Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til kjøp av Rando-utstyr

Hjelp til kjøp av Rando-utstyr #2368526 08/12/2016 19:45
E
EveSteve Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Driver å funderer på om jeg skal kjøpe meg en randopakke. Ønsker utstyr som kan brukes i alle forhold, gå lengre toppturer, men skal funke som bare rakkern nedover.
Vurderer K2 Pinnacle 110/130 med Kingpin eller Quest pro100 med F12-tour binding. Pinnacle er tunge oppover, men konge nedover, Kingpin er bra både opp og ned, Quest funker til alt, men F12 er dårligere oppover. Forstår jeg det rett?

Når det gjelder skia skal de takle alt. Ser da hovedsaklig på BC Camox freebird eller Kastle TX98. Noen innvendinger?

Kjører rimelig hardt, men er første Rando-skia mine.

Setter pris på svar:)

Re: Hjelp til kjøp av Rando-utstyr [Re: EveSteve] #2368592 09/12/2016 09:38
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde gått for Tech/kingpin når jeg først skulle hatt topptur utstyr i allefall. Pinnacle er tunge ja (litt letter ny versjon tror jeg, ca 2 kg, mot 2.3). De passer bra til Kingpin i alle fall har jeg sett. Høres ut som gode ski dette også men ikke prøvd/sett med egne øyne.

Re: Hjelp til kjøp av Rando-utstyr [Re: EveSteve] #2368638 09/12/2016 11:30
Arne_And Offline
More than words
More than words
Atomic Backland 109 fant Fri Flyt frikjøringsskitest, og er ikke tyngre enn at de kan brukes på topptur. VPG har pakkedeal som ikke er fulllgæli priset.

Re: Hjelp til kjøp av Rando-utstyr [Re: EveSteve] #2368727 09/12/2016 16:14
E
EveSteve Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
E
Takk for svar! Vil hovedsaklig ha støvler som funker bra nedover, og som er helt greit oppover. Tar det som trening:)
Er Pinnacle alt for tunge for litt lengre turer?

Re: Hjelp til kjøp av Rando-utstyr [Re: EveSteve] #2368732 09/12/2016 16:43
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Pinnacle er både kraftige og tunge. Husk også på at de er ganske stive og har lite gåutslag.
Jeg bruker de selv, både på heis og langtur, men det er mest fordi jeg ennå ikke har funnet andre støvler som kan tilpasses foten min tilstrekkelig (har sære behov)
Det er ikke en støvel jeg ville plukket med ut som rando-støvel om jeg ikke måtte, det finnes flust av andre bedre alternativer som er vel så gode å kjøre hardt med.
Men for all del, de er fine nedover og ok oppover. Bare å ha nok suppe i låra ICON_SMILE Når det er sagt, så veier jeg mine i str 27,5 inn til ganske nøyaktig 2,5 kg blank pr støvel.. riktginok 15/16 modell, årets skal være litt lettere. Men flere som fortsatt selger 15/16 modellen som årets til samme pris, så se opp! Den gamle har gjennomsiktig plast, det har ikke den nye, slik ser du forskjellen ICON_SMILE
Men som du sikkert skjønner, så ville jeg først og fremst sett meg om etter noe annet.

Jeg ville også tenkt litt over hvordan kombinasjonen av ski/binding/støvel harmonerer..
En stor og stiv ski kjøres best med en tilsvarende støvel, og en smalere og lettere ski kjøres best med en lettere støvel.
Med det mener jeg at Pinnacle kan bli litt overkill til skiene du nevner. Skal du kjøre Pinnacle eller tilsvarende støvel, trenger du en del mere ski for å få skikkelig følelse med skia.
Jeg testet lettveksskia mine med Pinnacle forrige vinter, og det var som om de kollapset under støvelen, hadde ikke følelse med dem i det hele tatt. Neste gang bruke jeg de gamle lettere støvlene igjen, og det var noe helt annet.
En annen ting med Pinnacle (forrige modell, vet ikke ang 17-mod) er at den er veldig temperatursensitiv. Når det bikker under noen få minusgrader stivner plasten veldig, og støvlene mister mye progressivitet og blir slutt pinnestive pinnestive. Og akkurat det er skikkelig balle.. Er det 5-6 minus eller kaldere blånekter jeg å gå på trynet!

Jeg kjenner ikke spesifikt til den Kastle-skia, men BC Camox er generelt lite torsjonsstiv, og dermed ikke like godt egnet for en som er tung og/eller kjører hardt.

Skal du bruke skia mest til tur, ville jeg ikke engang vurdert rammebindinger, men heller en mer kjørerettet pintech, enten
Kingpin eller Diamir Vipec.

Kingpin sies å ha kneppet bedre kjøreegenskaper, da du blir stående litt lavere over skia. Mens Vipec har en mye bedre og tryggere utløser, bl a med elastisitet og DIN i tåbindingen. Og fortsatt ganske vill å kjøre med kontra Dynafit etc, der mesteparten av krafta går gjennom tåbindingen, og mens hælen flekser sideveis.
Både Kingpin og Vipec tar mye mer kraft gjennom hælen, og tilsvarer sånn sett konvensjonelle alpinbindinger bedre.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Hjelp til kjøp av Rando-utstyr [Re: chili] #2368935 11/12/2016 09:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: chili
Kingpin sies å ha kneppet bedre kjøreegenskaper, da du blir stående litt lavere over skia. Mens Vipec har en mye bedre og tryggere utløser, bl a med elastisitet og DIN i tåbindingen.

Sikker på at Vipec har generelt bedre utløseregenskaper? Jeg leste litt om dem for en stund siden, og da var mitt inntrykk at Kingpin sin utløsermekanisme beskyttet bedre mot korsbåndskader, mens Vipec sin beskyttet bedre mot bruddskader (i likhet med vanlige alpinbindinger). Jeg husker ikke hvor jeg leste dette, tror det var han bak "kneebinding" som mente dette.

Moderator  support