Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming?

Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? #2365163 23/11/2016 12:17
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
I en tidligere tråd spurte jeg om råd i webasto vs defa og jeg var klar for å investere 12 000 i fjernkontroll og kupevarmer til motorens webasto. Det er egentlig mer penger enn det vi burde bruke nå, men jeg kunne stå for det dersom det er svært sannsynlig at det vil lønne seg over tid ved at det gjør motoren mer driftssikker, det vil si at vi unngår at den kokser igjen. Nå lurer jeg for øvrig på hvor viktig det egentlig er for driftsutgiftene at en bruker motorvarmer før bilen startes/kjøres, for tross alt har vel de flest dieselbiler ikke en motorvarmer som går i en halvtime før bilen kjøres? Og ikke alle kokser igjen.

Litt om bil og bruk: Det er 2009 VW Caddy med 1.9 liter TDI motor. Den har altså en webasto montert, men ikke slik at den kan startes uten at bilen går samtidig og den er ikke koblet på ventilasjonssystemet i bilen.
Bilen brukes til litt lengre helgeturer og bortsett fra det et par ganger i uka til handleturer og sambo bruker den noen ganger til jobb, det er disse turene, der bilen bare går 10-20 minutter hver vei og på kalde vinterdager knapt nok når å bli lunken, som jeg er bekymret for. Vil de ta livet av bilen og vil 12 000 til motor/kupevarmer redde den fra det?

Dersom det egentlig kun er komforten jeg trenger så går jeg heller for en reodorløsning med å legge inn en strømledning i bilen og bruke en vanlig vifteovn inne i bilen, stipulert totalkost på noen hundrelapper.

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365167 23/11/2016 12:31
Flex Offline
Veteran
Veteran
Har tenkt i de samme baner. Har en 07 Mazda 6, hvor jeg tenkte å få installert motorvarmer / kupevarmer for å gjøre livet litt lettere for motoren (og kona) de dagene det er kaldt ute.

Den har også Webasto som kun brukes når motoren er i gang, men jeg slo fra meg å få montert fjernstyring på denne (selv om det nok hadde vært den beste løsningen) da jeg hørte at dette kom på ca. 12 000 kr.

Endte opp med å kjøpe blokkvarmer, kupevarmer, koblinger og ledninger selv (det meste ble kjøpt på Finn) og satser på å gjøre mesteparten av jobben selv. Bilen er på verksted i dag for å få montert blokkvarmeren og ordne gjennomføring av ledning gjennom torpedovegg. Ender opp med en kostnad på 2300 kr i deler pluss det som verkstedet skal ha for jobben.

Edit: I samme sekund som jeg trykker på "Send", kom melding fra verkstedet om at jobben kom på nesten 2500 kr. Så 4800 totalt.

Redigert av Flex; 23/11/2016 12:34.
Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365169 23/11/2016 12:33
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde aldri noen form for forvarming på min forrige Passat 2,0 TDI ('07), den har nå rundet 300 med god margin.
Driftsvarmeren kollapset ved drøyt 150.000. Litt ukomfortabelt i orntli' kulde (spesielt på vei ned fra fjellet i nyttårskulde), men det ser ikke ut til at det har gitt noen maskinelle problemer.

Har vanlig Defa el-varmer til dagens bil (fantasiløst nok også Passat 2,0 TDI...), men bruker den bare når det er mange minusgrader

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365171 23/11/2016 12:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min 08 octavia ble kjørt i alle år uten motorvarmer, den starta og gikk..aldri opplevd koksing, eller at DPF kokser. Denne har den gamle 1.9tdi motoren, som var tunet til 145hk. Jeg regner med det er DPF du snakker om når du snakker om koksing? Eller er det koksing av webastoen?

Så lenge du har lengere helgeturer ville jeg ikke vært bekymra for koksing noe sted. Cluet er jo at den kjøres ordentlig varm på lange turer med jevne mellomrom, så også DPF får opp temperaturen tilstrekkelig til å svi bort alt sotet.

En motorvarmer vil sannsynligvis gjøre at motoren holder lengre, kaldstart i -20 er en ganske stor påkjenning, alt blir seigt i kulda, men hvor ofte er det så kaldt at du hører motoren sliter med å kaste rundt?

Siden du har kjørevarmer (webasto), kan du like godt montere defa motorvarmer til noen små lapper, å sette inn den kupèvifta med strøm fra huset. Da er motoren varm før start og kupèen er varm. Ikke like sømløst og enkelt som fjernkontroll til webastoen, men gjør akkurat samme nytten, og det tapper ikke batteriet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: Hoaas] #2365187 23/11/2016 13:33
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Hoaas
Jeg regner med det er DPF du snakker om når du snakker om koksing? Eller er det koksing av webastoen?

Jeg snakker egentlig om ting jeg ikke kan så mye om, men tenkte vel på at både webastoen og motoren kan bli full av sot ved mye småkjøring i streng kulde. Det er vel sot i motoren som kan koste mest kanskje.

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: Flex] #2365188 23/11/2016 13:36
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Flex
Har tenkt i de samme baner. Har en 07 Mazda 6, hvor jeg tenkte å få installert motorvarmer / kupevarmer for å gjøre livet litt lettere for motoren (og kona) de dagene det er kaldt ute.

Den har også Webasto som kun brukes når motoren er i gang, men jeg slo fra meg å få montert fjernstyring på denne (selv om det nok hadde vært den beste løsningen) da jeg hørte at dette kom på ca. 12 000 kr.

Endte opp med å kjøpe blokkvarmer, kupevarmer, koblinger og ledninger selv (det meste ble kjøpt på Finn) og satser på å gjøre mesteparten av jobben selv. Bilen er på verksted i dag for å få montert blokkvarmeren og ordne gjennomføring av ledning gjennom torpedovegg. Ender opp med en kostnad på 2300 kr i deler pluss det som verkstedet skal ha for jobben.

Edit: I samme sekund som jeg trykker på "Send", kom melding fra verkstedet om at jobben kom på nesten 2500 kr. Så 4800 totalt.

Jeg fikk vel et tilbud på ca 9 000 for en komplett Defa pakke med installasjon, da med fjernkontroll og lader. Har ikke veldig stor suksess med å installere elektronikk i biler så da ville jeg nesten heller gått for det enn å gjøre noe selv. Har jævlast en del med bilstereo og vanskelige paneler pluss at jeg klarte å få frem en feilmelding det skulle ha kostet en tusenlapp å nulle ut, klarte riktignok å lure meg ut av den ICON_SMILE

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365195 23/11/2016 13:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon
Sitat: Hoaas
Jeg regner med det er DPF du snakker om når du snakker om koksing? Eller er det koksing av webastoen?

Jeg snakker egentlig om ting jeg ikke kan så mye om, men tenkte vel på at både webastoen og motoren kan bli full av sot ved mye småkjøring i streng kulde. Det er vel sot i motoren som kan koste mest kanskje.

Om du er redd for det er den billigste løsninga en defa motorvarmer. Pakken med ledninger trukket inn i bilen for kupèvarmer er heller ikke mye dyrere. Defa kjører vel tilbud nå, 4000kr for smartpakke med fjernkontroll. Sparer deg for 8000.

Edit: Ser du har fått tilbud, 5000 i montering var godt betalt, sikkert inkludert en del kaffepauser ICON_WINK Kan jo høre på mekonomen-verksted e.l. om de er billigere.

Redigert av Hoaas; 23/11/2016 13:51.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: Hoaas] #2365209 23/11/2016 14:17
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
En defa pakke med lader og fjernkontroll (ikke den mest avanserte) på 1 900 W koster vel ca 4 000 på tilbud, men så kommer selve motrvarmeren i tillegg og den koster like under 1 000. Altså er det rundt 5 000 bare i deler. Så da spørs det om verkstedet klarer jobben på under 3-4 timer, for det er vel vanlig nå at de tar en tusenlapp i timen?

Her er vel et godt tilbud på utstyret: https://bilradiospes.no/produkter/bilvarme/defa-warm-up-pakker/warm-up-ii-smartstart-pakke-1900w

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365271 23/11/2016 22:12
jan357 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er ikke bilmekaniker men tror ikke at motorvarmer vil hjelpe så mye mot "koksing" som du nevner. Jeg har dieselbil selv og forsøkt å sette meg inn i temaet og forstår det omtrent slik:
Moderne dieselbiler har partikkelfilter som krever høy driftstemperatur for å forbrenne / bryte partiklene ytterligere ned. Dersom ikke filteret blir varmt nok tettes det over tid og må byttes (dyrt). Spørsmålet er om motorvarmeren gir tilstrekkelig "startvarme" til at filteret når tilstrekkelig temperatur før du stopper bilen.
Med koksing forstår jeg at trusselen først og fremst ligger ifm EGR ventil og eksos inn i innsuget og at det kan gi dyrest reparasjon. Google "EGR koksing" så finner du mer.
Tror jeg heller ville prioritert å blende EGR-ventil enn motorvarmer. Da unngår du koksing i innsuget og noen hevder også at drivstoffforbruk går ned.
Dette gjøres enten gjennom programmering eller med et lokk som settes under ventilen. Ikke sikker på hvilke måte som gjelder for din bil.
Vil du sikre deg ytterligere kan partikkelfilter fjernes men det er ulovlig.

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365313 24/11/2016 09:33
Flex Offline
Veteran
Veteran
Jeg fikk vel et tilbud på ca 9 000 for en komplett Defa pakke med installasjon, da med fjernkontroll og lader. Har ikke veldig stor suksess med å installere elektronikk i biler så da ville jeg nesten heller gått for det enn å gjøre noe selv. Har jævlast en del med bilstereo og vanskelige paneler pluss at jeg klarte å få frem en feilmelding det skulle ha kostet en tusenlapp å nulle ut, klarte riktignok å lure meg ut av den ICON_SMILE

I mitt tilfelle var det ikke så mye jeg skulle gjøre selv, da. Installere kupevarmeren, legge ut / feste alle kabler / forgreinere etc. i motorrommet samt ordne tilkobling for strømledning i grillen. Holdt vel på ca. 90 minutter i går (er absolutt ingen bilmekaniker). Det som tok desidert lengst tid var å finne en plass å få dratt kabelen forbi radiatoren (her var det nemlig temmelig trangt). Men skjønner godt om du ikke vil gjøre det selv. Litt knot er det jo.

Jeg har for øvrig ikke fjernkontroll (satser på "eksternt" tidsur el.l.), men fikk koblet inn på systemet en batterilader som forrige eier hadde installert.

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365430 24/11/2016 21:45
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

Dersom det egentlig kun er komforten jeg trenger så går jeg heller for en reodorløsning med å legge inn en strømledning i bilen og bruke en vanlig vifteovn inne i bilen, stipulert totalkost på noen hundrelapper.

Dette er heeelt bortkasta, bilen blir iskald etter veldig kort tid når du kjører i gang.

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365438 24/11/2016 22:36
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Den rimeligste løsningen (bortsett fra å gjøre ingenting) er vel en kontaktvarmer (ser ut som en smørekloss du bolter fast til bunnpanne el blokka). Noe ala Art. nr 27-DA413850 hos Mekonomen.

Du skal ikke være veldig nevenyttig for å montere den selv heler.

Jeg hadde en slik på transporteren (1.9 TDI med kjørevarmer) og det hjelper veldig på kaldstart - og litt på raskere arbeidstemperatur.

Den varmer primært olja i bunnpanna men selv på kalde dager var hele motoren merkbart varmere.

Re: Motor: Dør en 09 VW dieselmotor uten forvarming? [Re: erikskon] #2365663 25/11/2016 23:03
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville sterkt vurdert å putte en flaske lurium på tanken vær 3000 km.
Fåes på Mekonomen.....hadde ikke nettsiden suget baller hadde jeg linket ditt.
Så linken går til importør

http://www.autocare.no/autocare/produkter/stp/diesel-partikkelfilterrens/

Moderator  support