Finansiering av sykkel
|
Re: Finansiering av sykkel
[Re: tparsli]
28/11/2016 15:36
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelforum: Sykkel til 30k er innafor, også tre sykler (landevei, sti og fatbike) til 30k hver er innafor!
Dykkerforum: Dykkerutstyr til 50k er innafor!
Fotoforum: Fotoutstyr til 100k+ er innafor!
Surferforum: Windsufingutstyr til 30k er innafor! Og du bør prøve kiting også!
Audiuforum: Stereoanlegg til 50k er innafor. Strengt tatt bør du nærmere 100k!
Elbilforum: Elbil til 800k er innafor. Strengt tatt bør du runde en mill for å få mest for penga.
Skiforum: Ski til 10k er innafor. Men du trenger 3-4 par. Minst!
Kona: Unnskyld? Du sa hva? Styleforum: Dress til 40-50K er innafor. ALt er innafor hvis du har råd og det gir deg glede.
|
|
|
[Re: sveinaa]
28/11/2016 15:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur många gånger har du svarat mig i denna tråden utan att svara på det jag skriver?
|
|
|
[Re: fredriks]
28/11/2016 15:37
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hur många gånger har du svarat mig i denna tråden utan att svara på det jag skriver? Hva vil du ha svar på?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
28/11/2016 15:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du välger att svara på mina inlägg så vill jag att du svarar på det jag skriver och inte på något annat.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/11/2016 15:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mener du da om jeg forstår at andre har andre behov enn meg?
|
|
|
28/11/2016 15:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du verkar ju inte alls förstått vad jag försöker få fram och du verkar basera allt på din egen sykling och dina egna (i min värld svindyra) syklar. Andra kanske syklar på andra ställen och på annat sett än dig så att inte en 29 tums billig hardtail är lika bra för dem som den tydligen var för dig?
Det är ju faktiskt möjligt att andra har andra erfarenheter än vad du har?
Det är klart att man kan ha göy med en 26 tum hardtail med dårlig dempare i åre, om vi ska komma med anekdoter, men risken finns att man tröttnar rätt raskt.
Jag är övertygad om att noen kommer ut mera på en fin sykkel än på en dårlig sykkel trots att det tydligen inte gäller dig.
Men når du har (minst) en sykkel för 45 000 når du argumenterar för att man ska klara sig med syklar för 5 000 blir ju bara rart.
Utgangspunktet var jo lånefinansiering av sykkel? Har man ikke råd til å kjøpe en sykkel så bør man kanskje ikke kjøpe den (I alle fall ikke om man har familie) Men folk får gjøre som de vil. Tipper dog de fleste ville kommet billigere og bedre unna om de leide sykkel de gangene de skulle sykle heisbasert. Uansett så er fasiten at flere og flere kjøper ting på kreditt de ikke har råd til. Uten å vite det eksakt så tror jeg dette gjelder folk som sykler også Det är ju för eksempel inte mycket i ditt svar som har något alls att göra med det jag skrev.
|
|
|
[Re: Henrikkolstø]
28/11/2016 15:43
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
I alle sånne hvor mye penger kan jeg bruke debatter så syns jeg et par poenger blir borte.
1. Sykkel er utrolig morsomt, uansett hvor mye penger du har muligheten til å bruke på sykkel. Med andre, NOK 5000 gir masse sykkelglede. 2. Bedre utstyr vil øke morrofaktoren betraktelig, blant annet fordi det meste er relativt. Har du en grov stisykkel vil du ha det mye mer morsomt på sti når du sykler sammen med andre som også har grov stisykkel enn hvis du er den eneste på en hard tail til 5000. Men det går an å ha det kjempemorro på sti for 5000 også.
3. Foprutsetningen er at du ha rråd, ingenting blir gøy hvis du plutselig ikke har råd til å bytte vaskemaskinen når den ryker.
4. Forbrukslån skal aldri, aldri benyttes til noenting som helst.
5. Men å utvide bolig lånet for spesielle ting må være helt greit og fornuftig.
Utvider du boliglånet med 25K og klarer å beholde sykkelen i 6-7 år blir ikke kostnaden veldig stor med dagens rente. NOK 20 000 på 7 års annuitet er ikke mer enn NOK 308 i mnd.
DU har mer glede av 308 brukt på fet sykkelø enn 2 øl og 2 kaffe latter ute.
|
|
|
[Re: Raskall]
28/11/2016 15:50
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
XT-utstyrte Alu-sykler til under 10K er for all del kjempemorsomme, men 710-en ga meg grom-følelse som gjør at jeg ikke lenger er like bastant på at 5000 kroner er nok når folk spør meg om kjøpsråd.
Rådet du gir til nybegynnere er vel at 5000 kroner er nok til å ha det morsomt. Etter hvert som man blir mer erfaren som syklist, er det mye morsomt å finne i grommere utstyr. Selv begynte jeg med en sykkel til 250 kroner på sykkelauksjon som trengte noen enkle reparasjoner og noen nye slitedeler. Funka som fjell. Men ingen tvil om at det er morsommere i skauen med en fulldempa 29" Ghost AMR. Den kosta litt mer enn 5.000, men kjøpte ekstremt pent brukt og fikk den til en såkalt røverpris 
|
|
|
[Re: sigmund1]
28/11/2016 15:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
I alle sånne hvor mye penger kan jeg bruke debatter så syns jeg et par poenger blir borte.
1. Sykkel er utrolig morsomt, uansett hvor mye penger du har muligheten til å bruke på sykkel. Med andre, NOK 5000 gir masse sykkelglede. 2. Bedre utstyr vil øke morrofaktoren betraktelig, blant annet fordi det meste er relativt. Har du en grov stisykkel vil du ha det mye mer morsomt på sti når du sykler sammen med andre som også har grov stisykkel enn hvis du er den eneste på en hard tail til 5000. Men det går an å ha det kjempemorro på sti for 5000 også.
3. Foprutsetningen er at du ha rråd, ingenting blir gøy hvis du plutselig ikke har råd til å bytte vaskemaskinen når den ryker.
Utvider du boliglånet med 25K og klarer å beholde sykkelen i 6-7 år blir ikke kostnaden veldig stor med dagens rente. NOK 20 000 på 7 års annuitet er ikke mer enn NOK 308 i mnd.
Jeg er litt usikker på om boliglånet bør utvides for kjøp av sykkel. Da må man nesten samtidig være villig til å være med på at kona kan gjøre det samme om hun vil kjøpe dyre vesker eller smykker. Har man lyst til å kjøpe seg fete ting så må man spare. Klarer man ikke legge av kr 1000-2000 i mnd så skjønner ikke jeg at man har råd til å betale de samme pengene til en som har lånt en penger.
|
|
|
28/11/2016 16:36
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er litt usikker på om boliglånet bør utvides for kjøp av sykkel. Da må man nesten samtidig være villig til å være med på at kona kan gjøre det samme om hun vil kjøpe dyre vesker eller smykker. Men om kona heller vil ha ny Remedy eller Specialized Rumor bør det være greit 
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: thomah25]
28/11/2016 16:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg er litt usikker på om boliglånet bør utvides for kjøp av sykkel. Da må man nesten samtidig være villig til å være med på at kona kan gjøre det samme om hun vil kjøpe dyre vesker eller smykker. Men om kona heller vil ha ny Remedy eller Specialized Rumor bør det være greit Ha ha ha, nja. Jeg ville nok lagt opp til en spareplan uansett.
|
|
|
[Re: tparsli]
28/11/2016 17:18
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Sykkelforum: Sykkel til 30k er innafor, også tre sykler (landevei, sti og fatbike) til 30k hver er innafor!
Elbilforum: Elbil til 800k er innafor. Strengt tatt bør du runde en mill for å få mest for penga.
Kona: Unnskyld? Du sa hva? Men hvis man driter i hva fjollete folk på diverse forum sier man MÅ ha, kan man holde på med både sykling, ski, dykking, fotografering, surfing og høre på musikk og fortsatt betale mindre enn det man i følge forumfolket burde betalt for en av disse tingene... Til TS: Det at du må ta opp lån for å betale 20k høres ikke helt bra ut. Hva om du får en uforutsett utgift (bil, hus, hvitevarer etc.) på 20k? Tror det kan være greit å ha en buffer til uforutsette utgifter (helst minst en månedslønn eller to). Og helst unngå å bruke denne bufferen på "kjekt å ha"-ting 
|
|
|
28/11/2016 18:36
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
For min del vil jeg si need to have er en sykkel jeg kan kjøpe brukt som er 3-4 år gammel som koster ca 5 000,- (Da får jeg noe med god nok funksjon).
Det er kanskje ikke tiden på året, men dersom du har en konkret finn.no-annonse som eksempel, skulle jeg gjerne visst hvordan en brukbar stisykkel til 5000 kronmer ser ut. Jeg har solgt to greie stisykler til rundt denne prisen. Hadde fint kunne brukt disse to syklene til all min sykling. Hadde to dager i bikepark med 120mm hardtail, ingen problem. Var innom alle løypene, syklet for det meste sort sti/utfor løyper med innslag av rød hoppeløype. Blir selvfølgelig litt reservert i forhold til når jeg sykler med fulldempet sykkel, men hadde det like kjekt! 456 evo2, solgt for 5000,- http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...482#Post177248245650B, solgt for 5500,- http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...794#Post2349794
|
|
|
[Re: Øyvind V]
28/11/2016 19:14
|
evergreen
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man går ut i fra at utgangspunktet er at man har 10k til rådighet. Hvilke argumenter for egen helse mener du at man kan slå i bordet med som kan forsvare å låne 20k ekstra? Fysisk aktivitet, kanskje? Beklager, jeg var kanskje ikke tydelig nok.  Hvilke argumenter for egent helse mener du forsvarer å kjøpe en sykkel til 30k i stedet for 10k? Aha... misforsto Det er jo et godt spørsmål, men jeg tror alle som har sykla på sykkel til 30 og 10 tusen antakelig vil være ganske enige om at det blir noe annet altså. Uansett hvilken sykling man driver med, så er det "noe" som er så mye diggere på litt grommere sykler, og det er jo når det er skikkelig gøy at man kommer seg ut ofte og blir lenge borte. Bare måtte være med på quote-maratonen!  Neida, men det handler ikke at sykkelen til 30k er bedre, men at det er unødvendig, spesielt dersom man ikke har økonomi til det og må finansiere via forbrukslån. Jeg mener heller ikke å sammenligne en ny titusen kroners ht mot en fulldemper av ønsket kaliber, men at ved å kjøpe brukt eller en overligger kan få utrolig mye for pengene.
|
|
|
28/11/2016 21:30
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Hos meg er det som mange andre feriepenger og lommepenger som spares og går til sykkel. Kreditt skyr jeg som pesten etter å kommet meg ut av en lånekarusell for 15år siden.
Noen ganger kan det gjøres unntak fra en sånn regel. Kom over ett meget godt tilbud på en elsykkel til kona i sommer. Hun hadde lyst til å komme igang med sykling til jobb og vi hadde egentlig ikke penger til å cashe ut 25k der og da. Tok den på MasterCardet og kona har betalt tilbake de siste 4K på den i dag. Men slik krever selvsagt disiplin og ryddig økonomi.
|
|
|
28/11/2016 23:27
|
st3inar
Medlem
|
Medlem
Gjentar noe som ble sagt tidligere i tråden: Selg det du ikke har bruk for på finn.no! 9 lapper av Spectraen min stammer fra panelovner, akebrett, lamper, skapknotter, pulsklokke, møbler, go pro og alt mulig annet ræl som man aldri kommer til å savne (sett bort ifra NAD-forsterkeren jeg måtte kjøpe erstatter til et halvår etter den ble solgt). Det er uansett veldig mye rart folk er villig til å betalt en hundrelapp eller to for. Som en bonus får man ryddet litt og  Min regel er at alt jeg kjøper må brukes, ser ikke noe poeng i å kjøpe ting som samler støv. Og ikke kjøp hvis du ikke har råd, selvsagt!
|
|
|
29/11/2016 04:14
|
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Kudos til den som kommer i gang med å selge gammelt støv på finn. DER er dørstokkmila mi lang. Finner alltid på noe annet! Fra gammelt landbruksutsyr for hest og litt traktor til usb-kabler.
|
|
|
29/11/2016 16:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ser at jeg er ganske uenig med de fleste her.
Mitt råd er å låne betydelig mer enn 20 lapper. Hva får man om dagen for 20 lapper? Vil heller tenkt noe mot 70-80 lapper. Du kjøper sykkel til 60.000 (da får du sykkel som i utgangspunktet koster opp mot 80.000) og holder igjen 10-15.000. Du kommer garantert til å finne ut at du ikke er fornøyd med et par ting og har da penger igjen til å oppgradere.
Hvorfor? Det er åpnebart. Det er en god investering. Du kommer til å ha sykkelen i mange år og er fort nede i 5000 kroner i året. Ville du valgt å kjøpe en 5000-kronerssykkel hvert år? Sykling er følelser og glede. En bedre og dyrere sykkel gir deg mye mye mer glede enn en sykkel til 20.000,- En billigsykkel til 20.000,- vil bare gjøre deg misfornøyd på norsk sti, som krever vesentlig mer enn bare et par hjul og en demper. Da sitter du igjen med å ha investert 20 lapper i noe som bare kommer til å stå i garasjen. I beste fall får du kanskje 10 lapper for den hvis du selger den igjen. Så i steden for å bli skuffet over en billig sykkel så kommer dette også til å være en investering i fremtiden. Både med hensyn til helsen men og så med hensyn til at sykkelen vil gi deg rom til utvikling. Og så må man ikke undervurdere hva det gjør med sinnet å vite at du har en sykkel til 60-70 lapper under rumpa. Det er bokstavelig talt kjipt å være den med den billigste sykkelen på fellestur. Særlig hvis du begynner å henge etter. Da skjønner du at du burde ha investert i stedet for bare å bruke noen kroner på noe ræl.
Siden du har studielån så regner jeg med at du har investert i en god utdanning. I løpet av noen år vil du ha betydelige høyere intekt og bare le av deg selv og tanken at du syntes 60-70 lapper var mye for å bruke på en sykkel.
|
|
|
[Re: Tange]
29/11/2016 16:52
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette endrer jo alt. Her snakker vi nesten lån, løp og kjøp 
|
|
|
29/11/2016 16:56
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Må ikke tulle med sånt, Tange. Trådstarter kunne ta deg alvorlig  Å kjøpe ny sykkel i prisklassen du nevner er å kaste penger ut av vinduet om du ikke er aktiv rittsyklist. Og da er du gjerne sponset, så heller ikke da er det aktuelt. Du får samme kategori sykler pent brukt 1-2 sesonger for halv pris og vel så det. Det er en myte at man bruker en toppmodell i mange år. Da bare taper den seg i verdi og blir teknologisk utdatert. Toppmodeller brukes raskt og selges raskt før man går videre til neste modell. Om man har råd og lyst på en splitter ny, flott sykkel, er det en annen sak og selvsagt fritt frem for enhver.
|
|
|
[Re: Sepeda]
29/11/2016 17:03
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
For 2 år siden solgte jeg en Scale Premium (veil rundt 50k) til en god pris. Nå i høst ble den solgt videre, til samme pris som det jeg fikk. Å være nr. 2 i kjeden på så dyre sykler tror jeg kan være ganske gunstig.
Redigert av Øyvind V; 29/11/2016 17:03.
|
|
|
[Re: sigmund1]
29/11/2016 17:11
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kona: Unnskyld? Du sa hva? Styleforum: Dress til 40-50K er innafor. ALt er innafor hvis du har råd og det gir deg glede. Men ikke ALT på en gang. Man må prioritere. LarsB
|
|
|
29/11/2016 17:19
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bortsett fra bilen (og hvem trenger dress?) så snakker vi om en totalsum på under 400.000,-.
Synes ikke det er så mye at man må begynne å prioritere.
|
|
|
29/11/2016 17:32
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Må ikke tulle med sånt, Tange. Trådstarter kunne ta deg alvorlig  Å kjøpe ny sykkel i prisklassen du nevner er å kaste penger ut av vinduet om du ikke er aktiv rittsyklist. Og da er du gjerne sponset, så heller ikke da er det aktuelt. Du får samme kategori sykler pent brukt 1-2 sesonger for halv pris og vel så det. Tvert imot, en rittsyklist bytter sykkel hver sesong. Da trenger man ikke noe bra. Jeg trur heller ikke en rittsyklist tenker særlig over hvor grom sykkelen er han sykler på (bare se på hvor kjipe sykler proffer sykler på til tider). De får sin mentale boost av å sykle fort og eventuelt å vinne. Alle andre derimot trenger noe annet å glede seg over. Brukt!?!? Hvem vil sykle på en sykkel som en annen fyr har syklet på? Ser det for meg; sykler i skogen på en fantastisk st i og så tenker man; "faen så fet at jeg er den andre eieren av denne gromme sykkelen".......... NOT. Det er en myte at man bruker en toppmodell i mange år. Da bare taper den seg i verdi og blir teknologisk utdatert. Toppmodeller brukes raskt og selges raskt før man går videre til neste modell. Høh? har du lest det GeirK har skrevet? Trur du han hadde syklet 11 år (eller var det 15) på samme sykkelen hvis han hadde kjøpt en sykkel til 5000,- kroner? Om man har råd og lyst på en splitter ny, flott sykkel, er det en annen sak og selvsagt fritt frem for enhver. Feil rekkefølge, om man har lyst på en spliter ny, flott sykkel tar man seg råd og da er det fritt frem for alle og enhver.
|
|
|
29/11/2016 17:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Har lest ditt siste innlegg og kan fortsatt ikke se et eneste argument som er relevant for trådstarter - hvis man skulle velge å ta det du skriver alvorlig  Men så burde jeg også vite bedre enn å forville meg inn på Snikksnakk, pølsevev osv... 
|
|
|
29/11/2016 18:04
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Nå har vel Joker Byggtorget endt opp med Gaviasykler. Ser ut som dyreste landeveissykkel koster 35k. Blir spennende å se om det er mulig å henge med på så billig sykkel.
Alt jeg bruker penger på kunne vært brukt til å nedbetale huslånet raskere, sånn sett så er alt her lånefinansiert, også mat. Ser ingen problemer med å kjøpe en sykkel ekstra nå, så lenge man har kontroll på totalen.
keo
|
|
|
[Re: keo]
29/11/2016 18:12
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå har vel Joker Byggtorget endt opp med Gaviasykler. Ser ut som dyreste landeveissykkel koster 35k. Blir spennende å se om det er mulig å henge med på så billig sykkel.
Alt jeg bruker penger på kunne vært brukt til å nedbetale huslånet raskere, sånn sett så er alt her lånefinansiert, også mat. Ser ingen problemer med å kjøpe en sykkel ekstra nå, så lenge man har kontroll på totalen. Når en verdensmester kan sykle på Gavia, da kan du og 
|
|
|
29/11/2016 18:16
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Men Tange da... Syklet du ikke Birken eller hva det nå var på en Biltemasykkel? 
|
|
|
29/11/2016 18:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg strever i det hele med å ta alvorlig hva folk ønsker seg av sykler  F.eks. denne annonsen.
|
|
|
29/11/2016 18:25
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg strever i det hele med å ta alvorlig hva folk ønsker seg av sykler  F.eks. denne annonsen. Hva er galt med den sykkelen da? Har en sånn minus stiv gaffel, men med Protune... Drømme sykkel skal jeg si deg  Føles som en rakett mellom bena når man står på start, men dessverre blir følelsen litt annerledes når en skal sykle og personen oppå teller 
|
|
|
|
|