Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 18 1 2 3 4 5 6 7 17 18

Hva skjer når en ikke betaler ...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: fredriks] #2369553 13/12/2016 11:44
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: fredriks
Tycker väl förövrigt att man ska sluta kalla detta salgstullet dugnad och ha kvar dugnad till aktiviter där man hjälper klubben med något spesifikt och gärna tillsammans.

Ja!

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369557 13/12/2016 11:50
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: anonymous22
Sitat: sveinaa
Sitat: Marøder
Ad 3. Tror mange klubber har for høyt ambisjonsnivå. Mange er fornøyd med å kun trene og spille noen kamper mot lokale klubber. Hadde man sluppet å finansiere dyre turneringer og/eller toppsatsningen til klubben, tror jeg man kunne komme ganske langt med klubbkontingenten.

Og vil man på turnering eller andre kostbare ting, kan de som ønsker betale. Det utelukker kanskje noen, derfor er et fleksibelt system der man kan bidra med dugnad å foretrekke. Mens andre kan betale. Så hovedprinsippet må være kontingent til finansiering av basisaktiviteten i klubben.

Det er jeg enig med deg i. Noen legger ambisjonsnivået høyt. Man trenger ikke spille masse cuper som barn for å være lykkelig ICON_SMILE

Jeg er også helt enig. "Alle" i Norge spiller ballspill og "alle" skal faktisk slutte med det. Da holder det å ha det litt gøy, bli glad i å være i aktivitet og få litt mestringsfølelse etc. Seriøsiteten og satsinga får man heller tenke på med de 0,001 % som spiller etter fylte 17 ICON_WINK

Ja, det er ett viktig poeng. Har selv opplevd barn som slutter pga. høyt press om å prestere i kamper og som knapt får spille i turneringer. Og det allerede fra 11/12 års alder.

Er kasserer i en idrettsklubb, og jeg ser med egne øyne at mye av midlene går til toppsatsningen i klubben. Det føles feil. Denne satsningen på noen få subsidieres gjennom øvrig drift og dugnader på røkla. Så argumenterer noen at man trenger noen ledestjerner og at de trekker sponsorer og nye medlemmer til klubben. Jeg vet ikke om jeg er så enig i det. Sponsorer har ofte et samfunnsperspektiv og de er ikke avhengig av om klubben hevder seg i toppen nasjonalt - for de er det ofte viktigst å være synlig i nærmiljøet. Topputøverne har ofte sine private sponsorer som uansett ikke gavner resten. Og nasjonale trender er viktigst når det gjelder rekruttering.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369559 13/12/2016 11:55
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg er ikke nødvendigvis motstander av noe av det. Utfordringen er bare at det vil koste klubbene enormt. De må pløyes penger inn i klubbene og da må sannsynligvis en del klubber profesjonaliseres. Som igjen koster penger. Tror noe sånt er vanskelig med bakgrunn i politikk. Måtte jo blitt satt noen tusen per barn per år. Når man ser hva man sleit med å bli enig om i statsbudsjettet så tror jeg det er et longshot.

Jeg tenker vel at for f.eks. langrenn sin del, så kan det godt være at man kunne tatt høy kontingent som da inkluderte utstyr. Det koster mye å kjøpe selv etterhvert som barna kommer opp i åra, så selv en høy kontigent vil være billigere for foreldrene. Men nei, det er ikke lett å få dette på plass - men ikke nødvendigvis behov for midler over statsbudsjettet.

Det er nok lettere å få til i noen idretter. Mitt utgangspunkt er ballspill og den jobben kona har som lagleder for kullet. Det er ca 30 unger (4 lag). Alt fra dugnad til kamper (4 kamper per uke pluss cuper). Det er så mye jobb med å organisere dette at det påvirker hele familien (de er ikke 10 år en gang.). Er det feks litt dårlig vær så må man ringe rundt for å forsikre seg om at det kommer nok folk på bortekamp. Gjør man ikke det så blir man ofte for få. Foreldre bekrefter kioskvakter men ombestemmer seg dagen før eller enda være møter ikke opp. På toppen av det hele så har mange noe de vil klage på eller endre, men ingen gidder å ta på seg noe ansvar for å få det til. De fleste gidder rett og slett ikke bruke sin tid på slikt.
Jeg synes derfor det er viktig å se dette i sammenheng. Skal man få til feks en rydde i hagen løsning så må noen gidde å organisere det. Man må få kunder, hva som skal gjøres må avtales og man må se til å jobben blir utført og få inn pengene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369561 13/12/2016 11:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ad 3. Tror mange klubber har for høyt ambisjonsnivå. Mange er fornøyd med å kun trene og spille noen kamper mot lokale klubber. Hadde man sluppet å finansiere dyre turneringer og/eller toppsatsningen til klubben, tror jeg man kunne komme ganske langt med klubbkontingenten.

Og vil man på turnering eller andre kostbare ting, kan de som ønsker betale. Det utelukker kanskje noen, derfor er et fleksibelt system der man kan bidra med dugnad å foretrekke. Mens andre kan betale. Så hovedprinsippet må være kontingent til finansiering av basisaktiviteten i klubben.

Det er jeg enig med deg i. Noen legger ambisjonsnivået høyt. Man trenger ikke spille masse cuper som barn for å være lykkelig ICON_SMILE

Jeg er også helt enig. "Alle" i Norge spiller ballspill og "alle" skal faktisk slutte med det. Da holder det å ha det litt gøy, bli glad i å være i aktivitet og få litt mestringsfølelse etc. Seriøsiteten og satsinga får man heller tenke på med de 0,001 % som spiller etter fylte 17 ICON_WINK

Det er en utfordring fra 12-13 år og frem til 17 år.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369562 13/12/2016 11:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Så buffet diskuterar vad det skulle kosta hvis klubbarna står för utstyret. Du svarar med något generellt om din kona och dugnad...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369563 13/12/2016 12:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Så argumenterer noen at man trenger noen ledestjerner og at de trekker sponsorer og nye medlemmer til klubben. Jeg vet ikke om jeg er så enig i det.
Man skulle helst hatt færrest mulig ledestjerner. Da hadde vi kanskje unngått at alle dreiv med det samme som resten av saueflokken. Minst mulig organisering, mest mulig breddeaktivitet ICON_SMILE

For øvrig burde det vært ulovlig og regnet som korrupsjon hvis toppsatsing henter penger gjennom øvrig drift og dugnad. Egentlig trodde jeg ikke det var lov. Jeg må m.a.o. se regnskaper i klubber mine barn begynner i.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369564 13/12/2016 12:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er nok lettere å få til i noen idretter. Mitt utgangspunkt er ballspill og den jobben kona har som lagleder for kullet. Det er ca 30 unger (4 lag). Alt fra dugnad til kamper (4 kamper per uke pluss cuper). Det er så mye jobb med å organisere dette at det påvirker hele familien (de er ikke 10 år en gang.). Er det feks litt dårlig vær så må man ringe rundt for å forsikre seg om at det kommer nok folk på bortekamp. Gjør man ikke det så blir man ofte for få. Foreldre bekrefter kioskvakter men ombestemmer seg dagen før eller enda være møter ikke opp. På toppen av det hele så har mange noe de vil klage på eller endre, men ingen gidder å ta på seg noe ansvar for å få det til. De fleste gidder rett og slett ikke bruke sin tid på slikt.
Jeg synes derfor det er viktig å se dette i sammenheng. Skal man få til feks en rydde i hagen løsning så må noen gidde å organisere det. Man må få kunder, hva som skal gjøres må avtales og man må se til å jobben blir utført og få inn pengene.

Da var det dette med ambisjoner da. Bortekamper bør man vel omtrent slutte med, iallfall hvis det innebærer bilkjøring.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369565 13/12/2016 12:03
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Så argumenterer noen at man trenger noen ledestjerner og at de trekker sponsorer og nye medlemmer til klubben. Jeg vet ikke om jeg er så enig i det.
Man skulle helst hatt færrest mulig ledestjerner. Da hadde vi kanskje unngått at alle dreiv med det samme som resten av saueflokken. Minst mulig organisering, mest mulig breddeaktivitet ICON_SMILE

For øvrig burde det vært ulovlig og regnet som korrupsjon hvis toppsatsing henter penger gjennom øvrig drift og dugnad. Egentlig trodde jeg ikke det var lov. Jeg må m.a.o. se regnskaper i klubber mine barn begynner i.

Ja, men skal du se det må du se avdelingsspesifikke regnskaper. Og det spørs om du får tilgang til de. Ellers så finnes de kanskje ikke.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369566 13/12/2016 12:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja, men skal du se det må du se avdelingsspesifikke regnskaper. Og det spørs om du får tilgang til de. Ellers så finnes de kanskje ikke.

Da blir det m.a.o. lett å slippe unna betalingen. Bare å be om å se noe de vil skjule ICON_WINK

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: fredriks] #2369569 13/12/2016 12:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks
Så buffet diskuterar vad det skulle kosta hvis klubbarna står för utstyret. Du svarar med något generellt om din kona och dugnad...

Ja. Jeg har alt kommenter det.

Jeg prøver å beskrive hvordan dette er i praksis, men det er tydeligvis irrelevant. Greit det.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369571 13/12/2016 12:12
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Ikke glem at det er frivillig å la barna drive med organisert idrett.
Blir man med, så forplikter man seg også til å følge klubbens regler. Disse reglene kan som Sveinaa påpeker, påvirkes gjennom å engasjere seg. Gidder man ikke det, får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369573 13/12/2016 12:13
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
... Det er så mye jobb med å organisere dette at det påvirker hele familien (de er ikke 10 år en gang.)...

Hvis familien din lider av at dere tar på dere for mye frivillig arbeid så må du prioritere!

Er andres barn viktigere enn dine egne?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369574 13/12/2016 12:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

Da var det dette med ambisjoner da. Bortekamper bør man vel omtrent slutte med, iallfall hvis det innebærer bilkjøring.

Det er NFF som lager serieoppsett.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: sveinaa] #2369577 13/12/2016 12:18
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Også blir det fryktelig kjedelig å spille kamper mot det samme laget hver helg...

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369578 13/12/2016 12:18
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Deckard
Blir man med, så forplikter man seg også til å følge klubbens regler. Disse reglene kan som Sveinaa påpeker, påvirkes gjennom å engasjere seg. Gidder man ikke det, får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til.

Er det frivillig? På mange måter havner man utenfor hvis man ikke er med. Det er et sterkt press om å være med. Og det krever sin rygg å skulle forandre systemene. Men ja, det er det som må være holdningen. Det hjelper ikke å syte.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Marøder] #2369580 13/12/2016 12:22
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Ja, det er høyst frivillig å være med.
Bor du i by, kan du også i stor grad velge hvilken type klubb du ønsker å være med i (Elite / Bredde).

edit:
Det kan være vanskelig å endre fastgrodde rutiner, men de fleste klubber sulter etter folk som vil hjelpe til. Har man en god ide må man nesten inn å bære den frem selv. "Noen" gjør det ikke for deg.

Redigert av Deckard; 13/12/2016 12:24.
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369581 13/12/2016 12:23
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Litt som et diktatur altså?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369585 13/12/2016 12:26
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Hvordan kan du si det? Mener du at staten Norge er et diktatur fordi du må følge visse lover og regler?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Laplace] #2369586 13/12/2016 12:27
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Tror folk glemmer hva/hvem breddeklubbene i Norge er. Det er stort sett deg og meg, og kona til sveinaa.

Lett å si at man burde gjøre ting anderledes, men noen må gjøre det. Hvis ikke vi gidder hvem da, kona til sveinaa?

Når det gjelder fot.ball så er det litt enklere. Da er det (i alle fall på sentrale østland) mange klubber å velge i. Det er sikkert en klubb som passer ambisjonsnivået og lommeboken til de fleste. I en radie på 8 km fra boligen min, så har jeg sikkert 7-8 forskjellige fotballklubber. Du har de med en enkel grusbane, som koster kun noen kroner å spille i, til de med flere kunstgressbaner med undervarme som har 8-9.000 i kontigent per år. Driver man med en smalere idrett, så er man mer prisgitt hva den ene klubben tilbyr.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369589 13/12/2016 12:29
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvordan kan du si det? Mener du at staten Norge er et diktatur fordi du må følge visse lover og regler?
Jeg synes ikke jeg møter dette " får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til." andre steder i samfunnet.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369591 13/12/2016 12:36
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg synes ikke jeg møter dette " får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til." andre steder i samfunnet.

Jeg har det da litt sånn på jobben selv om jeg ikke ser på sjefen som en diktator. Jeg har valgt det selv.

Ulempen med å ikke godta reglene er jo at man ikke kan nyte fordelene. Sånn er det jo overalt.

Redigert av skiraffen; 13/12/2016 12:38.
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369593 13/12/2016 12:37
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Å?

Om du bor i et borettslag, må du ikke akseptere ordensregler? Om barna dine går på skolen, må de ikke innordne seg etter skolens ordensregler? Om du vil bevege deg fritt i Norge, må du ikke innfinne deg lover og regler? Når du er på jobb, må du ikke innordne deg etter arbeidsplassens regler?

Hva er annerledes med ett idrettslag?

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369594 13/12/2016 12:38
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen

1200? Hvis klubben har en tredel av salgsprisen i inntekt så skal hvert medlems foresatte selge doruller for 4000kr?
Da blir det litt utfordring å svi av dette til eget forbruk.

Hos oss er det salg for 3000 kr som gir klubbinntekt på kr 1200.
Hvor mange ruller det er vet jeg ikke, men det er ganske mange.

Vurderte å kjøpe hele greia selv for å ha til et par års forbruk, men det tar jo en del plass også da.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: Deckard] #2369597 13/12/2016 12:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Å?

Om du bor i et borettslag, må du ikke akseptere ordensregler? Om barna dine går på skolen, må de ikke innordne seg etter skolens ordensregler? Om du vil bevege deg fritt i Norge, må du ikke innfinne deg lover og regler? Når du er på jobb, må du ikke innordne deg etter arbeidsplassens regler?

Ingenting av det du nevner der er det samme som "får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til."

Følge lover og regler er da ikke det samme som å utføre oppgaver etc.? Jeg vet ikke om noen andre som tvinger meg til å gjøre noe som helst egentlig.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369598 13/12/2016 12:43
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg har det da litt sånn på jobben selv om jeg ikke ser på sjefen som en diktator. Jeg har valgt det selv.

Ulempen med å ikke godta reglene er jo at man ikke kan nyte fordelene. Sånn er det jo overalt.

Jobb er noe helt annet, det får jeg godt betalt for.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369599 13/12/2016 12:46
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Å?

Ingenting av det du nevner der er det samme som "får man fint innfinne seg med å utføre de oppgaver / dugnader / salgsarbeid klubben legger opp til."

Følge lover og regler er da ikke det samme som å utføre oppgaver etc.? Jeg vet ikke om noen andre som tvinger meg til å gjøre noe som helst egentlig.

Jobb og skole, er vel store deler av alles liv, hvor du blir tvunget til å utføre oppgaver. Ellers så er det mange sameier og barnehager, hvor dugnad er en plikt og ikke frivillig.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369600 13/12/2016 12:46
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Du får jo også en ytelse tilbake fra klubben/foreningen, selv om den ikke er like målbar i penger. For mange er nok den ytelsen mye verdt.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: skiraffen] #2369602 13/12/2016 12:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Du får jo også en ytelse tilbake fra klubben/foreningen, selv om den ikke er like målbar i penger. For mange er nok den ytelsen mye verdt.
Det er jeg enig i. Men nå snakker vi jo altså om at jeg vil slippe dopapir og kakelotteri, men gjerne bidrar med oppgaver det er behov for i klubben - altså klubbrelevant arbeid. Det er pengeinnkrevingen jeg er i mot (og hvis det viser seg at det går til "toppen" er det i mitt syn rent tyveri.)

Redigert av anonym22; 13/12/2016 12:53.
Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369606 13/12/2016 12:53
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Det er jeg enig i. Men nå snakker vi jo altså om at jeg vil slippe dopapir og kakelotteri, men gjerne bidrar med alle oppgaver det er behov for. Det er pengeinnkrevingen jeg er i mot.

Ja, men å kalle det et diktatur er feil da du kan melde deg/barna ut. Alternativt jobbe internt for et mindre tilbud i klubben eller høyere foreldrebetaling.

Re: Hva skjer når en ikke betaler ... [Re: anonym22] #2369609 13/12/2016 12:56
D
Deckard Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Personlig har jeg ikke vært borte i en klubb som ikke tilbyr å la medlemmene betale ut overskuddet av denne type salg.
Jeg kan se for meg at en mindre klubb vil kunne pålegge medlemmene å kjøpe ut sekkene, rett og slett for å få ut nok volum så de får en god pris på varene.

Men igjen, eneste muligheten til å få inn en endring er å melde seg til tjeneste.

Redigert av Deckard; 13/12/2016 12:57.
Side 5 av 18 1 2 3 4 5 6 7 17 18

Moderator  support