Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leiebil ved skade

Leiebil ved skade #2365758 26/11/2016 17:36
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Heihå
Ble påkjørt bakfra tidligere i dag. En som deisa rett i baken når jeg stoppa for en fotgjenger som skulle krysse veien. Det var en kraftig smell, men bilen er kjørbar, dog har lykter, bryter til bakluka o.l. begynt å løsne. Noe henger og dingler, så jeg må vel bare tape det fast å få bilen på verksted.

Kort spørsmål, er det vårt forsikringsselskap eller hans som skal dekke leiebil når vi nå kjører bilen på opprettingsverksted for takst og oppretting?

You are what you eat...mmm nuts
Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365763 26/11/2016 18:06
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Kom over denne: "– Så kommer saken som i dette tilfellet, om man blir påkjørt av en annen bil og de har skyld i ulykken. Da er det slik at i den grad andre kan lastes for ulykken, skal jeg også holdes skadesløs. Det innebærer at motparten skal holdes ansvarlig for alle tap jeg blir påført, typisk bruk av leiebil.

– Vi har lovpålagt ansvarsforsikring i Norge, det betyr at enhver som eier en bil plikter til å ha en ansvarsforsikring. Dermed er det forsikringsselskapet til han som kjørte på deg, som du må stille kravet til, forklarer Bjønnes videre."
Bjønnes sitter i finansklagenemda Skade.

Det svarer egentlig på spørsmålet mitt, får tilsendt skadesaksnr fra han som kjørte på meg, og kan ta det videre derfra.

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365764 26/11/2016 18:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Du tar vel uansett leiebil via ditt eget forsikringsselskap, og de sørger for oppgjør mellom selskapene!?

- Stefan
Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365770 26/11/2016 19:31
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365773 26/11/2016 20:36
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Vet ikke hvordan det funker, aldri vært i denne situasjonen. Forsøkte å lese gjennom vilkårene, men står ikke noe om at jeg skal ha eller ikke ha leiebil ved skade.
Men når det ikke er min feil, og den andre bilføreren har skrevet på skademeldinga at ulykken var ene og alene hans feil, så er det vel liten tvil om at hans forsikringsselskap må dekke leiebilutgiftene mens vi er uten bil?
Hadde jeg kjørt av veien og således vært skyldig i ulykken selv, hadde jeg skjønt det om jeg måtte klare meg uten bil om det viser seg at min egen avtale ikke dekker leiebil.

Ringte forsikringsselskapet, men de har ikke kontortid før mandag 08.30. Kunne ringe alarmtelefonen hos Falck om vi trengte hjelp/redning, men det gjør vi ikke så kan vente til mandag.
Bil MÅ vi ha om ting skal gå rundt her..

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365774 26/11/2016 20:44
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Krav mot motpart må baseres på norske lovregler,ikke forsikring,dvs det må oppstå økonomisk tap, noe det ofte gjør, f.eks utgifter til alternativ transport/off.transport,lønnstrekk pga for sent på jobb mv.

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365779 26/11/2016 20:54
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
I mine vilkår så fremgår det klart og tydelig at jeg ikke har krav på leiebil, men den kan kjøpes.

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365791 27/11/2016 00:16
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Du benytter og forholder deg til ditt forsikringsselskap. Har vilkår på din forsikring som tilsier at du skal ha leiebil, så får du det ved å benytte din forsikring, og så tar selskapet det videre med den andre førerens forsikringsselskap. Har den andre føreren påtatt seg ansvaret er dette en smal sak for din del, men det er likevel kjedelig å måtte benytte tid og energi på det.

Et autorisert verksted må selvsagt gå over, og taksere skadene på bilen. Det kan være mye mer enn hva en ser ved første øyekast som er galt. Ble selv påkjørt bakfra inn i et kryss for en del år tilbake, og det viste seg at hele rammeverket på bilen var blitt skjevt selv om det ved første øyekast ikke så så alvorlig ut.

Lykke til!

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365793 27/11/2016 06:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Hoaas
Krav mot motpart må baseres på norske lovregler,ikke forsikring,dvs det må oppstå økonomisk tap, noe det ofte gjør, f.eks utgifter til alternativ transport/off.transport,lønnstrekk pga for sent på jobb mv.

Dette gjelder i tilfelle bare når du ikke selv har forsikring som inkluderer leiebil.
Vi har forsikring hvor vi får gratis leiebil uansett. Vi har benyttet denne forsikringen ved skade to ganger. En gang hvor dama hadde skylda og en annen gang hvor brøyebilen hadde skylda.

Begge gangene fikk vi tilbud om gratis leiebil, som vi ikke benyttet. Og da fikk vi utbetalt opp mot 500 kroner for hver dag vi ikke hadde bil. Så selv ved bruk av egenandel eller ved å betale skaden uten bonustap, blir det gratis leiebil eller penger på konto.

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365794 27/11/2016 07:20
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Vet ikke hvordan det funker, aldri vært i denne situasjonen. Forsøkte å lese gjennom vilkårene, men står ikke noe om at jeg skal ha eller ikke ha leiebil ved skade.

Var borti noe lignede i 2001, og det som gjaldt da var følgende - forutsatt at du har leiebil i egen forsikring.
- Du får umiddelbart leiebil fra eget forsikringsselskap, havner skyld hos motparten så ordner ditt selskap kostnaden med motparts selskap.
- Leiebil i 2001 gjaldt for ti dager fra eget selskap, og hvis da skyld ligger hos motpart, så fikk man ny leiebil fra motparts selskap etter de ti dagene.

Hva som gjelder nå vet jeg ikke.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365809 27/11/2016 09:58
matsk Offline
Entusiast
Entusiast

Blir vel stort sett gjentagelser av det som er sagt, men som de fleste påpeker må du ha dekning hos eget forsikringsselskap for å få leiebil under utbedring av skade, da det er definert som en "luksus" - står det ikke noe om leiebildekning så er det vel rimelig å anta at du ikke har det.

Unntaket er hvis du kan dokumentere at du pådrar deg økonomisk tap ved å være uten bil, da skal motpartens selskap dekke dette. Var borti tilsvarende sak selv, men siden det var firmabil (og jeg ikke har privatbil) fikk jeg dekt leiebil av motparts forsikring.

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365817 27/11/2016 11:01
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Kan du ikke bare ringe forsikringsselskapet ditt for å høre?

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Leiebil ved skade [Re: Hoaas] #2365822 27/11/2016 11:50
Hoaas Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har snakket med min tidligere agent, siden mitt eget selskap ikke er åpent før i morgen.

Når skaden ikke er min egen feil, kan jeg kreve leiebil fra motpartens selskap så lenge jeg kan dokumentere økonomisk tap. Noe som er forholdsvis enkelt å gjøre siden jeg må stå for kostnader knyttet til offentlig transport o.l. Dessuten bor vi 1 mil utenfor sentrum, hit går det ikke rutebuss.

Han sa videre at han har sett folk med kun ansvarsforsikring få dekket leiebil fra motparten, selv om de ikke har det gjennom egen forsikring.

Redigert av Hoaas; 27/11/2016 11:51.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå