|
Bygge egen sykkel
|
Bygge egen sykkel
29/11/2016 21:04
|
teddeledd
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, dere. Jeg ønsker å prøve å bygge min egen sykkel. Jeg har ikke gjort det før. Har snakket med noen personer ang. dette. Spm. én var da: Hvilken type sykkel? Og spm. to: Hvilken ramme? Så... Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe denne rammen? (Den er 29er (som jeg vil ha), 19" (som jeg vil ha), carbon = lett (som jeg vil ha), og billig (som jeg kan like). Aliexpress
Redigert av teddeledd; 29/11/2016 21:20.
|
|
|
Re: Bygge egen sykkel
[Re: teddeledd]
30/11/2016 07:36
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hei, og velkommen til forumet!
Hvis du skal bygge sykkel, må du først og fremst vite hva du skal bruke den til. Det er viktig. Da vet du typen/typer ramme du trenger for å henge deler på. I tillegg er det forskjell på hvordan rammer er bygget, slik at noen kinakarbonrammer kan være skikkelig gode, mens andre kan være ræl og direkte farlige. Jeg ville i hvert fall sjekket i diverse fora for å få gode referanser til selgere på AliExpress.
Så kommer geometri inn. Det er ikke nødvendigvis at en sykkel som er svært billig vil være noe særlig å kjøre, selv om den er lett og fin. Det avhenger selvfølgelig av hvor du skal sykle og litt hvilken teknikk du har.
Så jeg ville IKKE kjøpt den rammen før jeg var sikker på følgende: - andre har anbefalt (gjerne i flertall) - Geometri passer ditt formål med bruk - Størrelse/proporsjoner passer deg (19" er ikke standardmål - det er lengden som teller, ikke høyden) - Det går an å få tak i ekstra girøre (Det ryker når det passer dårligst)
Ellers ville jeg ikke kjøpt en terrengsykkel med hurtigkobling bak i 2016, når gjennomgående aksling er bedre på alle måter.
|
|
|
30/11/2016 08:17
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gøy at noen har lyst til å fylle vinterkvelder med egentid på gutterommet... Den rammen synes jeg så fin ut i hvertfall.
En del tid på nettet med erfaringer og store/små detaljer er jo en artig og viktig del av prosessen.
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
30/11/2016 09:31
|
nohgod
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Å bygge sin egen sykkel er en viktig del av dannelsen.
I stedet for å hoppe på den billigste ramma på Aliexpress/eBay, er mitt råd å ta kontakt med en av de mer anerkjente nettbutikkene, Hongfu, Dengu eller min favoritt xmcarbonspeed. Da er du noe mer trygg på å finne en ramme som ikke består av mer lim en carbon.
I tillegg er det lettere å avtale detaljer som finish og kranklager, og du kan få med vitale komponenter som styrelager, akslinger og girører i pakka. Styrelagerjungelen kan være en av de største utfordringene for en som skal bygge sin første sykkel.
Men først burde du altså gjøre deg noen tanker om hva du skal bruke sykkelen til. En ramme er ikke bare en ramme. Les deg gjerne opp på noen tråder her på forumet eller på forums.mtbr.com. Det er mange som har gjort dette før deg.
|
|
|
[Re: nohgod]
30/11/2016 10:17
|
JanHenrikA
Fersking
|
Fersking
Hei Enig med nohgod, at det sannsynligvis er bedre å kjøpe gjennom egne nettbutikker. Det vil ofte koste noe mer, men du får bedre service og viktige tilleggsdeler som nevnt. Ellers kan jeg anbefale www.chinertown.com som er et eget nettforum for selvbyggere med kinakarbon. Mange byggelogger og gode tips der. Har bygget en fulldemper type 036 selv, gikk egentlig ganske smertefritt med litt research. Sykkelen er bra i forhold til prisen, så langt. mvh Jan H
|
|
|
30/11/2016 10:27
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Hei, dere. Jeg ønsker å prøve å bygge min egen sykkel. Jeg har ikke gjort det før. Har snakket med noen personer ang. dette. Spm. én var da: Hvilken type sykkel? Og spm. to: Hvilken ramme? Så... Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe denne rammen? (Den er 29er (som jeg vil ha), 19" (som jeg vil ha), carbon = lett (som jeg vil ha), og billig (som jeg kan like). Aliexpress Hei og velkommen til forumet!  Å bygge egen sykkel på 'gutterommet' er kos. En kasse pils, masse deler og verktøy liggende overalt! Å kjøpe en karbonramme billig 'kan' være det verste du gjør, spesielt når merket er ukjent og fra Kina. Ja, veldig mange rammer for de store merkene kommer fra Asia, men det stilles veldig høye krav til kvaliteten. Taiwan er kanskje det beste stedet å finne en noname 'kjent' ramme. Å sykle på en utrygg ramme i terrenget kan være direkte helsefarlig. Jeg ville ihvertfall lest masse tester og andres erfaringer om rammen før evt. kjøp. Lykke til! Ta en kikk på denne: https://www.youtube.com/watch?v=EZbg5hCRyvs
Redigert av Berzerk; 30/11/2016 10:29.
|
|
|
[Re: Berzerk]
30/11/2016 10:40
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å kjøpe en karbonramme billig 'kan' være det verste du gjør, spesielt når merket er ukjent og fra Kina. Ja, veldig mange rammer for de store merkene kommer fra Asia, men det stilles veldig høye krav til kvaliteten. Taiwan er kanskje det beste stedet å finne en noname 'kjent' ramme. Det er nok ikke helt riktig. Kina er det landet med klart mest erfaring i å produsere komposittkomponenter. At det kommer fra Kina er nok ikke nødvendigvis noe negativt, men at det er en liten, ukjent produsent/leverandør kan være. Noen kan finne på å selge rammer som ikke har gått gjennom kvalitetskontrollen hos andre, mens andre ikke har gjort leksen sin på konstruksjon og har laget noe som ser ut som en god ramme, men som viser seg å være bajs. Hong Fu, Deng Fu og XMCarbonspeed er velrennomerte produsenter/leverandører, og der har folk stort sett vært fornøyde.
|
|
|
[Re: baronKanon]
30/11/2016 11:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kina er det landet med klart mest erfaring i å produsere komposittkomponenter. Kan du utdype det? Mener du erfaring i antall år (versus f.eks. USA og Japan), omfang av produksjon av karbonfiber og -komponenter (versus de samme ovennevnte landene), omfang av produksjon av karbonrammer (versus f.eks. Taiwan) eller hvor avansert grad av karbon som produseres (versus alle de ovennevnte)? Forutsetter at du regner Taiwan som en selvstendig stat, i motsetning til hva kinesiske styresmakter legger til grunn 
|
|
|
30/11/2016 11:41
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Å kjøpe en karbonramme billig 'kan' være det verste du gjør, spesielt når merket er ukjent og fra Kina. Ja, veldig mange rammer for de store merkene kommer fra Asia, men det stilles veldig høye krav til kvaliteten. Taiwan er kanskje det beste stedet å finne en noname 'kjent' ramme. Det er nok ikke helt riktig. Kina er det landet med klart mest erfaring i å produsere komposittkomponenter. At det kommer fra Kina er nok ikke nødvendigvis noe negativt, men at det er en liten, ukjent produsent/leverandør kan være. Noen kan finne på å selge rammer som ikke har gått gjennom kvalitetskontrollen hos andre, mens andre ikke har gjort leksen sin på konstruksjon og har laget noe som ser ut som en god ramme, men som viser seg å være bajs. Hong Fu, Deng Fu og XMCarbonspeed er velrennomerte produsenter/leverandører, og der har folk stort sett vært fornøyde. Ok, har forstått det som at de største merkene produserer rammene sine i Taiwan, deriblant Scott, Merida, Cannondale etc. Men så klart har nok fabrikkene dukket opp i Kina grunnet lavere produksjonskostnad. Til tross for det ville jeg fortsatt vært forsiktig med valg av noname karbon ramme uten å vite kvalitet. Mange som har gått på den smellen før. Til tross for det så har jeg faktisk en kina karbon gaffel på min hybrid, så gjenstår det å se hvor lenge den holder. Kanskje evig 
Redigert av Berzerk; 30/11/2016 11:41.
|
|
|
[Re: Sepeda]
30/11/2016 12:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kina er det landet med klart mest erfaring i å produsere komposittkomponenter. Kan du utdype det? Mener du erfaring i antall år (versus f.eks. USA og Japan), omfang av produksjon av karbonfiber og -komponenter (versus de samme ovennevnte landene), omfang av produksjon av karbonrammer (versus f.eks. Taiwan) eller hvor avansert grad av karbon som produseres (versus alle de ovennevnte)? Forutsetter at du regner Taiwan som en selvstendig stat, i motsetning til hva kinesiske styresmakter legger til grunn  Omfang, og selvfølgelig er Taiwan en selvstendig stat. Tror nok grunnen til at mange bruker Kina er at det er mye håndarbeid ved produksjon av kompositter.
|
|
|
30/11/2016 12:35
|
teddeledd
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Mange takk for alle tilbakemeldingene, jeg setter pris på det. Det oppstår etter hvert en jungel av muligheter, spørsmål og deler - så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Jeg ønsker å sitte på gutterommet, ja (godt å være alene med sykkelen) - men usikker på om jeg skal ha med en KASSE med pils. :-)
Så! Har noen av dere erfaring med å bygge sykkel selv? Hva er step 1, 2, 3, osv.? Hvordan finner jeg ut hvilken geometri jeg vil ha/som passer meg? Jeg er 185 høy og 85 lett. ;-)
Sykkelen er tenkt som treningskamerat, mest på grus/asfalt/lett sti. Det blir lite/ingenting av downhill/enduro/climbing = jeg sykler uten beskyttelse (bare hjelm). I dag har jeg en Diamant Apex T3, 26" hjul, fra ca. 2012.
Én av grunnene til at jeg ønsker å bygge en sykkel selv, er for ikke å ha en sykkel "som alle andre har". Jeg tenker rundt 15K for sykkelen og vekt rundt 10 kg, som et utg.pkt. Jeg tenker forøvrig hard tail og stiv gaffel. Lurt/ikke lurt?
Jeg er en moderat mosjonist, som bruker sykkel til trening og kos. Ikke behov for å vinne Birken eller ha den råeste/letteste sykkelen, men gjerne en som tåler litt.
Redigert av teddeledd; 30/11/2016 12:40.
|
|
|
30/11/2016 12:42
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kina er det landet med klart mest erfaring i å produsere komposittkomponenter. Kan du utdype det? Mener du erfaring i antall år (versus f.eks. USA og Japan), omfang av produksjon av karbonfiber og -komponenter (versus de samme ovennevnte landene), omfang av produksjon av karbonrammer (versus f.eks. Taiwan) eller hvor avansert grad av karbon som produseres (versus alle de ovennevnte)? Forutsetter at du regner Taiwan som en selvstendig stat, i motsetning til hva kinesiske styresmakter legger til grunn  Omfang, og selvfølgelig er Taiwan en selvstendig stat. Tror nok grunnen til at mange bruker Kina er at det er mye håndarbeid ved produksjon av kompositter. Bare for å være vanskelig  : Hvor har du det fra at Kina har størst omfang på produksjon av kompositter (og mener du karbonfibre, karbonkomponenter eller spesifikt karbonrammer)?
|
|
|
[Re: Sepeda]
30/11/2016 13:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bare for å være vanskelig  : Hvor har du det fra at Kina har størst omfang på produksjon av kompositter (og mener du karbonfibre, karbonkomponenter eller spesifikt karbonrammer)? Prat på Internett med referanse jeg ikke kan dra opp nå.
|
|
|
30/11/2016 15:14
|
Berzerk
Ringrev
|
Ringrev
Mange takk for alle tilbakemeldingene, jeg setter pris på det. Det oppstår etter hvert en jungel av muligheter, spørsmål og deler - så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.
Jeg ønsker å sitte på gutterommet, ja (godt å være alene med sykkelen) - men usikker på om jeg skal ha med en KASSE med pils. :-)
Så! Har noen av dere erfaring med å bygge sykkel selv? Hva er step 1, 2, 3, osv.? Hvordan finner jeg ut hvilken geometri jeg vil ha/som passer meg? Jeg er 185 høy og 85 lett. ;-)
Sykkelen er tenkt som treningskamerat, mest på grus/asfalt/lett sti. Det blir lite/ingenting av downhill/enduro/climbing = jeg sykler uten beskyttelse (bare hjelm). I dag har jeg en Diamant Apex T3, 26" hjul, fra ca. 2012.
Én av grunnene til at jeg ønsker å bygge en sykkel selv, er for ikke å ha en sykkel "som alle andre har". Jeg tenker rundt 15K for sykkelen og vekt rundt 10 kg, som et utg.pkt. Jeg tenker forøvrig hard tail og stiv gaffel. Lurt/ikke lurt?
Jeg er en moderat mosjonist, som bruker sykkel til trening og kos. Ikke behov for å vinne Birken eller ha den råeste/letteste sykkelen, men gjerne en som tåler litt. Med din høyde og formål ville jeg nok sett på en 29" karbonramme og stiv karbongaffel så får du en lett ålreit doning. Jeg har 'bygget' mange sykler og fortsetter med trenden nå i vinter også  Flere fine byggetråder her på TS, har selv ikke lagt ut noen i tråd med at jeg garantert ikke ville vært flink til å følge opp med bilder etc. Første punkt, skaff deg ordentlig verktøy og et mekkestativ, så er resten nokså plankekjøring. Parktool har fine instrukser og det finnes plenty av mekkebøker etc. http://www.parktool.com/blog/repair-help/Og til slutt start en byggetråd på TS, så er det garantert mange tips å få underveis  Lykke til!
Redigert av Berzerk; 30/11/2016 15:14.
|
|
|
30/11/2016 18:43
|
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Kjøpte karbonramme til poden (26) for det var begrenset m utvalg med god kvalitet/vekt. Syns jeg var flink til å holde kostnadene nede med karbondeler fra aliexpress (styre, stem) og brukte deler fra Finn (ny gaffel og brukt hjulsett mv). Eneste luksus var reverb. Ble en flott sykkel, men budsjettet røyk - big time  Angrer allikevel ikke. Lærte en hel del!
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
[Re: Berzerk]
01/12/2016 13:27
|
teddeledd
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg er en moderat mosjonist, som bruker sykkel til trening og kos. Ikke behov for å vinne Birken eller ha den råeste/letteste sykkelen, men gjerne en som tåler litt. Med din høyde og formål ville jeg nok sett på en 29" karbonramme og stiv karbongaffel så får du en lett ålreit doning. Jeg har 'bygget' mange sykler og fortsetter med trenden nå i vinter også  Flere fine byggetråder her på TS, har selv ikke lagt ut noen i tråd med at jeg garantert ikke ville vært flink til å følge opp med bilder etc. Første punkt, skaff deg ordentlig verktøy og et mekkestativ, så er resten nokså plankekjøring. Parktool har fine instrukser og det finnes plenty av mekkebøker etc. http://www.parktool.com/blog/repair-help/Og til slutt start en byggetråd på TS, så er det garantert mange tips å få underveis  Lykke til! Jeg trodde det var det jeg hadde gjort her. (?)
|
|
|
|
|