Vært borte noen dager og ble overrasket over responsen på tråden. Mange gode innspill. Så jo at canyon har presentert mange helt nye modeller rett etter jeg postet. Noen spørsmål som kanskje noen kan svare på. Var er forskjellen på slx og sl? Ser at den ene modellen har short cage bakgrunn og 32-kassett. Betyr det at det også er mulig å sette en 32-kassette på ultimate cf slx disc?
Re: Canyon Endurace CF SLX 8.0 DI2 eller noe annet?
[Re: Thmro]
#237077917/12/201622:05
Jeg er ingen ekspert på Canyon, men så vidt jeg vet har SLX-rammen mer avansert karbon og er dermed lettere enn SL.
Ser at Canyon kombinerer short cage og 11-32, ja, på SL-modell. Vet at flere på forumet gjør det samme på andre sykler med hell, til tross for Shimanos anbefalinger. Se også Klatrekassett 11-32 på short cage? Vet ikke om det er tekniske grunner til at kombinasjonen skulle fungere spesielt godt på Canyons modeller.
På en sykkel som Ultimate, ville jeg uansett vært mer opptatt av tetthet i giringen enn spenn og heller valgt kompaktkrank 50/34 ved behov for lettere gir.
Har selv 52/36 og 11-32 på eventyrsykkelen. Opplever at de letteste girene kommer til sin rett kun i de bratteste kneikene i Marka, der det gjerne er mindre aktuelt å bruke en Ultimate.
[Re: Sepeda]
#237078717/12/201623:01
Roadmachine 01/02 skal på papiret ha plass til 30mm, mens aluramma har plass til 32mm. Hva det reelt er plass til har jeg ingen anelse om. Den ser forøvrig utrolig clean ut med det integrerte stemet (som også kan monteres på 02/03).
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
[Re: Alpers]
#237079318/12/201608:08
På en sykkel som Ultimate, ville jeg uansett vært mer opptatt av tetthet i giringen enn spenn og heller valgt kompaktkrank 50/34 ved behov for lettere gir.
Har selv 52/36 og 11-32 på eventyrsykkelen. Opplever at de letteste girene kommer til sin rett kun i de bratteste kneikene i Marka, der det gjerne er mindre aktuelt å bruke en Ultimate.
Hvorfor bør jeg tenke anderledes på ultimate? Uansett sykkel, så blir det ingen grusracer for meg. Det blir min eneste landeveissykkel. Det er få grusveier her. Jeg har kompaktkrank og 11-28 fra før av og liker å ha det letteste giret. Folk er jo forskjellig, og det er sannsynlig at jeg bruker det mer enn deg. I tillegg så er det tidvis behov for tyngre gir enn 50 - 11.
52/36 og 11-32 gir meg noe i begge ender, og det liker jeg. Jeg skjønner det går ut over tettere giring. Det har ikke vært noen problem til nå, selv om det ble hevdet det samme med 11-28 på 10spd for en tid tilbake. Det kan jo ha med å gjøre at jeg kjører lite ritt.
Forskjellen mellom slx og sl er egentlig bare vekt? Eller oppleves rammene anderledes?
[Re: anonym22]
#237079918/12/201608:38
@anonymous22 - ja, du har helt rett. Canyon har oppgitt 33mm klaring og det er gjengitt mange steder.
Det er naturlig at produsentene opererer med en sikkerhetsmargin for å hindre at dekket berører ramme eller gaffel, ved f.eks. fleks i hjulet, eller at rusk og småstein fra veibanen havner i klemme mellom dekk og ramme/gaffel. Nå som mange vil ha bredest mulig dekk, har jeg hørt historier fra flere forhandlere om rammer som over tid er blitt skrapt opp.
At man får plass til 5mm bredere dekk er likevel oppsiktsvekkende. Så vidt jeg vet er ikke Challenge Gravel Grinder 38mm særlig smalere enn oppgitt heller.
Vi får studere bildene når testen endelig legges ut
#237080018/12/201608:52
@Thmro - ja, om du ser for deg samme bruk for begge sykler, Ultimate og Endurace, er jeg enig at du ikke behøver å tenke annerledes om giring. Og som du sier, er personlige preferanser avgjørende for hvilken kombinasjon av krank og kassett man måtte velge. For øvrig er det verdt å huske at 36-32 er betraktelig lettere enn 34-28, som du har nå.
Andre kan forhåpentligvis svare på spørsmålet om forskjeller mellom SL og SLX utover vekt Geometrien er så vidt jeg kan se i praksis lik, selv om Canyon faktisk oppgir enkelte litt forskjellige mål for rammene (?). Jeg vil tro at forskjellene mellom SL- og SLX-ramme er av liten eller ingen betydning for oss amatører.
[Re: Sepeda]
#237080118/12/201609:05
Forskjellen er en X (faktor) til 8 lapper... 😉 Det er vel som på evo'en jeg kjører nå, vissheten om at det er en hi-mod plager meg.. Men ville neppe gitt noe som helst utslag utenom på lommebok :-)
I tillegg så er det tidvis behov for tyngre gir enn 50 - 11.
Er du proff?
Ev kjøres det med for lav kadens.
Etter mine beregninger så skulle 100rpm med 50 - 11 gi i underkant av 60 km/t. Noen ganger blir det litt for lite i utforbakker. Nå utgjør ikke 52 - 11 noe stor forskjell egentlig. Men så har jeg en krank som passer meg bedre når jeg i fremtiden er bedre.
#237084618/12/201613:27
I tillegg så er det tidvis behov for tyngre gir enn 50 - 11.
Er du proff?
Ev kjøres det med for lav kadens.
Etter mine beregninger så skulle 100rpm med 50 - 11 gi i underkant av 60 km/t. Noen ganger blir det litt for lite i utforbakker. Nå utgjør ikke 52 - 11 noe stor forskjell egentlig. Men så har jeg en krank som passer meg bedre når jeg i fremtiden er bedre.
100 i kadens på 50/11 er drøyt 57 km/t øker du kadensen til 120 er du på 68,6 km/t
Holder du på 100 i kadens og har 53 klinge går det i rett over 60 ...
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#237089719/12/201607:35
I tilfelle trådstarter fortsatt er i tvil om han vil gå for Endurace eller Ultimate, her er fem dagsferske argumenter fra Bikeradar for å prøve litt eventyrsykling:
Say what you like about 2016, but it's officially the year of the adventure bike, and that's one trend BikeRadar is definitely on-board with. Here's our love-letter to a year of having a blast in the wilderness filth.
#237133621/12/201608:17
Jeg er ikke i tvil om endurace sin suverene bruksområde sammenlignet med ordinære landeveissykler. Men vi har så få muligheter for slike eventyrturer utenfor asfalten. Dessuten har jeg en ok CX som dekker det behovet + pendling til jobb.
Men jeg skal innrømme at jeg likevel ser mest på endurace. Stack/reack-messig så har jeg funnet ut at den sykkelen jeg har nå plasserer seg midt mellom endurace og ultimate.
Jeg tror også jeg på grunn av den store prisforsjellen vurdere SL fremfor SLX. Sykkeln blir noen 100g tyngere og har kjedeligere hjul, men ellers virkere det å være mye av det samme.
[Re: Alpers]
#237143321/12/201614:16
Du har gjerne selv målt opp dekklaring på din sykkel nå. Ramme og gaffel på modellen for felgbremser har altså mindre klaring. Uansett begrenser selve bremsene hvor brede dekk man kan bruke.
Med 28mm kan du få fine turer i Marka, bare ta det litt piano
#237164222/12/201622:38
Men jeg skal innrømme at jeg likevel ser mest på endurace. Stack/reack-messig så har jeg funnet ut at den sykkelen jeg har nå plasserer seg midt mellom endurace og ultimate.
Men hør på navnene da Thomas, Endurace VS Ultimate. Hvem av dem tror du er den ultimate sykkel Men fra spøk til alvor, det virker jo som Endurace er riktig mtp hva du skriver i tråden her.
Sitat: Thmro
Jeg tror også jeg på grunn av den store prisforsjellen vurdere SL fremfor SLX. Sykkeln blir noen 100g tyngere og har kjedeligere hjul, men ellers virkere det å være mye av det samme.
Du må kjøpe tyngst mulig. Tunge sykler går fortest opp Anne-elv-bakken, helt sant!
- Stefan
[Re: Stefan77]
#237257902/01/201710:58
Men hør på navnene da Thomas, Endurace VS Ultimate. Hvem av dem tror du er den ultimate sykkel Men fra spøk til alvor, det virker jo som Endurace er riktig mtp hva du skriver i tråden her.
Sitat: Thmro
Du må kjøpe tyngst mulig. Tunge sykler går fortest opp Anne-elv-bakken, helt sant!
Ikke tvil om at jeg hadde lyst på ultimate, særlig når den også kom med skivebrems. Tror den er ganske rå, men så spørs det om jeg er like rå etter flere timer på den. Når Endurace også blir beskrevet som nærmere rittsyklenen enn andre komfortsykler så tror jeg kanskje den havne midt i hva det jeg trenger. Så nå er det bare å bestille
Vekt er ikke det viktigste, derfor SL fremfor SLX. Synes likevel det er greit å havne på riktige siden av 8 kg.
Godt nyttår til alle!
#237364106/01/201708:19
Blir mer og mer sikker på at jeg skal ha en slik nå, men så er det igjen spørsmålet om størrelser; jeg er 184 og sitter som støpt på min Tarmac i str. 56. Når jeg sammenligner rammemål fra denne med M og L hos Canyon (vet det ikke er direkte sammenlignbart, men det gir en pekepinn), blir jeg veldig usikker på hva som passer. Ser ut til at jeg havner litt midt i mellom. Skal måle inseam osv. senere, men om noen har erfaringer så del gjerne!
#237370606/01/201710:33