Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

"Rulle: den nye terrengsyklingen"

Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2375046 12/01/2017 13:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et program sier bare enn så mye, det er greit at man vet hvordan man skal/bør trene med så og så mange timer tilgjengelig. Enig i det du skriver, det kunne vært veldig interessant å lese om hvorfor øktene i et gitt program settes opp som de gjør, og hvilke områder som påvirkes/forbedres (fokusområder).
Hvilke styrker man bør fokusere på som landeveissyklist, temposyklist, XCO, XCM osv. Mulig det bare er oss nerder som synes noe slikt ville vært veldig moro å lese.

Hehe, har inntrykk av at de råeste mosjonistene er ganske tilbakeholden med hvordan de trener, vet ikke om det gjelder for eliten også. Men et lite utsnitt fra vintertreningen til noen utøvere fra begge leire kan umulig være spesielt hemmelig.

You are what you eat...mmm nuts
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: rasmusic] #2375484 13/01/2017 18:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: rasmusic
@Øyvind V:

Om du ikke klarer øktene som er lagt ut i serien her har du ingenting i pulje 1, 2 eller 3 å gjøre i vårens bedriftsritt. ICON_TONGUE

Satser knallhardt på pulje 4 i år ICON_SMILE

Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2375728 14/01/2017 18:08
H
Hans Henrik Offline
Fersking
Fersking
H
Med fare for svak avsporing, dog innen temaet. Ser ut som hr. Fagerhaug sykler fulldemper på rulla (bildet i artikkelen). Noen som har erfaringer/kunnskap om fulldemper og da spesielt i karbon bolta fast i en rulle? Slitasjemessig ol.

Mer spesifikt en Canyon Lux 2016 ramme.

2016 Canyon Lux trailpimpa
2016 Focus Raven
2020 Orbea Terra
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2375802 15/01/2017 09:09
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg liker rulleserien, det er jo noe jeg gjør selv. Til og med akkurat på den tiden de legges ut. Lavterskelartikler, enkel å lese og jeg antar ikke så veldig arbeidskrevende å lage heller. I hvert fall ikke omfattende gravejournalistikk eller ambisiøse fotobonabonzaer.

Jeg vet ikke helt hvor lett det er å grave særlig dypere i rulleøkter. Det blir i hvert fall ganske raskt noe større med individuell analyse og tilpasning, forbedringspunkter osv.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2376129 16/01/2017 15:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det viser seg at for mange så er det å trene en del av det å drive med terrengsykling. Mange finner glede i å trene for å bli bedre til å sykler. Noen finner sågar glede i å trene inne på en sykkelrulle. For andre kan det være en nødvendighet for å i det hele tatt få gjennomført noe sykkellignende i løpet av uka.

Vi i Terrengsykkel tror at mange ønsker konkrete tips om hvordan man kan legge opp en rulleøkt. Uten at dette nødvendigvis skal gå på bekostning av en vitenskapelig analyse av treningsprinsipper. Terrengsykkel vil aldri være et vitenskapelig tidsskrift, men vi kan inspirere og formidle råd til hvordan du kan gjennomføre en god treningsøkt.
Det er nok også mange som vil ha glede av å lese om andres økter uten at de nødvendigvis kjenner alle de vitenskapelige prinsippene som ligger bak. Vi må huske at trening kan gjøres enkelt og det kan gjøres ekstremt komplisert. De fleste av oss gjør noe et sted mellom helt enkelt og ren vitenskap. Våre artikler om konkrete rulleøkter ligger et sted mellom disse ytterpunktene og alle står fritt til å sette dem inn i sin egen kontekst, enten den er basert på doktorgradsavhandlinger, eller bare et ønske om å få brukt en drøy time til noe passe fornuftig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: sykkeloyvind] #2376139 16/01/2017 16:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Det viser seg at for mange så er det å trene en del av det å drive med terrengsykling. Mange finner glede i å trene for å bli bedre til å sykler. Noen finner sågar glede i å trene inne på en sykkelrulle. For andre kan det være en nødvendighet for å i det hele tatt få gjennomført noe sykkellignende i løpet av uka.

Vi i Terrengsykkel tror at mange ønsker konkrete tips om hvordan man kan legge opp en rulleøkt. Uten at dette nødvendigvis skal gå på bekostning av en vitenskapelig analyse av treningsprinsipper. Terrengsykkel vil aldri være et vitenskapelig tidsskrift, men vi kan inspirere og formidle råd til hvordan du kan gjennomføre en god treningsøkt.
Det er nok også mange som vil ha glede av å lese om andres økter uten at de nødvendigvis kjenner alle de vitenskapelige prinsippene som ligger bak. Vi må huske at trening kan gjøres enkelt og det kan gjøres ekstremt komplisert. De fleste av oss gjør noe et sted mellom helt enkelt og ren vitenskap. Våre artikler om konkrete rulleøkter ligger et sted mellom disse ytterpunktene og alle står fritt til å sette dem inn i sin egen kontekst, enten den er basert på doktorgradsavhandlinger, eller bare et ønske om å få brukt en drøy time til noe passe fornuftig.

Det var bare et forsøk på innspill (Konstruktiv kritikk.). Dere velger selvsagt helt selv hvor dere legger den berømte listen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2376861 19/01/2017 10:12
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg innser med årene at Terrengsykkel bladet ikke er noe for meg, men istedenfor å bli sur, det har jeg vært, så må jeg bare innse at markedet har talt og markedet er mest opptatt av O2 opptak. Jeg ønsker meg et blad som fokuserer enda mer på alle stisyklistene rundt omkring i landet. Spesielt ildsjelene. Og gode reportasjer fra kjente og ukjente stier. Jeg syntes faktisk at bladet ble bedre i en liten periode, men tror ikke det ble nok for meg. Jeg skjønner at det ikke er rom for en stor redaksjon som kan dekke hele landet, men hva med å invitere flere lokale folk til å skrive korte artikler? Skjønner jo at det kan være utfordrende å få god nok kvalitet slik, men det er nå heller ikke alt i dag som et gull.

Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: erikskon] #2377586 20/01/2017 22:13
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon
Jeg innser med årene at Terrengsykkel bladet ikke er noe for meg, men istedenfor å bli sur, det har jeg vært, så må jeg bare innse at markedet har talt og markedet er mest opptatt av O2 opptak.

Et paradoks egentlig, når man tenker på hvor ræva det går med omtrent alle rittene her til lands.

Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: Øyvind V] #2377641 21/01/2017 12:04
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Jeg innser med årene at Terrengsykkel bladet ikke er noe for meg, men istedenfor å bli sur, det har jeg vært, så må jeg bare innse at markedet har talt og markedet er mest opptatt av O2 opptak.

Et paradoks egentlig, når man tenker på hvor ræva det går med omtrent alle rittene her til lands.

Som magasin synes jeg Landevei klarer dette mye bedre. De har det jeg opplever som mer substans samt at de kanskje skriver om mer som passer alle som er sykkel interessert.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2379566 28/01/2017 17:12
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
For meg som trives i lycra, kjører maratonritt, Birken og trener på rulla, så er disse artiklene noe av det beste jeg liker å lese om.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: erikskon] #2379685 29/01/2017 16:21
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg innser med årene at Terrengsykkel bladet ikke er noe for meg, men istedenfor å bli sur, det har jeg vært, så må jeg bare innse at markedet har talt og markedet er mest opptatt av O2 opptak. Jeg ønsker meg et blad som fokuserer enda mer på alle stisyklistene rundt omkring i landet. Spesielt ildsjelene. Og gode reportasjer fra kjente og ukjente stier. Jeg syntes faktisk at bladet ble bedre i en liten periode, men tror ikke det ble nok for meg. Jeg skjønner at det ikke er rom for en stor redaksjon som kan dekke hele landet, men hva med å invitere flere lokale folk til å skrive korte artikler? Skjønner jo at det kan være utfordrende å få god nok kvalitet slik, men det er nå heller ikke alt i dag som et gull.

Dette ble subjektivt, gitt...Det er da sti-reportasjer og artikler om fulldempere og stibyggere og fatbikes "hele tida"? I skrivende stund har jeg nettopp bøyd meg ned i bladkurven ved siden av sofaen der jeg sitter og grepet fatt i det første Terrengsykkel-nummeret jeg fant. Forsiden viser følgende:
* Intervju med Nina Gässler, avbildet på fjellet på fatbike.
* Bikepacking, overnattingstur med tjukksykkel i Telemark og stor test av bager for ramme, styre og sete.
* 10 grunner til å digge høsten
* Stiene over storbyen Barcelona.
* Jakketest, 4 skalljakker for stisykling.

Om "markedet er mest opptatt av O2-opptak" gjenspeiles det ikke i Terrengsykkel-magasinet i så stor grad som du antyder.

Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen" [Re: baronKanon] #2379830 30/01/2017 09:14
Alice Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg synes faktisk det har vært lite artikler om trening på nettsiden, så jeg likte å lese om hvordan de beste trener. Denne serien som gikk i julen, var jo frontet som en serie. Det betyr jo ikke at det bare blir slike artikler fremover, men at denne type artikler ble frontet i en liten periode. I dette tilfellet en periode hvor vi gjerne trenger litt ekstra motivasjon og inspirasjon for å starte vintertreningen.

Kunne kanskje vært litt flere artikler om utetrening, men det er virkelig ikke mange som sykler ute på østlandet om vinteren. Jeg sykler lite selv, men når jeg gjør det møter jeg aldri noen. Og har inntrykk av at de få som sykler ute ikke bryr seg så mye om strukturert trening.

Men nå postet terrengsykkel i helgen en artikkel om at Nesbyen hadde løyper som var snø/isfrie, og plutselig var det full shuttlebil på lørdag og søndag i Nesbyen. Så kanskje flere artiker om hvor det er mulig å sykle på snø/is-frie stier om vinteren hadde vært fint. Jeg er iallefall villig til å reise noen timer for en dag på slikt føre, og jeg er tydeligvis ikke alene. Det tok meg en halv dag å fulle opp en shuttle bil i Nesbyen nå helgen som var. Det må f.eks. være veldig fint på sørlandet nå og sikkert vestlandet, men slike steder hører vi lite om. Kanskje noen illsjeler fra kysten kan tipse terrengsykkel. Ett tips til dere som savner en type innhold i terrengsykkel: det er mulig å tipse dem ICON_WINK

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support