|
Forskjell hjelm landevei og mtb
|
Forskjell hjelm landevei og mtb
01/12/2016 07:21
|
johanhs
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva er egentlig den store forskjellen mellom landevei og ikke-vei hjelmer? MTB hjelmer har ofte en liten skjerm foran, med begrenset(?) funksjon. Andre forskjeller? Jeg har en Etto Scalpel hjelm, som jeg synes å beskytte hode godt på sidene også. Det burde jo være en minst like stor fordel på sti. Andre momenter her? Annet enn "slik er det bare" og "sti(l)politiet kommer og tar deg".
|
|
|
Re: Forskjell hjelm landevei og mtb
[Re: johanhs]
01/12/2016 07:24
|
teddeledd
Fersking
|
Fersking
Jeg lurer på det samme...
|
|
|
01/12/2016 07:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ofte har gode stihjelmer godt med beskyttelse ned på sidene og ned i nakken, samt at de ser bra ut. De sitter også godt på hodet når det rister.
|
|
|
01/12/2016 11:45
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt mer utfyllende, utover at landeveishjelmer ikke ser bra ut og sitter dårlig når det rister.
1: Landeveishjelmer har ikke skjerm, av den årsak at du sitter mer fremoverlent, og en skjerm vil gjøre at du må tilte hodet ubehagelig mye oppover.
2: Landeveishjelmene består ofte av mindre gods, og de er dermed gjerne lettere. Kravene til en landeveishjelm for godkjenning er annerledes, ettersom en kun kræsjer med et flatt underlag, mens terrengsyklister gjerne lander med hodet i en steinrøys, store røtter kan treffe nakken etc. Terrenghjelmene har gjerne beskyttelse lenger ned i nakken og nedover tinningen.
3: Kravene til hvor stor smell de skal tåle er ofte likt for racingsegmentene rundbane og landevei, mens sti-eller utforhjelmer har andre krav. Kravene er ulike for USA, Europa og Australia.
4: Landevei er en fartsdisiplin, og gjennomgående lufting krever en annen bygging enn en stihjelm, som eksempelvis må være luftig for syklister i lavere hastigheter.
5: Landeveishjelmer er ofte laget for å være aerodynamiske, noe som gjerne legger føringer for utseendet.
6: De ulike disiplinene har ulike koder og kulturer, og dette gjør også at hjelmene ser forskjellige ut. Landeveishjelmer i friske farger har vel ikke slått sånn voldsomt an ennå.
Redigert av Alpers; 01/12/2016 11:46.
|
|
|
[Re: Alpers]
01/12/2016 13:46
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
6: De ulike disiplinene har ulike koder og kulturer, og dette gjør også at hjelmene ser forskjellige ut. Landeveishjelmer i friske farger har vel ikke slått sånn voldsomt an ennå.
Er det enda flere fargeglade jålebukker i skogen altså ?? I tillegg synes jeg det er veldig praktisk med skjerm når busk og kratt går vegg-i-mellom, litt mindre behov for det på landeveien :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Alpers]
20/12/2016 20:39
|
johanhs
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Litt mer utfyllende, utover at landeveishjelmer ikke ser bra ut og sitter dårlig når det rister.
1: Landeveishjelmer har ikke skjerm, av den årsak at du sitter mer fremoverlent, og en skjerm vil gjøre at du må tilte hodet ubehagelig mye oppover.
2: Landeveishjelmene består ofte av mindre gods, og de er dermed gjerne lettere. Kravene til en landeveishjelm for godkjenning er annerledes, ettersom en kun kræsjer med et flatt underlag, mens terrengsyklister gjerne lander med hodet i en steinrøys, store røtter kan treffe nakken etc. Terrenghjelmene har gjerne beskyttelse lenger ned i nakken og nedover tinningen.
3: Kravene til hvor stor smell de skal tåle er ofte likt for racingsegmentene rundbane og landevei, mens sti-eller utforhjelmer har andre krav. Kravene er ulike for USA, Europa og Australia.
4: Landevei er en fartsdisiplin, og gjennomgående lufting krever en annen bygging enn en stihjelm, som eksempelvis må være luftig for syklister i lavere hastigheter.
5: Landeveishjelmer er ofte laget for å være aerodynamiske, noe som gjerne legger føringer for utseendet.
1.Trenger man skjerm da? 2.Jeg har en Limar "worlds lightest..." mtb hjelm i dag. Synes Etto Scalpel dekker bedre jeg. Litt urettferdig sammenligning kanskje. 3. Greit nok. 4. og 5. Gode poeng. 6. Vel vel... Scalpel er jo frisk i fargen. :-) Lurer på om ikke kanskje det er Limar'n som er litt spe... Kanskje bruke scalpel'n til våren. Passer med farge på sykkel og.... ;-)
|
|
|
[Re: baronKanon]
20/12/2016 20:53
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Ofte har gode stihjelmer godt med beskyttelse ned på sidene og ned i nakken, samt at de ser bra ut. De sitter også godt på hodet når det rister. alle typer hjelmer skal sitte godt på hodet, selv når det rister...spørs om du har fått en hjelm som ikke passer til hodet ditt ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: EmilZipp]
21/12/2016 07:41
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er det enda flere fargeglade jålebukker i skogen altså ?? I tillegg synes jeg det er veldig praktisk med skjerm når busk og kratt går vegg-i-mellom, litt mindre behov for det på landeveien :-)
Farge er kjempekjekt når letemannskapene skal finne deg nede i en ravine, eller elgjegere skal la være å skyte deg. Busk og kratt er et veldig viktig poeng. De skumleste opplevelsene når det gjelder potensielle hodeskader i sesong 2016 har vært å bli spiddet av diverse greiner. Her savner jeg faktisk en eller annen form for gitter i ventilasjonshullene - spesielt de som er foran på hjelmen. Er noe skikkelig dritt å få en stiv kjepp tredd inn der. Har skjedd både kompiser og meg, en med guffent utfall (blod og gørr). En ikke issue-på landeveien. Skjermen bør også være så solid at den ikke flyr av ved første, lette bakkekontakt, eller bushdiving. Kræsjtesta en POC Trabec i fjor (svalestup i trestamme med hodet først), og den gjorde jobben. Veldig glad jeg ikke hadde på meg min Catlike landeveishjelm. Minner meg selv på det når jeg svetter dusj i min Bushwhacker.
|
|
|
|
|