|
|
Diesel og bensin
|
Re: Diesel og bensin
[Re: ket]
03/01/2017 20:24
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er det som får deg til å velge diesel ?, det er vel etter en viss kjørelengde det er økonomisk lønnsomt med diesel Den største bilkostnaden er verdifallet på bilen. Det vil alle de som nå har kjøpt 1.generasjons elbiler og hybridbiler smertelig få erfare om noen få år. For oss som bor på bygda og ikke har noe kollektivtilbud, kjøres det ofte mye bil = mange km pr år. Dvs at markedet for diselbiler vil holde seg oppe på disse kanter av landet i en del år til.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: anonym22]
03/01/2017 20:55
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Disclaimer: Jeg er ikke kjent på Østlandet; fant avstandene på kart.finn.no
Tur-retur Jar kirke - Manglerud ishall er 31 km. Tur retur Jar kirke - Vinterbro ishall er 64 km. Totalt nærmere 10 mil. Fant du ingen fritidsaktiviteter som var enda lenger unna...? Aktivitetene er bundet opp i idrettsanlegg som det ikke er så mange av og som det er avstand i mellom. Det er heller ikke slik at jeg kan velge når på dagen sånt finner sted. Ja, her snakker vi vektig argument som er relevant for ja la oss si 0,002 promille av befolkningen  Jeg sa aldri at mine betrakninger var relevante for en stor andel av befolkningen. Men de gjør meg ikke mer lat av den grunn. Bare fordi noen bor så gunstig til, at vedkommendes jobb, husly og aktiviteter er innenfor et VELDIG begrenset geografisk område, gjør ikke andre (mindre heldige) late. Om jeg skal bruke offentlig transport for å nå søndagstreningen i tide, bruker jeg rundt 43 minutter. Med bil blir det 13. Egoisme? Tja, kanskje. Men hele befolkningen består jo nettopp av folk med helt unike behov som ikke passer nødvendigvis sammen med en bilfri tilværelse. Det betyr ikke at de er ego, eller late, kun at de har et transportmønster som er annerledes. Derfor synes kommentaren til magnusc til å være veldig tendensiøs. Det er ikke spesielt mange gode grunner, som gjelder mange, til å bruke bil i rushtida i Oslo - annet enn latskap, egoisme o.l.
Utenom rushtiden da? Er jeg hverken lat eller egoist, bare klokken bikker 18:00 når jeg setter meg bak rattet? (Man er nå en MYE større egoist om man bruker offentlig transport med målvaktutstyret i rushtiden. Men det er nå bare meg...)
Redigert av schnappi; 03/01/2017 21:03.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
03/01/2017 21:34
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg er ikke så interessert i kverulering av typen som forsøker å få det til å være frakt av ishockeyutstyr o.l. som er årsaken til at det er kø i rushtiden i Oslo.
|
|
|
[Re: fredriks]
03/01/2017 21:44
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når jeg var ung (90 tallet, så ikke veeldig lenge siden), så skjedde det jo aldri at folk ble kjørt til skole eller sport (ja, jeg bodde ute på landet, i byen er det endra mindre vits i å bli kjørt).
Nu är ju jag från Sverige men jag tycker det där låter väldigt rart. Vi blev självklart också körda runt en del når jag var ung på 80 talet. Jag tvivlar egentligen på att alla norska barn på 80-90 talet syklade eller åkte buss med hokey utstur eller ski för att träna. Litt begrenset hvor mange som spilte og spiller hockey i Norge, selv om jeg kommer fra et sted med ishall. Til slalåm, langrenn og hockey ble vi også kjørt på åttitallet. Og noen til en viss grad også til ballspill og annen trening med mindre utstyr i de yngste årene. Men til fint lite annet. Vi gikk 2 km til skolen fra første klasse og det var normalen - akkurat her har nok den største endringen skjedd.
|
|
|
03/01/2017 21:55
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Jeg er ikke så interessert i kverulering av typen som forsøker å få det til å være frakt av ishockeyutstyr o.l. som er årsaken til at det er kø i rushtiden i Oslo. Jeg skrev aldri på noe tidspunkt at frakt av ishockeyutstyr er årsaken til kø i rushtiden. At du selv dikter det opp for deretter å nedlate til å ikke være interessert i å argumentere mot dine egne utspill er jo hyggelig... for deg. En viss kompletthet der, gitt.
|
|
|
[Re: schnappi]
03/01/2017 22:23
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg er ikke så interessert i kverulering av typen som forsøker å få det til å være frakt av ishockeyutstyr o.l. som er årsaken til at det er kø i rushtiden i Oslo. Jeg skrev aldri på noe tidspunkt at frakt av ishockeyutstyr er årsaken til kø i rushtiden. At du selv dikter det opp for deretter å nedlate til å ikke være interessert i å argumentere mot dine egne utspill er jo hyggelig... for deg. En viss kompletthet der, gitt. Men hva er egentlig poenget ditt? I serien av "vi som har enerett på selvfølgeligheter": Det er vel ingen som hevder at man ikke trenger bil til noe som helst og at man er lat uansett hva man bruker den til? Det er jo en selvfølge at det er svært tungvint å komme seg flere mil til ishockeytrening eller til alpinanlegg med utstyr eller til hytta på annen måte en med bil. Å leve uten bil i dag vil begrense en på mange måter. Diskusjonen dreier seg rundt unødvendig bilbruk, særlig til/fra jobb, men også f.eks. frakt av barn til/fra aktiviteter i relativt nært område. Jeg tviler sterkt på at noen mente at du var lat fordi du velger bil til den ishockeytreningen din.
Redigert av anonym22; 03/01/2017 22:37.
|
|
|
04/01/2017 01:30
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Men hva er egentlig poenget ditt? At du ikke burde dikte opp påstander jeg aldri kom med. Det er alltid en god start. Det til siden, den opprinnelige innvendingen (slik allerede nevnt) var mot denne kommentaren til magnusc: Men det er sikkert kjekt å kunne unnskylde sin latskap og bilbruk med slike argumenter. Det er vel ingen som hevder at man ikke trenger bil til noe som helst og at man er lat uansett hva man bruker den til?
Jeg ser intet forbehold i magnusc sitt utsagn. Men (opplagt), det er noe bare h*n kan svare på. Det er jo en selvfølge at det er svært tungvint (...)
Det er mange ganger umulig uten at det gjør sjåførene late (ikke dine ord). Diskusjonen dreier seg rundt unødvendig bilbruk, særlig til/fra jobb, men også f.eks. frakt av barn til/fra aktiviteter i relativt nært område.
Jeg mistenker definisjonen av "unødvendig" til å være nærme stridens kjerne.
|
|
|
04/01/2017 06:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
men også f.eks. frakt av barn til/fra aktiviteter i relativt nært område.
Problemet med denna diskussionen och andra liknande diskussioner är att det sällan är spesifiserat att det handlar om något nært område och vad som är nära.
|
|
|
04/01/2017 06:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg var ung (90 tallet, så ikke veeldig lenge siden), så skjedde det jo aldri at folk ble kjørt til skole eller sport (ja, jeg bodde ute på landet, i byen er det endra mindre vits i å bli kjørt).
Nu är ju jag från Sverige men jag tycker det där låter väldigt rart. Vi blev självklart också körda runt en del når jag var ung på 80 talet. Jag tvivlar egentligen på att alla norska barn på 80-90 talet syklade eller åkte buss med hokey utstur eller ski för att träna. Vi gikk 2 km til skolen fra første klasse og det var normalen - akkurat her har nok den største endringen skjedd. Gick dere alena från förste klasse eller var det någon som brukte lång tid på att fölga dere? Jag tvivlar på att många skulle låta sina 6 åringar gå 2 km alena till skolen idag utan att det har något alls att göra med latskap. Hur föreldrarna fölger sina barn idag beror väl på vad de ska göra senare på dagen. Att gå 2 km med en 6 åring och sen gå hem 2 km igjen tar nog minst 1 timme.
|
|
|
04/01/2017 06:49
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ingen fulgte oss, men på den tiden var første klasse fra året man fylte 7. Alle regner det nok som lite trygt i dag, blant annet pga. langt flere biler på veien. Men når vi gikk var det lite gangvei. Nå er det gangveier samme steder, men knapt noen barn går så langt som vi alle gjorde.
|
|
|
04/01/2017 06:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Problemet med denna diskussionen och andra liknande diskussioner är att det sällan är spesifiserat att det handlar om något nært område och vad som är nära. Nei. Men i de virkelige liv har jeg aldri møtt noen som ikke er innforstått med det rene faktumet at barn i alle aldre blir kjørt mer og mer rundt av foreldrene. Men blant årsakene er også at avstander til mye har økt, siden samfunnet ikke lenger er innrettet slik at man skal kunne gå til det meste. F.eks. kan fotballtrening være lengre unna for å være på en bedre forballbane, framfor en liten løkke-park-liknende sak.
Redigert av anonym22; 04/01/2017 07:02.
|
|
|
04/01/2017 07:03
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
04/01/2017 07:28
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt . Nei, og det har jeg vel skrevet et par steder. Bilkjøring har kun betydelige konsekvenser for nærmiljøet. Utslippet av alle verdens biler er i grunn ikke så altfor stort problem det heller.
|
|
|
04/01/2017 07:56
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt . Nei, og det har jeg vel skrevet et par steder. Bilkjøring har kun betydelige konsekvenser for nærmiljøet. Utslippet av alle verdens biler er i grunn ikke så altfor stort problem det heller. Ja, enig, Betydeleg positive effekter for nærmiljøet  Med unntak for storbyene , periodevis.
|
|
|
04/01/2017 08:05
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet med denna diskussionen och andra liknande diskussioner är att det sällan är spesifiserat att det handlar om något nært område och vad som är nära. Nei. Men i de virkelige liv har jeg aldri møtt noen som ikke er innforstått med det rene faktumet at barn i alle aldre blir kjørt mer og mer rundt av foreldrene. Men blant årsakene er også at avstander til mye har økt, siden samfunnet ikke lenger er innrettet slik at man skal kunne gå til det meste. F.eks. kan fotballtrening være lengre unna for å være på en bedre forballbane, framfor en liten løkke-park-liknende sak. Det stämmer säkert att barn blir kört runt mer och mer men det kan ju också vara interessant att veta hur mycket det faktiskt är frågan om och hvorfor. Det är ju faktiskt folk i denna tråden som sier att de inte alls blev kört till aktiviteter på 90:talet. Hvis det stämmer så tror jag att det beror på val av aktiviteter, hur de var upplagda och hur gammal man var. Det är ju också möjligt att folk husker fel. Generellt så tycker jag att dessa diskussioner blir alltför onyanserade. Det är säkert många som kör mycket onödigt men det är ju också klart att man kan spara en hel del tid på att köra bil och att för exempel någon som kör bil till jobbet först ska gå noen km för att lämna i barnehagen för att man inte ska köra till barnehagen blir ju bara rart, En hel del av körningar till barnens aktiviteter är ju också med dagens upplägg i det närmaste nödvändiga för väldigt många. Kamper och en del träningar är så pass långt bort att man inte skulle hinna vara med med om man åkte kollektivt eller syklat.
|
|
|
04/01/2017 08:12
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg er helt enig. Mitt gjentagende poeng i denne tråden og alle andre tråder om temaet er at en stor andel av de som kjører i rushen i Oslo og andre storbyer ikke gjør det av slike "gode årsaker". Mange gjør det kun fordi de vil spare 10-20 minutter hver vei. Med voksne barn og ingen spesiell tidsklemme. Hvor stor den andelen er vet jeg ikke, men den er mer en stor nok til at hvis de satt bilen hjemme ville det vært fin trafikkflyt hele tiden. Og kollektivtransporten ville komme raskt fram.
Og med mindre bil blir dyrt å bruke på disse tidspunktene, og/eller kollektivt omtrent like raskt for flere, sier det seg selv at mange kjører.
Av de som bor i nærheten av Kjelsås stasjon som jobber i sentrum, vil jeg tro andelen som tar toget framfor å kjøre bil er ganske høy.
|
|
|
[Re: ket]
04/01/2017 08:15
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da jeg så dagsrevyen i går klaget hylekoret over økte drivstoffutgifter, det virket som om de ikke har registrert at fordeling av avgiftene er lagt om og at de vil få lavere faste utgifter på bekostning av økte løpende utgifter. Det er utrolig hvor mye bilkjøring har å si for folk, det skal være allemannsrett å svine til og synes det begynner å ta form som våpen debatten i USA. Disse diesel tåkelagte egoistene er sikkert tilhengere av røykeloven, går på treningssenter for å vise at de har en sunn livsstil Det er litt forskjell på rett og behov, og man skal være forsiktig med å ta rettigheter fra folk som har behov. Hvis man titter ut av navlen og faktisk tenker gjennom hvordan status er for den gjengse Nordmann ift logistikk og kollektivtilbud,så skal de aller fleste klare å tenke seg frem til at bil faktisk er det beste tilbudet for veldig veldig mange. Altså har man et behov som ikke dekkes og man bruker hardt opparbeidede midler til å kjøpe seg et dyrt fremkomstmiddel for å løse behovet. Jeg vet at det kan være vanskelig for byfolk med grønne nisseluer og busser som kjører på bæsj å få oversikt over hvordan det står til med kollektivtilbud ute i distriktene, men noen steder er det faktisk bortimot fraværende og i beste fall veldig en upraktisk og tidkrevende måte å forflytte seg på. Men fakta er fakta, og det MÅ man klare å ta med i kalkylene, ellers er man like enkel i ideologien sin som de som en gang kristnet Norge. Fokuset bør være på å få de som mener (ja vi bestemmer fortsatt mye selv her i landet) at de har behov for bil over på mer miljovennlige biler, over tid, parallelt med at kollektivtilbudet rustes opp for å kunne konkurrere med bil som transportmiddel. Så, om tilbudet er godt nok fjerner man behov for alternativer. Gjør tilbudet godt nok før du tar fra folk retten til å kunne ha en bil eller to til å gjøre hverdagen overkommelig for familien.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/01/2017 08:17
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
På åttitallet gikk eller syklet jeg ..tja, halvannen Km til skole, syklet til fotballtrening (7-8 års alder) et par Km unna, men til f.eks. friidrettstrening enda noen kilometer unna, ble jeg alltid kjørt, tror jeg.
|
|
|
04/01/2017 08:17
|
EgilS
More than words
|
More than words
En hel del av körningar till barnens aktiviteter är ju också med dagens upplägg i det närmaste nödvändiga för väldigt många. Kamper och en del träningar är så pass långt bort att man inte skulle hinna vara med med om man åkte kollektivt eller syklat. Folk legger jo helt forskjellige kriterier til grunn for hva som er nødvendig, og det at alle har forskjellige utgangspunkt gjør ofte slike diskusjoner til en mølje som det ikke går å dra noen fornuftig konklusjon fra. Skal vi legge lista for hva som er nødvendig på nivå for "å overleve" eller på nivå for å "spare 10 minutter av fritiden". Å definere dette vil jo være en grunnleggende forutsetning for å se på hvilke tiltak man skal velge.
|
|
|
[Re: EgilS]
04/01/2017 08:27
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal vi legge lista for hva som er nødvendig på nivå for "å overleve" eller på nivå for å "spare 10 minutter av fritiden". Å definere dette vil jo være en grunnleggende forutsetning for å se på hvilke tiltak man skal velge. ballspill eller andra aktivititer är ju självklart inte nödvändiga men hvis det är så att barnen vill hålla på med dem och att det också kan anses som bra så får man väl vara med på de vilkoren som de har. Att komma till dotterns zone kvällar utan att bruka bil hade tagit mycket mer än 10 minuter extra av frititiden och det är inte så att det är så mycket tid över på kvällarna heller.
|
|
|
04/01/2017 08:39
|
EgilS
More than words
|
More than words
Skal vi legge lista for hva som er nødvendig på nivå for "å overleve" eller på nivå for å "spare 10 minutter av fritiden". Å definere dette vil jo være en grunnleggende forutsetning for å se på hvilke tiltak man skal velge. ballspill eller andra aktivititer är ju självklart inte nödvändiga men hvis det är så att barnen vill hålla på med dem och att det också kan anses som bra så får man väl vara med på de vilkoren som de har. Att komma till dotterns zone kvällar utan att bruka bil hade tagit mycket mer än 10 minuter extra av frititiden och det är inte så att det är så mycket tid över på kvällarna heller. Dette er jo din definisjon. Så lenge den ikke er universell så vil man aldri få noen særlig fornuftig debatt rundt tiltak på et forum som dette. Da ender det opp med at hver enkelt diskuterer ut fra sin egen definisjon av "nødvendig".
|
|
|
[Re: progres]
04/01/2017 08:39
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
vedr. kjøring til skole/fritidsaktiviterer på 70-80 tallet kan jeg bekrefte at det var tilfelle her også, det var kun unntaksvis en ble kjørt, som f.eks skirenn i Hurdal når en bor i Oslo, det var helt normalt at en tok buss/t-bane etc til trening og renn. På skoleveien husker jeg det var én som ble kjørt, og det var snodig, vi andre gikk eller sykla. Det er bare i våre dager at skoler må tilrettelegges for drop-sone, slik at ikke suv'ene sperrer all trafikk når de håpefulle ikke greier å gå til skolen. Det er vel et poeng å skille denne diskusjonen mellom by og bygd, det er i byen og områdene rundt bilkjøringen skaper problemer, Skal det bli bedring, tror jeg det må kraftig virkemidler til, det må svi skikkelig å kjøre bil i byen, heftige bomtakster og fjerning av parkeringsplasser ville hatt effekt. Bilkjøring til/fra skole må det bli slutt på. Men, før det skjer må det tilrettelegges et godt fungerende kollektivtilbud, med god dekning og forlokkende priser. Det siste tror jeg ikke politikerne har skjønt en dritt av.
Redigert av ket; 04/01/2017 08:41.
|
|
|
04/01/2017 08:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, det gör man väl men har du noen bättre ide?
|
|
|
04/01/2017 08:48
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ja, det gör man väl men har du noen bättre ide? Kommer jo helt an på hvilken type diskusjon man liker. Folk er kanskje happy med å diskutere epler og pærer? 
|
|
|
04/01/2017 09:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Men er det noe poeng å diskutere tiltak for et bedre miljø om man skal bruke eget ståsted som utgangspunkt? Jeg synes noe av utfordringen er at mange ikke ser det i perspektiv. Bekvemmelighet er et utrolig dårlig argument...
Jeg vokste opp på byda 600 personer i kommunen (fordelt på 2 sentrum med noen mil i mellom nærmeste by 10 tall mil unna.). Dette var på 80 tallet og vi brukte sykkel/spark. Det var mindre fritidsaktiviteter, men uavhengig av det var vi alltid på farten. På 90 tallet på et større tetteste som nå er by ble jeg kjørt på hockey trening pga utstyret, men sykkelen/beina ble alltid brukt til hånd-/fotballtrening.
Redigert av sveinaa; 04/01/2017 09:18.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
04/01/2017 09:15
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt . Nei, og det har jeg vel skrevet et par steder. Bilkjøring har kun betydelige konsekvenser for nærmiljøet. Utslippet av alle verdens biler er i grunn ikke så altfor stort problem det heller. Men det er jo slik at det ikke finnes én spesiell kilde til alle utslippene, og at de er en sum av så utrolig mange små utslipp. Man kan jo derfor alltid si at det hjelper ikke hva jeg gjør. Eller hva 5 millioner her i landet gjør. Skal man vente med å kutte i utslipp til hele verden er blitt enige om å kutte sine egne utslipp, eller er det OK å begynne å gjøre noe allerede nå? Selv om det i praksis ikke monner?
|
|
|
04/01/2017 09:21
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt . Nei, og det har jeg vel skrevet et par steder. Bilkjøring har kun betydelige konsekvenser for nærmiljøet. Utslippet av alle verdens biler er i grunn ikke så altfor stort problem det heller. Men det er jo slik at det ikke finnes én spesiell kilde til alle utslippene, og at de er en sum av så utrolig mange små utslipp. Man kan jo derfor alltid si at det hjelper ikke hva jeg gjør. Eller hva 5 millioner her i landet gjør. Skal man vente med å kutte i utslipp til hele verden er blitt enige om å kutte sine egne utslipp, eller er det OK å begynne å gjøre noe allerede nå? Selv om det i praksis ikke monner? Man kan sikkert kritisere Paris-avtalen fra 2015 for å være for vag og lite bindende, men strengt tatt så ER jo hele verden enige om å kutte i sine egne utslipp. Så da er det vel bare for hver og en å følge opp sine egne lovnader?
|
|
|
04/01/2017 09:22
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt . Nei, og det har jeg vel skrevet et par steder. Bilkjøring har kun betydelige konsekvenser for nærmiljøet. Utslippet av alle verdens biler er i grunn ikke så altfor stort problem det heller. Men det er jo slik at det ikke finnes én spesiell kilde til alle utslippene, og at de er en sum av så utrolig mange små utslipp. Man kan jo derfor alltid si at det hjelper ikke hva jeg gjør. Eller hva 5 millioner her i landet gjør. Skal man vente med å kutte i utslipp til hele verden er blitt enige om å kutte sine egne utslipp, eller er det OK å begynne å gjøre noe allerede nå? Selv om det i praksis ikke monner? Mindre bilkjøring vil og gjøre noe med formen/helsetilstanden for en del. 10-20 minutters gange daglig til og fra offentlig kommunikasjon/jobb hadde gitt mange et bedre liv 
|
|
|
04/01/2017 09:22
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Heldigvis har vi ikkje slike tilstandar i Noreg.... https://www.nrk.no/urix/helsefarlig-smog-innhyller-beijing-1.13303082Viser at det er viktig å skille mellom tiltak for å betre lokal forurensning VS global forurensning...Å fikse lokalt i Noreg vil ha nesten null betydning globalt, mens å bruke midlar på lokal forurensning i Kina vil ha stor betydning globalt..
Redigert av TrondAM; 04/01/2017 09:27.
|
|
|
[Re: EHAa]
04/01/2017 09:23
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det har du rett i. Men verdens klima reddes jo ikke av om noen få barn i verdens utkant må gå til skolen noen km langs en trafikkert vei . Fundamentalisme har aldri medført noe godt . Nei, og det har jeg vel skrevet et par steder. Bilkjøring har kun betydelige konsekvenser for nærmiljøet. Utslippet av alle verdens biler er i grunn ikke så altfor stort problem det heller. Men det er jo slik at det ikke finnes én spesiell kilde til alle utslippene, og at de er en sum av så utrolig mange små utslipp. Man kan jo derfor alltid si at det hjelper ikke hva jeg gjør. Eller hva 5 millioner her i landet gjør. Skal man vente med å kutte i utslipp til hele verden er blitt enige om å kutte sine egne utslipp, eller er det OK å begynne å gjøre noe allerede nå? Selv om det i praksis ikke monner? Man kan sikkert kritisere Paris-avtalen fra 2015 for å være for vag og lite bindende, men strengt tatt så ER jo hele verden enige om å kutte i sine egne utslipp. Så da er det vel bare for hver og en å følge opp sine egne lovnader? Nope. Det er de andre som skal kutte. Er jo ikke aktuelt å ta egne valg om kutt når det går utover bekvemmeligheten. Husk at vi er egoistiske.
|
|
|
|
|