopplive denne tråden. Hva er dagens status på Bærums verk? Jeg begynner å jobbe på Lysaker til neste år, og Bærums verk ser ut til å være et sted hvor man får mye rekkehus for pengene sammenlignet med f.eks. Bekkestua, Kolsås og andre steder på den siden av byen. Men er prisene lavere fordi det er langt unna resten av verden, eller er det noen andre abere man burde vite om? Eller er det et allikevel et kupp hvis man skal (el)sykkelpendle til Lysaker? Og hvordan er stisyklinga?
|
|
|
30/11/2021 09:07
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Det er mange gode stier ved Bærums Verk / Rykkinn. Blant annet fra Gullhaug, hvor Kalas Cup arrangeres og i terrenget nordvestover retning Krokskogen.
|
|
|
[Re: Akaly]
30/11/2021 09:46
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg tillater meg å gjenopplive denne tråden. Hva er dagens status på Bærums verk? Jeg begynner å jobbe på Lysaker til neste år, og Bærums verk ser ut til å være et sted hvor man får mye rekkehus for pengene sammenlignet med f.eks. Bekkestua, Kolsås og andre steder på den siden av byen. Men er prisene lavere fordi det er langt unna resten av verden, eller er det noen andre abere man burde vite om? Eller er det et allikevel et kupp hvis man skal (el)sykkelpendle til Lysaker? Og hvordan er stisyklinga? Har du barn? jeg vokste opp på Bærums Verk (85-99), og så har foreldrene mine bodd i Lommedalen (2000-2019) etter det. Jeg har selvsagt ikke relevant erfaring med å bo der nå. Men et par betraktninger har jeg, spesielt som barn/ungdom. Bærums Verk er inngangen til Lommedalen. I en hver dal er det mange oppover eller nedoverbakker. Jeg husker at det ALLTID var oppoverbakke (som barn). Det gjør jo ingenting, men det ikke spesielt flatt Du er nærme snøsikre områder. Sola skinner aldri i By (litt som i sørkedalen), og langrennsføret kommer tidlig. Det er digg. Jeg gikk aktivt på langrenn, det ga meg et fortrinn i snøfattige perioder. Hvis du eller samboere pendler på noen annen måte en sykkel (spesielt bil), så er det litt forskjell å bo på Toppenhaug vs Gullhaug eller Helset. Eller sagt på en annen måte, det er bedre å bo på sørsiden av rundkjøringen ved Maxbo Bærums Verk hvis du trenger å kjøre i rushen. Her har sikkert andre mer relevant og oppdatert erfaring enn meg, men jeg har hørt at det har blitt verre etter at BV skole ble lagt ned. Hvis du sykler så er det jo ett fett. Nydelige stier (som omtalt). Som oftest er det oppoverbakke før du kommer til stien Jeg husker at jeg som ungdom satt MYE på buss. Enten til ungdomsskole, vgs eller til mer sentrale strøk (som f.eks Sandvika). Veien til Oslo var lang. Har bare gode minner derfra, men ville ikke bodd der selv - mest preget av at jeg har vokst opp der og ble ferdig med området. Jeg føler at det er for langt unna byen og venner der, som jeg setter pris på.
Redigert av Trond Vidar; 01/12/2021 10:38. Rediger grunn: punktum og slikt.
|
|
|
30/11/2021 18:10
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Status? Tja, nokså uendra fra forrige runde i tråden. Som Trond Vidar sier over, så er det noen lokale forhold som det er greit å være obs på.
Du får trent godt - det er stort sett oppoverbakke med mindre du bor i bunn av dalen, og da er jo solforholdene så som så vinterstid. Vi bor langt nede på vestsiden og har vel knapt 1 time direkte sol på den mørkeste tida. Men vi har sol fra sikkert nærmere 0500 om morgenen på sommeren..
Stisyklinga er gull, bare å ta en titt på MTBMap som begynner å bli veldig bra for området. Den lokale mafiaen arrangerer tirsdagstur gjennom sesongen, i tillegg har BOC tur hver torsdag, samt fellesturer i helgene. Massevis av alternativer og det er ingen problem å få til tur på 20-30km og 1000hm på en utvidet kveldsrunde. Det er ganske forskjellig fra hva jeg var vant med fra primært Østmarka. Jeg kunne godt tenkt meg mer kompakt og flatere sykling for de korte kveldsturene. Du har Gardlaushøgda som blir mye det samme med veldig bra sykling på et forholdsvis kompakt område men betydelig mer oppoverbakker.
Pendling til Lysaker gir deg i praksis to muligheter; enten over Steinshøgda med ca 500hm hver dag på tur/retur. Eller sykle en lenger omvei via Sandvika eller Kolsås-området. Det er i god bærumsk stil systemskifter og håpløs tilrettelegging, men det funker greit. Jeg jobber også på Lysaker og det funker bra, uten å gi for mye gass eller risikere nærkontakt med panser så sykler jeg hjemmefra til jobbgarasjen på 28 minutter. Det skal ikke være mye trafikk før det er raskere enn bilen.
Redigert av Anders A-R; 30/11/2021 18:10.
|
|
|
|
|