Jeg har ny sykkel med like ny bakdemper, en Rock Shox Monarch RT3 HV. De to-tre første turene var alt vel, men så seig bakdemperen sammen uten åpenbar grunn, og siden har den forblitt sånn. Nå har den bare ørlite grann vandring helt mot slutten av vandringsveien.
Den lekker trolig ikke, for trykket holder seg på det nivået jeg pumper i. Jeg har både tappet den helt og fylt i masse luft, uten at det endrer stort. Den går ikke ut mer enn ca halvparten av full vandring, uansett hvor mye luft jeg pumper i (innenfor maks). Jeg får ikke til å trekke den videre ut. Jeg kjenner ikke demperes indre liv, men her virker det som om litt luft er på avveie - noe som skaper negativt trykk og får den til å trekke seg sammen.
Noen som har tips?
Øyv
Re: Bakdemper "kollapset", gir nesten ingen vandring
[Re: Øyvindzen]
#237181225/12/201618:52
demperen er trolig ødelagt og må inn på reperasjon.
hvis jeg ikke tar helt feil er det to trykkammer i demperen og du kan etterfyller luft i det ene, i det andre er det nitrogen. regner med at det er lekkasje fra nitrogen kammeret
Syklister er også guds utvalgte folk
#237181525/12/201619:08
Det er nok bare pakningen på luftstempelet som er skadet, slik at det lekker luft fra positivt til negativt luftkammer.
Det tar bare noen minutter å fikse, om du har nytt luftkanneservicesett.
Selv hadde jeg åpnet luftkanna (lett), sjekket firkantringen som ligger rundt stempelet, og vridd oring-snora (som er firkantet) 90 eller 180 grader og brukt den videre til jeg fikk tak i servicesett.
[Re: ØysteinS]
#237181825/12/201620:08
Det er nok bare pakningen på luftstempelet som er skadet, slik at det lekker luft fra positivt til negativt luftkammer.
Selv hadde jeg åpnet luftkanna (lett), sjekket firkantringen som ligger rundt stempelet, og vridd oring-snora (som er firkantet) 90 eller 180 grader og brukt den videre til jeg fikk tak i servicesett.
hvis jobben er så enkel er det jo toppers, pass bare på at du er alle deler er rene før demontering og olje/fette pakninger/o-ringer som foreskrevet. hvis du fyller luft i ett nitrogen kammer kan du få deg en lei overraskelse når du er ute og sykler...sjekk med verkstedet/produsent før du begynner på jobben
Syklister er også guds utvalgte folk
#237181925/12/201620:31
ØysteinS, jeg er en idiot og må ha slikt inn med teskje.
Altså: - Demperen må demonteres ramma. - Så er det prosedyren fra side 12 her: https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/f5fwLH7QPfOhXWTXNuWbONrBlncaMayx21FeyHgrANU/mtime:1469137094/sites/default/files/techdocs/gen0000000004997_rev_b_2016_monarch_rt3_r_german.pdf - Og på side 15 har vi den firkantringen du foreslår at jeg snur på. Riktig forstått?
Jeg har ikke Rock Shox' offisielle fett for hånda, men et annet svært glatt fett ment for samme formål. Er det ok?
Øyv
#237182125/12/201620:52
Ikke vær bekymret for nitrogenkammer og slikt på disse. Du kikker i servicemanualen og stopper i god tid før du kommer til åpning av nitrogenkammer, som forøvrig greit kan fylles med luft på Rock Shox-dempere. (Se helt til slutt i manualen)
Det er ikke nødvendig å tukle med hydraulikkoljen i dette tilfellet.
Denne pakningen:
Tar du av og kikker på. IKKE putt inn unbrakonøkklelen på bildet, dvs ikke skru ut denne, eller skruen ved enden av demperskaftet.
Ikke bruk mineralbasert fett, bare silikonfettlignende greier. Ihvertall ikke lithiumfett.
Redigert av ØysteinS; 25/12/201621:11.
#237182625/12/201621:28
Hvis den ringen ser helt finfin ut, så er det et annet alternativ som kan ha gått galt, pakningen under ytterrøret, dvs det skallet som dras av for å komme til hulrommet der man putter inn volumreduseringsbånd:
I sporet rett over reima som vises i bildet, der skal være en o-ring som skal tette mellom positivt og negativt kammer. Den også kan sjekkes om den er skadet. Det er mulig å montere slik at denne ikke sitter skikkelig, og sånt trøbbel kan da skje. Spesielt om det ikke er fett på den når røret skyves innpå.
Redigert av ØysteinS; 25/12/201621:51.
#237190526/12/201621:21
Jeg henger meg på denne tråden: Jeg har en Monarch RT som forsåvidt fungerer, men som er for veik for mine 3-sifrede kilo (ca. 115 for tiden, mål er 105 til sesongstart). Med fullt lufttrykk går den gjennom den første delen av vandringen på den minste dump, men den er "sluttstiv" og bunner ikke ut. Jeg ønsker imidlertid en mer progressiv vandring. Går det an å endre tuning på demperen, eller må jeg bite i det sure eplet og skaffe en demper mer tilpasset min vekt?
#238667904/03/201721:53
Smører som all annet fett Men disse tåler endel varme og stress er det vel om jeg ikke husker feil..
Google og klipp og lim = For universalbruk. Tåler høy trykkbelastning og høye temperaturer, har en meget god vannavvisende evne samt gir bra beskyttelse mot korrosjon og slitasje. Utmerket for bevegelige sykkeldeler som trenger beskyttelse mot vær og vind, samt for vanlig regelmessig smøring. Egnet for lager (styrelager, kranklager), nav eller ved sammenmontering av deler på sykkelen
Redigert av Homecast; 04/03/201722:00.
#238668204/03/201722:03
Jeg henger meg på denne tråden: Jeg har en Monarch RT som forsåvidt fungerer, men som er for veik for mine 3-sifrede kilo (ca. 115 for tiden, mål er 105 til sesongstart). Med fullt lufttrykk går den gjennom den første delen av vandringen på den minste dump, men den er "sluttstiv" og bunner ikke ut. Jeg ønsker imidlertid en mer progressiv vandring. Går det an å endre tuning på demperen, eller må jeg bite i det sure eplet og skaffe en demper mer tilpasset min vekt?
Hvis det er Debonair-kanne, eller "High Volume", kan du putte inn volumreuseringsbånd for å fikse dette temmelig enkelt. Det er også meningen.