"Rulle: den nye terrengsyklingen"
|
"Rulle: den nye terrengsyklingen"
02/01/2017 14:52
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Hva skjer? Det er 8 artikler om "hvordan sykler <navn på elitesyklist> INNE om vinteren". Og så et intervju med Ole Christian Fagerli, som faktisk sykler ute, innimellom resten. Skal Terrengsykkel flytte fokus over på mer trening, og mindre gøy?
|
|
|
Re: "Rulle: den nye terrengsyklingen"
[Re: baronKanon]
02/01/2017 15:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Litt enig (selv om jeg er meget interessert i trening.). Lengter etter artikler der jeg kan drømme meg bort til artige steder å sykle før snøen går i Norge...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
02/01/2017 20:11
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det viser seg at mange terrengsyklister også liker å trene om vinteren, og også på rulle. Statistikken viser at dette er populært stoff. Terrengsykkel skriver både om trening og gøy og gjerne også om trening som er moro. For noen inkluderer dette målbevisst rullesykling.
Jeg synes til og med det er spennende at folk har glede av forskjellige ting.
Men artikler om utesykling i ymse former vil selvfølgelig også komme gjennom vinteren.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
02/01/2017 20:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg skulle akkurat til å kommentere at Øyvind er noe fraværende både i artikler og forum for tida. Men der dukka han opp iallfall 
|
|
|
[Re: anonym22]
02/01/2017 20:50
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skulle akkurat til å kommentere at Øyvind er noe fraværende både i artikler og forum for tida. Men der dukka han opp iallfall Han er vel ute og sykler i spaniaværet istedenfor å dille på forumet ;-)
|
|
|
09/01/2017 09:58
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva skjer? Det er 8 artikler om "hvordan sykler <navn på elitesyklist> INNE om vinteren". Og så et intervju med Ole Christian Fagerli, som faktisk sykler ute, innimellom resten. Skal Terrengsykkel flytte fokus over på mer trening, og mindre gøy? Den utglidninga der er jo noe som har pågått helt siden nye red dukka opp for en 10 12 år siden. Fokus på de aktive var vel også med på å løfte antall lesere den gangen. Selv har jeg slutta å kjøpe, men leser på dass hos en av kompisene som fremdeles abonnerer. Kjøpte i august fordi jeg skulle fly langt og tok for moro skyld en test hvor jeg skulle gjette hva som var på forsida......var en forsidesak jeg bomma på.....resten fullt hus. Nå skal det være sagt at andre liknende større blekker også er drøyt forutsigbare blitt etter som åra går, men det virker som om sykkelmiljøet i Norge bare består av folk i med trailecaps, helskjegg og flanellskjorter som egentlig driver med DH mens det blir promotert som stisykling, folk i lycra uten et sosialt liv foruten de man treffer på SWIFT og på ritt, eller, enda verre, folk i baggy som driver med det samme og tror de er representanter for lavterskelmoro, samt noen overentusiastiske lokale enterprenører som lager noe ti stykker kommer for å bruke. Det kan jo godt hende at det er sånn det store bildet av sykkelmiljøet her til lands har blitt og kommerse hensyn gjør at det blir sånn. Det er jo heller ingen krise for syklister som meg siden alle turrapporter fra store turer (som er mulig å få til uten å måtte ta fri et par mnd og legge ut på ekspedisjon), humor i bøtter og spann og lokal lavterskelgutsing uten sponsorer (Britene), og politikk/skjevt blikk fra innsiden (USA) finnes noen klikk unna. NB: Ikke veldig subtile spissformuleringer i teksten kan finne på å forekomme
Redigert av sanouka; 09/01/2017 11:27.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
09/01/2017 17:49
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Syns det ble litt mye pepper her, så jeg veier opp med å si at rulleserien var ganske interessant lesing.
|
|
|
10/01/2017 08:02
|
VegardAarvåg
Avhengig
|
Avhengig
Og eg legg på enda eit lodd på "interessant"-sida av balansevekta! No skal ikkje eg klemme til med ein saftig "alt var betre før"-tirade her, men på dei åra eg har observert, lest og henta særs nyttig info her så kan eg i alle fall konkludere med at folk har blitt flinkare til å sutre, sånn på generell basis 
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
10/01/2017 08:23
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
rulleserien var ganske interessant lesing. Mange fine tips til effektive økter når jeg likevel skal se et skirenn eller to i helgene... For ikke å snakke om endelig muligheten til å se klassikerritt jeg gikk glipp av sist sesong.
Ketil
|
|
|
[Re: sanouka]
10/01/2017 13:45
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvordan er sykkelmiljøet i Norge? Du virker å vite godt hva du snakker om. Den utglidninga der er jo noe som har pågått helt siden nye red dukka opp for en 10 12 år siden. Fokus på de aktive var vel også med på å løfte antall lesere den gangen. Selv har jeg slutta å kjøpe, men leser på dass hos en av kompisene som fremdeles abonnerer. Kjøpte i august fordi jeg skulle fly langt og tok for moro skyld en test hvor jeg skulle gjette hva som var på forsida......var en forsidesak jeg bomma på.....resten fullt hus. Nå skal det være sagt at andre liknende større blekker også er drøyt forutsigbare blitt etter som åra går, men det virker som om sykkelmiljøet i Norge bare består av folk i med trailecaps, helskjegg og flanellskjorter som egentlig driver med DH mens det blir promotert som stisykling, folk i lycra uten et sosialt liv foruten de man treffer på SWIFT og på ritt, eller, enda verre, folk i baggy som driver med det samme og tror de er representanter for lavterskelmoro, samt noen overentusiastiske lokale enterprenører som lager noe ti stykker kommer for å bruke. Det kan jo godt hende at det er sånn det store bildet av sykkelmiljøet her til lands har blitt og kommerse hensyn gjør at det blir sånn. Det er jo heller ingen krise for syklister som meg siden alle turrapporter fra store turer (som er mulig å få til uten å måtte ta fri et par mnd og legge ut på ekspedisjon), humor i bøtter og spann og lokal lavterskelgutsing uten sponsorer (Britene), og politikk/skjevt blikk fra innsiden (USA) finnes noen klikk unna. NB: Ikke veldig subtile spissformuleringer i teksten kan finne på å forekomme
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: ket16]
10/01/2017 21:01
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
rulleserien var ganske interessant lesing. Mange fine tips til effektive økter når jeg likevel skal se et skirenn eller to i helgene... For ikke å snakke om endelig muligheten til å se klassikerritt jeg gikk glipp av sist sesong. Og for oss som hverken har fatbike eller god tid, men derimot småunger og en spinningsykkel eller rulle, er disse artiklene tipp topp!
|
|
|
11/01/2017 07:15
|
Tom Ove
Fersking
|
Fersking
Må hive meg på pluss-siden her. For første gang på lenge leste jeg noen av artiklene som ble lagt ut.
Dog er jo jeg den kisen i lycra og abbonoment på Zwift, så det skulle jo bare mangle. Men jeg har det jo gøy....og det er jo det som teller!
|
|
|
11/01/2017 08:55
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det diskuteres jo til tider ganske heftig her på forumet, hva som er den mest effektive metoden å trene på for mosjonister, som de fleste av oss er. Da er det jo kjekt med innspill på hvilke økter de som har vært i gamet lenge bruker vinterstid, effektive og korte rulleøkter. Synes det er interessant lesning, men så liker jo jeg å lese om trening, treningslære, forskning osv..
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
11/01/2017 09:46
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
"Problemet" er jo at det er eliten som "intervjues" om rulleøktene, og det er jo ikke gitt at en stakkars mosjonist med en håndfull timer til trening, full jobb og unger i barnehage kan adoptere disse øktene sånn helt uten videre. Det er jo for så vidt interessant å lese om hvordan Kristoff trener også, men man vet jo at det ikke er noe poeng å prøve på noe lignende selv.
Om TS egen trener/coach kunne kommentert øktene og kommet med forslag om hvordan mosjonister kunne tilpasse dem, DA hadde det straks vært mer interessant synes jeg. Men det krever jo litt mer jobb enn å få X antall eliteutøvere til å sende inn beskrivelsen av sin favorittøkt på mail.
Så kommer det an på målgruppen også. Retter man seg her mot supermosjonistene som har treningskunnskap omtrent på nivå med Stein Ørn, eller er det de som kom 18 minutter bak merket på Birken og som denne vinteren v-i-r-k-e-l-i-g skal ta seg sammen og trene godt men der viljen er større enn evnen? Ikke vet jeg.
Redigert av Øyvind V; 11/01/2017 09:46.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
11/01/2017 10:32
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
... de som kom 18 minutter bak merket på Birken 13 sekunder, takk...:-)
|
|
|
11/01/2017 12:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
... de som kom 18 minutter bak merket på Birken 13 sekunder, takk...:-) Ha ha! Du trenger ikke ta deg sååå mye sammen da
Redigert av Øyvind V; 11/01/2017 12:41.
|
|
|
11/01/2017 12:51
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Av alle jeg har lest så dreier det seg jo om korte og effektive økter, noe alle og enhver kan ta i bruk i sitt "program" eller prøve ut. Jeg har i alle fall gjort det, uten noe større problem med å gjennomføre. Men man må jo tenke litt selv, du prøver deg ikke på Stensløkkens variasjoner eller 7x10min terskel samme dag som begge ungene har spysyka og har holdt deg våken hele natta.
Tror nesten-supermosjonist/supermosjonist-gruppa er større enn de som er helt fersk i gamet og egentlig ikke har snøring på noe. Men hva er en vanlig mosjonist? Det tror jeg er et fryktelig relativt begrep, mange av oss ønsker ikke å innrømme hvor mange timer vi bruker i uka på trening, en mosjonist i mitt miljø trener alt fra 3 til 15 timer i uka.
Er det noen av øktene som er publisert som krever modifisering for å kunne benyttes av en mosjonist? Jeg synes ikke det, men kan skjønne at det kanskje er vanskelig å forstå watt-soner o.l. for en som aldri har hørt om en wattmåler, eller som aldri har trent strukturert og satt seg noe inn i de forskjellige intensitetssonene.
Redigert av Hoaas; 11/01/2017 12:55.
|
|
|
11/01/2017 13:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man skal ha noen timer på rulla for å gjennomføre økta til Stensløkken, for eksempel.
Edit: Er kanskje dumt å kritisere TS (selv mildt) for at de skriver om dette, for øktene er kanskje ikke så ille. Men en uttalelse fra en som virkelig kan trening hadde uansett vært interessant. Satt det inn i en større sammenheng, lizzm.
Redigert av Øyvind V; 11/01/2017 13:06.
|
|
|
11/01/2017 13:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg har ikke noe problem med å forstå at dette er interessant, men det er et stort MEN fra mitt ståsted. Synes det er tull å presentere dette som enkelt artikler. Her kunne man fint fått inn alle øktene i en artikkel også kunne man evt. heller fått Stensløkken til å kommentere litt på enkelt økter for så å foreslå en ukesplan/mnds plan eller noe med de øktene som ble fremlagt. De hadde blitt en artikkel.
Redigert av sveinaa; 11/01/2017 13:09.
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/01/2017 13:10
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
+1. Var egentlig akkurat det jeg mente også 
|
|
|
11/01/2017 17:22
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var såvidt inne på "trening" på forsiden, der lå det mange "artikler" på favorittøkt samlet som én.
Er selvsagt enig i at det hadde vært en fantastisk artikkel, slik sveinaa beskriver det. Men nå driver stensløkken med nettopp treningsveiledning på si, og da er det på en måte litt dumt å "gi bort" en bit av levebrødet sitt gratis. Nå var han bare ett eksempel på folk som kunne gjort samme jobben, men du skjønner hva jeg mener.
Ellers står jo folk fritt til å kontakte stensløkken for å få tilsendt et månedsprogram som kan gjenbrukes i evig tid, for å komme i gang.
|
|
|
11/01/2017 19:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kommer bare med min mening ift hvordan de kunne snekret sammen en skikkelig god artikkel. Den kunne blitt postet på lille julaften eller noe også kunne man lest den gjennom romjula. Tipper ikke businessen til Stensløkken hadde blir så mye dårligere ved å lage et generelt opplegg for TS heller.
|
|
|
11/01/2017 20:46
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
@Øyvind V: Om du ikke klarer øktene som er lagt ut i serien her har du ingenting i pulje 1, 2 eller 3 å gjøre i vårens bedriftsritt. 
|
|
|
11/01/2017 22:16
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Så kommer det an på målgruppen også. Retter man seg her mot supermosjonistene som har treningskunnskap omtrent på nivå med Stein Ørn, eller er det de som kom 18 minutter bak merket på Birken og som denne vinteren v-i-r-k-e-l-i-g skal ta seg sammen og trene godt men der viljen er større enn evnen? Ikke vet jeg. Hva mener du "eller"...? Dette er da vitterligen en og samme gruppe?
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
12/01/2017 07:53
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer bare med min mening ift hvordan de kunne snekret sammen en skikkelig god artikkel. Den kunne blitt postet på lille julaften eller noe også kunne man lest den gjennom romjula. Tipper ikke businessen til Stensløkken hadde blir så mye dårligere ved å lage et generelt opplegg for TS heller. Sannsynligvis ikke, om det hadde vært å snekre sammen en ukesplan med noen kommentarer på hvorfor sånn og sånn. Men så kunne man også bare tatt 2-3 av øktene og gjennomført de på en uke, med rolig eller hvile mellom. Denne ble vel publisert 26. des: http://terrengsykkel.no/Telex/Trening/Rom-h-juls-trening
|
|
|
12/01/2017 08:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg kommer bare med min mening ift hvordan de kunne snekret sammen en skikkelig god artikkel. Den kunne blitt postet på lille julaften eller noe også kunne man lest den gjennom romjula. Tipper ikke businessen til Stensløkken hadde blir så mye dårligere ved å lage et generelt opplegg for TS heller. Sannsynligvis ikke, om det hadde vært å snekre sammen en ukesplan med noen kommentarer på hvorfor sånn og sånn. Men så kunne man også bare tatt 2-3 av øktene og gjennomført de på en uke, med rolig eller hvile mellom. Denne ble vel publisert 26. des: http://terrengsykkel.no/Telex/Trening/Rom-h-juls-trening Om målet er å finne økter så kan man sikkert google seg til 100 økter i løpet av kort tid. Poenget mitt er at de velger å skrive om trening som om det er "agurknytt", og mest for å poste med kontinuitet gjennom jula. Det de aller fleste mangler kunnskap om når det gjelder trening er jo ikke det man kan google seg til? Se på en del av spørsmålene som kommer fortløpende på treningsdelen av forumet. Flere av disse kunne man brukt til artikler. Feks. kunne man laget artikkler som hadde interessert mange om hvor nøyaktig må egentlig watten være på rulla? Hvordan korrelerer egentlig puls og watt under sweet spot økter, terskel økter? Er puls helt håpløst å bruke som styringsverktøy? Hvordan legger man best opp styrketreningen? Pluss masse andre temaer. Da hadde man skrevet om det folk lurer på. Faktum er jo at om man har zwift, strava premium, trainer road eller lignende så har man jo tilgang til sjukt mye bedre stoff en det TS har klart å presentere.
Redigert av sveinaa; 12/01/2017 08:53.
|
|
|
12/01/2017 10:14
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Feks. kunne man laget artikkler som hadde interessert mange om hvor nøyaktig må egentlig watten være på rulla? Hvordan korrelerer egentlig puls og watt under sweet spot økter, terskel økter? Er puls helt håpløst å bruke som styringsverktøy? Hvordan legger man best opp styrketreningen? Pluss masse andre temaer. Da hadde man skrevet om det folk lurer på. Faktum er jo at om man har zwift, strava premium, trainer road eller lignende så har man jo tilgang til sjukt mye bedre stoff en det TS har klart å presentere. Godt poeng dette. Gjelder ikke bare terrengsykkelno, men helt generelt er det om og om igjen mye av den samme skrape-på-overflaten-informasjon om trening og intervall uansett om man leser på nett, avis, DN aktiv, terrengsykkel.no osv. Det er grenser for hvor mange ulike varianter av intervaller (med tillnærmet lik effekt) man trenger å lese artikler om.
|
|
|
12/01/2017 11:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer bare med min mening ift hvordan de kunne snekret sammen en skikkelig god artikkel. Den kunne blitt postet på lille julaften eller noe også kunne man lest den gjennom romjula. Tipper ikke businessen til Stensløkken hadde blir så mye dårligere ved å lage et generelt opplegg for TS heller. Sannsynligvis ikke, om det hadde vært å snekre sammen en ukesplan med noen kommentarer på hvorfor sånn og sånn. Men så kunne man også bare tatt 2-3 av øktene og gjennomført de på en uke, med rolig eller hvile mellom. Denne ble vel publisert 26. des: http://terrengsykkel.no/Telex/Trening/Rom-h-juls-trening Om målet er å finne økter så kan man sikkert google seg til 100 økter i løpet av kort tid. Poenget mitt er at de velger å skrive om trening som om det er "agurknytt", og mest for å poste med kontinuitet gjennom jula. Det de aller fleste mangler kunnskap om når det gjelder trening er jo ikke det man kan google seg til? Se på en del av spørsmålene som kommer fortløpende på treningsdelen av forumet. Flere av disse kunne man brukt til artikler. Feks. kunne man laget artikkler som hadde interessert mange om hvor nøyaktig må egentlig watten være på rulla? Hvordan korrelerer egentlig puls og watt under sweet spot økter, terskel økter? Er puls helt håpløst å bruke som styringsverktøy? Hvordan legger man best opp styrketreningen? Pluss masse andre temaer. Da hadde man skrevet om det folk lurer på. Faktum er jo at om man har zwift, strava premium, trainer road eller lignende så har man jo tilgang til sjukt mye bedre stoff en det TS har klart å presentere. Jau, der er vi enig, det hadde vært veldig interessant for mange, selv om man garantert kan google seg til svarene på emnene du nevner også (dog er ikke alt like enkelt å finne). Mange av appene har jo dessuten ferdige programmer, som vil fungere godt for de aller fleste.
|
|
|
12/01/2017 12:07
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel en generell tendens at mediene skriver mye om hvordan eliten trener. Jeg kunne vært vel så interessert i å lese om hvordan Øyvind V eller andre som driver med dette på hobbybasis på relativt høyt nivå trener. Tror ikke nødvendigvis det ville bli lest noe dårligere heller.
|
|
|
12/01/2017 12:58
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jau, der er vi enig, det hadde vært veldig interessant for mange, selv om man garantert kan google seg til svarene på emnene du nevner også (dog er ikke alt like enkelt å finne). Mange av appene har jo dessuten ferdige programmer, som vil fungere godt for de aller fleste.
Man kan google seg til masse. Utfordringen for de aller fleste er vel at de ikke er like interessert i dette som deg (og meg). Sone 1 tråden er vel ett bevis på at noen av oss suger til oss alt og enda litt til  Men mange orker ikke det. Derfor hadde litt dybde som gir mer substans vært kjempe gull og drit morsom lesing. Alle disse utøverne skriver jo treningsdagbok og det å dele gammelt opplegg fra en uke eller mnd i 2014 eller 2015 kan da ikke være krise?
|
|
|
|
|