Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

erfaring med shimano zee?

erfaring med shimano zee? #2370116 14/12/2016 21:28
S
s0und Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
er det noen som har testet bremsene? gode\dårlige erfaringer?

er en korpulent herremann som liker å pakke mye på sykkelen (icecream truck). relativt tung ekvipasje altså... er zee verdt pengene og stopper de godt?

Martin Hagen
Re: erfaring med shimano zee? [Re: s0und] #2370125 14/12/2016 22:20
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er jeg ikke oppdatert på prisforskjellen mellom xt og Zee, men det er vel gjengs oppfatning at xt har mer enn nok stoppkeaft. SLX også... Dersom pris ikke har noe å si så har vel magura noen spesielt kraftige bremser.

Re: erfaring med shimano zee? [Re: s0und] #2370126 14/12/2016 22:43
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Har ikke Zee, men har Saint både på DH rigg og stisykkel, samt at jeg har/har hatt flere sett XT og SLX på ulike stisykler og fatbikes.
På en helstiv fatbike vil jeg tror du kan klare deg greit med SLX/XT, evt. bare setter du på større skiver (du kommer neppe til å sykle så raskt nedover på en slik sykkel som på en fulldempa stisykkel).

Gikk over fra XT til Saint på den fulldempa stisykkelen, likte godt den ekstra bremsekrafta. Du savner ofte ikke noe før du har prøvd noe som er enda bedre.
Endel sier at Saint/Zee har dårlig modulasjon og er for mye av/på bremser, personlig er jeg ikke enig og syns de er helt fine.
Om du velger Zee gjør du ingenting galt, og tviler på du vil bruke mye tid på å angre, men du burde også kunne klare deg greit med SLX/XT.

Re: erfaring med shimano zee? [Re: s0und] #2370139 15/12/2016 07:41
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Har Zeebremser på Mondrakern å er veldig fornøgd med dei! Har ikkje noko erfaringsgrunnlag for å samanlikne sjølv men Zee skal ha betre modulasjon enn andre Shimano har eg høyrt..synst iallefall modulasjonen er heilt grei. Kanskje litt overkill på fatbike som det blir nevnt, men ellers ingen grunn til å ikkje kjøpe dei.

Redigert av TrondAM; 15/12/2016 07:43.
Re: erfaring med shimano zee? [Re: erikskon] #2370432 15/12/2016 22:36
S
s0und Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
S
Pris har litt å si selvsagt, men når det gjelder Zee er de priset omtrent likt som XT. Har XT på en fullkarbon sak og det bremser selvsagt godt nok, men her snakker vi tung stålfatbike med mye oppakning og en fører som liker å herje litt ICON_LAUGH Foretrekker bremser som stopper godt og trenger et sett som egentlig kan gjøre alt som dere skjønner.

Med modulasjon antar jeg dere mener hvor nøyaktig eller fintfølende den er? Her skriver dere både og ser jeg... XT settet på fullkarbonen er veldig av og på men det skyldes jo like gjerne min egen kjørestil...

Lurer litt på holdbarhet og produksjonskvalitet også... Vet at det er en downscaled saint, men det kan også gjøres bra??

Sitat: erikskon
Nå er jeg ikke oppdatert på prisforskjellen mellom xt og Zee, men det er vel gjengs oppfatning at xt har mer enn nok stoppkeaft. SLX også... Dersom pris ikke har noe å si så har vel magura noen spesielt kraftige bremser.

Redigert av s0und; 15/12/2016 22:41.

Martin Hagen

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå