Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Motstander av velodrom?

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368032 06/12/2016 09:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers

Hvilke grøntarealer er dette snakk om? Tomten brukes i dag til oppbevaring av konteinere o.l om jeg ikke husker feil. Jeg har lagt ved et bilde fra Google Maps så du ser hvor banen skal være. Det er ringet rundt.

OK, da var jeg litt for rask, men dette er jo fortsatt i et område med skog og hvor det bør være mulig å tilbakeføre arealer til friluftsområder.

Statlig sponsing av boligutbygging? Dette må du utdype nærmere.

Momskompensasjon m.m. Når idretten er entreprenør får utbygger fordeler andre entreprenører ikke er tilgodesett med. Dette er vel ganske selvsagt.

Uvettig bruk av skattebetalernes penger? Kommunen leier en idrettshall frivillig, i brukernes interesse.

Les saken i Budstikkka. Det er snakk om å binde seg til en leieavtale i 30 år.

At man er nødt til å ha en velodrom for å gjennomføre timer i kroppsøving i Asker kommune er selvsagt tøv. Det er ellers ingen som har påstått at politikerne har blitt lurt. At våre folkevalgte har et kortsiktig perspektiv på bruk av offentlige midler er ikke et ukjent fenomen. Dessverre bruker politikerne penger på en måte som får vanlige borgeres kredittkortbruk til å fremstå som nokså uskyldig. Ingenting nytt.

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368035 06/12/2016 10:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa
Sitat: Oystein L

Jeg mener man hadde kommet raskere i mål om man hadde hatt ett fokus. Bare det at det krangles "internt" om de to prosjektene viser jo at det flere er misfornøyd. NCF hadde kanskje vært tjent med noe mer avstand til Asker prosjektet.

Mulig det krangles, men det er ikke internt blant de som kjenner prosjektene i detalj og/eller jobber med dem.
Prosjektet i Rogaland forsinkes av lokale årsaker utenfor NCF/NIF's kontroll eller påvirkningsmulighet. Skal en slik forsinkelse medføre at alle andre prosjekter legges på is?
(Noen som husker hvordan velodromprosjektet i Bergen effektivt stoppet alle andre baneprosesser en hel tiårsperiode...?)

Seriøst? http://www.procycling.no/mener-forbundet-jobber-eget-tingvedtak/

Javisst.
Konflikt selger klikk, så media hiver seg på.
Kildekritikk er avleggs, noen anser til og med kommentarfeltene i VG som troverdig informasjonskilde

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368037 06/12/2016 10:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Alle vil ha velodrom, men hvorfor skal en treningsvelodrom på Østlandet være like viktig (viktigere) enn en konkurransevelodrom på Vestlandet?

Det er ikke det. NCF er byggherre i øst, fire kommuner i vest. Begge er konkurransevelodromer, ingen av dem kan ha verken VM eller OL. Velodromen i vest oppfyller dog "kategori 2" krav, noe som gjør at de eksempelvis kan ha em. Krav for dette er blant annet 2500 sitteplasser. Velodromen på Østlandet vil også huse NCF lokaler, og være et kompetansesenter for sykling.

Når ble velodromen i Asker oppgradert til en velodrom man kan kjøre konkurranser i?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Motstander av velodrom? [Re: Oystein L] #2368040 06/12/2016 10:05
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg mener man hadde kommet raskere i mål om man hadde hatt ett fokus. Bare det at det krangles "internt" om de to prosjektene viser jo at det flere er misfornøyd. NCF hadde kanskje vært tjent med noe mer avstand til Asker prosjektet.

Mulig det krangles, men det er ikke internt blant de som kjenner prosjektene i detalj og/eller jobber med dem.
Prosjektet i Rogaland forsinkes av lokale årsaker utenfor NCF/NIF's kontroll eller påvirkningsmulighet. Skal en slik forsinkelse medføre at alle andre prosjekter legges på is?
(Noen som husker hvordan velodromprosjektet i Bergen effektivt stoppet alle andre baneprosesser en hel tiårsperiode...?)

Seriøst? http://www.procycling.no/mener-forbundet-jobber-eget-tingvedtak/

Javisst.
Konflikt selger klikk, så media hiver seg på.
Kildekritikk er avleggs, noen anser til og med kommentarfeltene i VG som troverdig informasjonskilde

Så du mene det som står i den artikkelen ikke stemmer?

Om Terje Johnsen er feilsitert burde jo noen ta opp det?

Redigert av sveinaa; 06/12/2016 10:48.

Re: Motstander av velodrom? [Re: larsdx] #2368041 06/12/2016 10:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx

Momskompensasjon m.m. Når idretten er entreprenør får utbygger fordeler andre entreprenører ikke er tilgodesett med. Dette er vel ganske selvsagt.

Er det det?
Tror du skal tenke gjennom den en gang til. Vanlige idrettslag får momskompensasjon ja, men ikke ordinære momsregistrerte AS

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368042 06/12/2016 10:06
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Først og fremst: Jeg har ingen agenda i denne saken, men synes relevante opplysninger bør være tilgjengelig.

Nei, dette er ikke et grøntområde og det har det aldri vært. Hallen vil ligge i en skyggegrop, omkranset av bratte skråninger der ugress og løvtrær vokser med asfaltstøv som viktigste gjødselskilde. Skråningen er for bratt til å gjøre noe i. Det ligger kanskje en trehytte i sør tilknyttet en av bolighusene, men de som bor her trekker nok mot kysten eller Vestmarka for naturopplevelser.

At idretten får momskompensasjon kan kanskje være urettferdig, men entrepenøren som bygger får ikke det. Hvordan blir dette statlig sponsing av boligutbygging? Tenker du evt. på en sammenheng med boligene som tomteeier har fått godkjennelse på å oppføre i samme område?

En leieavtale på 30 år for en kommune er helt vanlig. Offentlige etater som politi, brannvesen, skoler e.l. har ofte slike avtaler. Man trenger selvsagt ikke en velodrom for å ha gym, men jeg vil anta kommunen ser bruksverdien i å leie stedet.

Vi trenger selvsagt ikke være enige i om dette er fornuftig ressursbruk eller ikke. Personlig har jeg tro på et slikt prosjekt, både her og på Sola.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368043 06/12/2016 10:11
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle vil ha velodrom, men hvorfor skal en treningsvelodrom på Østlandet være like viktig (viktigere) enn en konkurransevelodrom på Vestlandet?

Det er ikke det. NCF er byggherre i øst, fire kommuner i vest. Begge er konkurransevelodromer, ingen av dem kan ha verken VM eller OL. Velodromen i vest oppfyller dog "kategori 2" krav, noe som gjør at de eksempelvis kan ha em. Krav for dette er blant annet 2500 sitteplasser. Velodromen på Østlandet vil også huse NCF lokaler, og være et kompetansesenter for sykling.

Når ble velodromen i Asker oppgradert til en velodrom man kan kjøre konkurranser i?

Junior VM ble i år (Sveits) kjørt på en bane tilsvarende den som prosjekteres i Asker.
Den behøver ingen "oppgradering" for brukes til konkurranser, men må tilfredsstille en rekke UCI-krav for å kunne huse internasjonale mesterskap (b.l.a. tribunekapasitet). Det vil den ikke kunne gjøre.

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368044 06/12/2016 10:12
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Quote:

Det har den alltid vært.

Velodromen på Sola er planlagt som en kategori 2, hvilket betyr at en kan arrangere eksempelvis EM, men ikke VM eller OL. Da er det helt andre krav til blant annet tilskuerplasser.

En velodrom må ikke nødvendigvis være 250 meter for at en skal kunne avholde konkurranser.

Det arrangeres internasjonale konkurranser på baner av alle størrelser. Velodromen i Gent, som huser det mest populære 6-dagersløpet i verden er eksempelvis bare 166 meter.

Banen i Asker vil dog ha færre tilskuerplasser, og således være mindre attraktiv som konkurransearena for store arrangement med tusenvis av tilskuere.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Motstander av velodrom? [Re: Oystein L] #2368049 06/12/2016 10:19
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx

Er det det?
Tror du skal tenke gjennom den en gang til. Vanlige idrettslag får momskompensasjon ja, men ikke ordinære momsregistrerte AS

Entreprenøren får nok ingen fordeler. Fordelen må evt. ligge hos byggherre (eier av prosjektet.).

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368051 06/12/2016 10:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
For the record: Jeg er ikke motstander av noen av velodromene, men meget kritisk til at man ikke har prioritert hvem som skal prioriteres.

Jeg synes og det er spesielt at man velger å bruke samme person som prosjektleder for en av velodromene samtidig som samme person holder i trådene sentralt for alle velodromene (klassisk interessekonflikt.).

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368058 06/12/2016 11:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For the record: Jeg er ikke motstander av noen av velodromene, men meget kritisk til at man ikke har prioritert hvem som skal prioriteres.

Jeg synes og det er spesielt at man velger å bruke samme person som prosjektleder for en av velodromene samtidig som samme person holder i trådene sentralt for alle velodromene (klassisk interessekonflikt.).

Forbundstinget har gitt sin tilslutning til at siden finansieringen er uavhengig i de tre prosjektene (og det fortsatt råder usikkerhet i samtlige) skal de fortsatt gå parallellt. Den tidligere nevnte bergensvelodromen er vel kanskje et eksempel på hvorfor man denne gang velger å ikke legge alt annet på is mens man binder seg til et usikkert prosjekt.

Et lite forbund bruker sine krefter etter "best egnet" prinsippet, og siden NCF er så heldige å ha en meget kompetent økonom som bortimot kostnadsfritt kan/vil jobbe med de ulike kostnadskrevende prosjektene er valget enkelt. Jeg selv ser den tette koordineringen som et pluss

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368064 06/12/2016 12:04
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Først og fremst: Jeg har ingen agenda i denne saken, men synes relevante opplysninger bør være tilgjengelig.

Nei, dette er ikke et grøntområde og det har det aldri vært. Hallen vil ligge i en skyggegrop, omkranset av bratte skråninger der ugress og løvtrær vokser med asfaltstøv som viktigste gjødselskilde. Skråningen er for bratt til å gjøre noe i. Det ligger kanskje en trehytte i sør tilknyttet en av bolighusene, men de som bor her trekker nok mot kysten eller Vestmarka for naturopplevelser.

At idretten får momskompensasjon kan kanskje være urettferdig, men entrepenøren som bygger får ikke det. Hvordan blir dette statlig sponsing av boligutbygging? Tenker du evt. på en sammenheng med boligene som tomteeier har fått godkjennelse på å oppføre i samme område?

En leieavtale på 30 år for en kommune er helt vanlig. Offentlige etater som politi, brannvesen, skoler e.l. har ofte slike avtaler. Man trenger selvsagt ikke en velodrom for å ha gym, men jeg vil anta kommunen ser bruksverdien i å leie stedet.

Vi trenger selvsagt ikke være enige i om dette er fornuftig ressursbruk eller ikke. Personlig har jeg tro på et slikt prosjekt, både her og på Sola.

Du spurte etter informasjon om hvem som kunne være imot en utbygging...
At du stiller alle som formidler slik informasjon til veggs, er ikke på sin plass. De fleste er bare budbringere her inne.

Re: Motstander av velodrom? [Re: anonym] #2368068 06/12/2016 12:20
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg spurte konkret etter relevante sykkelpersonligheter som var mot en utbygging. Eksempelvis politikere, noen i styret i NCF, idrettsledere, regionsledere, trenere e.l.

Folk må gjerne være mot en velodrom på det grunnlaget de selv ønsker, dog tenker jeg at det er greit å ha kunnskap før en tar en avgjørelse.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368072 06/12/2016 12:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis jeg skal gi et konkret råd er det å ringe Askers Grønne Venner. De er stort sett mot alt.

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368073 06/12/2016 12:39
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er sikkert vanskelig å finne noen som på genrelt grunnlag er mot. Men om du gidder så klarer du helt sikker å lage en spennende artikkel ved å ringe litt rundt. Bare vær litt obs på at en del personer ikke liker negativ omtale ICON_WINK

Denne tråden beviser i alle fall at en kritisk artikkel vedr. temaet er på sin plass.

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368075 06/12/2016 12:42
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En god nyhet er jo at banen i Levanger allerede er igangsatt. Inntil videre er det en utendørsbane av betong, men det finnes planer for å bygge tak, og fotballbane i midten.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368076 06/12/2016 12:48
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror det er lettest å finne noen som er motstander av en spesifikk velodrom, men tilhenger av andre. Her er et par tenkte tilfeller;
- Jeg driter i alle andre, bare JEG får min velodrom (NÅ)!
- Hvis ikke JEG får velodrom skal jaggu ingen andre ha heller...
- Dere må gjerne bygge sånn derre velodrom, men IKKE her i steinrøysa hos MEG!

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368077 06/12/2016 12:50
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En god nyhet er jo at banen i Levanger allerede er igangsatt. Inntil videre er det en utendørsbane av betong, men det finnes planer for å bygge tak, og fotballbane i midten.

...og samtidig sykles det fortsatt på banen i Stjørdal og banen i Ysthede (Halden) er nyasfaltert

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368165 06/12/2016 21:17
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Terje Håkonsen har som vanlig friske uttalelser om pengebruk innen norsk idrett:

«Hvor går pengene, hvem får pengene? Hvem får adgangskort til de feteste middagene, og kan bestille champagne og russiske horer?»

http://www.tv2.no/a/8779611/

Re: Motstander av velodrom? [Re: jonfly] #2368342 07/12/2016 17:55
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V

Re: Motstander av velodrom? [Re: vortex surfer] #2368345 07/12/2016 18:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det utspillet har vært linket til tidligere i tråden
Slike påstander blir ikke mere sanne selv om de blir gjentatt mange ganger...

Re: Motstander av velodrom? [Re: Oystein L] #2368346 07/12/2016 18:43
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
http://www.procycling.no/star-fast-sola-asker-kommet-langt/
Synes på meg at det hvertfall er litt surr med flere prosjekter på gang samtidig. Og det trenger en vel ikke akkurat å være rakettforsker for å se..

Re: Motstander av velodrom? [Re: vortex surfer] #2368415 08/12/2016 08:58
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: vortex surfer
http://www.procycling.no/star-fast-sola-asker-kommet-langt/
Synes på meg at det hvertfall er litt surr med flere prosjekter på gang samtidig. Og det trenger en vel ikke akkurat å være rakettforsker for å se..

Det er akkurat dette jeg også mener. Bare det at man i det hele tatt diskuterer hvem som har komme lengst ut i fra hva som gavner eget prosjekt fremstår som komisk.

NCF går nok på en kjempe smell hva gjelder velodromen/hovedkontor i Asker. Blir spennende å se hvor mye lån de må ta opp for å sikre finansieringen. De burde satse mer på midler ut i klubbene til utvikling...

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368468 08/12/2016 12:50
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Procykling har hatt en ganske ensidig vinkling av velodromsaken siden den spede begynnelsen, lenge før Asker-prosjektet ble lansert, og de liker å illustrere splid (også når det er full enighet). Dette var dog en av de mer balanserte artiklene fra den kanten så langt i saken.
Hvor HPG (NCF) har sin fokus sier artikkelen lite om, den gjengir bare sin vinkling av de svar som gis på utvalgte spørsmål.

Re: Motstander av velodrom? [Re: Oystein L] #2368470 08/12/2016 12:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hva med personen fra Sykkelmagasinet?

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368473 08/12/2016 13:05
Alpers Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Det er samme person.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Motstander av velodrom? [Re: sveinaa] #2368474 08/12/2016 13:09
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mistenker dessverre at det er "noen sterke bånd" der...

Sykkelmagasinets redaktør er tilfeldigvis også skribent for velodromartiklene i nettstedet Procycling.no

Redigert av Oystein L; 08/12/2016 13:10. Rediger grunn: Det Alpers sa
Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368484 08/12/2016 14:38
sveinaa Offline
More than words
More than words
Da er det en fin anledning for Landevei å skrive en balansert artikkel.

Re: Motstander av velodrom? [Re: Alpers] #2368512 08/12/2016 18:39
torinb Offline
Ivrig
Ivrig
Etter hva jeg har forstått er det en forutsetning for finansieringen er at NCF prioriterer Sola som anlegg, ettersom Kulturdepartementet, som vil bidra med et betydelig millionbeløp, ikke kan gjøre en prioritering.

Dersom denne prioriteringen kommer, vil man etter hva jeg har lest kun mangle to millioner kroner for å ha finansieringen av Sola Arena på plass, og banen kan være klar til åpning høsten 2019.

Hvis dette stemmer Øystein, hva er det som gjør at NCF ikke vil gi Sola prioritering? Her kan man få en velodrom på plass uten noe som helst risiko for forbundet, verken i oppføring eller drift, og den kan stå ferdig i 2019.

Vil en prioritering av Sola Arena gjøre at Asker mister midler?

Redigert av torinb; 08/12/2016 18:41.
Re: Motstander av velodrom? [Re: torinb] #2368522 08/12/2016 19:21
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det stemmer relativt dårlig med min forståelse av situasjonen, jeg velger å forholde meg til den info som ble gitt av NIF, dep. og representanter fra "Folkehehallene" i forkant av tinget (som jo var grunnlaget for at tingvedtaket ble som det ble).
Tror du virkelig at styret ville gått inn for (og ikke minst tinget gitt sin tilslutning til) en "ikke-prioritering" dersom dette faktisk ville medført at Sola ville fått mindre midler eller bli forsinket?

Redigert av Oystein L; 08/12/2016 19:29.
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino