Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Komplettmobil, er dette lov?

Komplettmobil, er dette lov? #2366948 01/12/2016 18:17
G
GeirW Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Hei, junior røyk på en blemme med overforbruk på komplettmobil abonnementet sitt, og endte opp med en ekstraregning på 400,- (399,-) for ca 1.5gb data.

Jeg er enig i at det er klart i forhold til reglene deres om at de kan, men etter å ha gjennomgått telefonen hans sammen med ham finner jeg en ting merkelig.

De har kun sendt ut en melding om at han straks når 12gb, og etter 15gb så blir det ikke noe mere data (eller tilsvarende)

De har ikke, så vidt jeg kan se, sendt ut melding om at nå er grensen nådd (10gb), og at fakturering skjer nå løpende.
Er de ikke pålagt å sende ut slik informasjon før de eventuelt begynner å fakturere per gb?

Har en annen sønn på ice, og det er godt mulig jeg flytter eldstemann over dit også da vi har vært godt fornøyd med det abonnementet hre hvor vi bor i Oslo.

Re: Komplettmobil, er dette lov? [Re: GeirW] #2366972 01/12/2016 20:02
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirW

Er de ikke pålagt å sende ut slik informasjon før de eventuelt begynner å fakturere per gb?

Jeg mener å ha hørt at den type varsling er "goodwill", og at bruker er selv ansvarlig for å følge med på forbruket.

Redigert av cvrokka; 01/12/2016 20:04.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Komplettmobil, er dette lov? [Re: GeirW] #2367000 02/12/2016 06:34
G
GeirW Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
G
Har hatt en veldig god gjennomgang av telefonen, og han fant at han hadde mottatt 80% varselet. Han setter opp noen sperringer på telefonen for å hindre at dette gjentar seg. Han fikk et greit valg, enten Ice for fremtiden, hvor dataen er bare 5gb for samme pris, men hvor duikke du får ekstra kostnader ved overforbruk, eller betale de 399,- selv og beholde de 10gb han har nå, han må lære at valg har konsekvenser på den ene eller andre måten.

Re: Komplettmobil, er dette lov? [Re: GeirW] #2367033 02/12/2016 09:16
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
I mitt hjem har jeg konsekvent trukket overforbruket fra månedspengene. Etter tre runder med en av dem, har det bedret seg. Komplettmobil gjør det vel det samme som Telenor og Djuice, varsler når det nærmer seg, og fakturerer svært kjapt kr 399 ved litt overforbruk. I alle fall har mine betalt 399 hver gang de går over.

Har sett komplettmobils 10 gb for samme sum som 5 gb hos djuice, men de får klare seg med 5 gb. Så mye film trenger de ikke å streame på vei til og fra skolen og det er fullt mulig å laste spillelistene offline.

Div. sportsremedier ...
Re: Komplettmobil, er dette lov? [Re: GeirW] #2367064 02/12/2016 10:49
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Vi fikk også en regning fra Telia på noen uventede hundrelapper og ble forundret. Så jeg logget meg på og så at datakontroll ikke var slått på på abonnementet. Jeg slo det på og ga beskjed til vesla om at hun nå må inngå forhandlinger om å få mer enn tilmålt datakvote pr. måned. Det er en mulighet hun ikke benytter seg av og sørger for å være på wifi der det er mulig. Nå har hun data til gode hver måned og vi får ingen overraskelser lenger.

Men jeg må si jeg ble forundret over at det ikke var slått på i utgangspunktet.

Re: Komplettmobil, er dette lov? [Re: Raskall] #2367113 02/12/2016 12:32
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall

Men jeg må si jeg ble forundret over at det ikke var slått på i utgangspunktet.

Jeg mener å ha hørt at abonnement ikke kan selges med sperre-tjenester uten at det er bestilt i tillegg, andre eksempel er sperring mot 829-nr og nummeropplysning.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Komplettmobil, er dette lov? [Re: cvrokka] #2367173 02/12/2016 14:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: cvrokka
Sitat: GeirW

Jeg mener å ha hørt at den type varsling er "goodwill", og at bruker er selv ansvarlig for å følge med på forbruket.

Dette er ikke nødvendigvis tilfelle. Jeg brukte kranglefant-ferdighetene mine til å hjelpe han her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/telen...ing/a/23855366/

Telenor sier nemlig at alle abonnementer kommer med sperre og varsling.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll

Moderator  support