|
Tacx Satori smart, ikke så smart alikvell?
|
Tacx Satori smart, ikke så smart alikvell?
16/11/2016 21:30
|
AndreasLie
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Kjøpte i kveld en bruk Satori rulle på finn. Selger linket til smart utgaven på xxl sine sider og refererte til prisen på denne rulla. Har nå montert opp rulla med sykkel og kan ikke finne den knappen som instruksjonsvideoen viser for å koble sammen rulle og computer ++. Har jeg kjøpt en dum satori rulle eller er det noe jeg ikke finner? Den ser prikk lik ut, bortsett fra knappen. Kan jeg evt gjøre den smart med en slik? https://bikeshop.no/sykkel/ruller/tilbeh...015-p0000057305
|
|
|
Re: Tacx Satori smart, ikke så smart alikvell?
[Re: AndreasLie]
17/11/2016 07:39
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Knappen du skal trykke inn for å få parret enhetene dine er på høyre side av hjulet når den er satt opp. Den er i hvert fall der på min Satori smart rulle. Jeg kjøpte min rulle i fjor vinter. Om rullen er mye eldre enn det, kan det selvsagt hende at knappen er plassert en annen plass. I min rulle er det 3 AA-batterier.
Den komponenten du linker til tror jeg ikke sørger for at du får ut de samme dataene som min Satori smart, da en får ut kraft også fra smart-utgaven.
Om du ikke har fått denne rullen på ekstremt billigsalg, ville jeg vurdert å snakke med selger for å få hevet kjøpet. Benytter du DnB mastercard hos XXL i disse dager får du 25% rabatt på rullen, noe som gjør at du får den for i underkant av 1500,- kroner.
Edit: Open 1.0 skriver i innlegget under at du får opp all data som med en smart-rulle om du kjøper komponenten du linker til, så da har han mer greie på det enn meg, da jeg ikke er sikker. Ut i fra annonseteksten i linken du postet kommer det ikke frem at du får både kraft, kadens og hurtighet slik det kommer frem i annonseteksten på en Satori smart rulle.
Redigert av TonyN; 17/11/2016 08:05.
|
|
|
17/11/2016 07:45
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Satori (dum) og Satori Smart er veldig like i utseendet så hvis den knappen mangler så har du trolig kjøpt en Satori som ikke er Smart. Uten bilder er det imidlertid ikke mulig å konkludere sikkert. Hvis det ikke er Smart-utgaven du har så vil det produktet du linker til gjøre at rulla får samme funksjoner som om den var Smart, du vil mao kunne bruke Zwift og andre nettbaserte programmer.
|
|
|
17/11/2016 08:44
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det fungerer vel neppe på samme måte som på en Satori smart med den kadens og hastighetssensoren? Smart sender jo watt i tillegg til fart og kadens. Med den sensoren vil man riktig nok kunne bruke Satori (dum) med zwift og trainerroad, men da blir det kalkulert watt ut fra Zwift eller TR sin wattkurve til denne rulla.
Korriger meg gjerne om jeg tar feil
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Hoaas]
17/11/2016 09:43
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Det fungerer vel neppe på samme måte som på en Satori smart med den kadens og hastighetssensoren? Smart sender jo watt i tillegg til fart og kadens. Med den sensoren vil man riktig nok kunne bruke Satori (dum) med zwift og trainerroad, men da blir det kalkulert watt ut fra Zwift eller TR sin wattkurve til denne rulla.
Fritt fra hukommelsen, men funnet på det store nettet; De fleste ruller som "måler watt" har nok ikke noe innebygd effekt- eller kraftmåler, men heller en omdreiningsteller (fartsmåler). Denne benytter seg så av en effekt/fart kurve og oppgir da i praksis en virtuell effekt [W]. Akkurat likt som Trainerroad altså. Derfor tror jeg gjerne på at den tilleggs Tacx enheten kan oppgi [W], da den har all nødvendig info. Korriger meg gjerne om jeg tar feil Samme her
- Stefan
|
|
|
17/11/2016 09:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, jeg er klar over at de billige "smart-rullene" ikke har innbygget wattmåler. De måler farta på svinghjulet og trykk mot rulla. Forskjellen er kanskje at man ikke får bruke kalibreringsappen ved fart/kadenssensor? Så man kan i praksis ha enten for slapt eller for hardt trykk mot dekket, for lavt dekktrykk osv..veldig vanskelig å vite om man er i nærheten av der det skal være. Kalibrering vil til en viss grad korrigere for disse variablene.
Etter hva jeg har forstått på nett så måler den kun fart og kadens, målingene av fart skjer på bakhjulet, ikke svinghjulet til rulla. Derfor tror jeg at det må en wattkurve til fra en eller annen app for å kunne beregne virtuell watt, som kan bli noe helt annet enn estimert watt basert på farta til svinghjulet etter kalibrering.
Redigert av Hoaas; 17/11/2016 10:00.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
17/11/2016 10:02
|
AndreasLie
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takker for god hjelp. Jeg betalte 650 for rulla på finn, så 310kr til blir fortsatt mindre enn hva den koster i butikk. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig opptatt av watt, men har lyst til å bruke div apper til, og det ser jo ut til å fungere med kittet.
Sånn til de som vurderer Satori Smart så koster 1495 i kveld hos Gsport Storgata.
|
|
|
|
|