Skipakke til dama
|
Skipakke til dama
05/12/2016 14:28
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dama har antydet at hun ønsker seg nye ski til jul. Jeg har mine tanker om hvor mye de vil bli brukt, men på den andre siden er det flott om hun blir med litt mer ut på tur.
De hun har nå er ganske håpløse, smøefrie av den gamle sorten. Dessuten brede og tunge. Skiferdighetene er nok ikke de helt store.
Jeg antar at hvasomhelst vil være en forbedring. Kan godt kjøpe med fell, men jeg kan grunnleggende skismøring og prepping, så om det er mer prisgunstig vil det bli vurdert.
Ser ikke for meg å bruke mer enn 3.000 på en grei pakke, men kan strekke meg om det er verdt det. Antar at racingski er utelukket.
Er det så enkelt at jeg kan gå inn på en hvilkensomhelst XXL?
Hun er ca. 160 og veier rundt 55kg. Antar 180cm er riktig høyde.
Redigert av larsdx; 05/12/2016 22:20.
|
|
|
Re: Skipakke til dama
[Re: larsdx]
05/12/2016 14:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Dama har antydet at hun ønsker seg nye ski til jul. Jeg har mine tanker om hvor mye de vil bli brukt, men på den andre siden er det flott om hun blir med litt mer ut på tur.
De hun har nå er ganske håpløse, smøefrie av den gamle sorten. Dessuten brede og tunge. Skiferdighetene er nok ikke de helt store.
Jeg antar at hvasomhelst vil være en forbedring. Kan godt kjøpe med fell, men jeg kan grunnleggende skismøring og prepping, så om det er mer prisgunstig vil det bli vurdert.
Ser ikke for meg å bruke mer enn 3.000 på en grei pakke, men kan strekke meg om det er verdt det. Antar at racingski er utelukket.
Hun er ca. 160 og veier rundt 55kg. Antar 180cm er riktig høyde. Ønsker du at frøkna skal ha det gøy på ski og ha en opplevelse så ville jeg ha gått for å kjøpe ski av noen som kan det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/12/2016 15:05
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hva er et fornuftig prisnivå da?
|
|
|
05/12/2016 15:17
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Du vil kunne få god hjelp på XXL og de store butikkene også. Det er overdrevent hvor stor forskjell det er på kompetanse. Det blir bare viktigere og viktigere, så hvilken butikk du kjøper i har ikke veldig mye å si. Forskjellen i racingski derimot er større fordi de små som gjerne selv plukker ut de gode parene, men i dette tilfelle er ikke det en aktuell problemstilling. Madshus hypersonic er for eksempel en modell jeg tror vil passe bra. Og skulle det vise seg at hun syntes det er gøy å gå på ski kan utstyret oppgraderes.
Redigert av Hen9ng; 05/12/2016 15:17.
|
|
|
05/12/2016 15:20
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tenker hun vil føle seg utrygg på racingski. Tar jeg feil?
|
|
|
05/12/2016 15:49
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Hun er ca. 160 og veier rundt 55kg. Antar 180cm er riktig høyde. Var i samme situasjon som deg i forkant av fjorårets jul. Skal frøkna di få økt glede av å stå på ski, gjelder de samme prinsippene for deg som for hun; riktig utstyr kan bety større motivasjon, glede og mestringsfølelse uavhengig av skiferdigheter. At hun ikke får de grommeste racingskiene er en selvfølge, da manglende teknikk vil gjøre det mer utfordrende for hun å stå på de, samt det vil være tull å svi av mange tusen på toppski til en som går såpass lite på ski. Da er det bedre å ta det gradvis, og gå for noe som er bra, men ikke overkill. Det viktigste er uansett at hun får ski som er tilpasset hennes vekt og høyde. Spennet er avgjørende for opplevelsen av skien, og jeg ville derfor tatt hun med når skiene skal kjøpes inn. Kan være kjipt å vite hva en får i julegave, men en øker i hvert fall forutsetningene for gode opplevelser på skiene ved senere anledninger, og det er det som betyr noe.
|
|
|
05/12/2016 21:25
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ok, la oss si at det blit gavekort på Sportslageret eller Milslukern. Hvor mange penger?
|
|
|
05/12/2016 22:10
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Det må da holde å vite høyde og vekt når man skal kjøpe" marka ski" ? Feste sone kan man merke opp selv eller ta skiene og dama med til butikken etter nyttår for å få hjelp. De treffer ganske godt med å bruke spennmaskinen og vekt på vedkomende som skal bruke de . Etter mitt syn må det være bra nok når man ikke jakter på sekunder pr mil
Generelt så har kjøpt flere par racing ski på en butikk som håndplukker skiene sine selv. Det er vel og bra men man kan fint ende opp med ski med mindre gode glid egenskaper for det har jeg erfart selv. Har et par Fisher cold ski som bare glir bra på glasserte løper uansett hvor mange ganger de puttet skiene i varmeskapet og satt forskjellige strukturer. Så de blir nå kun brukt til isklister føre.
Redigert av sl500; 05/12/2016 22:25.
|
|
|
Skilpadde til dama
05/12/2016 22:12
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Begynner å se dårlig og leste overskrifta til denne tråden litt for fort, trodde først den var "Skilpadde til dama". Hadde det vært noe? 
|
|
|
Re: Skilpadde til dama
[Re: sl500]
05/12/2016 22:20
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er ikke noe behov at brukeren er tilstede for å markere festesoner. Spesialforretninger stiller deg ikke oppå skia uansett.
|
|
|
05/12/2016 22:23
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Generelt sett synes jeg gavekort er fryktelig kjedelig å gi bort. Da er det bedre at du kjøper på en butikk du vet har god service og "bli fornøyd garanti". Jeg ville valgt ski rett under Racing nivå. Hvis det er mye bakker og varierende forhold der dere/dama kommer til å gå mest hadde jeg ihvertfall vurdert moderne felleski. Gir garantert feste på de aller fleste forhold, og at gliden er inntil 10%% dårligere kan være OK nok det. Husk at med felleski er ikke dama lenger 100% avhengig av deg og kan dra på tur alene eller sammen med venninner uten å være redd for smøretrøbbel. Mener å ha lest at både Rossignol og Fischer sine felleski var stabile nedover, men dette kan skisjappa bedre enn meg.
Redigert av kolli; 05/12/2016 22:24.
|
|
|
Re: Skilpakke til dama
[Re: krankdrev]
05/12/2016 22:23
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Begynner å se dårlig og leste overskrifta til denne tråden litt for fort, trodde først den var "Skilpadde til dama". Hadde det vært noe? Jo, takk. Hun ønsker seg også nakenhund. Heldigvis er det ikke lov med dyr i fattigmannsvillaenfiremannsboligen vår. Regner med at forbudet også gjelder skilpadder.
Redigert av larsdx; 05/12/2016 22:24.
|
|
|
05/12/2016 22:28
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Begynner å se dårlig og leste overskrifta til denne tråden litt for fort, trodde først den var "Skilpadde til dama". Hadde det vært noe? Jo, takk. Hun ønsker seg også nakenhund. Heldigvis er det ikke lov med dyr i fattigmannsvillaenfiremannsboligen vår. Regner med at forbudet også gjelder skilpadder. Sånne akvarieskilpadder er kanskje lov? Spørs jo hvor strenge de husreglene er. De ser jo ofte mellom fingrene når det gjelder små dyr, sånn som midd og flatlus feks.
|
|
|
[Re: anonym22]
05/12/2016 22:30
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Nettopp, derfor kan han legge ski under juletre når han vet høyde og vekt.
|
|
|
[Re: kolli]
05/12/2016 22:35
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Jeg også heller mot at et par gode felleski er rette tingen for hobby brukere som er opptatt av godt feste på de fleste fører. Jeg ville googlet felleski tester. Mener Fisher skiene fikk pepper for at de lugget litt og var ustabile i høy fart i en test jeg nylig leste
Redigert av sl500; 05/12/2016 22:37.
|
|
|
[Re: sl500]
06/12/2016 06:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg også heller mot at et par gode felleski er rette tingen for hobby brukere som er opptatt av godt feste på de fleste fører. Jeg ville googlet felleski tester. Mener Fisher skiene fikk pepper for at de lugget litt og var ustabile i høy fart i en test jeg nylig leste Enig med deg. Kjøp gode felleski hos noen som kan det. Men kjøp ikke turversjonene gå for de beste utgavene. Disse er vesentlig bedre å gå på. Selv har jeg jeg madshus Terrasonic, Ficsher Twin Skin, Rossignol og Salomon. Terrasonicen er den som skiller seg ut negativt. De andre er gode men med Rossignol som beste. Hører derimot at de nye Madshus Nanosonic er knall gode. De fleste som går på langrenn uansett ferdighetsnivå vil få en bedre opplevelse med racing/semiracing ski så sant man går i løyper. Problemet med mange turski er at spennet er helt totalt dødt eller at de er vanskelige å trå ned mot slutten. Selv kjøpte jeg ski til frøkna som ikke syntes ski er noe gøy. Det har vært klaging hver tur pga feste. Nå som hun har fått Rossignol skin så har det skjedd rett som det er at hun har tatt seg en tur selv. enkelt og greit fordi det er så enkelt og at hun er "sikker" på feste,.
Redigert av olechr; 06/12/2016 06:47.
|
|
|
06/12/2016 08:26
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har skikkelig trua på felleski til bruken du skisserer. Med mindre man bare skal gå på blå swix føre og kaldere. Her i huset har vi gått til innkjøp av felleski til familieturene for å unngå å styre med smøring etc. Men har ikke fått testet de enda. Dvs, mine har heller ikke kommet foreløpig.
Merke er i mine øyne ikke så viktig. Det viktigste er at det blir plukket et godt par! På min LBS (Bull) har de stor tro på Salomon. Sålen skal visst være ganske bra. Husker ikke hva modellen heter, men den er på samme nivå som Madshus Terrasonic. Men de plukker det beste paret blant merkene de får. Siden jeg er vant med racingski på nivå Nanosonic, har jeg spurt og gravd om hvordan modellene under er ift. dette og de mener jeg kommer til å bli fornøyd. Vel, det blir mest pulktrekking uansett med disse skiene. Tipper jeg kommer til å ta dem på solotur også. Tror nok ikke du bør velge modell under Terrasonic nivå.
Fun fact: Mange vil oppleve å gå raskere med felleski, fordi trygt feste oppover gjør at man slapper mer av og klarer å gå bedre.
Skal du sikre deg et godt par bør du nok starte prosesssen. Det selges vannvittig mange flere felleski i år enn i fjor allerede, så det blir utplukket.
|
|
|
[Re: olechr]
06/12/2016 08:51
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Enig med deg. Kjøp gode felleski hos noen som kan det. Men kjøp ikke turversjonene gå for de beste utgavene. Disse er vesentlig bedre å gå på.
Selv har jeg jeg madshus Terrasonic, Ficsher Twin Skin, Rossignol og Salomon. Terrasonicen er den som skiller seg ut negativt. De andre er gode men med Rossignol som beste. Hører derimot at de nye Madshus Nanosonic er knall gode.
De fleste som går på langrenn uansett ferdighetsnivå vil få en bedre opplevelse med racing/semiracing ski så sant man går i løyper. Problemet med mange turski er at spennet er helt totalt dødt eller at de er vanskelige å trå ned mot slutten.
Selv kjøpte jeg ski til frøkna som ikke syntes ski er noe gøy. Det har vært klaging hver tur pga feste. Nå som hun har fått Rossignol skin så har det skjedd rett som det er at hun har tatt seg en tur selv. enkelt og greit fordi det er så enkelt og at hun er "sikker" på feste,.
Hva er det med terrasonicen som gjør at den skiller seg negativt ut? Er det Equipe RC du sammenligner med fra Salomon? Interessert i å høre om bruksforskjellen på disse, da de er ganske likt priset. 
|
|
|
06/12/2016 08:56
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Enig i at felleski nok er det beste. Men før vi tar helt av. Husk at omtrent alt vil være en forbedring fra hva hun har nå.
Kan være at racingski er best, men innbiller meg at hun ikke kommer til å tørre å bruke de. Så da er vi fort like langt.
|
|
|
06/12/2016 09:06
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Har hun peiling på ski? Hvis ikke kan du vel bare si at hun har fått et par gode turski.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
06/12/2016 09:19
|
larsdx
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har hun peiling på ski? Hvis ikke kan du vel bare si at hun har fått et par gode turski. Nei, det fremgår vel av innleggene. Men jeg er redd hun vil synes de virker veldig tynne og skumle.
|
|
|
06/12/2016 09:24
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Racingski blir overkill. Tynne, går fort nedover, anti-innsving er lite egnet til ploging (de tar ved skoen først). Så treningsski av typen superlight og hypersonic er nok det høyeste du bør gå.
|
|
|
[Re: anonym22]
06/12/2016 10:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Racingski blir overkill. Tynne, går fort nedover, anti-innsving er lite egnet til ploging (de tar ved skoen først). Så treningsski av typen superlight og hypersonic er nok det høyeste du bør gå. Det kan du si, men så og si alt under dette er greit å kjøre nedover med, men spennet er veldig ofte helt ræva. Noe som gjør at det er veldig lite gøy og i en del tilfelle vanskelig å gå på.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
06/12/2016 10:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig med deg. Kjøp gode felleski hos noen som kan det. Men kjøp ikke turversjonene gå for de beste utgavene. Disse er vesentlig bedre å gå på.
Selv har jeg jeg madshus Terrasonic, Ficsher Twin Skin, Rossignol og Salomon. Terrasonicen er den som skiller seg ut negativt. De andre er gode men med Rossignol som beste. Hører derimot at de nye Madshus Nanosonic er knall gode.
De fleste som går på langrenn uansett ferdighetsnivå vil få en bedre opplevelse med racing/semiracing ski så sant man går i løyper. Problemet med mange turski er at spennet er helt totalt dødt eller at de er vanskelige å trå ned mot slutten.
Selv kjøpte jeg ski til frøkna som ikke syntes ski er noe gøy. Det har vært klaging hver tur pga feste. Nå som hun har fått Rossignol skin så har det skjedd rett som det er at hun har tatt seg en tur selv. enkelt og greit fordi det er så enkelt og at hun er "sikker" på feste,.
Hva er det med terrasonicen som gjør at den skiller seg negativt ut? Er det Equipe RC du sammenligner med fra Salomon? Interessert i å høre om bruksforskjellen på disse, da de er ganske likt priset. Equipe RC er de jeg har. Nå med den sorte fellen. De skiene jeg jeg har brukt fra madshus syntes jeg lugger og glipper på samme tur. Nå kan jeg ha hatt uflaks med parret. For ingen ski er like sånn sett selv om det er samme modell. Salomon skiene har jeg vært kjempe fornøyd med. De er tyngre enn feks Rossignol skien, men absolutt god å gå på. Skulle jeg hatt meg nye ski nå hadde det nok blitt Nanosonic da selv de største Skin motstanderne jeg kjenner skryter av de. Men igjen uansett hvilken modell man kjøper så er det å få ski som passer til deg selv som er viktigst. Dette gjelder vel så mye på Skin som andre ski.
|
|
|
06/12/2016 10:17
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Har noen mil på Madshus Intelligrip ski. Først Terrasonic før jeg i år gikk over til Nanosonic.
Mine erfaringer er at godt smurte ski gir bedre feste. På enkelte fører, feks blankpolerte spor som grenser til is rundt null grader med høy luftfuktighet, får man ikke feste med Intelligrip. Da er det kun klister som duger. Så man skal ikke tro at en skin ski fungerer til alle fører. Til andre fører, hvis man ser bort fra veldig glaserte spor og is, funker det greit. Minnes også at jeg hadde dårlig feste med nysnø i sporet. Så ofte vil man kunne smurt seg til bedre feste (og glid). Konklusjonen min er at man ikke bør forvente underverker med skin ski. Men kan/gidder man ikke smøre ski så funker de greit nesten alltid. Men spikerfeste får man nok ikke. Noen som har andre erfaringer?
Tror nok at det er mange som kjøper for stive felleski. Til turbruk til fruen med dårlig teknikk, ville jeg vært veldig forsiktig. Dårlig feste ødelegger turen mens dårlig glid i bakker 'kun' er litt irriterende. Og mange synes kanskje det går fort nok nedover uansett.
Skal gjøre innkjøp av 2 par skin ski til damer i år. Madshus Ultrasonicene tror jeg er god nok, og til 1599 inkl. bindinger tror jeg de er helt greie til turbruk (10-20 mil i året) og fremstår som det beste kjøpet. Og XXL lar deg jo prøve, så man kan bytte dersom man bommer på spennet eller er missfornøyd av andre grunner. Sjekk opp dette før du kjøper.
|
|
|
[Re: olechr]
06/12/2016 10:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Racingski blir overkill. Tynne, går fort nedover, anti-innsving er lite egnet til ploging (de tar ved skoen først). Så treningsski av typen superlight og hypersonic er nok det høyeste du bør gå. Det kan du si, men så og si alt under dette er greit å kjøre nedover med, men spennet er veldig ofte helt ræva. Noe som gjør at det er veldig lite gøy og i en del tilfelle vanskelig å gå på. Jeg er ikke uenig, men må ikke overdrive heller. Jeg og de fleste andre er vokst opp med vanlige ski og det har ikke vært så ille. Jeg har først kjøpt racingski som voksen, og det er en helt annen verden selvsagt. Men feste og fraspark fikk jeg da på annet også. Min siste sesong på "drittski" gikk jeg fra ganske så mange med toppski straks det gikk litt oppover i Marka. Det sagt, jeg fikk sambo til å kjøpe Madshus Redline hos Milslukern i fjor.
|
|
|
06/12/2016 10:30
|
Marøder
Ringrev
|
Ringrev
Glemte en ting...Selv om man "kjøper" seg fri fra smøring når man gir skin ski i gave, bør man ta seg tid til en viktig ting. Og det er å lære fruen/mannen å flytte bindingene. Fremover ved dårlig feste, bakover ved det motsatte. For jeg er ganske sikker på at skin ski må reguleres ofte med bindingene for å tilpasses de ulike førene.
|
|
|
06/12/2016 11:37
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
På Norby (Svinesund) hadde de for 3-4 uker siden Madshus Nanosonic med Madshus Hyper C sko for 2499. Det er latterlig billig for den pakka.
keo
|
|
|
06/12/2016 11:59
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Enig i at felleski nok er det beste. Men før vi tar helt av. Husk at omtrent alt vil være en forbedring fra hva hun har nå.
Kan være at racingski er best, men innbiller meg at hun ikke kommer til å tørre å bruke de. Så da er vi fort like langt. Stikk på Sportsnett (vær kjapp)! De har 25% på fjellski denne uka og et par smale fjellski som Fischer E89, E99 eller Åsnes Mountain 51 er fin-fine ski for dama di tror jeg. Og med ukas rabatt kan du få ski, sko og bindinger for ned mot 4.000 (avh. av skovalg). Jeg bestilte 89-skia til frua da jeg har dem selv om er superfornøyd. Vi har begge brede fjellski men ville ha mer solid markaski som også er stødig, tåler juling og som er god å gå på (vi går på ski, løper ikke). Så om dama de ikke er en altfor ivrig skigåer ville jeg satset på noe med litt bredde på. Er hun ikke altfor ivrig på ski tipper jeg hun holder seg unna dagene med vanskeligst føre (ev. klister + voks og dytt henne ut døra).
|
|
|
06/12/2016 12:10
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Fjellski er jo noe helt annet. Til den bruken du skisserer vil jeg ikke anbefalt det. De er tunge og subbete så lenge du ikke går på frifot i fjellet er en vanlig ski veldig mye. Felleski vil nok være et veldig lurt valg. Gir enormt for skigleden fordi du har en tryggheten om at man alltid har feste, men pass på å få ski med riktig spenn for både festet og glid, spesielt viktig på felleski.
|
|
|
|
|