Etter mye fundering har jeg endelig tatt steget og solgt min gamle Cube Stereo 29. Så fort det var gjort trålet jeg nettet og gikk til innkjøp av en ny ramme: En 2016 Mondraker Crafty RR+ i størrelse XL! Jeg kan utbrodere i det vide og brede om hvorfor jeg valgte akkurat denne ramma, men kort fortalt: Jeg er 1.96 høy og ønsker en sykkel som passer kroppen. Jeg gleder meg veldig til byggeprosessen ettersom jeg aldri har bygget en sykkel fra scratch før. Hensikten med denne tråden er å søke råd, komme med tilbakemeldinger om hvordan diverse oppsett funker og muligens inspirere andre som sitter på gjerdet når det gjelder akkurat denne sykkelen (finner veldig lite om Crafty RR+ på nettet).
Har planer om å montere et angleset for å slakke ut gaffelen. Superstar selger et billig 2-graders headset. Dersom jeg øker lengden på gaffelen med 10mm til 150mm vil jeg få en gaffelvinkel på ca. 66°. Blir spennende å se om dette blir for slakt med tanke på allsidig stisykling.
Hjul: Mens de aller fleste funderer på om deres 29"-rammer har plass til 27.5+ dekk, går jeg mot strømmen og vurderer 29"-hjul i en 27.5+ ramme. Årsaken til dette er at jeg har inntrykk av at 27.5+ dekkene ikke er modne nok pr i dag. Jeg observerer at mange downsizer fra 3.0 til 2.8 dekk. Kanskje finner man ut at den gyldne middelvei ligger på rundt 2.5-2.6 i dekkbredde? Uansett, med tanke på navbredden i bakramma (157mm) blir jeg dessverre/heldigvis nødt til å velge håndbygde hjul. Tenker Hope Pro 4 nav, karbonfelger og eiker. Kom gjerne med forslag!
Gaffel Har tidligere god erfaring med RockShox Pike og hører at den oppdaterte 2016-modellen er enda bedre. I tillegg vurderer jeg både Yari og Lyrik. Sykkelen kommer ikke til å bli en lettvekter, men burde jeg spare ca 200 gram på å velge Pike? Fox 36 står også på ønskelista, men har til gode å finne den til like hyggelig pris.
Drivverk Sram GX/X1/1x11 eller noe sånt. Utfordringen blir kjedelinja med tanke på baknavet. Lurer på om trikset Pivot bruker på deres Switchblade funker? De monterer klinga på utsiden av spideren. I følge Pinkbike funker dette på Race Face Aeffect SL, Turbine og en lettere modifisert Next SL krank.
Bremser Er tidligerer tilhenger av Shimano (M785 og Saint), men hører de sliter med varirende gripepunkt om dagen. Gjelder dette også deres nye SLX M7000? Vurderer også Saint/Zee med store skiver.
Ellers er det ikke en skikkelig byggetråd før man har lagt ved bilder. Ramma ankommer en gang på nyåret så da får dere i første omgang nøye dere med et bilde hentet fra internett:
Oi som jeg gleder meg!
Redigert av BackCountry; 15/12/201616:59.
Re: Mondraker Crafty RR+/29 planleggings- og byggetråd
[Re: BackCountry]
#237040015/12/201619:56
Kult! Jeg prøvde lenge å få tak i Crafty i XL før jeg endte på Banshee Prime i XL. Ang. hjul, ville jeg sendt en mail til Peter på XMCarbonspeed. Jeg har sykla hardt på DH940C-felgene og de har tålt alt så langt. Bygd med Comp/revo-eiker på DT350 nav.
Med 157mm nav kan du peise på med revo på begge sider, holder i massevis.
Kult! Jeg prøvde lenge å få tak i Crafty i XL før jeg endte på Banshee Prime i XL. Ang. hjul, ville jeg sendt en mail til Peter på XMCarbonspeed. Jeg har sykla hardt på DH940C-felgene og de har tålt alt så langt. Bygd med Comp/revo-eiker på DT350 nav.
Med 157mm nav kan du peise på med revo på begge sider, holder i massevis.
Jeg lurer på om jeg fikk tak i en av de siste 2016-rammene i str XL. Selv om fargen er litt knæsj foretrekker jeg denne fremfor 17-modellen som er rød. Årets modeller har også 1-2 grader slakkere front (vet ikke om de løser dette med angleset eller om de fysisk har endret ramma), i tillegg er den godkjent for 160mm gaffel.
Hva ble vekta på hjulsettet ditt til slutt? Ser du gikk for 28 eiker, er det stivt nok? Jeg har kun erfaring med hjulretting så jeg er litt usikker på om jeg skal begi meg ut på selvbygg..
#237476111/01/201712:34
En gledens dag, ramma har kommet i hus! Jeg veide den til 3,7kg med girøre, bakaksel og seteklemme på en litt dårlig kjøkkenvekt.
Det dumper også hentelaper i postkassa med jevne mellomrom. Så langt har det blitt XX1 krank og bakgir til GX-pris, RaceFace Sixc 785mm karbonstyre, Superstar 2° slakkesett. I tillegg har jeg anskaffet Magura MT5-bremser med 203' og 180mm skiver som jeg er veldig spent på om jeg kommer til å like
Redigert av BackCountry; 11/01/201717:26.
#237478011/01/201713:34
Blir spennende. Begynte å lure på hvorfor du hadde XX1 gir og GX skifter, siden jeg hadde gjort motsatt, men så leste jeg teksten
Ja, XX1-triggeren var fire ganger så dyr og jeg ser at det er delte meninger om det er verdt det eller ikke. Mulig GX'en blir bytta ut med tiden dersom det dukker opp noen gode tilbud
#237484111/01/201719:27
Jeg XX1 på en sykkel og NX på en annen. Var faktisk overasket over hvor bra den NX hendelen var. Er ikke mye forskjell i bruk synes jeg.
Jeg har helt annen erfaring enn deg. Har XX1 og X01 på godsykkel, og hadde en liten periode X1-hendel på en av syklene. Lettere bevegelse på X01/XX! (ca. samme hendel, egentlig), i tillegg til at jeg savnet justerbar nedgiringshendel på X1-hendelen. På bakgir har jeg byttet ut XX1 med NX og X01 med GX, og funksjon er minimal i forskjell, selv om NX-giret nok vil slarke fortere, og har etter min mening for kjipe trinsehjul (Men de kan brukes til andre ting, som f.eks. kjedefører på Felt Brühaul longtail, men det er en anne historie). GX er nok min go-to på bakgir fremover (og så greit å ikke gråte når man vræker Xx1-girene sine).
Jeg XX1 på en sykkel og NX på en annen. Var faktisk overasket over hvor bra den NX hendelen var. Er ikke mye forskjell i bruk synes jeg.
Jeg har helt annen erfaring enn deg. Har XX1 og X01 på godsykkel, og hadde en liten periode X1-hendel på en av syklene. Lettere bevegelse på X01/XX! (ca. samme hendel, egentlig), i tillegg til at jeg savnet justerbar nedgiringshendel på X1-hendelen. På bakgir har jeg byttet ut XX1 med NX og X01 med GX, og funksjon er minimal i forskjell, selv om NX-giret nok vil slarke fortere, og har etter min mening for kjipe trinsehjul (Men de kan brukes til andre ting, som f.eks. kjedefører på Felt Brühaul longtail, men det er en anne historie). GX er nok min go-to på bakgir fremover (og så greit å ikke gråte når man vræker Xx1-girene sine).
Hehe er vi ikke ganske enige da. Jeg har også GX bakgir klar til bytte på min ganske slitte bakgir. Hadde nok ikke gjort det uten at du hadde gjennomprøvd og skrevet om det. Eneste jeg ville frem til var at NX girhendlen var bedre en jeg hadde håpet på.
#237491212/01/201707:26
En gledens dag, ramma har kommet i hus! Jeg veide den til 3,7kg med girøre, bakaksel og seteklemme på en litt dårlig kjøkkenvekt.
Det dumper også hentelaper i postkassa med jevne mellomrom. Så langt har det blitt XX1 krank og bakgir til GX-pris, RaceFace Sixc 785mm karbonstyre, Superstar 2° slakkesett. I tillegg har jeg anskaffet Magura MT5-bremser med 203' og 180mm skiver som jeg er veldig spent på om jeg kommer til å like
Dette blir et SNAAAASENT bygg!!!!
Ikke kimse av MT5 bremsene. Er etter min erfaring det beste kjøpet mtp pris vs kraft som finnes på markedet. I tillegg har jeg hatt null problem med lufting på MT5, mens litt mer plunder på MT7. Forskjellen på MT5 og 7 på kalliperen er egentlig kun bremseklossene. Så du kan bytte til MT7 klosser (4 stk vs 2stk) om du vil ha samme modulasjon og kraft som i MT7.
[Re: Nilsern]
#237501712/01/201712:45
Ikke kimse av MT5 bremsene. Er etter min erfaring det beste kjøpet mtp pris vs kraft som finnes på markedet. I tillegg har jeg hatt null problem med lufting på MT5, mens litt mer plunder på MT7. Forskjellen på MT5 og 7 på kalliperen er egentlig kun bremseklossene. Så du kan bytte til MT7 klosser (4 stk vs 2stk) om du vil ha samme modulasjon og kraft som i MT7.
Takk, har troa sjæl! Jeg vurderte lenge 4-stemplet bremser fra Shimano, men da sykkelkomponenter.no kjørte 20% på alle lagerførte varer her om dagen var jeg ikke i tvil. Bremsene var i utgangspunktet billige, og med rabatt kom det på 2100kr for bremser, skiver og adaptere.
Ved nærmere ettersyn av ramma oppdaga jeg den har fått seg en trøkk under transport (?) og lakken har begynt å flake av. Jeg er ikke så nøye på det, men er litt bekymra for at lakken skal fortsette å flake av. Bør jeg ta det med ro, eller bør jeg forsøke å lakke over den lille flekken? Naturligvis vurderer jeg rammebeskyttelse og der ser det ut til at invisiframe utmerker seg, men er det virkelig verdt £72?
Når det gjelder hjul: Hope pro 4 er bestilt til både foran og bak, men jeg vurderer fremdeles felger og felgbredde. På forrige sykkel hadde jeg Syntace W35MX og det er de desidert beste hjulene jeg har hatt! Hvordan skal jeg gå frem hvis jeg ønsker de samme egenskapene med karbonfelger? Blir ~35mm indre bredde for mye for dekk som er mindre enn f.eks. Magic Mary? Tenker da spesielt på bakdekket ettersom jeg er litt usikker på hjulklarering i bakrama.
Redigert av BackCountry; 12/01/201712:49.
#237516212/01/201719:00
Vil ikke tro 35mm blir for mye nei. Ramma bør takle det. Sett ramma med 3.0 dekk (27,5+), og grei klaring med det. Har også hatt syntace 35, geniale hjul! Bygg hos kvalitetsbygger, så blir du happy. Har god erfaring med Nextie på carbon, men husk at det er dyrt å knekke carbon.
#237517212/01/201719:17
Sjekk ut AMS når det kommer til rammepadding. Mye fete varianter./
Jo mer jeg ser AMS på sykler, jo mer harry synes jeg det er... Klart eller custom folie er helt klart fetere.
Haha. +1. Skjønner ikke helt vitsen med å bruke masse penger på tøff sykkel, så gjøre den dritharry med AMS, for at den skal holde seg "fin" (for neste eier). Har gått for varianten som kalles "ingen rammefolie" her. Hver ripe, hver sitt minne :-P
[Re: aug11x]
#237529113/01/201708:04
Jo mer jeg ser AMS på sykler, jo mer harry synes jeg det er... Klart eller custom folie er helt klart fetere.
Haha. +1. Skjønner ikke helt vitsen med å bruke masse penger på tøff sykkel, så gjøre den dritharry med AMS, for at den skal holde seg "fin" (for neste eier). Har gått for varianten som kalles "ingen rammefolie" her. Hver ripe, hver sitt minne :-P
I tillegg har den såpass kraftig lim at den kan rive med seg lakk når/hvis man får seg en sykkel som har faenskapen på. (prøvd)
Ja, det var ganske flashy saker. Fargen på ramma er iøyenfallende nok fra før så jeg tror jeg må prøve å tone det hele ned. Satser på at svarte deler uten klistremerker gjør susen. Og kanskje det blir en runde med malingsfjerner etter at garantien på ramma har gått ut
#237531113/01/201708:42
Har invisiframet to sykler nå og er veldig fornøyd med kvaliteten. Sliter med helsubb på setestagene såpass at lakk og 3m sin stenspruttape (kjøpt på torshov b.) fort slites igjennom. Dette har ikke skjedd på de 160 milene jeg hadde på årets stisykkel. Det er dog ikke den samme sykkelen hvor lakk/stenspruttape ble slitt igjennom så kan jo ha noe med utformingen på setestagene å gjøre. Uansett syntes jeg det er vert det på en carbonramme til 30 lapper.
Stokk og stein sykkelklubb
#237546713/01/201716:05
Jeg har også sånn harry camo teip på overrøret. Syns det ser bra ut på sort, synes ikke i dårlig lys. Men popper frem i godt dagslys. Men smaken er så klart opp til hver enkelt
Redigert av Skjelven; 13/01/201716:31.
#238065202/02/201712:20
Etter å ha gått over utgiftene fra årets Asia-ferie er jeg nå klar til å bestille felger. LB, Nextie, XMCarbonspeed er alle til vurdering ettersom de virker jevngode. Jeg må innrømme at jeg grubler veldig over hvilken felgbredde jeg bør velge. Skal jeg velge konservativt med 29mm innerbredde (Nextie AM35), eller kjøre bånn gass med i34mm (Nextie 40mm og XMC 40mm)? Et godt kompromiss er muligens LB i31.8? Frykter at for brede felger kan føre til at dekkene blir et enkelt bytte mot skarpe steiner. Planlegger å bruke dekk på størrelse med Magic Mary, Nobby nic 2.6 etc.
Et lite wild card er Flow MK3, men disse har bare 1.6mm felgkant (mot 3mm på karbonhjula). Er de allikevel solide nok?
Synes iallefall at XMC 40mm fungera ypperleg på min Mondraker Dune med Magic Mary..Synes ikkje det er noko å gruble på (gjeld både størrelse å kvaliteten på felgane utifrå personleg erfaring)
Redigert av TrondAM; 02/02/201712:49.
Re: Mondraker Crafty RR+/29 planleggings- og \
[Re: TrondAM]
#238072902/02/201718:09
Synes iallefall at XMC 40mm fungera ypperleg på min Mondraker Dune med Magic Mary..Synes ikkje det er noko å gruble på (gjeld både størrelse å kvaliteten på felgane utifrå personleg erfaring)
Har fått mine XMC 40mm 34mm innderbredde, har ikke bygd enda. Har aldri tatt i kærbonhjul før, men kvaliteten ser bra ut. Uten noe som helst grunnlag for å bedømme sånn egentlig. Tok noen begredelige bilder til deg.