Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spinning - sitte eller stå

Spinning - sitte eller stå #2371465 21/12/2016 20:23
T
Terskeltrening Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Heisann,

Tiden er inne for spinning, men så var det dette med å trene effektivt.

Ute liker jeg å sitte når jeg sykler. Eneste gangen jeg står er når jeg ønsker å bruke terrenget eller om jeg må fort opp i fart. En annen grunn kan være for å få litt variasjon over lengre perioder.

Totalt sett bruker jeg kanskje 2% av tiden stående. Men hva skjer i spinningtimen..

Nesten 50% stående. Har kun hatt en spinninginstruktør som sa at han aldri står. Det han var opptatt av var kadens og watt, og han er rundt 2minutter bak vinneren av birken.

Så til mItt spørsmål: Vil stående gi meg like mye fremgang på sykkel som om jeg sitter? Er jeg forvist til å sykle alene i spinningsalen? Finnes det spinninginstruktører (Sats/elixia) i oslo som er gode?

Eller er jeg rett og slett bare en innbitt sofasitter som ikke klarer å stå?

Redigert av Terskeltrening; 21/12/2016 20:23.
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371484 22/12/2016 04:40
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
Du bruker mere energi på å stå enn å sitte på samme watt.

Go hard or go home!!!
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371489 22/12/2016 07:12
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Man blir god på det man driver mest med. Skal du sitte mest på sykkelen i framtiden, er det det du bør drive med...

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Dio] #2371507 22/12/2016 09:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Dio

Det stemmer vel ikke? Så lenge watten er den samme bruker du vel like mye energi?

Når du står bruker du flere muskler, og pulsen/intensiteten kan gå noe ned. Lett å kompensere for det ved å øke motstanden litt.

Anonym5
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: anonym5] #2371523 22/12/2016 09:52
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Sitat: pontiff

Det stemmer vel ikke? Så lenge watten er den samme bruker du vel like mye energi?

Når du står bruker du flere muskler, og pulsen/intensiteten kan gå noe ned. Lett å kompensere for det ved å øke motstanden litt.

Vet ikke om teorien min stemmer, men kan hende at du kan bruke mere energi selv om watten er den samme siden du bruker energi andre steder enn å tråkke ned i pedalen. Litt dårlig eksempel, men om du sitter og trår 300 watt kontra det å sitte å trå 300 watt mens du løfter noen tunge skulderpress med handtler. Lik watt, mens du bruker mere energi når du løfter handtlene.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: anonym5] #2371525 22/12/2016 09:53
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Joda, du kan gjerne ha et større energiforbruk selv om du produserer like mye effekt. Det er mye å hente på litt "Enøk" på sykkelsetet...

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: hrukin] #2371551 22/12/2016 10:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: hrukin

Vet ikke om teorien min stemmer, men kan hende at du kan bruke mere energi selv om watten er den samme siden du bruker energi andre steder enn å tråkke ned i pedalen. Litt dårlig eksempel, men om du sitter og trår 300 watt kontra det å sitte å trå 300 watt mens du løfter noen tunge skulderpress med handtler. Lik watt, mens du bruker mere energi når du løfter handtlene.

Hvis det var det Dio mente, så skjønner jeg.

Med andre ord vil kaloriforbruket øke, selv om watten er konstant.

Redigert av anonymous5; 22/12/2016 11:01.

Anonym5
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371556 22/12/2016 11:06
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg sykler så og si alle mine intervaller på spinningsykkel med wattmåler om vinteren. Tror ikke du trenger å være bekymret om det blir mye stående sykling. For min del er fordelingen 60/40 stående kontra sittende, men kan ikke se at jeg har tatt noen skade av dette på sittende sykling ute. Intervallene mine blir litt over og under terskel. Når jeg sitter litt over, mens når jeg står litt under da watten og kadens synker litt når jeg står og sykler.

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371754 24/12/2016 09:55
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange spinninginstruktører har ikke noen annen plan bak spinningtimen enn "hopp og sprett" . Jeg har i mange år kjørt min egen plan for hver spinningøkt, hvilket innebærer at jeg sitter mye, og står mindre . Som på sykkelen ute. Står mer som avveksling og når det begynner å butte på harde intervaller. Og så kjører jeg noen økter som "klatreøkter" hvor jeg står mye og lenger enn hva instuktøren har lagt opp til.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371758 24/12/2016 11:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Interessant. Jeg er ikke en stor fan av spinningtimer (av flere grunner, bla at det ofte blir sykdom etter besøk i spinningsal...), og var heller ikke keen på rulle - helt til jeg testa en smartrulle.

Klart at jeg får bedre kjørestyrke på rulle/spinning, men smartrulle hvor jeg makser motstand blir mer likt slik jeg sykler sti. Bruker gir, opp og ned etc, avhengig av terrenget (zwift).

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371763 24/12/2016 12:59
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Jeg har vært på en del spinningtimer i regi av jobben, men har aldri fulgt opplegget til instruktør. Der kjøres det ofte korte dag og også mye ståing. Jeg sitter og tramper i vei på 4x10, 2x20 eller 3x15 drag. Stågjør jeg så godt som aldri. Kun hvis syken ikke tåler smerten i lårene reiser jeg meg. Stå er greit for å få opp pulsen eller på slutten av et max puls drag, ellers mener jeg man får mest igjen for å sitte og trøkke på.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371841 26/12/2016 05:57
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har også reagert på mengden stående sykling på spinningtimer. Selv opplever jeg at watten og frekvensen går ned (kan kompensere med mye større motstand, da), beina blir stivere og pulsen går opp. Instruktørens eneste argument for å stå er da også at "da kommer vi mye raskere opp i puls, dere!" Så jeg blir gjerne sittende en del mer enn instruktøren legger opp til.

En annen ting er dette med kadens. "Å følge musikken" virker å være et hellig prinsipp for de fleste spinninginstruktører, men hva som er ideell kadens for hver enkelt varierer veldig. Å skulle stå og tråkke i takt med Walking On Sunshine med pinnstive bein, 150 Watt utgår ihvertfall for min del selv om vi da "kommer raskt opp i puls, dere!"

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371866 26/12/2016 12:52
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Interessante tilbakemeldinger, takk for svar ICON_SMILE

Personlig kommer jeg opp i makspuls ved å sitte å sykle, men jeg skjønner at folk som ikke sykler mye ikke klarer dette. De vil stivne lenge før de når makspuls. Sånn sett er det logisk at det blir mye ståing på spinningstimer.

Jeg klarer å holde en høyere gj.snt watt ved å sitte enn jeg klarer ved å stå, og siden jeg som regel sykler sittende ute, velger jeg å gjøre det samme på spinningsykkelen. For å unngå sure miner fra instruktør og undrende blikk fra andre syklister får jeg sette meg bakerst ICON_SMILE

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371922 26/12/2016 23:39
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Kadens er såpass individuell at jeg syns at på spinning bør man velge det som passer best.

Man kan produsere flere watt stående enn sittende. Det er derfor landeveissyklistene reiser seg fra sete i en spurt.
Så stående gjort riktig = høyre belastning for kroppen.
Det er også mulig å belaste hjertet hardere stående.

Selv sykler jeg sti hele året, og jeg skal love dere at jeg ikke sitter på sete hele tiden. Er nødt til å flytte tyngdepunktet fra sete.
Sykler mest sittende til vanlig og syns derfor at å sitte og stå på spinning gir allsidig og variert trening.

Stort sett all strukturert hardtrening hjemme på Wahoo Kicker foregår sittende og i tempobøylen.

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: John_Harald] #2371926 27/12/2016 07:13
T
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Ingen som argumenterer mot at man ikke oppnår høyere watt stående, men det klarer du ikke holde særlig lenge, og en som står vil aldri ha høyere gj.snt. watt enn en som sitter ICON_SMILE

Ang. kadens er dette også noe som instruktører regulerer veldig. Det er oftest de som bestemmer hvor fort man skal tråkke.

Problemet som jeg tar opp her skyldes at jeg tror spinninginstruktørene generelt ikke bryr seg om optimal trening for syklister, og dermed at det å følge spinninginstruktørene ikke er det beste alternativet om man ønsker progressivitet i sin egen trening.

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371928 27/12/2016 07:23
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kan skrive under på den. Jeg har vært på mange spinningtimer og jeg har vært på spinning-vintertrening i sykkelklubben min med instruktører som faktisk har vært syklister på høyt nivå. Dette er to HELT forskjellige disipliner! :-)

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371952 27/12/2016 10:56
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Her på landet hvor jeg bor, er de fleste spinningstrenere syklister og med i den lokale sykkelklubben. Syns at at instruktørene har bra kompetanse og kvaliteten på øktene er høy. Mesteparten av øktene foregår også sittende når jeg tenker meg om..

Men å følge kadensen til instruktøren, bryr jeg meg ikke om ICON_SMILE
Er ofte nødt til å øke hastigheten for å ikke stivne.

Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2371955 27/12/2016 11:06
Juffe Offline
Besatt
Besatt
I min tid som inndendørssyklinginstruktør brukte jeg mye stående sykling. Og det var i hovedsak for å bedre teknikk og koordinasjon. Dersom man øver på å reise seg og sette seg kontrollert, samt stå og tråkke med samme frekvens som når du sitter, så er min tanke at du lettere kan holde trykket over kulene og bruke færre krefter på å holde sykkelen stabil når du evt. veksler mellom å stå og sitte i de lengre oppoverbakkene. Jeg har erfart at dette fungerer fint sammen med skulderpress for å styrke overkroppen. Noe som også vil gjøre deg sterkere i oppoverbakkene der du bruker overkroppen mer.

En annen måte å veksle mellom å stå og sitte er å reise seg, øke motstand for så å sette seg igjen og fortsette med samme motstand til det kjennes lett. Det gir i det minste meg en bedre evne til å takle overganger ute, spesielt når jeg kommer over bakketopper og må veksle til tyngre gir og endre kadens for å øke farten.

Trainingpeaks skriver også om dette her http://home.trainingpeaks.com/blog/artic...6_12_newsletter

Redigert av Juffe; 27/12/2016 11:06.

'...once more, and more intensity!'
Re: Spinning - sitte eller stå [Re: Terskeltrening] #2372836 03/01/2017 12:03
T
Trillebår Offline
Ivrig
Ivrig
T
jeg står 60-90% av spinning øktene, men det er fordi jeg sliter med knæra når det skal sittes og tråkke tungt (tungt som i nesten kroppsvekt tyngde for å snurre pedalen rundt) ICON_TONGUE men lett og fort tråkking går bra sittende, noe som igrunn er "bekymringsverdig" mtp den varme årstia som strax kommer og skal benyttes på sadelen ICON_TONGUE

føler iallefall att stå å tråkke gjør nytta mtp slalomkjøring i vinter ICON_TONGUE om ikke noe anna.

-Sverre-
http://duckcityadventureteam.net/ fatbike, fluefiske og vinter morro
Rule #5 // Harden The Fuck Up
http://www.velominati.com/the-rules/

Moderator  support