Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stisykkel : Pedaler og sko ?

Stisykkel : Pedaler og sko ? #2366782 01/12/2016 10:07
J
jantore Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Har syklet endel HT, og har alltd brukt vanlige racing-sykkelsko og SPD. Veldig fornøyd med det, også i terrenget. Men det er noe dritt å gå med i ulendt terreng....

Har akuratt bestilt meg en ny stisykkel (Santa Cruz Hightower - gleder meg som en unge... ), og lurer litt på hva folk bruker?

Flatties? Er det flate pedaler med klikk ICON_WINK ?
Vanlige pedaler?
Vanlig SPD med spesielle sko?

Hilsen en som er i, og kommer til å befinne seg i ukjent terreng ICON_SMILE

Re: Stisykkel : Pedaler og sko ? [Re: jantore] #2366798 01/12/2016 10:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er du vant med klikk, anbefales det. Flatties er flate pedaler med pigger som sitter godt fast i sko med flat såle og seig gummi.

Anbefaler dedikerte stisko (Shimabo M200 er jeg veldig fornøyd med) og klikk etter lommebok/preferanse. Noen foretrekker trail-versjoner av pedaler, men det er avhengig av hvor stiv såle du har på skoene. Gode stisko lar deg gå bedre når du må dytte, siden de har feste mot bakken. XT er etter min erfaring kjempefint.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Stisykkel : Pedaler og sko ? [Re: jantore] #2366810 01/12/2016 11:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg sykler mest landevei men kjøpte en HT i fjor høst til grus/sti . Ny fulldemper sist uke og byttet samtidig fra Shimano XT pedaler til Crankbrother Candy. Jeg synes det er mye lettere å klikke inn i de nye pedalene som ikke samler like mye dritt (og forhåpentligvis snart is/snø) i mekanismen som de gamle. Det er også lettere å trå den første omdreiningen når man står kjelkete til og skal sette igang etter (klønete) stopp med de nye.

Det å gå i ulendt terreng med landeveis sko er bokstavelig talt noe dritt, kjøp terrengsko. Jeg er kjempefornøyd med mine 45NRTH Japanther slik føret er akkurat nå.

Alt subjektivt fra en fersking selvsagt.....

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Stisykkel : Pedaler og sko ? [Re: jantore] #2367085 02/12/2016 11:40
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Merk at endel stisykkelsko har veldig myk såle i forhold til racing terrengsko. Det er mulig det ikke er noe problem for deg, men jeg kommer også fra stive racingsko, og er veldig godt fornøyd med Giro Terraduro som stisko. Disse har en stiv såle, men samtidig kraftig vibram-gummi som er god å gå på. Det finner sikkert mange andre stisko med samme egenskaper, så finn noen som passer for deg. Dersom du er vant med SPD-pedaler, ville jeg brukt det på stisykkelen også. Selv er jeg veldig godt fornøyd med crank brothers (mere flyt før du kllikker ut og de pakker seg ikke så lett i gjørme og snø), men disse krever endel mere vedlikehold enn Shimano.

Moderator  support