Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger?

Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? #2367510 03/12/2016 18:33
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Hva synes forumet fungerer best innerst ved vintersykling fra 0 ned til rundt -20? Merinoull, teknisk/superundertøy eller evt to-lags undertøy med et lag teknisk materiale nærmest kroppen under et lag ull? Anbefalinger av konkrete modeller?

Bruker selv merinoull innerst, men ved stopp (f.eks. innom butikk eller kafe) etter intensiv sykling, oppleves ullen som kald og våt på overkroppen før jeg får varmen opp igjen.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367516 03/12/2016 18:48
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ull, ull og atter ull. Og reserveull i sekken/rumpetaska/rammeveska.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367519 03/12/2016 19:05
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg bruker alltid noe med ull i. Er det skikkelig kaldt likker jeg Ullvang sin 50/50 overdel eller Devold sin doble ULL. Er det ikke sjukt kaldt bruker jeg enten Ullvang Training ull eller Swix X warm. Bruker aldri rene tekniske trøyer til sykling om vinteren.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367520 03/12/2016 19:06
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Syntetisk superundertøy er ok så lenge du er i bevegelse, men de kan lett bli fort kalde med en gang du tar ei pause. De stinker også veldig fort og må alltid vaskes etter en gangs bruk.
Jeg har stort sett brukt syntetisk superundertøy innerst fram til i høst, men da gikk jeg til innkjøp av bestefarsundertøy/brynje/nettingundertøy i ull. Det fungerer mye bedre, mye lunere når man stopper opp, kan godt brukes et par ganger før de vaskes, transporterer fukt fort vekk fra kroppen og føles tørre.
Har både over og underdel, og varierer så med et lag ull til utenpå der jeg har et par ulike tykkelser å velge i og skallbekledning ytterst.
Blir det kaldt kan jeg ta på enda et lag ull.
Før ble det gjerne syntet-ull-syntet og så skall, men det var nok langt fra optimalt.
Kjøpte også en syntetisk brynje med windstopper i front, den er genial på høstdager, slapp unna med langerma trøye i stedet for å måtte ha på jakke ytterst.
Sjekk ut nettingundertøyet fra Brynje og Aclima er mitt tips. Styr unna syntetisk superundertøy fra HH og lignende, da vil du bli like kald som du er i dag, kanskje kaldere.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367531 03/12/2016 20:31
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg svetter lite. Bruker kun ull på føttene. Og elektrisk varme såle. Fryser lett på føttene. Er det veldig kaldt ned til -20. Og jeg begynner å fryse. Bruker jeg pustemaske. Det hjelper veldig.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367534 03/12/2016 20:36
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk for gode tips som skal studeres og prøves ut! ICON_SMILE

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367539 03/12/2016 21:07
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg har god erfaring med ullfrotté innerst mot huden. Det er bra på fukttransport. Utenpå der har jeg mer ull, og så en form for skalljakke til slutt. Det er varmt.

Da vi hadde småbarn, strikka kona mi ei undertrøye av grov lanolinull til meg. Ikke sånn mjuk merinoull, men ordentlig, grov ull med masse naturlig sauefett i. Den klødde litt, men du verden som det holdt på varmen når det var skikkelig kaldt.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367555 03/12/2016 22:21
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har brukt både ull og syntetisk over mange år, men min erfaring er at ingen ting slår ull.
Selv (syntetisk) dyrt superundertøy som skal ha ekstremt god fukttransport synes jeg fungerer dårligere enn ull.

Det eneste syntetiske produktet jeg er godt fornøyd med er en gammel Brynje (tilsvarende dagens Super Thermo Zip Polo)! Den er helsyntetisk, når den er utslitt (snart) skal jeg bytte den ut med en som har 80% merinoull ICON_SMILE

Du bør prøve Brynje Wool Thermo.

Thomas
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367568 04/12/2016 07:22
erlingba Offline
.
.
På rolige turer pleier jeg å vanlig ulltrøye innerst. Lunt og godt, og er varmt selv om det blir litt fuktig. Ulempen er om det blir skikkelig vått tar det lang tid å tørke.
Til hardere turer er netting innerst supert. Det føles ikke like lunt, men blir ikke like guffent når man svetter mye.
Er veldig fornøyd med Aclima Woolnet.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367570 04/12/2016 08:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Akkurat rundt 0 hender det jeg bruker syntetisk. Det meste slikt blir fort vått og kaldt, men noen gode har jeg funnet:
-Craft Active Comfort som kom i fjor (tidligere Craft jeg har synes jeg er dårlig)
-Nike Element. Dette er ulike langermede løpetrøyer, som er litt myke. Bruker disse enormt mye (flere pendlermåneder) veldig god fukttransport. Og da også rundt 0 grader under softshelljakker.

Når minusgradene kommer for fullt (samt også rundt 0), er det bare ull for min del også. Umulig å ikke være i overkant kald i starten og likevel svett mot slutten uten ev. å ta av klær, og når man alltid blir våt er ull klart best.

Ull er ikke ull. Det er veldig stor forskjell på hvordan plagg er strikket/konstruert. De tynneste, fineste, glattstrikkede trøyene av typen ekstra dyre og flotte fra Icebreaker og Smartwool synes jeg bare egner seg til tur. De blir søkkvåte under hard aktivitet. Det skyldes nok både enkel strikking, og antakelig også at overprosessert ull mister for mye av ullens egenskaper.

Så alle mine favoritter til høyere intensitet, har smartere konstruksjon.
Fra tynn til tykkere:
-Devold sport, ribbestrikket
-Aclima Woolnet, netting
-Devold Expedition, dobbeltstrikket ("tolags") fremragende fukttransport (Aquaduct). Dette har vært mine favoritter i snart tjue år. (Har skiftet ut noe og nye har kommet til, men holder seriøst lenge.)
-Brynje Arctic, tolags med netting inn mot huden. Vanvittig varmt.

Alt er norsk (dog ikke ulla), det er bare å slå fast at det er vi som kan dette.

Ulvang training er neste jeg skal prøve av tynnere ull. Testvinner en mass i Aktiv trening. Mesh på ryggen.
Devold har også kommet med mesh-ull jeg ikke har prøvd.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: anonym22] #2367576 04/12/2016 08:44
O
olasun Offline
Avhengig
Avhengig
O
Enig med et unntak. Styrer unna Ulvang. Har hatt diverse tynne Ulvang produkter og misfornøyd med samtlige. Blir slaskete og mister fasongen og tåler lite vask. Går fort i stykker.
Kjøper konsekvent bare Devold. Bruker alltid en tynn nettingtrøye under ull.

Redigert av olasun; 04/12/2016 08:46.
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: olasun] #2367579 04/12/2016 09:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Ulvang har vært gjennom ulike perioder: bra-dårlig-bra igjen har jeg inntrykk av. Nå har jeg altså ikke prøvd denne Training. Men dama har en Ulvangtrøye fra noen år tilbake, med mesh, og denne holder seg meget fast og fin.

Enig i netting under. Hender jeg bruker det både under ull og syntetisk. Outwet sin ermeløse.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367580 04/12/2016 09:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Möjligt att jag bara har använt mig av dårlig ull men för träning, förutom kanske när man blir riktigt blöt, så merker jag ingen skillnad mellan ull och syntet.

På turer med väldigt varierande intensiter, som turer med familjen, tycker jag ull är bättre men då har jag också på mig mycket mer kläder.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367581 04/12/2016 09:23
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Takk igjen for gode svar. Suverent - forumet på sitt beste yes

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367583 04/12/2016 09:27
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
+1 til @fredriks.

Ull eller teknisk undertøy handler for min del om graden av aktivitet. Rolige sykkelturer hvor jeg ikke blir særlig varm, som langtur eller sykkeltur med familien, krever ull så lenge gradene er +-0. Men så snart jeg øker intensiteten, velger jeg teknisk trøye. Hard trening under -10 har jeg sluttet med, og bruker da som regel ull innerst når jeg går på ski eller løper. Sykler aldri under slike temperaturer. Blir alt for kaldt på hender og føtter for min sarte kropp, selv med vintersko.

Div. sportsremedier ...
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367597 04/12/2016 11:04
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Skal du ha billige holdbare ull klær, anbefaler jeg Varde som du kjøper på Spar-kjøp

https://www.sparkjop.no/Varemerker/Varde/Varde-ulltr%C3%B8ye/p/481003

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: fredriks] #2367599 04/12/2016 11:15
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: fredriks
Möjligt att jag bara har använt mig av dårlig ull men för träning, förutom kanske när man blir riktigt blöt, så merker jag ingen skillnad mellan ull och syntet.

Når jeg sammenligner like aktiviteter på lik intensivitet, opplever jeg forskjellen som stor. Ser det best på sykling til/fra jobb hvor det er liten variasjon fra dag til dag (så lenge temperatur og føre er like).

Men nå synes jeg heller ikke at fleece er så fantastisk som mange skal ha det til...

Thomas
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: tparsli] #2367615 04/12/2016 12:28
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Stor forskjell på fleece. Holder meg kun til Polartec. Selv Norrøna har hatt enkelte fleeceplagg som bare er noe egen billigfleece, selv om prisen er like høy. Bergans og Stormberg jeg har prøvd før i tida, er like lite teknisk som bomull.
Alle kvalitetsmerker bruker Polartec, så har super polartecfleece fra både Patagonia, Norrøna, Arc'teryx, Houdini og Haglöfs.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: tparsli] #2367619 04/12/2016 12:48
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vad merker du för skillnad? Jag merker ingen skillnad när jag jämför tunn ull med varienter av superunderställ.

Fleece använder jag normalt inte till högintensiva aktiviter men tycker väl de jag har fungerar bra. Både dyra polartec och billig fleece.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: fredriks] #2367624 04/12/2016 13:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det høres ut som du kanskje ikke er typen som svetter mye, fredriks?

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: anonym22] #2367628 04/12/2016 13:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, inte väldigt mycket tror jag men hur blöt man är kan man ju ofta lösa genom hur ventilerade kläderna är.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367630 04/12/2016 13:35
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Mange variabler her. Det kan være stor forskjell i kvaliteten på ulike superundertøy, og sikkert også på ullplaggene.
Jeg har også prøvd å bruke tynn ull rett på kroppen av den typen som IKKE er netting/brynje, og det kan også føltes kaldt, pluss at man godt kjenner at det blir tungt og vått.
Det er også stor forskjell på hvordan man legger opp turen, hvis man er på "trening" med ingen eller få og veldig korte pauser er det noe helt annet enn å "dra på tur" der man setter seg ned for å spise kvikklunsj, stopper for å ta bilder, kikker på dyrelivet ++.
Jeg er oftest i den siste kategorien, men merker at når jeg er for dårlig kledd blir det plutselig treningstur, nærmest utilsiktet fordi man begynner å fryse med en gang man står stille.
Erfaringene for de som typisk drar på treningstur er kanskje ikke så relevante for de som drar på stikosetur og omvendt?

PS! Om ull og syntet skulle være sidestilte når det gjelder isolasjonsevne mener jeg at poenget med lukt er såpass viktig at det favoriserer ull.
Greit å slippe å vaske alt etter kun en dags bruk, snillere mot miljøet er det kanskje også. Og om man skal legge ut på flerdagerstur blir det litt hyggeligere med noe som ikke stinker.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: fredriks] #2367648 04/12/2016 15:42
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: fredriks
Nei, inte väldigt mycket tror jag men hur blöt man är kan man ju ofta lösa genom hur ventilerade kläderna är.

Absolutt. Også viktig å ikke ta for mye på seg på beina eller hodet. Men alt har en grense. For egen del så blir selv tynne sportsluer våte som en klut på ski og jeg bruker kun denne vår/høst-lua på sykkel, også i -15:
http://m.bikeshop.no/sykkelbekledning/kl...214-p0000051671

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367713 05/12/2016 09:30
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Ull er gull.Og det kan være store kvalitetsforskjeller. Her er noe viten og egne erfaringer.

Nettingtrøye innerst når det er kaldt gir enda bedre isolasjon.
Ull trekker så mye som 30% av sin egen vekt i fuktighet før den får følelsen av å være våt.
Våt ull har litt samme effekt som en våtdrakt, og klarer å isolere bra og ikke minst mye bedre enn syntetfibre.
100% ull/merionull er litt "avleggs". Det blandes nå inn 5% eller mer syntetfibre i ull for å holde passformen når det blir vått. Alle som har hatt strikkelue i 100% ull vet hva det vil si når du svetter skikkelig, hvor lua mister passformen og faller ned i ansiktet.
Mer syntetfibre gir også økt slitestyrke. Derfor er det bla. sjelden du finner tynne sokker med 100% merinoull. Det blir fort hull i sokker i joggesko dersom det ikke er noe syntetfibre i dem.
Ull har tildels selvrendsende effekt, og krever ikke like mye vask, og kan derfor lufttørkes. Superundertøy har gode pusteegenskaper når de er rene, men porene tettes lettere av fett og salter, så egner seg bedre på kortere turer. På utendørs overnatting er ihvertfall ull overlegent.

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2367789 05/12/2016 13:12
S
Stian Offline
Veteran
Veteran
S
Devold sin Ullmesh er perfekt innerst. Transporterer fukt bra og tørker fort.

Om sommer'n sleeveless mesh og en Breeze trøye.

Høst og vinter langermet mesh og Expedition (vindtett ytterst om det trengs). På dagsturer når det er skikkelig vått og muddy på høsten kjører jeg noen ganger kunst ytterst for å spare ulla for møkk. Kunsten hjelper også til med å trekke fukten ut av ulla.

Stian Benkø
Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1
www.sport1.no, www.xeedbikes.no
Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2368078 06/12/2016 12:52
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: kodax] #2368135 06/12/2016 17:09
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
yes ICON_GRIN

Da blir det teknisk!

Neida. Takk for alle gode tips! Nå skal alternativer settes pent opp og vurderes, så er det bare å glede seg til utprøving når kulda kommer.

GearJunkie

Re: Merinoull eller teknisk undertøy? Anbefalinger? [Re: Sepeda] #2368164 06/12/2016 20:59
anderfo Online
Besatt
Besatt
Jeg produserer mye svette (blir bokstavelig talt gjennomsvett av å trille 10 min utforbakke ned til jobb...selv om det er kaldt og jeg fryser) og liker helt klart best superundertøy innerst mot kroppen på turer/økter med høy intensitet. De gode Craft-trøyene liker jeg best, betydelig bedre enn f.eks. Swix og Madshus-trøyer jeg har prøvd (de føles klamme). Men jeg har også et par billigvarianter fra Craft som føles klamme, så det er nok litt variasjon i kvaliteten her.
Så har jeg typisk med meg tørt ulltøy som jeg kan skifte til etter turen/økta.

Hvis det er kaldt trekker jeg ull utenpå supertrøya.
Ulltrøya er vanligvis ei Aklima-trøye med innebygd balaklava - funker flott under hjelmen eller lua. Blir det for varmt er det bare å dra den bak til nakken så det blir vanlig høyhalset. Blir det også for varmt er det bare å dra høyhalsen over hodet, så er det vanlig lav hals. Veldig fleksibelt. Ulempen er at den klør, men jeg bruker altså ofte supertrøye eller noe annet under.
Hvis det er ekstra kaldt bytter jeg ut supertrøya med ei tynn ulltrøye (og tar Aklima-trøya utenpå).

Til rolige turer eller turer med veldig variabel intensitet og hvor det er sannsynlig at det blir endel stopp og potensiell frysing (f.eks. innom ei hytte for å supe kaffe, eller på aketur med småbarn) bruker jeg kun ull, for da holder jeg varmen bedre i pausene, selv om trøya er blaut.

Det stemmer at supertrøyer stinker svette etter en gangs bruk, men jeg har noen trøyer å bytte mellom. Også innser jeg at den ett år gamle supertrøya stinker litt mindre enn den 20 år gamle supertrøya, så det er nok et poeng å bytte dem ut av og til ICON_WINK

Kombinert super/ull (trøye med begge deler innebygd) har jeg dårlig erfaring med. De jeg har prøvd stinker svette veldig fort, faktisk kjappere enn ei vanlig supertrøye. Hvis jeg skal ha både super og ull tar jeg heller supertrøye med ulltrøye utenpå enn å bruke en dårlig hybridvariant.

Moderator  support