Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 11 av 17 1 2 9 10 11 12 13 16 17

Finansiering av sykkel

Re: Finansiering av sykkel [Re: evergreen] #2366900 01/12/2016 14:39
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: evergreen
Sitat: EgilS
Problemet er at du gjør som sveinaa, og gjør noen feilvurderinger av andre har skrevet. Det virker som at du forutsetter at folk ikke har råd til det, mens det sikkert er ikke forutsetningen til f.eks. fredriks når han diskuterer.

Og som jeg skrev til til sveinaa, så lenge du har noe som helst lån, så er alt du kjøper lånefinansiert, også om du setter av pengene over tid. Så til slutt er det en vurdering av den totale gjeldsbelastningen (med/uten ny gjeld) din som du må ta, og vurdere den opp mot alle andre prioriteringer du har, inkludert matforbruket i ytterste konsekvens.

Det første avsnittet ditt er jo sakens kjerne, man kan argumentere for at man ikke råd dersom man må låne og derfor burde kjøpe en billigere variant.

Det andre avsnittet ditt er vanskelig for meg å forstå. Selv om hele forbruket er lånefinansiert slik du skriver, så er det jo ikke det argumentasjon for at det er lurt å kaste 74 000 kroner i dass ila en fem års periode slik som i eksempelet i innlegget mitt ovenfor+

Om det er lurt og om man føler man kaster noe i dass, det blir jo opp til hver enkelt å vurdere. Så lenge man kan betjene sine lån så blir jo ingen andre skadelidende heller. Hva folk bruker pengene sine til får de selv vurdere.

Tipper mange synes det er bortkastet av meg å bruke 300 kroner på en vinflaske nå det finnes masse vin til under 100,-, men det er min prioritering. Selv om differansen kunne vært brukt til å betale ned mer på huset.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2366901 01/12/2016 14:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror en del hadde vært løst om noen endret påstanden til:

Noen ganger kan man forsvare å ta opp lån med bakgrunn i andre hensyn enn de økonomiske selv om det ikke nødvendigvis er lurt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Finansiering av sykkel [Re: Oystein L] #2366902 01/12/2016 14:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L
Sitat: aug11x
Også er det mye bedre å bruke penga på morro når man er ung og sprek. Bedre med morro i 30 åra enn å ha masse cash på konto når man er for gammel til action og morro!

Shit, da er jeg tydeligvis for sent ute....

(enten det, eller så lever gubber på 50++ i en fantasiverden når de ikke synes de er for gamle til å ha masse action og moro for penga sine ICON_WINK )

Legg merke til at jeg skriver FOR gammel til.... ;-) Det kan være 45 og det kan være 75 ICON_TONGUE

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2366903 01/12/2016 14:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sveinaa

Noen ganger kan man forsvare å ta opp lån med bakgrunn i andre hensyn enn de økonomiske selv om det ikke nødvendigvis er lurt.

Er det bare det økonomiske som bestemmer om ting er lurt?

Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2366904 01/12/2016 14:44
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Tipper mange synes det er bortkastet av meg å bruke 300 kroner på en vinflaske nå det finnes masse vin til under 100,-, men det er min prioritering. Selv om differansen kunne vært brukt til å betale ned mer på huset.

Dersom det eksempelet skal være relativt for diskusjonen skulle du ha lånt penger for vinflasken og derfor endt opp med å betale 500 i stedet for de opprinnelige 300. Deretter argumentere for at det var lurt.

*relativt->relevant

Redigert av evergreen; 01/12/2016 14:47.
Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2366905 01/12/2016 14:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Det å diskutere handler ikke alltid om å bli enige. Jeg har normalt aksept for at andre vurderer ting annerledes enn meg. Dette mener jeg at jeg og har formidlet i denne tråden. Fredriks har ikke kommet med ett eksempel jeg synes "lurt å låne" er riktig. Kan man si det er lurt å låne mer bare fordi man får høyere lønn?

Jeg kan komme med et utall åraker til at det er lurt å låne;
- å låne til ferie
- du ønsker å sykle i dag ikke om 5 måneder
- du vil ha en fin sykkel å vise naboen
- du skal sykle til jobb, men ønsker ikke en sykkel bra Biltema
- du vil pusse opp huset fordi du er lei av fargen
osv.

Jeg sier ikke at jeg synes at alle disse er lure grunner til å låne, men det kan være det for andre og jeg har full forståelde for at andre har andre preferanser og prioriteringer. Så kan jeg og du mene hva vi vil, uten at vi har noe fasitsvar, og i hvert fall ikke så lenge vi ikke kan si noe som helst om økonomien i det konkrete tilfellet.

Bruk et annet ord enn lurt da. Vær så snill!

Spiller ingen rolle hvilket ord du bruker. Så lenge det ikke finnes universelle kriterier for å vurdere en slik beslutning, inkludert bestemmelser for hvordan du vekter kriteriene og gir poeng, så ender du alltid opp med en individuell vurdering basert på ens egne preferanser og prioriteringer. Og for å gjøre det enda mer komplisert så vil en slik beslutning påvirkes av masse ubevisste saker også, som humøret. ICON_SMILE

Vet om en fyr som alltid brukte masse penger han ikke hadde, og gjorde det på en måte som sikkert fungerte for ham i og mad at han hadde så mange saker på seg bevisst for å utnytte systemet. Det var nemlig ingeting å hente, så han kunne bare fortsette. ICON_SMILE

Re: Finansiering av sykkel [Re: evergreen] #2366906 01/12/2016 14:50
EgilS Offline
More than words
More than words

Dersom det eksempelet skal være relativt for diskusjonen skulle du ha lånt penger for vinflasken og derfor endt opp med å betale 500 i stedet for de opprinnelige 300. Deretter argumentere for at det var lurt.

*relativt->relevant

Nei, for det er den totalte gjeldsbelastningen du må vurdere, og den alternative bruken av pengene. ikke kun om du låner mer, men også om du heller skulle betalt ned mer.

Re: Finansiering av sykkel [Re: aug11x] #2366909 01/12/2016 14:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x

Er det bare det økonomiske som bestemmer om ting er lurt?

Jeg vet ikke. For mange er det tydeligvis ikke det. For meg selv klarer jeg bare å komme frem til at det er lurt å låne til sykkel når man kan snu seg rundt å selge den med en gevinst.

Kanskje jeg bare er dårlig i norsk? Kan man feks si at det er lurt å kjøre på rødt fordi det ikke er andre bilister i krysset også begrunne det med at man kommer raskere frem?

Re: Finansiering av sykkel [Re: ] #2366910 01/12/2016 14:59
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: anonymous13

Er det noen som helst praktisk forskjell på å låne 100,- og å ikke betale ned 100,-?

Begge delene gir deg jo 100,- mer i lån?

Ja, for det koster deg ekstra penger å låne de nye 100kr. Dersom du hadde valgt å betale de på lånet hadde dine eksisterende renteutgifter og kostnader sunket, marginalt i dette eksempelet selfølgelig.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2366911 01/12/2016 15:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Konklusjonen på denne tråden er oppsiktsvekkende nok at det koster å ta opp lån og at den enkelte må vurdere om en har økonomisk evne til å betjene lånet og om nytteverdien av sykkelen en ønsker å anskaffe oppveier merutgiften som et lån medfører.

Så kan man eventuelt diskutere det videre på 11 nye sider yes

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2366912 01/12/2016 15:04
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg vet ikke. For mange er det tydeligvis ikke det. For meg selv klarer jeg bare å komme frem til at det er lurt å låne til sykkel når man kan snu seg rundt å selge den med en gevinst.

Kanskje jeg bare er dårlig i norsk? Kan man feks si at det er lurt å kjøre på rødt fordi det ikke er andre bilister i krysset også begrunne det med at man kommer raskere frem?

Har du boliglån? Hvis ja, du kunne sikkert ha lånt mindre og klart deg med en mindre bolig som likevel hadde oppfylt de absolutt mest nødvendige nødvendige kravene til husly? La oss si at du hadde prioritert en litt mindre bolig, og heller brukt litt mer penger på sykkel, fordi hus er ikke viktig for deg, men sykkel er det. Er det fremdeles en lite lurt?
Eller; kjøpt ris i sekker og spist med et abolutt minimum matbudsjett, betalt ned fortløpende på huslånet for overskuddet og så tatt nytt lån til sykkel. Er det fremdeles lite lurt?

Sammenligningen med sykling på rødt er dårlig da det er forbudt. Det er ikke forbudt å låne til sykkel.

Redigert av EgilS; 01/12/2016 15:05.
Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2366914 01/12/2016 15:06
sveinaa Offline
More than words
More than words

*relativt->relevant

Nei, for det er den totalte gjeldsbelastningen du må vurdere, og den alternative bruken av pengene. ikke kun om du låner mer, men også om du heller skulle betalt ned mer.

Forsåvidt interessant. Det er jo jul snart. Mange har gjester og det skal kanskje serveres vin til maten. Man skal kjøpe en kasse med vin og har kr 900,- tilgjengelig. Kan man da si at det er lurt å bruker kredittkortet å kjøpe vin til 2 700,- fordi man klarer å komme frem til at det er lurt å kunne skryte av at vinen koster kr 300,- per flaske fordi man kanskje får mer kred av gjestene?

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2366915 01/12/2016 15:18
EgilS Offline
More than words
More than words

*relativt->relevant

Forsåvidt interessant. Det er jo jul snart. Mange har gjester og det skal kanskje serveres vin til maten. Man skal kjøpe en kasse med vin og har kr 900,- tilgjengelig. Kan man da si at det er lurt å bruker kredittkortet å kjøpe vin til 2 700,- fordi man klarer å komme frem til at det er lurt å kunne skryte av at vinen koster kr 300,- per flaske fordi man kanskje får mer kred av gjestene?

Et bra eksempel, og det kommer an på.

Her i huset er det ikke lurt da jeg er den eneste som vil verdsette en god vin. De andre gjestene drikker enten ikke vin, eller så kan jeg vel fint servere noe billigere. ICON_SMILE

Hadde det å servere en god vin fått en av naboene til å anbefale innpass i en vinklubb jeg kunne ha tenkt meg å være med i, så hadde jeg sikkert sett på det som en god investering.

Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2366916 01/12/2016 15:19
sveinaa Offline
More than words
More than words

Har du boliglån? Hvis ja, du kunne sikkert ha lånt mindre og klart deg med en mindre bolig som likevel hadde oppfylt de absolutt mest nødvendige nødvendige kravene til husly? La oss si at du hadde prioritert en litt mindre bolig, og heller brukt litt mer penger på sykkel, fordi hus er ikke viktig for deg, men sykkel er det. Er det fremdeles en lite lurt?
Eller; kjøpt ris i sekker og spist med et abolutt minimum matbudsjett, betalt ned fortløpende på huslånet for overskuddet og så tatt nytt lån til sykkel. Er det fremdeles lite lurt?

Sammenligningen med sykling på rødt er dårlig da det er forbudt. Det er ikke forbudt å låne til sykkel.

Ja jeg har boliglån som jeg synes at det er lurt å holde på det nivået det er (altså ikke øke det.).

Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2366917 01/12/2016 15:25
sveinaa Offline
More than words
More than words

Hadde det å servere en god vin fått en av naboene til å anbefale innpass i en vinklubb jeg kunne ha tenkt meg å være med i, så hadde jeg sikkert sett på det som en god investering.

Jeg hadde og kjøpt etter evne. I ditt eksempel siden får drikker vin så hadde nok jeg gått for; en ok kartong vin + øl. Så hadde jeg heller smisket med en dyr vin i gave til naboen som var vininteressert og sett på det som en investering for fremtiden.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2366918 01/12/2016 15:29
S
sykkelmyggen Offline
Fersking
Fersking
S
Sykkel får man vel kjøpe etter vurdering av behov og råd? har andre lys tå låne penger har de såklart lov, men det er jo sabla dyrt med forbrukslån. Har man ikke penger til sykkel nå men råd til å betale forbrukslån den neste måneden, er det vel lurer å spare.

Er dessuten helt grei tå kjøpe fin bruktsykkel av alle midtlivskrisene som ikke kom så mye ut som de hadde tenkt seg.

Re: Finansiering av sykkel [Re: anonym22] #2366923 01/12/2016 15:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous22
Sitat: Flex
Sitat: anonymous22
Nå vet ikke jeg om du har familie, barn etc., men å bruke over 200k++ på ny bil er nok mer normalt enn å kjøpe billigere for de fleste i den gruppen i Norge. Litt vel lite forståelse for hvordan andre gjør sine valg, hvis du ikke klarer å begripe det som nesten er majoritetsvalg ICON_WINK

Joda, kone og to barn her. Og jeg skjønner forsåvidt at man vil bruke mye penger dersom man har en hobby man brenner for (sånn sett er det forståelig om man vil bruke 50k++ på en sykkel dersom man virkelig har et ønske om det), men å svi av mange hundre tusen på en bil som kun blir brukt til / fra jobb / butikk, og blir stående ubrukt 23 timer i døgnet, det sliter jeg mer med å forstå (annet enn at bilselgerne gjør en j**lig god jobb).

Om noen f.eks. skulle finne på å svi av et 6-sifret beløp på en seng (hvor man tilbringer 1/3 av livet sitt), ville man nærmest bli tatt for å være gal...

Mange hundre tusen er ikke helt det samme som 200k++.
Kjøper du bil til 600+, så blir den definitvt dyrere (med mindre det er Tesla), men som sagt blir ikke nødvendigvis 300k dyrere enn en bil til 150k. Å kjøpe helt ny bil til ca. 3-400k kan også bli ganske økonomisk faktisk. Ingen utgifter til verksted utover service, ingen nye dekk hvis du selger den etter 4,5 år og kjørelengde som gjorde at dekkene holdt osv.
En eldre bil til rundt kr 50 000 er ikke akkurat sikret å være feilfri. Og ha en bil som må på verksted helt plutselig er helt uaktuelt for min del, synes fast service annethvert år er i overkant mye.

Etter over 30 år med bilhold er jeg rimelig sikker på at det er billigst å kjøpe billige biler. Og da er 50.000 i overkant dyr.
Under den forutsetningen at man kan minimalt med skrueing selv. Bytte plugger, oljefilter + olje, frostveske, bytte eksos osv.

Re: Finansiering av sykkel [Re: henrikh] #2366924 01/12/2016 15:49
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: henrikh
Er egentlig 20-30-40k på en sunn interesse så mye penger idag?

Ja, det er mer penger enn man vil kaste bort, men dersom man sykler jevnt er det vel langt fra den dyreste hobbyen?

Tør ikke tenke på hvor mye penger som har gått med til skikjøring de siste 10 årene- kjøring til og fra fjellet, overnatting, ski, prepp, skiklær og HEISKORT.

Sykkelen er jo "gratis" å bruke

Nei, det har jeg jo prøvd å få folk til å skjønne med mye tilbakeholdenhet her når det gjelder å bruke litt penger på sykkel.

Re: Finansiering av sykkel [Re: EgilS] #2366928 01/12/2016 16:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det å diskutere handler ikke alltid om å bli enige. Jeg har normalt aksept for at andre vurderer ting annerledes enn meg. Dette mener jeg at jeg og har formidlet i denne tråden. Fredriks har ikke kommet med ett eksempel jeg synes "lurt å låne" er riktig. Kan man si det er lurt å låne mer bare fordi man får høyere lønn?

- å låne til ferie
osv.

Jeg sier ikke at jeg synes at alle disse er lure grunner til å låne, men det kan være det for andre og jeg har full forståelde for at andre har andre preferanser og prioriteringer. Så kan jeg og du mene hva vi vil, uten at vi har noe fasitsvar, og i hvert fall ikke så lenge vi ikke kan si noe som helst om økonomien i det konkrete tilfellet.

Jeg tipper Sveinaa sliter med å forstå ordet 'lurt' i denne sammenhengen. Det virker som om du og andre bruker lurt i sammenhengen 'ønskelig' 'lyst på'. Jeg tipper Sveinaa heller litt mer mot de 18 synonymer for 'lurt jeg fant på første treff:

bedratt
bite på
bite på (kroken)
bløffet
bondefanget
dupert
forført
ført bak lyset
gå i baret
gå i vannet
gå på limpinnen
kjøpe katta i sekken
narret
snytt
spilt et puss
sviktet
svindlet
tatt ved nesen

Re: Finansiering av sykkel [Re: Tange] #2366934 01/12/2016 16:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange

- å låne til ferie
osv.

Jeg tipper Sveinaa sliter med å forstå ordet 'lurt' i denne sammenhengen. Det virker som om du og andre bruker lurt i sammenhengen 'ønskelig' 'lyst på'. Jeg tipper Sveinaa heller litt mer mot de 18 synonymer for 'lurt jeg fant på første treff:

bedratt
bite på
bite på (kroken)
bløffet
bondefanget
dupert
forført
ført bak lyset
gå i baret
gå i vannet
gå på limpinnen
kjøpe katta i sekken
narret
snytt
spilt et puss
sviktet
svindlet
tatt ved nesen

Hehe. Ja det hadde vært oppklarende om jeg hadde vært klar over at de mente ønskelig eller lyst på når de brukte lurt.

Hadde jeg gått til en bankrådgiver som uforbeholdent skrev at det var lurt av meg å låne penger til noe som falt som en stein i verdi og jeg tapte penger på det så kunne jeg sikkert gått til bank klagenemda og brukt lurt på den måten du googlet deg frem til ICON_WINK

Re: Finansiering av sykkel [Re: ] #2366938 01/12/2016 16:52
E
evergreen Offline
Entusiast
Entusiast
E

Er det noen som helst praktisk forskjell på å låne 100,- og å ikke betale ned 100,-?

Begge delene gir deg jo 100,- mer i lån?

Ja, for det koster deg ekstra penger å låne de nye 100kr. Dersom du hadde valgt å betale de på lånet hadde dine eksisterende renteutgifter og kostnader sunket, marginalt i dette eksempelet selfølgelig.

Eh? Nei. Fortsatt en diff på 100,- som er rentebærende.

Se eksempelet fra DNB fra en av mine tidligere poster på forrige side.

Re: Finansiering av sykkel [Re: sveinaa] #2366939 01/12/2016 16:59
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Med mindre du er ferdig med boliglånet: Hvordan berettiger du i det hele tatt kjøp av øl og vin? Eller alle de syklene du har? Klærne dine?

Er det noe av dette som er lurt å kjøpe? For å bruke ditt eget eksempel tviler jeg på at det finnes en kunderådgiver i bank som ville anbefalt folk å kjøpe øl i stedet for å betale ned på boliglånet. Sånn isolert sett.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Tange] #2366942 01/12/2016 17:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Tange
Etter over 30 år med bilhold er jeg rimelig sikker på at det er billigst å kjøpe billige biler. Og da er 50.000 i overkant dyr.
Under den forutsetningen at man kan minimalt med skrueing selv. Bytte plugger, oljefilter + olje, frostveske, bytte eksos osv.

Nå var dette med forutsetning om at man ikke mekker selv da. Og videre dette med nedetid. En gjennomsnittlig bil til 30-40 000 tusen som du ikke skal mekke på selv, er ikke nødvendigvis driftssikker. Heller ikke like trafikksikker. Den bruker gjerne vesentlig mer drivstoff også. At det er en godt valg for en gjennomsnittlig småbarnsfamilie å kjøpe bil i den prisklassen er tvilsomt.

Re: Finansiering av sykkel [Re: anonym22] #2366952 01/12/2016 18:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tja, jeg har i løpet av de årene jeg har eid en bil brukt under 200.000,- (eks. forsikring, drivestof). Som du ser skriver jeg om egeninnsats som går på service og vedlikehold og ikke nedetid og mekking. Tar jeg med mekking så ville jeg tippe at jeg hadde eid en, kanskje to biler til (maks. 50.000 totalt). Nedetid er det lite snakk om dog, de bilene som står i grøfta som jeg passerer er som regel vesentlig nyere enn min. Men moderne biler er såpass driftsikre (hvis man ikke bommer på modeller som XC90 ol.) at de med kun vanlig service holder fint 250-300' hvis ikke rusten tar dem. Bilene mine er såpass billige at det sjeldent blir aktuelt å investere stort i reppisser.

Hvor det gjelder trafikksikkerhet er det litt vanskeligere å komme med nøyaktige tall. Etter at NCAP ble innført i 1996 har fabrikantene definitivt gjort sitt for å få en bedre score. En viktig faktor som dog uteblir i NCAP er vekta på bilen. Det kan sikkert argumenteres for at en billig tyngre bil kan være mer sikker enn en ny mindre (lettere) bil.
Lie og Tingvall kom vel med forsknming som viste en relavant større overlevelsessjanse med en 3- eller 4-stjerners bil fremfor 2-sjerner. Senere forskning har ikke funnet like store/relevante forskjeller.
Kanhende det finnes nyere forskning om dette, som kankje har tatt med flere faktorer eller en mer dyptgående analyse av ulykkene. Den viktigeste faktoren forblir sjåføren. Og akkurat som jeg har argumentert for i mange andre sammenhenger så godtar vi dagelig mange små og litt større risikoer begrunnet i det som er bekvemt, morsomt, lystbetånt eller eller andre begrunnelser.
Det å få noen til å skjønne at et par sokker på tilbud ikke er så viktig når det isregner, selv om man trur at man har full kontroll over sin egen bil vil nok redusere den totale risikoen mer enn å kjøpe en mindre bil med 5 stjerner.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Sepeda] #2366958 01/12/2016 18:34
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Sepeda
Konklusjonen på denne tråden er oppsiktsvekkende nok at det koster å ta opp lån og at den enkelte må vurdere om en har økonomisk evne til å betjene lånet og om nytteverdien av sykkelen en ønsker å anskaffe oppveier merutgiften som et lån medfører.

Så kan man eventuelt diskutere det videre på 11 nye sider yes

Dette er jo ett typisk eksempel på en terrengsykkel.no tråd der det ikke finnes fasitsvar ICON_GRIN

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2366966 01/12/2016 19:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Konklusjonen?

Han stiller jo bare et spørsmål som folk svarer på (på hver sin måte).

Quote:
Hvordan finansierer forumfolket syklene sine?

Re: Finansiering av sykkel [Re: Tange] #2366971 01/12/2016 19:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du har helt rett.

Men jeg sa konklusjon på tråden, ikke svar til trådstarter ICON_SMILE

Trådstarter ba om at vi skulle dele vår erfaring med ham om hvordan vi finansierer sykkelkjøp. Det gjorde mange og han fikk gode svar. Så utartet tråden i kjent stil til en endeløs normativ diskusjon ICON_SMILE

Re: Finansiering av sykkel [Re: Øyvind V] #2366975 01/12/2016 20:08
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Med mindre du er ferdig med boliglånet: Hvordan berettiger du i det hele tatt kjøp av øl og vin? Eller alle de syklene du har? Klærne dine?

Er det noe av dette som er lurt å kjøpe? For å bruke ditt eget eksempel tviler jeg på at det finnes en kunderådgiver i bank som ville anbefalt folk å kjøpe øl i stedet for å betale ned på boliglånet. Sånn isolert sett.

Ok. Da har jeg uttrykt meg så dårlig at budskapet ikke har kommet frem.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Sepeda] #2366977 01/12/2016 20:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sepeda
Du har helt rett.

Men jeg sa konklusjon på tråden, ikke svar til trådstarter ICON_SMILE

Trådstarter ba om at vi skulle dele vår erfaring med ham om hvordan vi finansierer sykkelkjøp. Det gjorde mange og han fikk gode svar. Så utartet tråden i kjent stil til en endeløs normativ diskusjon ICON_SMILE

Den er jo grei, men jeg tenkte særlig på 'konklusjonen' og 'fraværet av fasitsvar'.

Re: Finansiering av sykkel [Re: Henrikkolstø] #2366999 02/12/2016 00:43
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Din gamle sykkel skal være ganske rævva før du låner peng til ny..

Side 11 av 17 1 2 9 10 11 12 13 16 17

Moderator  support