Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Toppturski, støvler og bindinger til fersking

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Oddefa] #2458675 08/01/2018 12:41
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Nå er det lenge siden jeg hadde vulcan men den er breiere enn tlt6 og kanskje breiere enn tlt7. Men vulcan holder bedre rundt hælen enn tlt7. Hvis du får vulcan til å funke vil du nok få tlt6 til å fungere. Jeg bruker jo den tynneste innerskoen som i tillegg er presset helt flat. Du kan jo bare bruke en litt tykkere innersko.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2458677 08/01/2018 12:50
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Salomon mtn explore eller la sportiva spectre eller syncro. Har mtn explore selv. Den er litt smalere enn mercury og har ikke like bra gåfunksjon. Men den er pritti close og har en kjempegod flex. Nye maestrale rs kan kanskje og være bra greier. Men har ikke prøvd.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2458714 08/01/2018 15:26
E
Exo Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg har leid utstyr de siste årene og er i markedet for eget utstyr selv, så det er veldig interessant med alle de toppturrelaterte postene som har dukket opp i det siste.

Hvordan vil dere vurdere de forskjellige randoskoene også til sporadisk bruk på alpinski (gitt kompatibilitet mellom bindingene)?
Grunnen til at jeg spør er at de hele to gangene i året hvor jeg befinner meg i alpinbakken eller på en hyttetur hvor alpint er på agendaen (sett bort fra mulig bruk av randoski i preppet bakke), vil jeg gjerne leie ski, men ikke sko. Skoene synes jeg er såpass personlig, og derfor hadde det vært greit å slippe å bruke penger på å leie noe med dårlig passform og som er ferdig mørnet i andres fotsvette ICON_SMILE

Når det gjelder ski har jeg sett litt på Völkl Mantra, 4frnt Raven og BD Helio 105, som alle virker som topp kandidater!

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2458754 08/01/2018 20:33
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Sitat: Arne_And
Finnes det gode toppturstøvler med ekte progressiv fleks (ikke hønnstive), som er relativt lette, godt gåutslag, ikke mikkmakk a la løs tunge, og har noenlunde samme lest som f.eks. Dynafit Mercury?

Lange 130 Freetour. Ikke så hønnstive som 130 i navnet, ikke særlig lette, men helt greie å gå med og nydelig å kjøre med. Skikkelig god demping og progressiv fleks.

Salomon mtn lab er heller ikke så verst, men elendig hæl-lomme, merkelig tåboks som smalner veldig ved lilletåa og svært lite mobilitet fremover i gå-modus.

Tror de nye fra Fischer kan bli bra også, Ranger Free.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Exo] #2458759 08/01/2018 21:27
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Exo
Jeg har leid utstyr de siste årene og er i markedet for eget utstyr selv, så det er veldig interessant med alle de toppturrelaterte postene som har dukket opp i det siste.

Hvordan vil dere vurdere de forskjellige randoskoene også til sporadisk bruk på alpinski (gitt kompatibilitet mellom bindingene)?
Grunnen til at jeg spør er at de hele to gangene i året hvor jeg befinner meg i alpinbakken eller på en hyttetur hvor alpint er på agendaen (sett bort fra mulig bruk av randoski i preppet bakke), vil jeg gjerne leie ski, men ikke sko. Skoene synes jeg er såpass personlig, og derfor hadde det vært greit å slippe å bruke penger på å leie noe med dårlig passform og som er ferdig mørnet i andres fotsvette ICON_SMILE

Når det gjelder ski har jeg sett litt på Völkl Mantra, 4frnt Raven og BD Helio 105, som alle virker som topp kandidater!
Har lurt på det samme. Kikker på Dalbello Lupo AX på nettet, men har ikke prøvd de i butikk ennå. Kunne det vært en støvel som er god nok til å dra på litt i bakke, og på en og annen sporadisk topp-tur på leide ski?

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Henrik.] #2458772 08/01/2018 23:36
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Henrik.
Finnes det gode toppturstøvler med ekte progressiv fleks (ikke hønnstive), som er relativt lette, godt gåutslag, ikke mikkmakk a la løs tunge, og har noenlunde samme lest som f.eks. Dynafit Mercury?

Lange 130 Freetour. Ikke så hønnstive som 130 i navnet, ikke særlig lette, men helt greie å gå med og nydelig å kjøre med. Skikkelig god demping og progressiv fleks.

Salomon mtn lab er heller ikke så verst, men elendig hæl-lomme, merkelig tåboks som smalner veldig ved lilletåa og svært lite mobilitet fremover i gå-modus.

Tror de nye fra Fischer kan bli bra også, Ranger Free.

Legg til Tecnica ZeroG Guide / Guide Pro, Dalbello Lupo Factory / 130 / AX, Atomic Hawx Ultra XTD 130. Scarpa Maestrale RS (ny modell) er kanskje også et alternativ. Finnes mange alternativer, men få som har så bred lest som Dynafit, som stort sett opererer med den bredeste og minst "anatomiske" lesten i markedet. Fischer har kanskje Vacuum Fit, som teoretisk sett gir optimal passform.

Personlig har jeg bedre erfaring med smalere støvler som kan jobbes med for å bli brede nok der det trengs - mine Salomon MTN Lab (98 mm) passer mine 105mm føtter langt bedre etter noen runder med tilpasninger, enn mine gamle Dynafit Titan (103mm) noensinne gjorde. Jeg opplever hæl-lommen som bra til min fot, men er enig i at fleksen fremover er dårligere enn jeg kunne ønske. Kjørefølelsen er god, men ikke perfekt.

Lange fungerer ikke for mine føtter, så diskusjoner om støvler blir til syvende og sist som å diskutere hvem som har den flotteste kona eller de fineste barna - det som funker for deg, funker for deg.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: terjelo] #2458786 09/01/2018 08:06
Arne_And Offline
More than words
More than words
Takk for svar Henrik og Terje.

Jeg vet ikke om jeg trenger like bred lest som Dynafit. Det jeg har opplevd før er at jeg nærmest svømmer i Scarpa-sko som har rett lengde, de har vært alt, alt for høye over vrista. Det har kanskje forandret seg, kan være verdt å teste.

Lange blir litt tunge etter min smak.

Dalbello har avtakbar tunge, det gidder jeg ikke.

Jeg får inntrykk av at disse skoene kanskje er litt mer kjøreorienterte/stive enn jeg trenger. Jeg er lett og kjører ikke så hardt, men kunne virkelig tenke meg en progressiv fleks. Finnes det mykere og lettere alternativer med (veldig) bra gåfunksjon? Atomic kommer i mykere alternativer, men de blir jo tyngre. frown

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Exo] #2458790 09/01/2018 08:09
Arne_And Offline
More than words
More than words

Hvis du vil at bindingene løser ut som de skal så bør du se på støvler som har glatt plastsåle under tærne (eller hele foten).

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Exo] #2458794 09/01/2018 08:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

De fleste randosko er ikke kompatible med vanlige alpinbindinger. De som er det, er alpinstøvler med gåfunksjon - tunge og med lite gåutslag som K2 Pinnacle

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: GeirK] #2458834 09/01/2018 11:10
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har ikke fulgt med de siste årene, så det er mulig det har forsvunnet, men før fantes det i alle fall randosko der du kunne skifte hele sålen, og randosko som hadde hardplast helt forrest.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2458839 09/01/2018 11:20
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Er ikke så værst på ski / pudder men har null erfaring med feller/topptur. Formen er bra.
Har et par Voelkl Mantra og tenker en billig intro for å se om dette er artig er å bytte bindinger, handle feller og fortsette med de slalomstøvlene jeg har nå. Det er noen flotte topper i nabolaget på hytta/Haglebu og det er mye snø i år :-) Blir dette bare slit med blytungt utstyr eller ??????????????????

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2458854 09/01/2018 12:21
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har ikke fulgt med de siste årene, så det er mulig det har forsvunnet, men før fantes det i alle fall randosko der du kunne skifte hele sålen, og randosko som hadde hardplast helt forrest.

Nå finnes det jo også alpinbindinger som kan brukes til både alpinsko og randosko. Kjørte selv med Dynafit Mercury på disse flere dager i jula, det fungerte helt strøkent.

Selvfølgelig ikke en løsning som hjelper om man har tenkt å leie ski to ganger i året (med mindre utleieskiene har disse bindingene), men om man bare vil ha ett par sko som skal fungere til begge deler, er det jo et alternativ å sette slike bindinger på alpinskiene.

// K

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: GeirK] #2458859 09/01/2018 12:36
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: GeirK

De fleste randosko er ikke kompatible med vanlige alpinbindinger. De som er det, er alpinstøvler med gåfunksjon - tunge og med lite gåutslag som K2 Pinnacle

Litt upresist - de fleste randosko fungerer med bindinger som har "sliding AFD" og justerbar tåhøyde. WTR og Gripwalk er to av de relevante "standardene", men bildet er litt komplisert og kaotisk. Mer info her:

https://culture.evo.com/2016/09/2017-ski-trends-sole-searching/

Slike bindinger har etterhvert blitt ganske "vanlige" å putte på frikjøringsski.

Dynafit sine modeller fungerer ikke, fordi de i sin visdom har valgt å redusere eller eliminere andenebbet og hælkappen på støvlene sine.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: terjelo] #2458863 09/01/2018 12:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: terjelo

Litt upresist - de fleste randosko fungerer med bindinger som har "sliding AFD" og justerbar tåhøyde. WTR og Gripwalk er to av de relevante "standardene", men bildet er litt komplisert og kaotisk. Mer info her:

Slike bindinger har etterhvert blitt ganske "vanlige" å putte på frikjøringsski.

OK. Er visst jeg som er litt utdatert her. Men hvor vanlig er det å finne slike bindinger på utleieski?

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: GeirK] #2458913 09/01/2018 17:51
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

OK. Er visst jeg som er litt utdatert her. Men hvor vanlig er det å finne slike bindinger på utleieski?

Trolig lite vanlig. Leier aldri ski, så jeg vet ikke sikkert. Har sett noen steder som tilbyr rammebindinger (Marker Duke, F10/12) på en del av utleieskiene sine, og det funker med både rando- og alpinstøvler. Trolig har du et handicap dersom du vil kombinere randostøvler med å basere deg på å leie ski overalt.

Redigert av terjelo; 09/01/2018 17:51.
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2458990 10/01/2018 07:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvordan er fleksen på Dynafit Khion/Beast? Progressiv, eller av/på?

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2459018 10/01/2018 08:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg kjenner han som har skrevet denne anmeldelsen. Han vet hva han snakker om.

https://www.tetongravity.com/story/gear-tech/dynafit-carbon-khion-alpine-touring-boot-teton-tested

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Arne_And] #2459021 10/01/2018 08:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Denne er er kanskje verd å vente på ...

https://www.dynafit.com/hoji-pro-tour

- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: GeirK] #2459056 10/01/2018 11:19
Arne_And Offline
More than words
More than words
Takk for linker. Ja, jeg har også tenkt at Hoji kan være verdt å vente på.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: EmilZipp] #2459061 10/01/2018 11:44
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
Sitat: EmilZipp
Er ikke så værst på ski / pudder men har null erfaring med feller/topptur. Formen er bra.
Har et par Voelkl Mantra og tenker en billig intro for å se om dette er artig er å bytte bindinger, handle feller og fortsette med de slalomstøvlene jeg har nå. Det er noen flotte topper i nabolaget på hytta/Haglebu og det er mye snø i år :-) Blir dette bare slit med blytungt utstyr eller ??????????????????

Det fungerer helt fint, har gått på lignende utstyr i flere sesonger. Hva slags bindinger skal du sette på? Har et par rammebindinger i boden (Marker Baron) som du sikkert kan kjøpe for noen få hundrelapper.

Redigert av Goldrush; 10/01/2018 11:46.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: terjelo] #2459155 10/01/2018 17:25
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt

Dynafit sine modeller fungerer ikke, fordi de i sin visdom har valgt å redusere eller eliminere andenebbet og hælkappen på støvlene sine.

Det er vel ikke 100% riktig? Har et par Dynafit Titan. Disse kommer med både tech- og alpinsåle. Men jeg tolker at du mener Dynafit støvler uten utskiftbar såle ikke funker i alpin binding.

Big wheels keep on turning
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: Kjartandaddy] #2459163 10/01/2018 18:10
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Kjartandaddy
[quote=terjelo][quote=GeirK]

Det er vel ikke 100% riktig? Har et par Dynafit Titan. Disse kommer med både tech- og alpinsåle. Men jeg tolker at du mener Dynafit støvler uten utskiftbar såle ikke funker i alpin binding.
Titan er en ganske gammel støvel, og det virker som de fleste produsenter har gått bort fra konseptet med utskiftbare såler.
Kikket innom Jesting sitt ganske rikholdige utvalg og så ihvertfall ingen slike støvler.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459165 10/01/2018 18:17
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noen som kan anbefale en lett toppturski for de lange turene under harde snøforhold? Tenker ca. 90 mm bredde under foten.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: DesmoSkier] #2459185 10/01/2018 20:08
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: DesmoSkier

Titan er en ganske gammel støvel, og det virker som de fleste produsenter har gått bort fra konseptet med utskiftbare såler.
Kikket innom Jesting sitt ganske rikholdige utvalg og så ihvertfall ingen slike støvler.

Tenkte på Dynafit sine støvler som selges nå. Mange utgåtte modeller fungerer fint med MNC/WTR-bindinger, og Titan hadde egne blokker for alpinbindinger. Utbyttbare såler virker å være på vei ut - Dalbello opererer fortsatt med dette på f.eks. Lupo Factory, men da er det bare selve "sålen" som skiftes, for å veksle mellom buet ("rockered") underside for gåkomfort og flat såle for ISO 5355 (klassisk alpinbinding)-kompatibilitet.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459189 10/01/2018 20:14
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: erling
Noen som kan anbefale en lett toppturski for de lange turene under harde snøforhold? Tenker ca. 90 mm bredde under foten.

Hagan Ultra 76 vant testen av lette toppturski i fri flyt. Finnes også litt bredere, men er det hardt, trenger du mer? Ellers er vel f.eks. Völkl VTA eller BMT rimelig sikre kort.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459198 10/01/2018 21:10
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Til de som ser etter støvler bør dere ta en kikk på nye Scarpa Maestrale RS2. Den ser meget lovende ut. Skal selv teste ut disse som erstatning for TLT7.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459203 10/01/2018 23:27
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Moonlight mountain gear northern light carbon race eller eagle carbon race.

Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459205 11/01/2018 05:24
D
Den glade amatør Offline
Entusiast
Entusiast
D
Etter å kjørt aktivt før er jeg nå litt ute av loopen hva angår touringutstyr mv., og har følgelig et kort spm.

Vil Tecnica ZeroG Guide / Guide Pro passe til et par eldre marker duke bindinger? eller King pin?

Redigert av Den glade amatør; 11/01/2018 05:29.
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: DesmoSkier] #2459243 11/01/2018 09:49
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: DesmoSkier
[quote=terjelo][quote=GeirK]

Ja, mine er nok 6-7 år tenker jeg. Skal få nytt liv med nye innerstøvler. Noen tips, er Intuition det eneste som gjelder?

Big wheels keep on turning
Re: Toppturski, støvler og bindinger til fersking [Re: erling] #2459244 11/01/2018 10:03
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H

Blizzard Zero G 85 eller 95

Gikk fjorårssesongen på Zero G 85, kjempeski. Enkel å få på skjær og holder skjæret godt, lette å gå med, har nok stivhet til å klare seg på litt rufseføre til tross for den lave vekten. De formskjærte fellene som følger med fra Pomoca har super glid og bra feste, vet disse følger med om du kjøper hos Jesting sport (min foretrukne ski-butikk forøvrig).

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå