Men svaret var nok riktig likevel. Octalink har bedre holdbarhet enn ISIS, fordi akselen er tynnere og lagrene større.
Hollowech II har utenpåliggende lager, og holdbarheten på første generasjon XTR var vel noe tvilsom. XT 2004 omtales både i MBA og MBR som et av de beste krankene du kan kjøpe i dag, hensyn tatt til pris, vekt, holdbarhet og stivhet.
XT FC-M760 Hollowtech II koster kr 1575,– hos
Fast-Bikes. I tillegg koster det ca kr 200,– hos
Sykkeldelisk for avretting av krankhussidene (nødvendig hvis det ikke er gjort før).
En klingesett til Shimano koster vel ca 1000,– i mange butikker (jeg tror ikke Fast-Bikes har løse klinger, men ring og spør). I tillegg koster LX/XT Octalink kr 250,–.
En komplett LX FC-572 2003 som du har nå, koster kr 620,–. Da må du kjøpe lageret i tillegg. Summen blir kr 870,-
En bedre handel blir LX - 2005 FC-580 som koster kr 850,– inkludert lager, men du må frese krankhuset i tillegg. Og da får det siste i teknologi.
Hvis du må frese krankhuset, så er rekkefølgen:
1. Ny LX 2003 + lager: kr 870,–
2. Ny LX 2005 + avretting: kr 1050,-
3. Nye klinger og lager: ca 1250,-
4. Ny XT 2004 + avretting: kr 1795,-
Jeg har da forutsatt at du vil ha minst like bra som du har i dag. Går du nedover, får du Deore og lager enda billigere, kr 710,– for Deore Octaling og lager.
Mitt råd: Hvis sykkelen er bra og skal beholdes noen år, gå for XT 2004. Ellers er LX 2003 et meget bra kjøp.
Når du bytter klinger, bør du vel også bytte kassett og kjede.