Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nakamura Big Bob rammestørrelse.

Nakamura Big Bob rammestørrelse. #2364405 18/11/2016 14:48
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei.
Har fått et bra tilbud på en Big Bob 5.0. Sikkert en litt utgått modell svart og oransje uten demper. Rammestørrelsen er 17". Vil denne passe greit til meg som er 183cm høy (88 kg), eller burde jeg hatt 19"? Den kommer til å bli mest brukt på gjørmete stier i skogen. Ikke så ofte på snø, da jeg bor på vestlandet ICON_SMILE
Ble veldig usikker nå!

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364413 18/11/2016 15:03
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jepp, 17'' funker med din høyde. Jeg er samme høyde (med lang rygge) og kjørte samme size. 17 tommeren er også en god del stivere enn 19 tommeren.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364448 18/11/2016 17:11
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Høres bra ut. Jeg kunne også kjøpe en 6.0 for 2000kr ekstra. Usikker på versjon. Ikke carbon. Bare styre (svart og grønn).
Slo det fra meg der og da, på grunn av jul og masse utlegg. Men nå er jeg redd for at det hadde vært lurere å kjøpe den.
Men den var 19"

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364514 19/11/2016 08:58
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hva mener dere? Burde jeg gå opp 2000kr å kjøpe 6.0. Eller blir det en ulempe med 19" ramme for meg. Sliter litt med å finne spec. på denne sykkelen. Sikkert fordet er en utgått modell. Men så ihvertfall at den hadde 1x11 gir i forhold til 5.0'en. Og dekkene hadde en annen gummiblanding, men samme navn. Sikkert bedre bremse også.
Ny på fatbike, så jeg ble veldig usikker på hva jeg skal kjøpe ICON_SMILE

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364528 19/11/2016 11:11
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Du sier du skal bruke sykkelen mest på sti, da ville jeg ha kikket på helt andre sykler enn disse.
Begge de to syklene du ser på her er fine til snøsykling i skiløyper feks. og både ramme og utstyr er valgt med tanke på lav vekt - de er fatbikeverdenens svar på birkensykler. Skal du sykle mest på snø hadde en av disse vært et bra valg (men det finnes etterhvert veldig mange andre sykler som også ville vært gode til dette).
Jeg har sykla på litt ulike fatbiker i løpet av 5 år, faktisk mest på barmark og sti og kanskje ikke så overraskende er det som er mest moro da en sykkel med stigeometri og komponenter plukka ut for det formålet.
Hvis den 5.0 er den modellen jeg tror så har den feks. tommelskiftere, det er relativt gammeldags og håpløst men har dukka opp igjen etter ca. 25 år fordi noen syns det fungerer bedre til vinterbruk med tjukke votter på hendene. Bremseskivene er mer luft enn stål og neppe det helt store for en rytter i din vektklasse til bratt vestlandssykling.
Gode tjukksykler til stisykling er feks. Surly Wednesday (har en selv) og Surly Ice cream truck. De veier mer men har en geometri som er laga for sti og de har komponenter som er valgt ut mer med tanke på funksjon enn lav vekt. Jeg foretrekker en slik sykkel og heller bytte ut litt deler etterhvert hvis du vil få ned vekta litt men beholde de gode egenskapene.
Dette er sykler med stålramme og gaffel, noe som gjør de bånnsolide, men selvsagt tyngre enn ei lett aluramme.
Salsa har sykler med alu eller karbonrammer og har både modeller som er lagd med tanke på lav vekt og mer XC geometri, men også modeller som har stigeometri (Blackborrow).
Det er sikkert andre her på forumet som kan komme med flere forslag til gode sykler til ditt formål og sikkert noen som er uenige i det jeg har sagt her også, men uansett bør du bruke litt tid på å finne den sykkelen som er riktig for deg og ditt bruk, surt å gjøre et bomkjøp selv om det er lett å bli litt ivrig når man får et godt tilbud.
Sjekk gjerne bruktmarkedet også.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: krankdrev] #2364543 19/11/2016 14:27
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takker for gode innspill. Det er tommelskiftere på denne.
Har sett på bruktmarkedet i over ett år uten noe resultat. Har ikke lyst til å legge ut alt for mye penger på min første fatbike. Så når jeg kom over denne i butikken til 6999, så følte jeg at det måtte værer et bra kjøp. Men godt mulig jeg tar feil. Stusset litt over bremseskivene jeg også ICON_SMILE

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364552 19/11/2016 15:40
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Odog82
Takker for gode innspill. Det er tommelskiftere på denne.
Har sett på bruktmarkedet i over ett år uten noe resultat. Har ikke lyst til å legge ut alt for mye penger på min første fatbike. Så når jeg kom over denne i butikken til 6999, så følte jeg at det måtte værer et bra kjøp. Men godt mulig jeg tar feil. Stusset litt over bremseskivene jeg også ICON_SMILE

Høres ut som at det er snakk om en overligger fra høsten 2014.
Tommelskiftere sammen med Shimano drivverk var etter inspirasjon fra de legendariske Surly modellene Pugsley og Moonlander.

Veil pris på 5.0 var 14.999
6.0 som du så på hadde veil pris på noe over 20K med SRAM XX1 / X01 1x11 oppsett, og en del andre forskjeller fra 5.0.

Siden din bruk først og fremst er barmark bør du kanskje kikke på en Plus sykkel istedenfor en fullsize fatbike.
NB: bremsing i kalde temperaturer/snø er noe helt annet enn barmark i vanlige temperaturer. Stor bremseskive med mye masse vil ta lengre tid for å nå optimal driftstemperatur i lavve temperaturer/snøsprut, så en mindre/lettere skive vil gi mye bedre bremserespons under slike forhold og pga mye bedre kjøling i lave temperaturer trenger man heller ikke en stor skive med mye masse for å forhindre overoppheting/fade (alt etter forholdene man sykler, såklart)

Ellers en del gode råd i posten over.
5.0/6.0 som du ser på var laget for å være mest effektive på snø.

Nye BigBob F50 som kommer etterhvert er satt opp som en mer allround helårs fatbike som fortsatt beholder grei stabilitet og fremkommelighet på snø. (F50 er samme sykkel som kommende Diamant BLCK Diamond X1, mens BLCK Diamond X2 er en kompromissløs snøsykkel med 2XL dekk standard, stiv gaffel, 26/44 lavgir, geometri for max stabilitet og plass til 5.5'')

Noen nøkkelord for BigBob F50/BLCK Diamond X1:
RockShox Bluto dempegaffel
SRAM GX1 1x11 giroppsett
Race Face PF30 krank med 28T drev
Shimano M506 bremser med 180mm front rotor
Alex Rims Blizzerk 90mm slangeløsklare felger
Schwalbe Jumbo Jim 4.8 Liteskin dekk
Trippelbuttet X6 Alu ramme (ca 2100g) med custom yoke for kjedestag
Ramma har plass til 5.2'' dekkbredde

Følgende nøkkeltall for geometrien (her for 19''):
Reach: 458.2mm
Stack: 637.3mm
Styrevinkel: 68.5 grader
Kjedestag: 455mm
Seterør (C-T): 483mm

Vekt: ca 13.4kg
(slangeløsklare felger gjør det enkelt å sette opp slangeløst, og det senker vekten til ca 12.9kg)

Veil pris: 17.999

Redigert av Espen W; 19/11/2016 15:57.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Espen W] #2364558 19/11/2016 16:58
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Var jo bare det med prisen da. Den jeg kjøpte kostet 7000 kr. Er vel litt bgrenset hva man får for den summen. Tenkte det var en billig "inngangsbilett". Kan jo oppgradere bremser litt senere, og alikavel ha en rimelig sykkel.
Men hvis den ikke kan brukes på stier i skogen, må jeg nesten vurdere å levere den tilbake. Er vel 100 dagers returrett på g-max.

Må nevnes at jeg er nybegynner, sikkert en del ting som ville funke for meg, i forhold noen som er mer "kresen" på utstyret ICON_SMILE. Men samtidig hater jeg å bruke penger på noe som ikke virker.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364561 19/11/2016 17:19
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Du får tenke litt å se hva du bestemmer deg for. Det er jo en bra pris, og du kan bruke litt penger på å oppgradere ting som bremser og girhendler etterhvert.

Når det gjelder det med bremseskiver og temperatur så er det Espen nevner ovenfor neppe et stort poeng med de vintertemperaturene man pleier å ha på vestlandet ICON_SMILE Jeg gidder ikke sykle når det kaldere enn minus 10-12 grader og har aldri opplevd at bremsene har hatt for dårlig bremsekraft (bortsett fra ett tilfelle der skivene hadde iset fordi jeg hadde krysset et sted der det fremdeles var rennende vann i en bekk og spruten fra vannet frøs på skiva). Organiske klosser er også lurt når det er kaldt, de biter bedre enn metallklosser på mot kalde skiver.
Hvis sykkelen har 100mm-ish felger er det fint for snøsykling, men ikke så bra for sti da felgkantene blir ganske utsatte med tanke på steiner o.l. For å sykle sti er det bedre med felger på 65mm eller 80mm, da kan du også bruke litt mindre dekk på 3,8 - 4" som gjør sykkelen litt kvikkere og likevel er plenty fat nok på barmark.
Er du en litt forsiktig vil det nok likevel går bra med 100mm felger, men vær litt oppmerksom spesielt på steinere partier.

En fordel med en sykkel som er satt opp for å gi max flyt i snø er at den også gir god flyt over blaute myrpartier.

En lur oppgradering kan også være bytte av setepinne, enten til en karbonpinne med mye fleks for komforten sin del eller til en heve/senkepinne for bedre kontroll når det går bratt nedover.

Uansett så håper jeg du får mye moro med tjukken, det er en spesiell følelse og ganske artig å finne ut hva man kan gjøre.
Med de rette dekka og minst like viktig det rette (som oftest veldig lave) lufttrykket og lette gir kan du sykle opp steder du aldri har klart tidligere. En typisk begynnerfeil er å bruke for høyt lufttrykk, det kan være veldig lurt å skaffe seg en trykkmåler, enten digital eller analog som er nøyaktig på lave trykk.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364562 19/11/2016 17:19
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klart du kan bruke den i skogen.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364564 19/11/2016 17:28
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Var jo bare det med prisen da. Den jeg kjøpte kostet 7000 kr. Er vel litt bgrenset hva man får for den summen. Tenkte det var en billig "inngangsbilett". Kan jo oppgradere bremser litt senere, og alikavel ha en rimelig sykkel.
Men hvis den ikke kan brukes på stier i skogen, må jeg nesten vurdere å levere den tilbake. Er vel 100 dagers returrett på g-max.

Må nevnes at jeg er nybegynner, sikkert en del ting som ville funke for meg, i forhold noen som er mer "kresen" på utstyret ICON_SMILE. Men samtidig hater jeg å bruke penger på noe som ikke virker.

Selvfølgelig kan du bruke den i skogen, men husk at på våte røtter og stein vil Silica versjonen av dekkene sitte bedre enn ikke-Silica som sitter på 5.0.
6.0 har/hadde Silica versjonen.
Som sagt var veiledende pris 15K (og det ble regnet som billig da, for den testvinnende (i MTB Sweden) forgjengeren kostet 20K) så 7K som du betalte er en ekstremt bra pris selv om det er en MY14 modell.
Her er en test:
http://www.syklistene.no/test/artig-tjukksykkel-pa-snoen/

Redigert av Espen W; 19/11/2016 17:29.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364565 19/11/2016 18:16
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Som første fb er dette et bra valg. Pris på 7000 er veldig billig. Tommel giret er genialt når du blir vandt med det. Jeg syklet på denne modellen i 1 år og jeg var fornøyd hele veien. Blir bremsene for svake. Gå over til større skiver. Andre har gjort det og det funker. Mt2 bremsene som sitter på er bra.
Jeg oppgraderte med et drev foran. 30t. Og en 10 delt 11-42. Og xt gir med clutch og onup arm.
Dette er en stabil, god sykkel som du kan ha det mye moro med. Kjøp deg dekk som er 4.8". Og felgkanten er mindre utsatt. Jeg anbefaler jumbo jim 4.8". Snakeskin bak og liteskin foran (Snakeskin bak pga vekten din). Eneste dekket jeg sykler på om dagen. Ved lavt trykk funker de ganske så bra på vått også. Og de dekkene koster ikke så mye forhold til mange andre dekk.
For 7 k er det en kjempesykkel.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364567 19/11/2016 18:21
rørleggern Offline
Ringrev
Ringrev
Kan hende jeg hadde modellen som var før den du har. Husker ikke helt forskjellen mellom de.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: rørleggern] #2364575 19/11/2016 19:25
L
Løpende hjort Offline
Fersking
Fersking
L
Har selv en herr Bob 6.0 i størrelse 19" og synes den er helt kanonmorsom! Brukes til alt. Noen ganger jobbsykling på asfalt, vintersykling og skogsykling! Sekseren er noe lettere enn femmern og XX1-GIRET tåler jo alt!

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Løpende hjort] #2364578 19/11/2016 20:01
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hehe. Da er jeg tilbake til utgangspunktet før jeg ble totalt usikker. Burde jeg ha byttet den i 6.0'en til 8999 selv om den var 19". Er ikke sikkert de har den lenger. Var bare en igjen i butikken.
Takker for alle svar og god informasjon. Selv om det setter meg litt ut ICON_SMILE

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2364589 19/11/2016 22:17
L
Løpende hjort Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg ville definitivt ha byttet den til 6.0 om det er et alternativ. Har flere venner med 4.0 og 5.0 som har hatt litt teknisk kødd med fremgår. Tror du får mindre trøbbel med 6.0. Og det at den er 1,5 kg lettere er også merkbart. Vee-Dekkene har jeg bytta med Jumbo Jim. De er både lettere og fryktelig mye mindre sporene på asfalt. 4.8 er helt i grenseland bak, men fra Bike24 får du JJ i 4.4" også.
Jeg er 186 og har 19". Synes nesten den er litt liten så jeg skulle tro du fant deg godt til rette på den. Evt med et kortere stem.
Uansett så har du mange fine opplevelser foran deg!

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2376489 17/01/2017 19:51
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Byttet sykkelen inn i 6.0.
Har ikke fått tatt første prøveturen før nå i helgen.
Gikk ikke så bra, da G-sport ikke hadde stillt inn giret skikkelig, så kjeden hoppet av, og kunne bare bruke noen av girene resten av turen etter litt justering på hendelen.
Prøver nå å justere xx1 giret selv (lang vei til G-sport, og tenkte å lære meg det). Men uansett hva jeg gjør, så hopper kjedet av framme når jeg trør til på tyngste gir.
Ser det har fått litt skader fra første turen, når kjedet hoppet av, men burde jo tåle litt mer. Kranken ser litt ukurant ut også, FSA med tre hull. Sikkert vanskelig å få tak i nytt.
Tror det blir klaging til G-sport

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2376522 17/01/2017 22:25
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Byttet sykkelen inn i 6.0.
Har ikke fått tatt første prøveturen før nå i helgen.
Gikk ikke så bra, da G-sport ikke hadde stillt inn giret skikkelig, så kjeden hoppet av, og kunne bare bruke noen av girene resten av turen etter litt justering på hendelen.
Prøver nå å justere xx1 giret selv (lang vei til G-sport, og tenkte å lære meg det). Men uansett hva jeg gjør, så hopper kjedet av framme når jeg trør til på tyngste gir.
Ser det har fått litt skader fra første turen, når kjedet hoppet av, men burde jo tåle litt mer. Kranken ser litt ukurant ut også, FSA med tre hull. Sikkert vanskelig å få tak i nytt.
Tror det blir klaging til G-sport

Sykkelkomponenter har drev til kranken din.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: PeterLynn] #2376597 18/01/2017 09:36
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Ok. Takk for tips. Det burde tåle litt mer.
Noen andre som har hatt problemer med å stille inn dette gir systemet? Føler jeg har prøvd alt, men kjeden på front drevet hopper av uansett.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2376871 19/01/2017 10:23
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
Sjekk at hjulet sitter skikkelig inn i dropout-en.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: kodax] #2377274 20/01/2017 09:08
N
NSpartacus Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sitat: kodax
Sjekk at hjulet sitter skikkelig inn i dropout-en.

....og sjekk at dropout-en er skrudd fast. Jeg hadde også girproblem, men løste seg når dette ble skrudd fast.

Re: Nakamura Big Bob rammestørrelse. [Re: Odog82] #2377301 20/01/2017 10:03
O
Odog82 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takker for svar.
Leverte den inn på G-max i går. Mekanikeren der fikk den heller ikke til å fungere skikkelig. Så de må se nøyere på den, og kanskje bytte noen deler.
Får vente å se hva som skjer videre.

Moderator  support