Begynner å bli løsere nå. Var ute mot Skjennungen i dag på 29" med ISP. Går fint men blir i overkant løst på stier som ikke er veldig oppgåtte. Skådalen, Måneskinnsløypa, Seniorløypa etc er enda fine.
Fullt førefall ute og 10 dagers varselet ser rimelig løent ut, så håper at mange fikk med seg litt snøtråkking i helgen. Var ihvertfall mye folk ute på sykkel, spesielt på søndag, selv om det begynte å bli vått.
Lørdag: Grei skuring fra Kjelsås-Movann-Tømte-Holmetjern. Derfra og over til Trehjørningen var det kjørt med et slags slep som såvidt hadde komprimert snøen. Resultatet er isoporaktig snø som ikke bærer for fem øre, men mye mer motstand enn løssnø. 3psi var klin umulig og 2psi tricky, men med 1.0psi gikk det greit. Litt oppi veien der løypa fra Hakadal kommer innpå veien mellom Trehjørningen og Gørja tar det av en grusvei som går i retning Helgeren. Har aldri kjørt den, så ga den et forsøk. Den går etterhvert over i blåsti som går over til Fortjernsbråten/Bjørnsjøen. Mye fin tråkking (som under), men litt vel mye snø til tider.
På søndag kollapset føret i løpet av dagen, men vi fikk med litt godtråkking i 30cm med våt snø innover i skauen, men også nesten barmark. ''Rørleggern'' kjørte Jumbo Jim 4.8, jeg hadde som vanlig Snowshoe ''3XL'' 5.6''
Først litt oppvarming rundt lysløypa på Grinda der vi traff på folk på litt tynnere redskap (men lite snø der, så det så ut til å funke helt greit). Litt vel mye trøkk i dekkene, så ristet en del.
Deretter opp E6 der det var plenty med folk ute på fatbikes. Her fra øvre del med kneika der løypa tar rett til høyre. Lite snø der sønnavinden hadde fått tak. https://www.youtube.com/watch?v=bKeud9huLHE
Ned til Aurtjern og derfra brøyting av løype i opptil 30cm med løssnø via ''Bjørnsjøhelvetet'' og til Bjørnholt.
Har snoka litt på #østmarka på instagram. Ser ut som det fortsatt ligger en del snø her og der og at det kan være greit med ISP på grusen.
Kikket innom Brannfjell på vei til barnehage og det ser ut til at det for det meste er bart (men helt sikkert noen snøflekker her og der). Da er ofte også Grønliåsen klar.
vært en tur i ytre og nedre Trulsen i dag, og der er det bart. En og annen liten flekk her og der som kan skape spenning, eller er det klissedekk som gjelder!
Helgevarselet ser lovende ut, spesielt for 200moh og høyereliggende med mulighet for 20cm+ med nysnø:
Kan fort regne bort på søndag/mandag, så gjelder å smi (dvs tråkke) mens jernet (dvs. snøen) er varm (dvs. kald). Har ikke fått surra meg opp/innover Vettakollen hittil i høst, så på lørdag det på tide med en tur opp der og så videre innover i skauen fra Frønsvollen. Dvs. plenty med retrett muligheter på veien hvis man ikke ønsker å tråkke så langt. Rørleggern og en rekke med andre usual suspects har møteplikt, men hvis noen andre vil joine, send en PM, eller si fra i tråden under. Evt Lillomarka hvis det ser ut til å falle mer snø der (noe det gjorde under forrige snøfall).
Helgevarselet ser lovende ut, spesielt for 200moh og høyereliggende med mulighet for 20cm+ med nysnø:
Kan fort regne bort på søndag/mandag, så gjelder å smi (dvs tråkke) mens jernet (dvs. snøen) er varm (dvs. kald). Har ikke fått surra meg opp/innover Vettakollen hittil i høst, så på lørdag det på tide med en tur opp der og så videre innover i skauen fra Frønsvollen. Dvs. plenty med retrett muligheter på veien hvis man ikke ønsker å tråkke så langt. Rørleggern og en rekke med andre usual suspects har møteplikt, men hvis noen andre vil joine, send en PM, eller si fra i tråden under. Evt Lillomarka hvis det ser ut til å falle mer snø der (noe det gjorde under forrige snøfall).
Hmm, så det var hvitt lenger oppi Grefsenåsen da jeg rulla ned samme åsen idag retning Askim, men ser at det er 6 grader og regn i Oslo nå, så frykter at det jeg håpet skulle bli 20cm nysnø heller blir 20cm dyp gjørme og det utgår med skyhøye kneløft. Kjipt, men er jo ikke engang vintermåned (tror jeg), så kan ikke klage for mye.
Får se an været utover kvelden, men ser ikke lovende ut. Noen minusgrader mot slutten av 10 dagern kan derimot bety barfrost og piggføre.
Hmm, så det var hvitt lenger oppi Grefsenåsen da jeg rulla ned samme åsen idag retning Askim, men ser at det er 6 grader og regn i Oslo nå, så frykter at det jeg håpet skulle bli 20cm nysnø heller blir 20cm dyp gjørme og det utgår med skyhøye kneløft. Kjipt, men er jo ikke engang vintermåned (tror jeg), så kan ikke klage for mye.
Får se an været utover kvelden, men ser ikke lovende ut. Noen minusgrader mot slutten av 10 dagern kan derimot bety barfrost og piggføre.
En ting er sikkert. Vi får ikke gjort noe med været. Vi tar turen senere.
Jeg syklet noen timer på lørdag i Asker (rundt Gullhella, Vardåsen og Oppsjømyrene) og det var ekstremt variert. Barfrost, snø, is, barmark og gjørme om hverandre.
Enkelte steder var det fantastisk, så etter noen døgn med minusgrader blir det kjempeforhold. Til helgen eller neste uke, altså
(Antar føret i Oslo er tilsvarende, jeg syklet 150-200moh)
Vanskelig å si. Der hvor snøen nå forsinner helt så blir det nok greit uten pigg (så lenge det ikke været klarner opp og det fryser på direkte etter et stort regnfall), mens stedene der snøen har sunket sammen og nå er is så blir det nok behov for pigg. Litt piggfri barfrost sykling hadde gjort seg, pluss at terrenget trenger å fryse til før det dumper 40cm med snø. Slik det var nå så var ikke myrer, etc i nærheten av å fryse til under snølaget. Lett nysnø isolerer veldig godt (inneholder ca 90% luft).
Tror det er store sjanser for piggdekkføre på grusveiene i Nordmarka den neste uka. Jeg sykla opp på vestsiden av Sognsvann igår kveld og det er et tynnt islag på grusveien opp til 200moh der det lå ca 5 cm snø oppå. Lysløypa på østsiden er det også lange partier med ren is. Rundt omkring Maridalsalpene lå det opptil 40-50cm dyp snø på myrene så hvis man holder seg på stier i høyden tror jeg ikke piggdekk er noe poeng.
Er det noen som har en formening om man bør legge på pigg hvis man planlegger sykling i Bæremsmarka om en ukes tid hvis det ikke kommer mer nederbørd..
Østmarka lørdag og Bærumsmarka søndag- Østmarka helt bart ikke antydning til barfrost og relativt vått. Bærumsmarka overraskende tørt, mye is på stiene og grusveiene hvor det er relativt åpent. Antydning til barfrost flere steder. I tett skog er det så godt som bart uten barfrost på stiene, Syklet uten pigg men pigg ville vel egentlig ha vært og foretrekke.
Østmarka i dag - antydning til barfrost, og enda bedre utover ettermiddagen! Også tørket godt opp siden i går, så om vi får de temperaturene som er spådd nå, så kan det bli veldig bra!
Stort sett tørt og fint i Lillomarka i går. Det var barfrost noen steder, men der det var veldig bløtt var det best å gå av sykkelen. En natt til med frost, så er det nok perfekte forhold.
Der det renner vann var det is, men såpass få steder at piggfritt burde gå helt fint om man ikke tar helt av på ukjente stier.
Jeg GIKK opp til Vettakollen og litt innover i går kveld. 98% tørt og bart og med god bæring der det var gjørme. 2% stålis på sva eller is kamuflert av støv. Så det går nok greit uten piggdekk helt til det helt plutslig ikke gjør det lenger
Jeg var ute og logget den offisielle Pioenerens Retur idag, og kan berette at det er opp mot helt optimale pigglessforhold i Østmarka nå. Hardt og godt grep overalt, men man må naturligvis se opp for issvuller utsatte steder. På dagens tur var det ikke snakk om mer enn noen få meter sammenlagt, og da hovedsaklig nederst i Salamanderen (starten av Pioneren). Særlig moro er det å fare over lite innkjørte eller ellers våte stier der flyten for tiden er som aldri ellers.
Var ute i Lillomarka i går, først Grefsenkollen så innover mot Årvollåsen. Skikkelig fint, knusktørt på høyde med en midtsommerdag. Absolutt ikke behov for pigg om man følger litt med og unngår de ytterst få flekkene med is. Håper dette holder seg noen dager.