Noe av det jeg er skeptisk til ved 29" er på trang singeltrack, da spesielt ved trange switchbacks som krever endoturns e.l. Er redd for at sykkelen skal bli stor å dra med seg rundt svinger. Har du noen erfaringer med dette?
Det er høyst sannsynlig "alt annet" enn hjulstørrelsen som er avgjørende her. Geometri og vekt på delene. En kortere og "bratt" 29er er kanskje lettere å hive rundt enn en lang og lav enduro 275 :-)
Har kjørt 29er siden 2012, det er ikke hjulstørrelsen det kommer an på, men alt det andre. God sykkel vs dårlig sykkel, uavhengig av hjulstørrelsen.
Personlige preferenanser.
Jeg har en kjapp tur på Instinct BC Edition, og den synes jeg var fin.
Den er i motehenseende kort, men i praksis funker den helt flott. Rocky sier vel at "deres" terreng gjerne innbyr til annen geometri enn flatout-footout enduro stil, og at dette gjenspeiles i deres xc og enduro-modeller for øvrig.
For meg er de snodige, jeg på 180 må se på XL/20" for å få den lengden jeg har lyst på... men da blir den for høy i seterøret.
Likevel funke en L helt fint når jeg testa den. Ser bra ut for øvrig, og synes bakhjulsopphenget virket veldig fint.
Jeg vet veldig usikker på om en 275+ vil oppleves mer "leken" enn en 29er, men det avhenger såklart av hva man mener med "leken" :-)