Det er jo ikke så himla vanskelig: Elvis, Beatles, Bob Dylan, David Bowie, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Sex Pistols, Sugar Hill Gang, Quiet Riot, Madonna, Metallica, Red Hot Chili Peppers, Nirvana, Muse.....
Snakk om synke til bunns som et lodd? Dette kan du mene subjektivt, men objektivt å mene at dette er fasiten er jo bare tull!
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Tror kanskje utfordringen er hva man legger i legende... For meg kan også en legende skapes uten at de skriver musikk; ref. klassisk musikk der formidlingen er viktig. Derav Glen Gould... Elvis er jo også i den kategorien.
Tony Bennet da? En levende casine legende?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Metallica kan 'bruke' sin legendestatus til å gi ut makkverket 'Lulu' og slippe unna med det. For andre, mindre etablerte artister hadde dette vel vært 'karriere-selvmord'....
Pøh, det var jo bare en Lou Reed-plate med Metallica som studioartister. (Slash begikk vel heller ikke karriere-selvmord da han spilt litt gitar for Jackson?) Litt sånn gjeninnspilling av Metallica Machine Music.
Jeg tenkte å ta med Kristofferson også og da kan man vel slenge på Jennings ja, men sist nevnte 'startet' litt for sent i forhold til de andre og de står jo hver for seg og.
Tar da heller med en dame, men ikke lett å velge; Bonnie Raitt som står sin kvinne som bluesartist og gitarist og, men ikke veldig kjent.
Muse? Du er litt farget av din egen smak her, kanskje?
ref. Coldplay, U2, Kent......... moderne gitarpop generelt
Kan legge til Kiss etter 'I was made for earning money'.
Når Kiss kan bli legender kan også Bieber bli det. For uten Gene Simmons sitt talent for business hadde nok ikke Kiss vært der det er i dag
Uten tvil, men både Coldplay og Kent faller gjennom. At U2 er eller blir legender er det lite tvil om. Lagde noen gode album på 70/80-tallet og klarte å eksperimentere seg frem på 90-tallet for å bli en av de største rockbands (noen ganger nok til å få legende status).
Rocken trenger et nytt tupp i rævva ala black metal. Det har blitt så kjeeeedelig. Men det kan egentlig sies om de fleste musikalske retningene i vesten. Kanskje man må se til Afrika.
Kjedelig? Er vel heller at man har blitt vant til noe og impulskåte som vi er forventer vi nye impulser hele tiden for å bli trigget. Opprør og sjokk er som Sveinaa også nevnte gode triggere for å bli legendarisk. Men hva skal man sjokkere med nå for tiden nå man nesten kan få maten servert på maccer'n av en med piercinger i hele trynet og 'f*** **u' tattooert i panna?
Re: Nye 'legender' i musikken?
[Re: ]
#236443618/11/201616:05
Det er jo her problemet ligger; Cube og Brooks er jo begge store i sjangere hvor det allerede hadde vært store artister.
Kanskje jeg legger for mye i pioneer elementet?
Nja, Ice cube i N.w.a var vel av de bane brytere i gangster rap og han driver jo med det samme 30 år etter. Garth Brooks har vært den største og mest populære stjerna i flere 10 år nå. Og begge er i mine øyne store legender.
Har denne tråden nå bare blitt å ramse opp gamle legender? Alle i The Highwaymen står jo hver for seg som legender. Selve Highwaymen var ganske middels, enkeltmedlemmene tatt i betraktning.
Jeg trodde faktisk tråden handlet om nye legender.
Re: Nye 'legender' i musikken?
[Re: ]
#236445218/11/201617:26
Altså, folkens, dette er ikke så vanskelig. Begrepet legende innbeærer at det er noe som er verdt å studere. For meg betyr det at man har gitt et bidrag til musikken form, utførelse eller presentasjon.
Det hjelper da ikke bare gulpe opp noe som likner det alle andre gjør, utføre det middels og kjøre konserter ommat og ommat. (Les. Rolling Stones)
Det er jo ikke så himla vanskelig: Elvis, Beatles, Bob Dylan, David Bowie, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Sex Pistols, Sugar Hill Gang, Quiet Riot, Madonna, Metallica, Red Hot Chili Peppers, Nirvana, Muse.....
Skal like å se noen flere som fortjener å havne inn mellom Elvis og Muse her. Muligens at det mangler noe prog (Pink Floyd, King Crimson el.) men det er jo åpenbart at ACDC, Led Z, Bruce Springsteen ikke har noe annet bidrag enn å fyre opp under fest, knark og sutring (henholdsvis).
Å ekskludere Rolling Stones og Led Zeppelin, men ta med Muse. Spesielt. Særlig ift. kriteriene du selv setter, det er da ingen tvil om at Nirvana bare er oppgulp fra andre - veldig vellykka sådan.
Dere skulle vært med på den tiden jeg begynte å digge tallica. Var ikke mange som digget creeping fra første riff og har siden fan. Største opplevelsen med tallica var å få møte gutta på Valle Hovin 2007. Nest størst var konserten i Roskilde 2003.
Når sant skal sies så var det vanskelig å få tak i ny musikk på midten av åttitallet innenfor heavy metal. Vi brukte å kjøpe plate som plateselskapen gav ut med en samling av hva de hadde i sitt repertoar. Fant man en gruppe man likte, så fikk man fyren som eide platesjappa til å skaffe noen plater fra ut landet. Grupper som Tygers of pan tang, Loudness, Queensrÿche og Q5 ble oppdaget på den måten.
Har denne tråden nå bare blitt å ramse opp gamle legender? Alle i The Highwaymen står jo hver for seg som legender. Selve Highwaymen var ganske middels, enkeltmedlemmene tatt i betraktning.
Jeg trodde faktisk tråden handlet om nye legender.
Som the Traveling Willburys. Back on topic.
Nytt navn, Lorde. Spottet med en del gamle legender og gjør alt for å ikke få et Britney Spears image. Og som jeg har sagt før om en annen dame, hun får 99% av guttene til å høre ut som kastratsangere. (Husk jeg var den første som nevnte henne i denne tråden.)
Hva så med kvinnelige legender ?? Kommer i farta på Kate Bush, Madonna, Tina Turner, Abba-jentene, Tori Amos, Annie Lennox, Patti Smith. Eva Cassidy kanskje Britney Spears, Maria Carey, Miley Cyrus og den generasjonen der har vel ingen med legendestatus på dette foraet iallefall....
Rocken trenger et nytt tupp i rævva ala black metal. Det har blitt så kjeeeedelig. Men det kan egentlig sies om de fleste musikalske retningene i vesten. Kanskje man må se til Afrika.
Kjedelig? Er vel heller at man har blitt vant til noe og impulskåte som vi er forventer vi nye impulser hele tiden for å bli trigget. Opprør og sjokk er som Sveinaa også nevnte gode triggere for å bli legendarisk. Men hva skal man sjokkere med nå for tiden nå man nesten kan få maten servert på maccer'n av en med piercinger i hele trynet og 'f*** **u' tattooert i panna?
Piercinger er vel ikke så vanlig lenger men jeg er enig i at det er sjokkerende å spise på mac'ern.
Hva så med kvinnelige legender ?? Kommer i farta på Kate Bush, Madonna, Tina Turner, Abba-jentene, Tori Amos, Annie Lennox, Patti Smith. Eva Cassidy kanskje Britney Spears, Maria Carey, Miley Cyrus og den generasjonen der har vel ingen med legendestatus på dette foraet iallefall....
Piercinger er vel ikke så vanlig lenger men jeg er enig i at det er sjokkerende å spise på mac'ern.
Blir stadigvekk sjokkert av kollegene mine ja. Men noe sier meg at dagens målgruppe for kommende musikklegender ikke ser på macmat som like sjokkerende.
Man blir legende av å enten å være fornyende, definere et nytt sjanger eller være en viktig støttespiller i utviklingen (gjerne en i mer polert utgave ref. Nirvana og Metallica) og da kan man gjerne død ung bare noen andre fortsetter å bære sjangeren videre. Eller så får man legendestatus for lang og trofast tjeneste under den forutsetning at man faktisk forstår faget. Og man trenger ikke å være like fornyende, men kan gjerne supplere med noe attåt, sceneshow, personlighet osv.
Har ikke tro på at man kan snakke om legender i like stor grad som på 60-80- tallet, da man opplevde større omveltninger innen musikken i en grad man ikke ser i dag. De eneste legendene jeg kan tenke meg i farten er Kanye West, som har tatt rap flere sted videre enn hva det lå på før han slo igjennom. Innen indie synes jeg og Bon Iver og Fleet Foxes for eks. har fått til mye bra, og som har ført den sjangeren videre.
Innen norsk musikk synes jeg også det er på sin plass å nevne Motorpsycho når det kommer til å være innovative og å tilføre noe nytt innen sin sjanger.