Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan begynne med kajakk?

Hvordan begynne med kajakk? #2364058 17/11/2016 05:18
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg hater treningssenter og mange års ekstrem overvekt har gjort at løping og lange gåturer er utelukket. Så da sykler jeg, da. Sykler, sykler og så sykler jeg litt til som treningsform.

Jeg ser at jeg må få trent mer enn bare beina og har flere år hatt lyst til å prøve meg på kajakkpadling. Jeg har massevis av vannveier innenfor et par kilometers radius fra heimen.

Så: Hvordan kommer jeg i gang? Må jeg gå kurs eller holder det med youtube og dette forumet? Hva slags kajakk skal jeg ha (tenker å kjøpe brukt på vårparten)? Hvilket utstyr må jeg anskaffe? Hvilke sikkerhetshensyn må jeg ta? Osv, osv...

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364081 17/11/2016 08:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det er kanskje en kajakk-klubb i nærheten? Oppsøk den og meld deg inn. Klubber har gjerne kajakker til utlån, og du kan få prøvde litt ulike typer før du kjøper selv. Medlemmer kan sikkert la deg prøve sine kajakker slik at du får testet både rimelige plastkajakker (typisk utlånskajakk), og dyrere glassfiber-kajakker. Det er veldig stor forskjell på de ulike typene, så bruk litt tid på å finne ut hva du skal ha.

Jeg ville tatt et kurs. Det er mye å lære på Youtube, men når man sitter der i båten eller ligger og spreller i vannet er det greit å ha en instruktør ved sin side som kan veilede deg i hvordan du kommer deg oppi igjen ICON_SMILE Nå er det svært sjelden man velter uten å ville det, men det er viktig å ha prøvd det noen ganger så du vet at du faktisk kommer deg opp igjen.

Utstyret kommer litt an på om du tenker å padle hele året eller kun på sommeren. Skal du strekke sesongen litt ville jeg kjøpt en tørrdrakt. Ikke jakke og bukse, men hel drakt. Vest må du også ha, og et par neoprenhansker. Og så finnes det sikkert 1000 ting som er artig å ha, men som du kanskje ikke trenger helt i starten... ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 17/11/2016 08:04.
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364084 17/11/2016 08:09
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Jeg kjøpte bare en kajakk og tok første padletur i sjøen i påsken for noen år siden uten at jeg vil anbefale andre å gjøre det samme. For min del var det en suksess men man må være bevisst på egen sikkerhet dersom man bare starter på egenhånd.

Meld deg på et Våttkort kurs så tar du en vurdering etter å ha fullført det.

Kajakk, vest, åre og spruttrekk er alt du trenger.

Redigert av Syklist1; 17/11/2016 08:10.

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364133 17/11/2016 10:57
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Vet ikke hvor i Oslo du jobber, men har lest pendlertrådene.

Her skal du få et treningsmål:
En tidligere kollega av meg bor på Nesodden, og pendlet av og til med kajakk til Skøyen. Så om du jobber i nærheten av sjøen så er det bare å forberede deg på å parkere på Nesoddtangen i stedet for Tusenfryd :-)

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364144 17/11/2016 11:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det er enkelt att padla så rent padletekniskt er det inte nödvändigt med kurs men det kan självklart vara en fördel.

Med tanke på säkerheten är det dock bra att ta en kurs (möjligt att namnet på den relevanta kursen är våttkort) eftersom en del faktiskt får panik når de går runt och det är också bra att lära sig några enkla säkerhetstekniker.

Så man bör ta en kort kurs där man lär sig hur man ska göra om man går runt och får testa det i praktiken.

Angående kajak så finns det allt från väldigt stabila kajaker till racing kajaker som du inte skulle kunna padla en meter. Stabila kajaker är ofta långsamma men det går inte snabbt om man simmar eller behöver stöta hela tiden heller.

Tank på hur du ska bruka kajaken. Om man bara ska padla turer på högst några timmar på mindre vann i fint väder så är det inte nödvändigt med en havkajak. En bra träningskajak som man behärskar på flattvann kan dock vara ett problem på havet i bölger.

Det är också stora skillnader på pris och vikt. På vannet är jag osäker på om vikten merks väldigt mycket men man måste vara rätt stark för att tycka att det är göy att handskas alena med en 30 kilos kajak av och på bilen och ned till vannet.

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: fredriks] #2364145 17/11/2016 11:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Det kuleste, synes jeg, hadde vært å meldt seg på kurs i hvordan man lager sin egen kajakk. Det er ikke så dyrt heller. Men da bør man selvsagt vite at kajakk er noe man ønsker å holde på med...

Jeg synes kajakk er skikkelig gøy, men det er to showstoppere for min del: 1) Trondheimsfjorden er kjedelig å padle i; steile berg, stor fjord, mye ekkel sjø, tidvis mye båttrafikk. 2) Korte hofteleddsbøyere gjør at ryggen verker noe helt infernalsk etter 20-30 minutter, og det er så ille at jeg da bare har lyst til å kvelve med vilje og be om å bli tauet til land.

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Øyvind V] #2364156 17/11/2016 13:12
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg så også etter kajakk for 3 år siden, endte med å kjøpe surfski Med surfski kan man bare reentre, slipper å rulle.
Vet at i Saltnes Sportsklubb kan man møte opp å få prøve, de har utlån utsyr.
Surfski er veldig moro, Østfold har gode forhold både for flattvann og bølger. Lett å komme i gang. Kjøpe surfski og begynne å øve på flatt vann. Det er langt til dette nivået, men det er mye moro på veien. Det er alltid noen som tar det lenger enn andre.

Redigert av keo; 17/11/2016 16:20.

keo
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364157 17/11/2016 13:15
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange fornuftige tips om utstyr her Raskall. Det er igrunnen bare å skaffe seg enkelt utstyr og sette i gang. Og å øve på å velte kajakken og komme seg greit ut av den. Jeg hadde den type trening i singlesculler for maaange år siden i Tunevannet. Kan anbefale Tunevannet og Vestvannet til rolig opptrening for å mestre båt og det praktiske. Og de ligger jo nært til heimen .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: keo] #2364184 17/11/2016 17:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Surfski har säkert sina fördelar men om man vill padla för träning året runt så skulle jag inte vilja ha en surfski. För enkla turer med kajak nära land så behöver man inte sätta på sig så mycket (dyra) kläder för att padla när det är riktigt kallt. Med en surfski lär man väl behöva antingen en dyr torrdrakt eller nestan alltid padla i våtdrakt.

Rulla är det bara att lära sig om man vill det.

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Øyvind V] #2364186 17/11/2016 17:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Er enig i att det inte är så spennande att padla i fjorden men det är rätt fint att padla i nidelva och i diverse vann runt omkring.

I somras padlade jag runt skjeilbreia via leirsjöarna men der blir det en del bäring.

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364342 18/11/2016 12:20
U
ulvenett Offline
Fersking
Fersking
U
Kort oppsummert, jeg kjøpte også kajakk. Padla litt dann og vann ett par år.
Så tok jeg vått kort kurset. Da gikk det opp veldig mange lys kan man si, både på det padletekniske og sikkerhet.

Med andre ord trur jeg at jeg kan si at vått kort kurset er det mest nyttige kurset jeg noen gang har tatt.

TorArne
Skulle ønske jeg fikk syklet mer.
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364513 19/11/2016 08:53
Nemo Offline
Medlem
Medlem
Sjekk ut Turistforeningen i nærheten, kanskje det er et tilbud der. I Drammen f.eks har de egen kakjakk-klubb hvor det arrangeres kurs og du kan leie (ulike typer) kajakker for en ganske billig penge. Vet ikke dine vitale mål, men jeg sleit med å få rompa ned i noen av kajakktypene, så prøv først.

IG: audragnarock
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: keo] #2364653 20/11/2016 16:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: keo
Jeg så også etter kajakk for 3 år siden, endte med å kjøpe surfski Med surfski kan man bare reentre, slipper å rulle.
Vet at i Saltnes Sportsklubb kan man møte opp å få prøve, de har utlån utsyr.
Surfski er veldig moro, Østfold har gode forhold både for flattvann og bølger. Lett å komme i gang. Kjøpe surfski og begynne å øve på flatt vann. Det er langt til dette nivået, men det er mye moro på veien. Det er alltid noen som tar det lenger enn andre.

Padlet halvannen time motvinds for noen uker siden da det 'stormet' på det verste. Ble mange meter på bølgetoppene, og brukte under en halvtime trur jeg for å komme meg tilbake. Kayakken min er ikke helt egnet fordi den er lav i fronten og dukker under vann i de bratteste bølgene. Men skikkelig gøy å kjøre bølger.

For å komme tilbake til TS. Hadde du ikke skulderproblemr for en stund siden? Jeg trur det blir god trening for deg, men det er muligens noe å ta hensyn til i starten for å unngå overbelastning.

Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2364809 21/11/2016 15:07
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Siden det er vannsportkyndige her: Er det noen som vet om/at westsurfing.no fortsatt er i reell drift? (Det hele ser ganske dødt ut og ingen svar på kontaktfunksjonene deres, så da gir det en litt risky følelse å bestille derfra.)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: fredriks] #2365778 26/11/2016 20:52
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Epic v7 er en bra surfski å begynne med.

keo
Re: Hvordan begynne med kajakk? [Re: Raskall] #2366089 28/11/2016 16:40
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hvis du bor i Fredrikstad(?), kan du ta kontakt med den lokale kajakklubben. Bli med på fellesturer for nybegynnere. Mulig de har utlånskajakker.

Grusgubbe og langtursyklist

Moderator  support