Snøen har kommet, og det er vel på tide å lage tråden der vi villig deler med hverandre hvilke stier som er bra tråkka opp rundt Oslobygda Jeg har syklet i Skullerudåsen i 2 dager nå, dette er stas. Har brukt fatbiken (ICT uten pigg), men mener ganske bestemt at alt burde være farbart med smalhjuling også. Pigg var ikke nødvendig, der det var is var den så ruglete at det var grep likevel. Om du bare har smalhjuling, sett på piggdekk. Har du ikke piggdekk - kom deg ut på tur likevel Føret er 5-10cm nysnø med noen få, korte barmarkspartier innimellom. En liten stemningsrapport: https://www.facebook.com/helge.janbu/med...478448797034546
Kan bekrefte at smale dekk med kun pigg foran (sommerdekk bak og rulleegenskaper) fungerer like bra nå Bare litt mindre luft bak i sommerdekket (fotograf: Thomas Haug) Her fra Trulsområdet
I Bærumsmarka ligger det ca 25 cm i høyden og 5-10 cm rundt Fossum. Veldig lett og fluffig snø. Så godt som isfritt, så pigg er unødvendig. Stort sett ikke frost i bakken, så gjørmehull bør tas med forsiktighet. Håper på en mildere periode så snøen forsvinner og tælan får satt seg. Så vil vi ha en barfrostperiode før snøen kan komme for å bli.
Var litt skuffede å rulle med tjukkasen i sporene til @Desmoskier i Pioneren i kveld. Stort sett var det så hardt at det ville vært fordel med vanlig 29.
Setter nok på ISP i morgen, men mener også at piggfritt skal funke bra. Må bare passe litt på hvor du bremser.
Var på luftetur til fots med bikkja i dag på Trulsfeltet. Fatbike er overkill, vanlige brede dekk med lite luft antagelig det beste. Pigg foran kanskje, men det er ikke is under snøen ettersom det var helt tørt da vinteren kom. Håper dette føret holder seg ut mars!
Som ofte er tilfelle så har det kommet en del mer snø i Nordmarka og Lillomarka, med opptil 40cm.
Sinober området idag:
Noen klipp:
Vi kjørte 5.6'' med 0.2psi og 4.8'' med 1.2psi, førstnevnte gikk problemfritt over alt, men 4.8'' betød mye dytting. Blir nok flere turer denne uka for å utnytte føret.
Kjelsås/Sandermosen i går, stien fra Fuglekneikveien ned mot Sandermosen: https://instagram.com/p/BMeeI_7gW5n/ Litt glatt under snøen enkelte steder, burde hatt pigg (for å få kjørt enda litt raskere nedover). Ikke noe tynnhjulingføre her.
Fint i Gaustadskogen og opp senior og måneskinnsløypa i går. Ganske opptråkket. Dillinger 240 4.0" satt som et skudd men det hadde nok fungert fint med mye annet også. Latterlig glatt på småveiene på Ris/Vindern/Smestad så der var pigg en nødvendighet.
Jeg hadde tenkt meg ned E6 (Taralrudløypa på lokalmålet) på vei hjem fra lørdagens runde (Sandungen, etc), men siden myra på toppen ikke var frosset så ble det plumpings der. Kjørte ned lysløypa istedet. Lengre ned på E6 er det nok fin-fint, vi vurderte å ta den som start på søndagens runde, men det ble Lillo Powdah istedet, og angret ikke på det.
Driver å logger turer fra SKP-land, og tok i dag den offisielle Pioneren Ekspress. Altså, Pioneren med Grønmo Ekspress i stedet for Syden på vei mot Skullerud. Detter er en fabelaktig korttur med 1,8 kilometer klatring fulgt av 3,7 kilometer fallende høydemeter, alt på relativt smal sti. Hadde tenkt å ta hele formiddagen på åsen, men slik det er med ting kom jeg meg akkurat ut til rushtrafikken.
Forholdene var mot optimale for retrosizehjul med Icespickere. Hardt og fint, dog med ganske mye innslag av is. Med ren gummi hadde i hvert fall jeg slitt med å finne flyten. Runden i dag er vel den beste "grunnstien" på vinteren, altså den som er enklest og mest naturlig å holde åpen. Så tar man de omkring litt pø om pø, når det passer seg.
Kjelsås/Sandermosen i går, stien fra Fuglekneikveien ned mot Sandermosen: https://instagram.com/p/BMeeI_7gW5n/ Litt glatt under snøen enkelte steder, burde hatt pigg (for å få kjørt enda litt raskere nedover). Ikke noe tynnhjulingføre her.
Smooth! Kjenner igjen bikkja fra igår Vi møtte dere rett etter Monsetangen (vi var på vei tilbake til Kjelsås)
Tack för fina tips. Möjligt att det är en oförlåtlig nybörjarfel att fråga om, men: varför lägger folk sällan ut gpx-filer när de delar spår? Det är väl ett neutralt format som kan importeras i det mesta av prylar och appar?
Smooth! Kjenner igjen bikkja fra igår Vi møtte dere rett etter Monsetangen (vi var på vei tilbake til Kjelsås)
Stemmer Møtte nesten på fler syklister enn skigåere i går, det er bra!
Syklet 1/4 av Bunghole opp, gav opp, ISP-føre. Hadde gått greit med Dillinger. Prøvde E6 i stedet, bedre her, jo lenger opp, jo bedre. En fest nedover, bare synd jeg fikk litt teknisk.
På løssnøen funker det veldig fint med rundt 5-8 PSI og 4.0 floater i Sognsvanntraktene nå. Håper på mer snø til helgen.
Tack för fina tips. Möjligt att det är en oförlåtlig nybörjarfel att fråga om, men: varför lägger folk sällan ut gpx-filer när de delar spår? Det är väl ett neutralt format som kan importeras i det mesta av prylar och appar?
Fordi det er superenkelt å legge ut link til logg på strava og kronglete å legge inn filer som vedlegg i dette forumet. Du kan jo uansett eksportere GPX fra Strava om du vil...
Tyvärr, det är premium-feature, om det inte finns ett off-the-record-trick?
Joda, du kan laste ned spor fra strava selv om du ikke er premiumbruker. Trykk på skiftenøkkelsymbolet i venstremenyen. Velg create route og så save til høyre i toppmenyen. Har du koblet til gps en kommer det opp et bilde av den og du kan velge gpx eller tsc? fil. Legg filen i new files på gps en og den vil vises under routes neste gang du skrur den på.
Noen som skal ut en tur i kveld? Tenkte meg en tur i pioneren på fat. Men hørtes ikke ut som det beste alternativet. Eneste stien jeg kjenner i Østmarka.
Re: Vinterstier i Oslo 2016/17
[Re: huff]
#236195008/11/201609:21
Vi trenger en liten periode med mildvær så snøen får satt seg på røtter og steiner. Det sagt så var det såpass mye snø i Lillo i helgen at glatte røtter og steiner var et minimalt problem. Snøen satt overraskende godt selv om den var tørr og lett. Mistenker at det kom et lag med snø der på onsdag/torsdag før det virkelig dumpa på fredag/lørdag. Når jeg tenker meg om så var det nok slik, for det var litt hvitt på toppen av Grefsenkollen på torsdag.