Fatbike noob her, andre turen på snø og syns jeg savner litt grep både på tråkking up bratte ting og foran, blir lett noen "wipeouts" på svingete kjapp tight singletrack. Jumbo Jim 4.0 med ~4psi
Siden fatbike-dekk virker være en formidabel investering, lurer jeg litt på om jeg vil få en bedre opplevelse på t.eks. flow+dunderbeist? Eller er det bare slik det er i snøen?
Re: Alternativ til Jumbo Jim i snø?
[Re: jsdk]
#236244509/11/201618:54
Trur du ville fått bedre oplevelse med Jumbo Jim i 4,8. Nå har ikke jeg prøvd mange forskjellige fatbike dekk, men Jumbo er et eneste dekket jeg har hatt som gjør at det er litt gøy. Skulle jeg hatt noe annet for å komme meg frem så hadde det blitt 2XL dekkene, men har ikke plass.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
#236247209/11/201620:43
Han skriver jo at han er ute etter alternativ til JJ pga wipeouts på snø. Jeg vet ikke men jeg tror ikke JJ 4,8 er mye bedre enn 4,0 i så måte.
Jeg har sykla endel i løssnø med Flow- og Dunderbeist og synes de er prima snødekk, de tar seg godt fram og knastene gjør at de ikke vasker ut så lett. Grunnen til at jeg ikke har JJ til vintersykling er nettopp dette, helt andre knaster på beistene.
Til alt som er hardt er nok JJ sikkert å foretrekke.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#236247409/11/201620:56
Vil anta dette. Mange som liker dem til barmark også.
Tror det blir Dunderbeist bak på meg, men snøforholdene i vinter får diktere dette (blir det mye temperatursvingninger, blir det nok heller D4/5 eller Wrathchild bak).
Ellers er jeg overrasket over hvordan Dillinger funker i snø, til tross for lave knaster. Nye D4 skal ha fått høyere sideknaster også.
Vil anta dette. Mange som liker dem til barmark også.
Tror det blir Dunderbeist bak på meg, men snøforholdene i vinter får diktere dette (blir det mye temperatursvingninger, blir det nok heller D4/5 eller Wrathchild bak).
Ellers er jeg overrasket over hvordan Dillinger funker i snø, til tross for lave knaster. Nye D4 skal ha fått høyere sideknaster også.
Jeg hadde Bud & Lou på forrige fatbike, og Dunder- & Flowbeist på nåværende. Vil si Flowbeist er minst like godt i løssnø som Bud, og ganske mye bedre på barmark.
Og litt mindre ja, men beist i 4,6" er en veldig fin dekkbredde på 80/90mm brede felger.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
#236251710/11/201608:05
Hmmmm. Har JJ 4.0 på vei. Kjipt å høre at de ikke funker. Får kanskje teste selv før jeg setter opp slangeløst.
Hvis du ikke har masse plass så opplever jeg bra grep med Floater. Men de er jo sykt tunge.
Jeg tror du må prøve får du konkluderer og investerer. Det er nok ikke slik at JJ ikke funker men heller at det finnes dekk som er bedre i løs/dyp snø pga høye knaster som hjelper til med å holde fartsretningen.
Jeg vil tro JJ fungerer meget bra til alt annet, og de er kanskje ikke krise i dyp/løs snø heller. Jeg har sett opptil flere som har klart seg relativt fint i løssnøen med f.eks D4 som nevnes lenger opp som overraskende bra til tross for lave knaster.
Roy
#236255210/11/201609:40
Wrathchild hadde jeg satset på. Man bør ha pigg på vinterdekk. De nye piggene til 45NRTH er større enn de på Dillinger og vil bite bedre på holke og særlig når det er litt snø på holke.
Det som er tingen med jj er å ha såpass lite trykk at 7 mm knastene blir brukt. Hjelper mye. Er det en del løssnø så må man opp på 2xl. Da er resten av gjengen sjanseløse. Da mener mye snø selvfølgelig
#236259710/11/201612:05
Stemmer, på JJ er det som å koble inn firehjulstrekken om 7mm blokkene på siden kommer nedi vs at de ikke er det. Kommer an på snøforholdene og rytter/sykkelvekt, men da jeg kjørte kun JJ4.8 vinteren 14/15 så var det over/under 3psi i løssnøen som var switchpoint. Over 3psi, f.eks. 3.5psi kunne jeg spinne rett ut, senket til rett under 3psi og kunne bakkestarte på samme sted som jeg hadde spunnet. Det var som sagt JJ4.8 og slangeløst på 100+ felgbredde, total rytter og sykkelvekt var da ca 78kg, (tung iforhold til nå) så man må eksperimentere litt for å finne akkurat når man får nedi sideknastene, går man langt forbi det blir dekkene pløser og vil rulle ekstremt tregt på fastere snø (men funker selvsagt bra i løssnøen, der lavere trykk stort sett er bedre)
Jeez, jeg syns nesten mine 4psi er for lite (jeg er 85kg) da jeg får noen gjennomslag, men har bare erfaring fra de 10-15cm snø som ligger der nå og stort kun på stier med noen fotspår.
Var overrasket over JJ4.0 på de turer jeg hadde før snøen kom, rullet overraskende bra.
Tenker jeg ser an hvordan det blir de neste ukene, siden der er noe risiko for mye isdanelse neste uke kanskje, men takk for tips om wrathchild og beistene
#236303012/11/201607:44
Kjørte med dunder/flow i fjor vinter, men satte på JJ 4.0 i høst før snøen kom siden førstnevnte ikke er spesielt pålitelige på våte røtter og svaberg. Nå er det ikke mer enn 5-6 cm snø i den lokale skogen,(Østmarka), men foreløpig er jeg veldig fornøyd med JJ dekkene. Særlig med lavt trykk. Når det kommer mer snø skal selvsagt Dunder/Flow på igjen.
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
#236303612/11/201609:01
Dette spørs hvor du kjører og hva du liker. I Romeriksåsen er det en salig blanding av singletrack, dvs et spor som er nogelunde hardt med løst utenfor, via trugetråkkede til skuter/motorvei. Forhold fra løssnø, via kjørt men med overfalte som ikke bærer et ekorn på truger til glassert is. Vi som vanker i åsen/ er ute omtrent hver kveld bruker Bud/Lou på 103mm felg med slanger. Dette er tungt og føles dødt i forhold i JJ satt opp slangeløst, Men sitter veldig bra på de fleste føreforhold (livsfarlig på is..). Problemfritt å kjøre med lavt lufttrykk og artig i høy fart. Det eneste fordekket som styrer bra i løssnø med fart. Når det er is har jeg et hjulsett med XL som er pigget med Pro pigger og funker bra. Minion funker også bra som bakdekk, men fordekket vasker ut fortere enn B&L. Men lettere å pigge enn B&L som skrupigger sliter seg ut av etterhvert.
JJ er som Espen sier best med så lavt trykk at sideknastene subber. Det gir bæreevne, men noe dritt å sykle med. Selv med felger med skikkelig beadlock har det sine særegenheter på våre stier som er langt fra jevne. Espen veier 78kg med sykkel og sekk. Jeg starter på 90kg før. Du skal ikke pumpe mye feitdekk i snøføyka for man når metingspunktet. Godt eksempel er Ole Christian som bruker slange i sine JJ fordi det er problemfritt og fortsatt føles greit. Men sporet hans ser ut som etter en wobler når det er løst og eneste forhold vi utrente kan holde nogelunde følge pga Bud & Lou på våre sykler. Dette er klart en smakssak og hva du er ute etter. Men vi ser fort gjennom vinteren hvem som sykler med hva og hvor de gir seg i marka når forholdene er vanskelige.
Redigert av EirikM; 12/11/201609:06.
#236309912/11/201616:23
Ingen har nevnt Snowshoe XL i pure Silica som Sport 1 ikke markedsfører.
Kunne tenke meg at de var ideelle med de nye piggene til 45NRTH som et vinterdekk bare for skog og fjell. De triller dårligere enn Dillinger 5, men har supert grep på våt snø. Er perfekt på overgangsføre på våren.
[Re: EirikM]
#236363515/11/201610:55
(Smetter riktignok opp på tunge 70.3kg totalt med den tunge (10.5kg) aluminiums allround sykkelen med 5.6'' bredde, men det flyter likevel hensynsløst bra om dagen til tross for høy vekt på den sykkelen, takket være dekk med skikkelig volum som gjør det lett å tråkke på det utallet av morsomme og utråkka stier og uoppkjørte løypetraseer i Lillo og Nordmarka der fatbikes med smalere dekk skjærer seg ned og stopper, med slitsom dytting av sykkern som resultat, så jeg kjører 98 av 100 turer på 10kg sykkelen med 5.6'' for den går overalt vs. den med relativt smal dekkbredde (4.5'') til tross for 2.5kg tyngre sykkel. Som beskrevet av redacteur Kippernes her i Fatbikefeber episoden (spesielt etter 6 minutter):
Definitivt en del mykere gummi ja, Surlydekka er 60 shore all over, mens beista har dual compound. De har ikke oppgitt hva slags hardhet de har brukt, men tipper kanskje 50 shore som mykeste komponent. Ruller en del lettere enn Lou/Bud, med Surlydekka blir det tungt på barmark, særlig når du kjører både for og bakdekk (Har kjørt en del Nate som bakdekk og Bud eller Lou foran, da ruller det merkbart bedre). Jeg liker beista på barmark, ruller ikke så lett som BFL eller Escalator, men mer på linje med Nate og mønsteret gir bra grep i gjørme. Bedre grep på glatte overflater enn noen av Surlydekka. Har ikke testa i snø enda pga. litt sykdom, men har tro på at de skal fungere godt. De er også litt mindre ja, de får plass i en del rammer der Bud/Lou ikke funker eller må tilpasses med frisering av sideknaster.