Takker for gode innspill. Det er tommelskiftere på denne.
Har sett på bruktmarkedet i over ett år uten noe resultat. Har ikke lyst til å legge ut alt for mye penger på min første fatbike. Så når jeg kom over denne i butikken til 6999, så følte jeg at det måtte værer et bra kjøp. Men godt mulig jeg tar feil. Stusset litt over bremseskivene jeg også
Høres ut som at det er snakk om en overligger fra høsten 2014.
Tommelskiftere sammen med Shimano drivverk var etter inspirasjon fra de legendariske Surly modellene Pugsley og Moonlander.
Veil pris på 5.0 var 14.999
6.0 som du så på hadde veil pris på noe over 20K med SRAM XX1 / X01 1x11 oppsett, og en del andre forskjeller fra 5.0.
Siden din bruk først og fremst er barmark bør du kanskje kikke på en Plus sykkel istedenfor en fullsize fatbike.
NB: bremsing i kalde temperaturer/snø er noe helt annet enn barmark i vanlige temperaturer. Stor bremseskive med mye masse vil ta lengre tid for å nå optimal driftstemperatur i lavve temperaturer/snøsprut, så en mindre/lettere skive vil gi mye bedre bremserespons under slike forhold og pga mye bedre kjøling i lave temperaturer trenger man heller ikke en stor skive med mye masse for å forhindre overoppheting/fade (alt etter forholdene man sykler, såklart)
Ellers en del gode råd i posten over.
5.0/6.0 som du ser på var laget for å være mest effektive på snø.
Nye BigBob F50 som kommer etterhvert er satt opp som en mer allround helårs fatbike som fortsatt beholder grei stabilitet og fremkommelighet på snø. (F50 er samme sykkel som kommende Diamant BLCK Diamond X1, mens BLCK Diamond X2 er en kompromissløs snøsykkel med 2XL dekk standard, stiv gaffel, 26/44 lavgir, geometri for max stabilitet og plass til 5.5'')
Noen nøkkelord for BigBob F50/BLCK Diamond X1:
RockShox Bluto dempegaffel
SRAM GX1 1x11 giroppsett
Race Face PF30 krank med 28T drev
Shimano M506 bremser med 180mm front rotor
Alex Rims Blizzerk 90mm slangeløsklare felger
Schwalbe Jumbo Jim 4.8 Liteskin dekk
Trippelbuttet X6 Alu ramme (ca 2100g) med custom yoke for kjedestag
Ramma har plass til 5.2'' dekkbredde
Følgende nøkkeltall for geometrien (her for 19''):
Reach: 458.2mm
Stack: 637.3mm
Styrevinkel: 68.5 grader
Kjedestag: 455mm
Seterør (C-T): 483mm
Vekt: ca 13.4kg
(slangeløsklare felger gjør det enkelt å sette opp slangeløst, og det senker vekten til ca 12.9kg)
Veil pris: 17.999