Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Briller til vintersykling?

Briller til vintersykling? #2361620 07/11/2016 09:15
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Har god nedoverbakke til jobb, og da blir det kaldt. Såpass kaldt at kinnben og nese blir såpass kald at det ikke er så morsomt mer. Vanlige sykkel/sportsbriller har en tendens til å dugge hvis jeg bruker balaclava elelr ansiktsmaske.

Noen tips? Hva bruker folk i 15 minus og snø?
Tenker også noe som skal tåle skikkelig snøvær.
Har vurdert alpinbriller eller langrennsskjerm, men litt usikker.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Briller til vintersykling? [Re: mshoydal] #2361646 07/11/2016 10:13
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Vet ikke hvilke briller du har, men det kan hjelpe på duggingen å smøre inn glassene med Zalo og tørke av med tørt papir. Ikke bruk noe som helst vann, det skal bli en liten hinne av Zalo. Luftehull øverst i brilleglassene kan også hjelpe, men jeg liker uansett å ha balaclava med brem for minimere mengden kald luft som trenger inn rundt brillene. Og for ta unna snø/regn. Har brukt denne et par ganger nå og fornøyd så langt:
https://bikeshop.no/sykkelbekledning/kla...186-p0000052722
Finnes også på XXL. Masken foran ansiktet kan lett trekkes ned uten at det blir stramt over halsen. Den sitter litt løsere over ansiktet når tildekket, så man får en del lufttilgang underfra.
Evt. en vanlig sykkelcaps over vanlig balaclava.

Ellers er det jo en del som bruker alpinbriller ja. Vurderer det sterkt til når det blir 15 minus. Får se når nåværende kombo blir for kald.

Re: Briller til vintersykling? [Re: mshoydal] #2361654 07/11/2016 10:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gode tips om forskjellige brilletyper i den pågående diskusjonen i tråden Øyebeskyttelse i snødrev?

Sitat: mshoydal
Vanlige sykkel/sportsbriller har en tendens til å dugge hvis jeg bruker balaclava elelr ansiktsmaske.

Har opplevd det samme. Opplever at Lungplus fungerer bedre enn balaclava eller maske:
- Varmer luften bedre enn andre masker på markedet.
- Tetter ikke for nesen og skaper derfor ikke snørr.
- Fører varm pust bort fra brillene.
- Kan puste med nesen uten filtrering ved behov.
- Kan enkelt skylles eller vaskes. Ingen behov for å skifte filter.

Har festet en snor på min Lungplus slik at jeg enkelt kan ta den ut og inn. Ikke alle er glad i hvordan den oppleves i munnen eller ser ut (!), men jeg synes den fungerer bedre enn alternativene.

Re: Briller til vintersykling? [Re: mshoydal] #2361656 07/11/2016 10:38
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Den var ikke dum nei, bruker Nike sin balaclava nå, smart løsning med adskilt maske. Så har jeg lue over denne på vei til jobb, og uten på vei tilbake.

https://www.amazon.com/dp/B007QXSFS8/ref=twister_B008C2BQG0?_encoding=UTF8&psc=1

Hadde noen enkle "skibriller" i militæret ute i båt etc, blankt glass og bygde lite, skulle nesten hatt noen sånne, mye bedre sidesyn enn skibriller.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Briller til vintersykling? [Re: mshoydal] #2361661 07/11/2016 11:13
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg bruker denne når det blir kaldere enn -10 og er godt fornød:
https://www.xxl.no/bula-speed-dry-convertible-balaclava-unisex/p/1081605_1_style

Praktisk at den er "convertible" når været slår om fra -15 om morgenen til -3 og sol på ettermiddagen.

De kaldeste dagene bruker jeg en ullue utenpå og da er -20 helt ok.
Kombinert med pustemaske og alpinbriller er det direkte komfortabelt å sykle i streng kulde ICON_LAUGH

Thomas
Re: Briller til vintersykling? [Re: mshoydal] #2366665 30/11/2016 18:08
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Jeg bruker slalombriller når det blir bikkjekaldt, ellers nedkjøles pannen så mye at jeg får "brain freeze".

Kan ha sammenheng med at jeg sykler sinnsykt fort.

Create the problem and sell the solution

Moderator  support, Valentino