Ja, jeg har valget mellom å klappe ned begge setene og legge på ei matte for så å legge sykkelen oppå. Da må jeg først ut med barnesetet
Sykkelen går akkurat på tvers baki hvis jeg plukker av begge hjul. Så driver og funderer på om jeg kan lage meg et aldri så lite stativ og sette baki.
Litt utfordringer med at det må være kompakt og stabilt/sikkert.
Så langt har jeg brukt et billigpledd fra IKEA og pakket rundt sykkelen før jeg har satt den baki. Da gjør det ikke noe om den er litt skitten. Rister teppet etter bruk.
Har nettopp fikset takstativ på min i3 - full takbredde med Thulestenger med spor for sykkelstativ.
Jeg vurderte ferdig "brettstativ", ikke skistativ, fra vsport.no siden jeg ofte frakter mer enn 4-5 par langrennsski og primært vil ha skiene i pose i saltsørpa, men slikt stativ fungerer ikke med sykkel. Dessuten var det basert på 6" sugekopper, og jeg har soltak på min i3. Er skeptisk til å feste ting på soltaket, og stripen mellom soltak og frontrute <6". To separate stativløsninger for hhv. ski og sykkel blir så hinsides dyrt at det er utelukket, så jeg endte opp med «hjemmemekk».
Stativet er basert på 2 stk 4,5" og 2 stk 6" Seasucker sugekopper kjøpt direkte fra seasucker.com (vsport.no selger ikke løse sugekopper), 1/4" skruer med sekskanthode fra Ebay (vet ikke om det lar seg gjøre å kjøpe tommeskruer i Norge), noen litt brede skiver med 6 mm hull fra lokale Jernia og Thule Wingbar Edge 108 cm stenger.
Montasje: Sleidet sugekopp med skrue og skive inn i sporet under stangen, strammet skruen mens den var i ytterposisjon så det bare så vidt gikk an å skyve sugekoppen innover og dro til med håndmakt når den var innerst. Jeg kommer ikke til med verktøy "inne i" stangen - stoler på friksjonen og kliner på litt blå Loctite når jeg har fått testet konstruksjonen og funksjonen litt mer.
De små sugekoppene på fremste Wingbar passer akkurat mellom soltak og frontrute. Jeg plasserer bakre Wingbar rett foran antennen så det blir såpass kort mellom stengene at langrennsbindingene ikke toucher taket.
Taket krummer en del både i side og lengderetning, så jeg må legge litt press på stativet når jeg pumper siste sugekoppen på hver stang. Derfor må sugekoppene sitte så nært hverandre som mulig på stengene - det er mulig jeg freser opp 8-10 cm lengre spor på hver side hvis det viser seg at oppoverpresset fra de helt rette stengene blir for stort.
Hele stativet sitter meget godt på bilen og ser slettes ikke hjemmemekket ut. De små sugekoppene er rated til 40 lbs hver med sikkerhetsfaktor på 3, og det ser ut til å være glassflate mellom soltak og frontrute, så der er det optimale festeforhold for sugekopper. Jeg kommer først og fremst til å bruke stativet for en pose med inntil 7-8 langrennsskipar + staver, i hvert fall hvis kjøreturen er mer enn 10-15 km, men kommer helt sikkert til også å bruke det med sykkelstativ for interntransport innenfor Oslo. Lengre motorveietapper med sykkel på taket blir med langtursbilen uansett.
Ulempene: Total kostnad kryper opp mot 4000,- selv med BlackFriday-pris hos Seasucker og fri frakt på Thule-stengene som ble handlet under ordinær listepris hos takboks.no Det er veldig lett å ta av stativet - jeg kommer av tyverihensyn til å måtte legge det inni bilen mens jeg er ute på ski/sykkel.
Fordel: Ordinære Thule-stenger gjør at det fungerer både til sykkel og ski.
Til Iselilja: Ja, har både selv merket og fått kommentarer fra passasjerer at det er lett å bli uvel som passasjer i BMW i3. Det er noe med «uventet» akselerasjon som gjør at man blir det, tror jeg. Det går bedre hvis man er veldig forsiktig eller setter bilen i Eco-modus.
Redigert av vichingo; 19/01/201713:48.
Re: BMW i3 skistativ...sykkelstativ....
[Re: Raymond]
#237694519/01/201713:08
Ulempene: Total kostnad kryper opp mot 4000,- selv med BlackFriday-pris hos Seasucker og fri frakt på Thule-stengene som ble handlet under ordinær listepris hos takboks.no Det er veldig lett å ta av stativet - jeg kommer av tyverihensyn til å måtte legge det inni bilen mens jeg er ute på ski/sykkel.
Fordel: Ordinære Thule-stenger gjør at det fungerer både til sykkel og ski.
Fordel #2: Det tar veldig kort tid å feste stativet på taket - måles i sekunder, ikke minutter
Har nettopp fikset takstativ på min i3 - full takbredde med Thulestenger med spor for sykkelstativ.
Jeg vurderte ferdig "brettstativ", ikke skistativ, fra vsport.no siden jeg ofte frakter mer enn 4-5 par langrennsski og primært vil ha skiene i pose i saltsørpa, men slikt stativ fungerer ikke med sykkel. Dessuten var det basert på 6" sugekopper, og jeg har soltak på min i3. Er skeptisk til å feste ting på soltaket, og stripen mellom soltak og frontrute <6". To separate stativløsninger for hhv. ski og sykkel blir så hinsides dyrt at det er utelukket, så jeg endte opp med «hjemmemekk».
Stativet er basert på 2 stk 4,5" og 2 stk 6" Seasucker sugekopper kjøpt direkte fra seasucker.com (vsport.no selger ikke løse sugekopper), 1/4" skruer med sekskanthode fra Ebay (vet ikke om det lar seg gjøre å kjøpe tommeskruer i Norge), noen litt brede skiver med 6 mm hull fra lokale Jernia og Thule Wingbar Edge 108 cm stenger.
Montasje: Sleidet sugekopp med skrue og skive inn i sporet under stangen, strammet skruen mens den var i ytterposisjon så det bare så vidt gikk an å skyve sugekoppen innover og dro til med håndmakt når den var innerst. Jeg kommer ikke til med verktøy "inne i" stangen - stoler på friksjonen og kliner på litt blå Loctite når jeg har fått testet konstruksjonen og funksjonen litt mer.
De små sugekoppene på fremste Wingbar passer akkurat mellom soltak og frontrute. Jeg plasserer bakre Wingbar rett foran antennen så det blir såpass kort mellom stengene at langrennsbindingene ikke toucher taket.
Taket krummer en del både i side og lengderetning, så jeg må legge litt press på stativet når jeg pumper siste sugekoppen på hver stang. Derfor må sugekoppene sitte så nært hverandre som mulig på stengene - det er mulig jeg freser opp 8-10 cm lengre spor på hver side hvis det viser seg at oppoverpresset fra de helt rette stengene blir for stort.
Hele stativet sitter meget godt på bilen og ser slettes ikke hjemmemekket ut. De små sugekoppene er rated til 40 lbs hver med sikkerhetsfaktor på 3, og det ser ut til å være glassflate mellom soltak og frontrute, så der er det optimale festeforhold for sugekopper. Jeg kommer først og fremst til å bruke stativet for en pose med inntil 7-8 langrennsskipar + staver, i hvert fall hvis kjøreturen er mer enn 10-15 km, men kommer helt sikkert til også å bruke det med sykkelstativ for interntransport innenfor Oslo. Lengre motorveietapper med sykkel på taket blir med langtursbilen uansett.
Ulempene: Total kostnad kryper opp mot 4000,- selv med BlackFriday-pris hos Seasucker og fri frakt på Thule-stengene som ble handlet under ordinær listepris hos takboks.no Det er veldig lett å ta av stativet - jeg kommer av tyverihensyn til å måtte legge det inni bilen mens jeg er ute på ski/sykkel.
Fordel: Ordinære Thule-stenger gjør at det fungerer både til sykkel og ski.
Til Iselilja: Ja, har både selv merket og fått kommentarer fra passasjerer at det er lett å bli uvel som passasjer i BMW i3. Det er noe med «uventet» akselerasjon som gjør at man blir det, tror jeg. Det går bedre hvis man er veldig forsiktig eller setter bilen i Eco-modus.
Bilde!! Bilde!! Bilde!!
Re: BMW i3 skistativ...sykkelstativ....
[Re: Raymond]
#237725420/01/201708:20
Er en slik løsning godkjent for bruk på vei og har du sjekket med forsikringselskapet om de dekker evt skader om den løsner?
Har ikke sjekket med forsikringsselskapet eller Vegvesenet, så det får evt. gå for egen risk og regning. Ser ut som om folkene i Seasucker vet hva de holder på med. Tror ikke de slipper sine produkter ut på markedet til veibruk i USA uten at de er rimelig trygge på at sugekoppene holder den vekten de lover. Jeg har i hvert fall null problemer med å ta sjansen på å legge langrennsskiene på taket - er ikke mange kiloene med vekt selv om det kan bli noen skipar. Sykkel blir kun fraktet innenfor bygrensa i 50-soner med mitt bruksmønster på bilen. Jeg ville kanskje vurdere å sette på en tredje sugekopp fremme hvis jeg skulle kjøre mye med sykkel på motorvei.
Samtidig kan man jo rette en god porsjon med ris til folkene i BMW som ikke tror at (by)folk ønsker å frakte ski og sykkel på bilen - BMW i3 er vel først og fremst tenkt som bybil, men det kunne vært gjort nokså enkle grep med f.eks. skiluke i bakseteryggen for å gjøre bilen enda mer praktisk. Savner muligheten til å gi bilfabrikkene konkrete tilbakemeldinger på slike ting - har handlet to nye, såkalte premiumbiler siste året hvor jeg irriterer meg over fillesaker som lett kunne vært fikset med SW-endringer eller små HW-modifikasjoner uten veldig mye ekstra kostnad i produksjonen.
Da har jeg laget v 0.1. bestående av en vakuumløfter for glassplater og en gaffelholder. Selve løsningen fungerer forsåvidt men jeg synes taket på i3'en er aaaaaltfor flimsy til å tørre til å ta dette ut på veien. Får se om v 0.2 blir å lage et skikkelig takstativ som benytter seg av envakuumløfter i hver ende.