Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

På tide med nye pedaler

På tide med nye pedaler #2369034 11/12/2016 22:03
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Jeg kjøpte racer i fjor og satte da på terrengpedakelene mine for å kunne bruke de samme skoene og dermed spare noen kroner. Har for så vidt funka bra.Men siden alle sier det gir mye bedre tråkk med racerpedaler og sko og at de er lettere,vurderer jeg nå å bytte. Vegringen min mot for mye mekk og styr, sier at jeg bør gå for Shimano eller Look. Knærne mine ønsker seg nok speedplay, men i så fall hvilken type og passer de til alle sko? Syns det er rart at ikke shimano eller look kommer med modeller med mer float snart. Uansett, hvilke skal jeg velge?

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369035 11/12/2016 22:07
Rene Offline
Besatt
Besatt
Du trenger ikke mer float enn Shimano sine gule klosser. Sannsynligvis ikke mer enn blå, hvis du stiller de inn riktig.

Jeg har kjørt med de samme Speedplaypedalene (billigste type, CrMo) siden 2011. De fungerer helt glimrende. Har satt inn nytt fett i dem tre ganger. Aldri hatt noen problemer, utenom litt lyd før jeg fettet dem opp første gangen. De passer til alle sko, det følger med adapter.

Vil du ha innstillingsmulighetene, gå for Speedplay. Cleats er pissedyre, men du har sannsynligvis ikke fire par sko så det trenger du ikke tenke på. Gå for samme som alle andre? Kjøp Shimano.

Look har jeg ikke prøvd.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369040 11/12/2016 22:44
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Begynte med Speedplay pga knær.

Var nyskjerrig og kjøpte ultegra pedaler på xxl salg og tenkte det bare var å selge videre om det ikke funka..
Men shimano pedalene og cleatsene funker som bare det. Selv med en halv latinsk ordbok med kneproblemer...

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369044 11/12/2016 23:06
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Eirico
...alle sier det gir mye bedre tråkk med racerpedaler og sko og at de er lettere...

Alle sier det, ja...

Men prøv å finne bevis for at SPD-SL gir bedre kraftoverføring enn SPD. Eller en forklaring på hvor kraften forsvinner i et SPD-system (gitt ordentlige sko, med stiv såle).

Og sammenligner du vekt, dreier det seg om 200-300gram totalt (sko, cleats og pedaler).

Jeg har selv Look Keo 2 Max på min Caad12 og er godt fornøyd.
Men dog skeptisk...

Bikeshop har 30-40% rabatt på en del landeveissko, forresten.

Thomas
Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369050 12/12/2016 07:08
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Nei, det kan ikke jeg bevise heller. Det er jo den større flaten man snakker om da. Når det gjelder vekt, er noen hundre gram ikke å forakte. Interessant at ultegraene kan funke tross kne-issues. Det er vel de gule det da? Look har noen røde som har 9 grader float. Det burde jo holde, men kjenner ikke til de pedalene ellers

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369116 12/12/2016 11:14
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har Look Keo2.
Skrudde dem på for mange år siden - har ikke gjort noe mer siden - det bare funker.
Bruker røde klosser - det liker knærne mine.
Har ikke prøvd noe annet noen gang.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369215 12/12/2016 14:10
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Nei, det kan ikke jeg bevise heller. Det er jo den større flaten man snakker om da. Når det gjelder vekt, er noen hundre gram ikke å forakte. Interessant at ultegraene kan funke tross kne-issues. Det er vel de gule det da? Look har noen røde som har 9 grader float. Det burde jo holde, men kjenner ikke til de pedalene ellers

Beviset ligger i at ingen world tour lag bruker spd på landeveien.
Vet faktisk ikke om noen lag som bruker spd på landeveien, så gjerne korriger, om jeg tar feil.

Redigert av anonym; 12/12/2016 14:11.
Re: På tide med nye pedaler [Re: tparsli] #2369220 12/12/2016 14:35
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tparsli
...alle sier det gir mye bedre tråkk med racerpedaler og sko og at de er lettere...

Alle sier det, ja...

Men prøv å finne bevis for at SPD-SL gir bedre kraftoverføring enn SPD. Eller en forklaring på hvor kraften forsvinner i et SPD-system (gitt ordentlige sko, med stiv såle).

Og sammenligner du vekt, dreier det seg om 200-300gram totalt (sko, cleats og pedaler).

Jeg har selv Look Keo 2 Max på min Caad12 og er godt fornøyd.
Men dog skeptisk...

Bikeshop har 30-40% rabatt på en del landeveissko, forresten.

Et par Shimano PDA-600 (spd pedaler som prøver å se ut som landeveispedaler) veier ca 290 gram - det er ikke langt unna en Dura Ace pedal

En del toppmodell XC-terrengsko er rett og slett den tilsvarende landeveisskoen med litt ekstra gummi på undersiden
(Se på Bontrager XXX f.eks)

Cleats er kanskje litt lettere for SPD?

Tipper samlet vektforskjell bør kunne komme ned i 100 - 150 gram?
Og da har du kjøpt en langt billigere pedal (PDA-600 vs Dura Ace)

Re: På tide med nye pedaler [Re: anonym] #2369244 12/12/2016 16:10
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: anonymous

Vet faktisk ikke om noen lag som bruker spd på landeveien, så gjerne korriger, om jeg tar feil.

Hvilket utstyr topplagene bruker eller ikke bruker beviser overhode ingen ting. De kjører på det sponsorene gir dem - og sponsorene vil selvsagt at vi skal kjøpe mest mulig, dvs forskjellige sko til forskjellig bruk.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369258 12/12/2016 16:50
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H

Gule cleats ja.

Sittestilling er ihvertfall viktigere for meg enn pedalene når det kommer til om knærne funker eller ikke ICON_SMILE

Re: På tide med nye pedaler [Re: Homecast] #2369260 12/12/2016 16:52
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Homecast

Gule cleats ja.

Sittestilling er ihvertfall viktigere for meg enn pedalene når det kommer til om knærne funker eller ikke ICON_SMILE

Dette tror jeg stemmer for fler enn deg. Pedaler får vel mye pepper for akkurat dette.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På tide med nye pedaler [Re: sveinaa] #2369266 12/12/2016 17:19
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nettopp. Noe av det viktigste en sykkeltilpasser gjør er å plassere klosser under sko, etter å ha studert rytternes føtter og stabilitet nøye.

Så om trådstarter velger
Shimano SPD-SL, som er bombesikre,
Look Keo, som har en tendens til å knirke om man velger klosser som ikke sklir,
Time/Mavic Iclic som er deilige men har sarte lagre, eller
Speedplay Zero, som varer og varer om man fetter dem jevnlig,
kommer egentlig ut på ett.

Vi landeveissyklister bruker landeveissko og ekte landeveispedaler. Ikke sånn derre ensidige SPD-greier. Ærlig talt!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: På tide med nye pedaler [Re: alfred] #2369287 12/12/2016 19:00
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: alfred

Hvilket utstyr topplagene bruker eller ikke bruker beviser overhode ingen ting. De kjører på det sponsorene gir dem - og sponsorene vil selvsagt at vi skal kjøpe mest mulig, dvs forskjellige sko til forskjellig bruk.

Sko og pedaler velger hver enkelt utøver. Det er vel den eneste komponenten som ikke blir påtrykket utøverne.

Redigert av anonym; 12/12/2016 19:01.
Re: På tide med nye pedaler [Re: anonym] #2369292 12/12/2016 19:11
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Samtidig er det ikke uvanlig at pedaltype er synkronisert mellom ryttere på samme lag, eller at et helt lag er på samme pedaltype, ref. Riis Cycling på Speedplay.
Samme pedalsystem gjør det veldig enkelt å få en sykkel fra en hjelperytter etter et krasj, som da Contador fikk sykkel av Sagan etter at han tok bakken på vei ned Col d'Allos under TdF i fjor.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369295 12/12/2016 19:15
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Joda, men terrengskoene jeg har hatt til nå er ikke spesielt ulik landeveisvarianten(specialized S), så tror ikke det har sett helt krise ut. Sittestilling er bike-fited allerede, så håper å slippe å betale for det en gang til når jeg ellers er happy.
Er veldig fristet til å gå for Spd-L, fordi jeg har så god erfaring med Shimano fra før. Er det forresten riktig at speedplaypedalene ikke tåler smuss? Bruker raceren til både trening og pendling og da er det ikke til å unngå at man må sette ned foten her og der, mens man venter på lys etc.
Look blir omtalt som skrøpelig ser jeg noen steder og vanskeligere å klikke seg inn i fordi pedalen roterer ut av stilling.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369305 12/12/2016 19:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
SPD-SL blir ikke feil. Bånn solide, enkle å gå på, 3 flytnivåer på klossene. Er bare vi Campagærninger som ikke kan ha SPD-SL.

Speedplay Zero tåler smuss, men om du skulle havne ute i gjørma blir den sittende inni klossen der pedalen skulle ha vært. Det er derfor Speedplay har laget en "klassiker-versjon" av Zero.

Re: På tide med nye pedaler [Re: anonym] #2369308 12/12/2016 19:47
G
Gråstein Offline
Besatt
Besatt
G

Sko og pedaler velger hver enkelt utøver. Det er vel den eneste komponenten som ikke blir påtrykket utøverne.

Stemmer dette? Som Valentino påpeker, det er ikke uvanlig at kapteiner skal låne en sykkel, og ganske teit om de ikke har like pedaler..

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369333 12/12/2016 21:22
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sko, absolutt.

Pedaler, aner ikke, men tviler. Blir et sabla mareritt med logistikk og reservesykler. På den annen side, om Froome vil ha noe utenom lagets meny vet jeg han stort sett får det!9

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2369336 12/12/2016 21:25
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Var det ikke kluss med pedalene på Mavic reservesykkelen som gjorde at Froome måtte ta klossene fatt?

// Too many roads, too little time
Re: På tide med nye pedaler [Re: Alpers] #2369338 12/12/2016 21:34
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sky:
Froome: SPD-SL
G: SPD-SL
Landa: SPD-SL
osv.

Wiggo: Zero hos Sky, og bruker det vel framleis.
Tror den reservesykkelen til Mavic hadde Keo.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Gråstein] #2369684 13/12/2016 15:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Gråstein

Stemmer dette? Som Valentino påpeker, det er ikke uvanlig at kapteiner skal låne en sykkel, og ganske teit om de ikke har like pedaler..

Høres rart ut. Jeg hadde valgt pedaler som samsvarte med lagets og de som satt på nøytrale sykler fra service bil ICON_SMILE

Redigert av sveinaa; 13/12/2016 15:27.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: På tide med nye pedaler [Re: Valentino] #2369717 13/12/2016 17:44
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Valentino
Nettopp. Noe av det viktigste en sykkeltilpasser gjør er å plassere klosser under sko, etter å ha studert rytternes føtter og stabilitet nøye.

Min erfaring er at det er ulike oppfatninger om dette.

Gikk til 2 forskjellige tilpassere med noen års mellomrom, begge ganger pga. kneproblemer.

Sykkeltilpasser 1 brukte mesteparten av timen på plassering og shimming av cleats, etter prinsippet "klikket inn skal skoene peke i samme retning som føttene dine gjør når du sitter på et bord og dingler fritt med beina".

Sykkeltilpasser 2 sa "cleats føler du best selv hvordan burde være", og fokuserte på skjeiv sittestilling og sideveis bevegelser i tråkket.

Nr. 2 var for øvrig 50% dyrere enn nr. 1, og vesentlig mer annerkjent.
Usikker på om noen av de/hvem av de som bidro til bedring av problemet, men jeg er i hvert fall kvitt det nå. Mistenker det var pga. gampekrank og for stor ramme, sammen med belastningsskade og for dårlig trente stabiliserende muskler i kneet.

Skulle jeg kjøpt ikke-wattpedaler hadde jeg ikke nølt et sekund med å kjøpe en av Shimanos SDP-SL-pedaler, suverent lite vedlikeholdsbehov og holdbare cleats med et passe sortiment av float.

Create the problem and sell the solution
Re: På tide med nye pedaler [Re: sveinaa] #2369743 13/12/2016 18:24
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: sveinaa
Sitat: Gråstein

Høres rart ut. Jeg hadde valgt pedaler som samsvarte med lagets og de som satt på nøytrale sykler fra service bil ICON_SMILE

Mavic?

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2370411 15/12/2016 21:24
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
istedenfor at jeg skal lage en ny tråd tenkte jeg det kanskje går ann å spørre her?
tenkte å bytte ut mine pedaler på landveisykkelen etter å hatt de 2-3 år og begynner å bli slitte og dårlige.
https://bikeshop.no/sykkel/komponenter/p...540-p0000053718
disse står på.

så fersk og nybegynner som jeg er så har jeg ikke peiling på hva som kan anbefales eller kan gå for.
er åpen for alt. men tenker ikke å gi noe mere enn 1200kr.

Issi road karbon pedaler
hvordan er disse? fargen matcher sykkelen.

Følg Meg gjerne på insta & strava
Gustpho
Strava
Re: På tide med nye pedaler [Re: Gustapho] #2370415 15/12/2016 21:31
Rene Offline
Besatt
Besatt
Hvis du har vært fornøyd med Shimano er det lite som kan gå skeis med et sett Ultegra-pedaler. Vil du ha noe tøft og spennende, kjører du Speedplay.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2370417 15/12/2016 21:35
H
Homecast Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ultegra all the way. 😊
Og venter du til xxl har 25% igjen får du en megagod pris også

Re: På tide med nye pedaler [Re: Homecast] #2370422 15/12/2016 21:57
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Rene
Hvis du har vært fornøyd med Shimano er det lite som kan gå skeis med et sett Ultegra-pedaler. Vil du ha noe tøft og spennende, kjører du Speedplay.

vært kjempe fornøy med shimano så du sier noe der.

Sitat: Homecast
Ultegra all the way. 😊
Og venter du til xxl har 25% igjen får du en megagod pris også

har ikke dårlig tid med å skaffe nye pedaler, men før mars, april er et must,

Gustpho
Strava
Re: På tide med nye pedaler [Re: Gustapho] #2370428 15/12/2016 22:33
Rene Offline
Besatt
Besatt
Da er det enkelt. Gå til din lokale sykkelbutikk, hvis du synes den bør eksistere, og kjøp Ultegra-pedaler. Ser bra ut og blir dødsbra.

Re: På tide med nye pedaler [Re: Rene] #2370639 16/12/2016 19:07
Gustapho Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Rene
Da er det enkelt. Gå til din lokale sykkelbutikk, hvis du synes den bør eksistere, og kjøp Ultegra-pedaler. Ser bra ut og blir dødsbra.

gjorde som du sa.
Lokale butikken solgte pedalene til 1 kr billigere enn bikeshop så det var ekstremt bra.

Gustpho
Strava
Re: På tide med nye pedaler [Re: Eirico] #2371607 22/12/2016 14:36
E
Eirico Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
Takk for mange innspill! Jeg endte med Ultegra jeg også, med gule klosser, men har ikke fått testet dem ennå. Får bare selge om knærne svikter..Har faktisk ikke fått kjøpt meg landveissko ennå. Jeg vil ha boasnøring og har helst maks 2500. Specialized, Giro eller Sidi?- om jeg får dem på tilbud. Hva tyckes?

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå