Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rimeligvinterpendler til nybegynnder

Rimeligvinterpendler til nybegynnder #2367092 02/12/2016 12:08
S
sykkelmyggen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Heisann,

Har nettopp flyttet til Norge (jobb) og vil veldig gjerne sykkelpendle - er vant med dette hjemmefra. Jeg lurer på noen gode råd til en rimelig vinterpendlesykkel og anbefalinger vedrørende fatbike/piggdekk - hva er best? Kanskje nøye meg med piggdekk og kjøpe sykkel jeg kan bruke på sommeren også? Tenker bare at da vil jeg helst han en slank og smidig racer, og at vintersykkel nok skal være litt mer solid?

Redigert av sykkelmyggen; 02/12/2016 12:09.
Re: Rimeligvinterpendler til nybegynnder [Re: sykkelmyggen] #2367176 02/12/2016 14:26
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg ville ikke brukt fatbike til pending, da må du i så fall argumentere ovenfor deg selv at målet er ekstra treningseffekt og mulighet til å sykle snarveien gjennom skiløypa. Personlig ville jeg vurdert en rimelig, helstiv terrengsykkel med piggdekk, skjermer og skivebremser for vintersykling og kjøpt en racer til sommerbruk. Vintersykling sliter ekstra på sykkelen.

Alternativt er en "CX" med piggdekk som også kan gjøre nytte som racer på sommeren. Erfaring med bruk av CX og piggdekk kan du lese her:

https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2056185

Re: Rimeligvinterpendler til nybegynnder [Re: sykkelmyggen] #2367177 02/12/2016 14:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Rimelig pendlersykkel med plass til brede piggdekk: Diamant Range.

Om du ikke behøver brede piggdekk, vil en alminnelig, rimelig hybrid med hydrauliske bremser gjøre nytten.

Om du vil ha en helårssykkel med plass til piggdekk, tenk rimelig krossykkel med hydrauliske bremser (f.eks. Gavia CX Comp) eller helst grus/eventyrsykkel, men sistnevnte ligger gjerne litt høyere i pris for modell med hydrauliske bremser. Finnes også etterhvert landeveissykler med plass til piggdekk, som Focus Paralane.

Jeg ville ikke kjøpt fatbike om du ikke skal bruke den i skauen eller til fjells ICON_SMILE Andre vil være rykende uenig.

Se også Vinterpendlersykkel med egnet utstyr.

Re: Rimeligvinterpendler til nybegynnder [Re: sykkelmyggen] #2367541 03/12/2016 21:12
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Du spør også spesifikt etter piggdekk, og det er vel ganske bred enighet om at Schwalbe Marathon Winter er et godt valg. De punkterer ikke, triller helt greit og gir godt grep under de fleste forhold.

Neste gang jeg skal ha SMW, kjøper jeg 50 mm bredde. De har litt færre pigger, men mer gummi som kan ta tak i snøen. Det tror jeg blir bra.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Rimeligvinterpendler til nybegynnder [Re: Sepeda] #2367586 04/12/2016 10:02
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sitat: Sepeda
...Jeg ville ikke kjøpt fatbike om du ikke skal bruke den i skauen eller til fjells ICON_SMILE Andre vil være rykende uenig...

Noe røyk her nå:) Men det er selvfølgelig avhengig av at man ikke bruker noe tungt og dårlig med feil dekk og lufttrykk, og siden trådstarter spesifikt spør etter rimelig sykkel, så er kanskje en god fatbike utenfor budsjettet.

Re: Rimeligvinterpendler til nybegynnder [Re: sykkelmyggen] #2367726 05/12/2016 10:24
S
sykkelmyggen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Takk for alle svar! Jeg var forbi sykkelpusheren min og se på fatbike, den blir nok litt over mål til min bruk, som en del er inne på. Jeg bor litt utenfor allfarvei, så var redd for hvor ofte og mye det blir brøyta, men ryktesveies bør det være ålreit service på det.
Tenker det blir en pent brukt terrengsykkel,hvis jeg finner slik - er litt smått med finansen etter flytt og jaggumeg dyrt her for en som er vant med noe annet prisnivå ;-). Mht piggdekk - jeg får studere litt på om det skal bli SMW eller Suomi Hakka, Ice Spikes blir nok for dårlig rulling på barasfalt i sentrum. Ellers det er jo en del flotte stier å sykle på om sommerene også, så det er greit med sykkel som går til sommertrening i skogen også. Da får det bli en racer til sommerpendling.

Moderator  support