Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer

Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer #2365715 26/11/2016 12:28
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Mistenker dårlig syn på bikkja, den er knapt året, så det er ikke aldern som melder seg.
Når den løper løs og lokkes inn passerer den meg før hun stopper/snur. Slipper jeg en bomullsdott ved siden av hodet snur hun seg ikke etter denne. Nevnte løping gir også kræsj når hun passerer meg på stien.
I skumringen forleden måtte jeg hente henne, da var hun redd og satt bare på rumpa.

Erfaringer/tips?
Undersøkelser koster en fantasiliard, hvor starter jeg?
Hvor god diagnose greier de å stille?
Vet ikke om det er medfødt
Kan hun utvikle seg aggresivt ift synet?

Redigert av iverta; 26/11/2016 12:29.
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365716 26/11/2016 12:48
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Helt seriøst synes jeg du som hundeeier, med det ansvar det innebærer, tar hunden med til veterinær og får den undersøkt. Det koster forsvinnende mye mindre enn en sykkel. Så det har man råd til når man skaffer seg hund.

Når man da får konstantert om det er synssvekkelse eller andre skavanker, kan man planlegge hverdagen fremover.

Det kan være helt naturlige grunner, genetiske grunner eller sykdommer som tar synet fra en hund. Uansett er en veterinær den rette å konferere med.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365719 26/11/2016 13:15
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Helt seriøst, så har jeg tenkt det! Jeg etterspurte tips og erfaringer!
Ansvaret og kostnaden tar jeg, selvsagt, men det er lov å spørre? Jeg kan fint leve med en halvblind hund, spm er om hunden lever fint med det, og om den evt blir aggresiv og evt biter noen. Hvis noen har erfaringer ønsker jeg disse, ikke en leksjon i dyrehold..

Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365721 26/11/2016 13:27
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: iverta
Mistenker dårlig syn på bikkja, den er knapt året, så det er ikke aldern som melder seg.
Når den løper løs og lokkes inn passerer den meg før hun stopper/snur. Slipper jeg en bomullsdott ved siden av hodet snur hun seg ikke etter denne. Nevnte løping gir også kræsj når hun passerer meg på stien.
I skumringen forleden måtte jeg hente henne, da var hun redd og satt bare på rumpa.

Erfaringer/tips?

Hovedtipset er å dra til veterinær, men det vet du:)

Det etter min erfaring ikke helt uvanlig at hunder som ikke ser, eller hører for den saks skyld, kan blir nervøse. Nervøsiteten kan gi seg utslag i adferd som kan fremstå som aggressiv. Det er etter min oppfatning ikke aggresjon i seg selv som er problemet, men snarere utryggheten. Selv om dette kanskje fremstår likt for den som eventuelt blir bitt. Tror mer det er at hunden lett kan bli utrygg. Slik var det i hvertfall for den døve hunden jeg passet en gang.

Vil anta de klarer å stille en rimelig god diagnose. De kan ihvertfall utelukke en del sykdommer som kan påvirke synet.

Redigert av Den glade amatør; 26/11/2016 13:28.
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365734 26/11/2016 14:46
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Tenker mye av det samme, hovedsaken er at hunden har det bra!
Blir veterinærbesøk snart, ifb med ettårskontroll! Får krysse fingrene ICON_SMILE

Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365736 26/11/2016 14:48
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Helt seriøst, så har jeg tenkt det! Jeg etterspurte tips og erfaringer!
Ansvaret og kostnaden tar jeg, selvsagt, men det er lov å spørre? Jeg kan fint leve med en halvblind hund, spm er om hunden lever fint med det, og om den evt blir aggresiv og evt biter noen. Hvis noen har erfaringer ønsker jeg disse, ikke en leksjon i dyrehold..

Huff da. Ikke meningen å fornærme deg. Jeg har erfaring med blinde, svaksynte, tunghørte og døve kjæledyr. Det beste man kan gjøre for dem er å få diagnostisert tilstanden. Og så skreddersy hverdagen deres etter denne. Derfor tipset om å gå til veterinæren. Denne vil også gi gode råd rundt hva ditt individ trenger av tilpasset hverdag.

Blinde hunder kan bli aggressive, deprimerte, nervøse og frustrerte. De trenger forutsigbarhet, tålmodighet og trening for å ha et fullverdig liv. Men dette er ulikt fra individ til individ. Og fra eier til eier. Hvordan du, hunden din og den øvrige daglige omgangskretsen til hunden klarer å tilpasse hverdagen er essensielt for hvordan livskvaliteten til hunden blir. Derfor har jeg bare ett tips, og det har du fått alt.

Erfaringsmessig er det stor forskjell på veterinærer og hvor gode diagnoser de stiller. Siden du bor i nærheten av Trondheim, ville jeg kontaktet Turid Buvik for en liten prat om hva du mistenker. Hun vet hva hun driver med. http://www.trondheimhundeskole.no/vre-instruktrer

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365738 26/11/2016 14:57
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Erfaringer/tips?

Det er absolutt en mulighet for at hunden din har grå stær. I så tilfelle kan nok veterinæren enkelt diagnostisere dette. Siden dette og er en rask og enkel operasjon på mennesker, så er det nok en triviell og grei sak med en hund og.
https://www.dyreklinikk.no/spoersmaal-og-svar/graa-staer/

Hunden er ung og bare ett år, og selv om man ofte forbinder grå stær med høy alder, så er det noe man kan være født med:
https://www.blindeforbundet.no/oyehelse-og-synshemninger/fodt-med-gra-staer

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365742 26/11/2016 15:38
I
iverta Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
I
Ikke fornærma jeg, skal noe mer til enn det der! ICON_SMILE
Meget gode råd du kommer med, Buvik er notert. Har hatt observasjon på tidlig tidspunkt av en annen dame, Lisø.

Blir å bestille time, så får vi se hva dyrlegen sier. Hunden er forsikret i hode og rævva, men dette går sikkert under det med små skrift...

Takk så langt, har hatt hund før, men lenge siden, og alltid greit med hands on-erfaring!

Skal og lese linker i siste innlegg

Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: iverta] #2365743 26/11/2016 15:49
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
noen hunderaser er plaget med dårlig syn.
av det jeg vet;
mynder ser bra og jakter først og fremt vha synet
Dalmatinere kan bli døve

bikkja mi er plaget av selektivt dårlig syn og hørsel

sjekk opp hva som er rasetypisk for din hund

Redigert av Flamini; 26/11/2016 15:50.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: Flamini] #2365752 26/11/2016 16:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Flamini

Er bikkja i tenåringsalder?

Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: Tange] #2365859 27/11/2016 19:26
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Sitat: Flamini

Er bikkja i tenåringsalder?

Det tror jeg gjelder alle hunder.

"kom!"-kommandoen har en tendens til å bli hørt på vei ut av huset men på vei inn står bikkja vår og ser ut som et spørsmålstegn til samme kommando.

Trønder osv
Re: Hund, dårlig syn. Tips og erfaringer [Re: tmork] #2365894 28/11/2016 07:54
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: tmork

Det er absolutt en mulighet for at hunden din har grå stær. I så tilfelle kan nok veterinæren enkelt diagnostisere dette. Siden dette og er en rask og enkel operasjon på mennesker, så er det nok en triviell og grei sak med en hund og.
https://www.dyreklinikk.no/spoersmaal-og-svar/graa-staer/

Hunden er ung og bare ett år, og selv om man ofte forbinder grå stær med høy alder, så er det noe man kan være født med:
https://www.blindeforbundet.no/oyehelse-og-synshemninger/fodt-med-gra-staer

Litt mer komplisert på hunder og koster 28-30K om hunden ikke er forsikret.

Vi oppdaget for to uker siden at vår snart åtte år gamle labrador plutselig har blitt blind. Det skjedde mer eller mindre over natta, men i etterklokskapens ånd har vi antakelig merket at hun har sett dårligere i mørket den siste tiden. Nå er hun mer eller mindre helt blind som følge av grå stær.

Slik jeg har forstått det er det ingen muligheter til å "stanse" grå stær. På bikkja vår ser du relativt godt at hun har grå film på øyet nå.

Foreløpig har vår hund ikke vist noen tegn til å bli aggresiv eller usikker som følge av at hun ikke ser. Hun velger for eksempel fortsatt å ligge midt på gulvet når ungene leker rundt henne, er rolig og fremstår som trygg.

Moderator  support