Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arbeidsrett

Arbeidsrett #2368368 07/12/2016 20:35
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jobber for ett utenlandsk selskap som ikke ønsker å følge norske lover innenfor arbeidslivet, men vil ha rett til å bruke personopplysninger på en måte; sitat "som ikke nødvendigvis samsvarer med norsk lov"
Slik jeg ser det ønsker de min godkjenning til å samle sensetive opplysninger om meg og min familie og bruke dem slik de måtte ønske, bla ved å dele dem med tredje part

I hvilken grad har arbeidsgiver lov til å samle sensetive opplysninger om meg og min familie ?
Kan de sette seg over norsk lovverk og kreve at de ansatte må tilpasse seg lovverket i fx Zambia, selv om de kun jobber i Norge ?
I hvilken grad kan jeg nekte og signere ?

Redigert av ScottRacing; 07/12/2016 20:36.

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368387 07/12/2016 22:32
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
For å si det pinlig opplagte: Du kan alltid nekte å signere. Spørsmålet er hvilke konsekvenser det kan få, og om du kan leve med dem.

Det høres ikke ut som en arbeidsgiver som er verdt å samle på, med mindre lønna forsvarer kamelsvelging.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368405 08/12/2016 08:04
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Må disse opplysningene nødvendigvis samsvare med virkeligheten?

Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368439 08/12/2016 10:50
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ScottRacing
Jobber for ett utenlandsk selskap som ikke ønsker å følge norske lover innenfor arbeidslivet, men vil ha rett til å bruke personopplysninger på en måte; sitat "som ikke nødvendigvis samsvarer med norsk lov"
Slik jeg ser det ønsker de min godkjenning til å samle sensetive opplysninger om meg og min familie og bruke dem slik de måtte ønske, bla ved å dele dem med tredje part

I hvilken grad har arbeidsgiver lov til å samle sensetive opplysninger om meg og min familie ?
Kan de sette seg over norsk lovverk og kreve at de ansatte må tilpasse seg lovverket i fx Zambia, selv om de kun jobber i Norge ?
I hvilken grad kan jeg nekte og signere ?

1. Arbeidsgiver har lov til å samle inn sensitive personopplysninger om deg og dine familie hvis de har et behandlingsgrunnlag, det kan høres ut som om de prøver å skaffe seg behandlingsgrunnlag gjennom samtykke.

2. De må forholde seg til personopplysningsloven dersom du arbeider i Norge.

3. Du kan nekte å samtykke (signere). For at samtykke (som behandlingsgrunnlag) skal stå seg må det blant annet være "frivillig".

Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368482 08/12/2016 14:34
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Arbeidsgiver må selvfølgelig følge norsk lov overfor norske ansatte.
Kjasmas har helt rett i det han skriver. Hvis du samtykker til at arbeidsgiver skal kunne innhente personopplysninger er det fullt ut lovlig såvidt jeg kan se.
Uten samtykke er det mer tvilsomt hva arbeidsgiver kan innhente.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368497 08/12/2016 16:44
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hva arbeidsgiver har lov til og hva de gjør er ofte to forskjellige ting.
Spørsmålet er vel hva konsekvensene vil være for din jobbsituasjon hvis du setter deg på bakbeina. De fleste arbeidsgivere kan presse arbeidstaker til å slutte, hvis de går inn for det.

Et annet spørsmål er hvor sensetivt er dette, og hva intensjonen deres er? Hvis det er noe du ikke har problemer med å opplyse om, så er det opp til deg hvor prinsippfast du skal være.

Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368536 08/12/2016 20:59
Tex Offline
Besatt
Besatt
Bare for å forstå hva dette gjelder:
Hva er eksempler på sensitive personopplysninger om familiemedlemmer som arbeidsgiver har interesse av?

Re: Arbeidsrett [Re: ScottRacing] #2368539 08/12/2016 21:20
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ScottRacing
Jobber for ett utenlandsk selskap som ikke ønsker å følge norske lover innenfor arbeidslivet
Veldig få selskap ønsker det. Årsaken til at nesten alle følger reglene er eksternt press; selskap som ikke følger norske regler kan ikke selge til den største innkjøperen (Staten) og får saker i media mot seg.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support