Stusser litt på at vi ikke skal sykle "Sniken" fra Olavsmyr og ned til røysa øverst i kalascupløypa, men heller ned på grusen og så over plankene på Raumyr og opp bakken igjen til røysa. Noen som vet om vi skal sykle "Snikforlengeren" fra røysa ned mot vannverket eller den "vanlige" brede stien? Vanskelig å se fra bildet. Er jo ofte endel fottrafikk på denne stien og det går jo til tider unna nedover.
Stusser litt på at vi ikke skal sykle "Sniken" fra Olavsmyr og ned til røysa øverst i kalascupløypa, men heller ned på grusen og så over plankene på Raumyr og opp bakken igjen til røysa. Noen som vet om vi skal sykle "Snikforlengeren" fra røysa ned mot vannverket eller den "vanlige" brede stien? Vanskelig å se fra bildet. Er jo ofte endel fottrafikk på denne stien og det går jo til tider unna nedover.
I følge gps-sporet i innlegget over er det den gamle stien nedover som skal brukes, og ikke sniforlengeren.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Personlig synes jeg det er fint at det også er noen tekniske partier som ikke alle våger å sykle. At man må vurdere om man tar sjansen på å punktere eller ei gjør jo også at man må tenke litt taktisk. Skal man ha noe å strekke seg etter så trenger man å bli pushet litt. Jeg var på tur i løypa i går og om jeg husker rett så 7 av 8 i gjengen denne steinrøysa.
Morsomt om TSR i Østmarka nå blir Norges hardeste én dags ritt? Jeg tror denne løypa er en god del hardere enn Ultrabirken, som ikke har noe særlig ultra i seg lenger.
Det er hvertfall det desidert kuleste. Ultra er hvertfall for meg et tøffere ritt fysisk da man holder på så lenge. Teknisk og morofaktoren derimot er jo 100 ganger så høy på TSR
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Vet HR-gutta om de sykler riktig da? Måtte av i steinrøysa i fjor, mest på grunn av kaos.
Om man er middels teknisk er steinrøysa egentlig ikke stress. Som andre sier gjelder det å legge seg til høyre, så får man en god inngang. Pass også på å ligge litt til høyre ned selve røysa. Er bare å la det stå til.
Jeg har lyst til å sykle TSR, men jeg har bare 3 turer på terrengsykkel i år inklusive ett ritt. Blir det litt ambisiøst å satse på 2 runder med skikkelig terreng? Er faktisk litt bekymret for at kroppen skal kollapse.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
I følge gps-sporet i innlegget over er det den gamle stien nedover som skal brukes, og ikke sniforlengeren.
, Det stemmer. Den vanlige løypa ned til vannverket er godkjent som rittløype siden tidlig nittitall. Snikforlengeren er på delvis privat grunn. Poenget med grus mellom Grønmo-sløyfa og plankene over myra er avveksling og lenger runde totalt. Blir det vått lar ekstra-sløyfa over Dalsåsen seg lett sløyfe.
Jeg har lyst til å sykle TSR, men jeg har bare 3 turer på terrengsykkel i år inklusive ett ritt. Blir det litt ambisiøst å satse på 2 runder med skikkelig terreng? Er faktisk litt bekymret for at kroppen skal kollapse.
Ta en runde. Det blir garantert en mye bedre opplevelse
Gleder meg sinnssykt!!! Hele poenget med TSR er jo at det skal være litt steinrøys og bajas sykling. At noen må av her og der er vel helt uproblematisk. Tenker å kjøre Barzo 2,25 foran og Mezcal 2,35 bak. TNT utgave selvfølgelig..Lycra ,nybarberte bein og myggolje
Her finner dere litt mer detaljert kart og mulighet for å hente ut spor til GPS.
Artig med ulike meninger om løypa!
Trulsen, Slettfjell og Skullerud...som jeg gleder meg! Har savnet Østmarka, senest i går da jeg var ute på "stitur" i nærområdet på Gjøvik :-) Dette blir fantastisk! Satser på godvær. Bra jobbet, Jon!
Men hvorfor er løypa offentliggjort så lenge før rittet i år? Bare i dag, og kun på Strava har det vært 27 syklister gjennom. Med regn til uka og fortsatt terping er det jo gode muligheter for at løypa er gjørmete og deilig i god tid før rittstart.
Men hvorfor er løypa offentliggjort så lenge før rittet i år? Bare i dag, og kun på Strava har det vært 27 syklister gjennom. Med regn til uka og fortsatt terping er det jo gode muligheter for at løypa er gjørmete og deilig i god tid før rittstart.
Trur jeg er null stress. Løypa går i områder der det alltid sykler mye folk. Jeg har ikke hatt en tur i Østmarka hvor jeg møtte færre syklister enn i dag. 27 stk på en knall fin lørdag er ikke mye. Er uansett været på rittdagen som avgjør om dette blir et gjørme bad.
Ser den, bare lurer på begrunnelsen for å offentliggjøre ca to uker før start i år, men de har drøyd med dette til dagen før de siste årene. Er årets utgave den faste traséen for fremtiden det har vært snakket om?
Har 27,5" + hjul2,8 bredde. (men har også muligheter for å sette på 29" 2,2 bredde) Skal prøve 2 runder, og håper på å komme gjennom første runden på 2:30
Bør jeg bruke plus hjulene eller 29" hjulene i et ritt som dette? (alle dekkene Maxxis Ikon)
Har 27,5" + hjul2,8 bredde. (men har også muligheter for å sette på 29" 2,2 bredde) Skal prøve 2 runder, og håper på å komme gjennom første runden på 2:30
Bør jeg bruke plus hjulene eller 29" hjulene i et ritt som dette? (alle dekkene Maxxis Ikon)
Jeg hadde samme valg i fjor, kjørte Rocket Ron 27x3.0. Ville uten tvil valgt det samme igjen. Jeg tror ærlig talt at alle, også de aller beste, kjører fortere på plus i denne løypa.
Kjørte traseen rolig en runde i dag og kan skrive under på at 2 runder med rittpuls blir hardt :-) Mye likt som i fjor + et par ekstra sløyfer. Kjørte med 27,5+ med FastTrak 2.8. Det var helt suverent. Vi fikk en regnskur når vi skulle over Dalsåsen og det ble fort glatt der. Ellers var det tørt og fint.
Da har jeg kommet meg igjennom det jeg tror er løypa. Sykler du denne uten foten i bakken er du rimelig trygg på syklen og satans sterk. Om det ikke var mulig å sykle igjennom på forhånd ville det være rimelig stor hjemmefordel.
Om jeg kjørte riktig er de siste stinedkjøringen litt skumle. Hvis du er sliten nedover der og ikke ser deg godt for tror jeg du fort kan skade deg.
Lurer litt på når den middels morsonist bør vurdere å gå i bakkene fremfor å sykle. Noen steder er det åpenbar, men hva med opp mot pioneren (ved siden av den gamle slalombakken) feks?
Da er jeg påmeldt, klarer ikke holde meg unna selv om jeg har syklet null, niks nada hittil i år. Dekkvalg er enkelt, har kun Rocket Ron og Vittoria Barzo tilgjengelig, men hva skal foran og bak? Noe fasit her.
Da er jeg påmeldt, klarer ikke holde meg unna selv om jeg har syklet null, niks nada hittil i år. Dekkvalg er enkelt, har kun Rocket Ron og Vittoria Barzo tilgjengelig, men hva skal foran og bak? Noe fasit her.
Jeg ville helt klart tatt Barzo foran, det sitter bedre. Bakhjulet får du alltids med deg.
Meldte meg på rittet for en tid tilbake, men har dessverre ikke hatt muligheten, pga sykdom deretter jobbreise og annet som dukket opp, til å få tatt meg en tur i Østmarka i det hele tatt enda. Håper formen er bra nok til de to rundene jeg har meldt meg på, men sykler bare mot meg selv, så kan jo muligens stå av etter en runde... Men tror det blir moro!
Noen som har lyst til å gi en TSR-nybegynner (men tror jeg skal klare mye av løypen med føttene på pedalene) selskap i gjennomsykling av runden en ettermiddag denne uken etter ca kl 18 (onsdag kan jeg ikke men ellers alle dager åpent)? Evt. om jeg kan henge med noen som skal?
Gi meg i så fall en tekst på min i-telefon ni-null-fem-ni-null-sju-en-null.
Lurer litt på dekkvalget og funderer litt på hvordan været skal bli. Om det er noenlunde tørt beholder jeg vel Ardent Race 29x2.20 på. Ellers legger jeg vel om til et par Ardent 2.25 som jeg har liggende... Hva mener dere på forumet om den planen?
Syklet der jeg trur løypa går i dag. Og er du i tvil om 1 eller 2 runder da er man ikke i tvil. Løypa er skikkelig morsom, men også veldig tøff
Av de gangene jeg har kjørt, syntes jeg fjoråret var den "letteste", selv om jeg kjørte 140mm FS. Har alltid kjørt 2x. Blir fryktelig hardt på siste halve runde uansett, det er jo litt av poenget for tvangsnevrosetullinger som meg, men i fjor hadde jeg nok igjen til å duellere med sidemannen de siste par kilometrene. Vil det bety at løypa er tilbake til mer slik den var i 13/14 når det gjelder HTFU?
(Er alltid i tvil om 1 eller 2, men har foreløpig ikke feiga ut..)
Løypa er 5km lengre enn i fjor. De 25km som er felles, er stort sett helt likt som i fjor. Frem til utgang av Vidars Flyt (13km) er den helt lik, så tar årets løype Godstien istedet for grusen frem til toern. Omtrent samme lenge, men hardere å sykle stien. De 5 km som er ekstra er Slettfjell t/r (ca 3km) og Dalsåsen (ca 2 km). Begge deler er mest sti med endel bratte kneiker.
Syklet der jeg trur løypa går i dag. Og er du i tvil om 1 eller 2 runder da er man ikke i tvil. Løypa er skikkelig morsom, men også veldig tøff
Av de gangene jeg har kjørt, syntes jeg fjoråret var den "letteste", selv om jeg kjørte 140mm FS. Har alltid kjørt 2x. Blir fryktelig hardt på siste halve runde uansett, det er jo litt av poenget for tvangsnevrosetullinger som meg, men i fjor hadde jeg nok igjen til å duellere med sidemannen de siste par kilometrene. Vil det bety at løypa er tilbake til mer slik den var i 13/14 når det gjelder HTFU?
(Er alltid i tvil om 1 eller 2, men har foreløpig ikke feiga ut..)
Den er uten tvil tilbake. Så klart blir det tørt så hjelper jo det VELDIG når det er så mye sti. Jeg også synes løypa i fjor var ganske "lett". Selv om det ikke er så mye som er lagt på pr runde, er det ganske hardt. Slettfjell partiet er ganske tøft, særlig når man har en ganske tung grusbakke før man går inn i det.
Men blir det godvær som det er nå så blir det helt topp, blir det vått kommer det til å bli tøft. Man skal være i god form for å ha trøkk på siste halve runden når man kjører 2 runder.
Nå skal det sies at når jeg kjørte igjennom i helgen var jeg ikke frisk. Lå med feber et halv døgn etterpå. Så kan hende det føltes en del tøffere pga det også. Skal ut igjen i dag å teste.
Redigert av olechr; 29/05/201710:53.
Vi har alltid ønsket at løypa skulle være krevende. Mer klatring i årets løype gir også flere høydemeter utfor. Noe alle kan glede seg over.
Jeg føler det er en god flyt i løypa med passelig med perioder på grus og i enklere terreng slik at man er mer i stand til å sette pris på terrengpartiene. Utforpartiet ned fra Dalsåsen er krevende og bratt og selvfølgelig tøft som avslutning på et allerede tøft ritt. Det gjelder å kjenne sine begrensninger ned her. Det meste annet bør være kjent terreng for veteraner i Terrengsykkelrittet. Målet er å feste en ca 30 km lang runde som permanent. Kanskje har vi funnet løypa nå, kanskje er det noen flere endringer som skal på plass.
Jeg gleder meg til å sykle gjennom løypa på slutten av uka. Vi lover at merkingen skal være bunnsolid, selv om vi må ta høyde for sabotasje gjennom natten før start.