|
|
Nye toppturski 16/17
|
Nye toppturski 16/17
04/11/2016 23:18
|
Henrik.
OP
Tidligere Turbo-Henrik
|
OP
Tidligere Turbo-Henrik
Er på jakt etter nye toppturski i år etter å ha hatt kun ett par ski de siste åra. Hadde tidligere 6-7 par ulike topptur/frikjøringsski, men ifbm med studier solgte jeg det meste og behold et par 4FRNT Turbo med gåbindinger. Studier er for lengst avslutta og nå vil jeg på lengre turer igjen, Turboene er konge, men tunge! 180cm lang og rett under 85kg i nettoen.
I år vil jeg ha et par til rene toppturer. Skal takle alt av føre, være nogenlunde lettkjørte på slutten av lange dager og lette å gå med, gjerne litt lekne.
Mine første tanker er ~95mm under fot, litt rocker foran og bak, spenn under foten og medium stive. Jeg foretrekker ski med god demping som ikke blir nervøse i litt fart på typisk vindblåste sider i Jotunheimen.
Har ikke fulgt med i skimarkedet de siste 3 åra, men Black Crows Camox Freebird kan kanskje være noe?
Trenger også støvler og bindinger. Har hatt Dynafit TLT5 Mountain før, de var gode å gå med, men for myke. Har også hatt Scarpa Pegasus og Maestrale, helt ok men ikke noe mer heller, og synes ikke kvaliteten var all verden. G3 Ion, Marker Kingpin eller noe fra Dynafit?
|
|
|
Re: Nye toppturski 16/17
[Re: Henrik.]
04/11/2016 23:46
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
G3 Findr 94 har vel en del av det du spør etter? Vant toppturtest i friflyt.
Bindinger er vel litt hipp som happ, på en ren toppturski kan du vel gå for en Radical ST2 for eksempel, eller lettere.
TLT7 ser jo veldig bra ut, Scarpa F1 er på tilbud mange plasser. Har også butikkprøvd den nye skoa til Arcteryx, den kjentes veldig digg ut. Ikke den stiveste skoa, men tror den er noe av det beste du kan gå på tur med.
|
|
|
05/11/2016 16:46
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
G3 Findr 94 som nevnes over her skal være en knallski. Jeg ville også ha sett nøye på nye QST-serien til Salomon. Lette nok , god flyt, og veldig fin kombo mellom stabilitet og lekenhet. Den kom i år, men vi er flere som fikk testkjørt den i fjor, og det var ganske bred enighet. Den kommer i 92 og 99 i sjiktet du er ute etter, pluss 106. Riktignok 106 og 99 vi fikk testet, veldig god ski til mye! Den har også noe gummigreier i tuppene som skal gi litt ekstra demping, uten at jeg kan si så mye mer om det. På bindinger ville jeg også ha tatt med Diamir Vipec i vurderinga. Den er ikke så pen stakkar, men utrolig god i bruk. Eneste med DIN i tåbindingen, og du kan sette den i gåmodus uten å ta av deg støvlene eller knote mye. Et stavtrykk, så er det bare å labbe avgårde ut fra heisen eller over flata i bånn av henget. Forøvrig også fremovertrykk i bakbindingen. Støvler er det bare å ta det beste for foten din, men styrke er det greit at den harmonerer med resten av oppsettet. Nye Arcteryx Procline tviler jeg på at har mye for seg, det er ikke først og fremst en randostøvel akkurat. Det er mer en fjell/klatrestøvel med skifunksjon, og er helt rå for den bevege seg mye i på topper og traverser også uten ski.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: chili]
05/11/2016 17:59
|
Henrik.
OP
Tidligere Turbo-Henrik
|
OP
Tidligere Turbo-Henrik
G3 Findr 94 som nevnes over her skal være en knallski. Jeg ville også ha sett nøye på nye QST-serien til Salomon. Lette nok , god flyt, og veldig fin kombo mellom stabilitet og lekenhet. Den kom i år, men vi er flere som fikk testkjørt den i fjor, og det var ganske bred enighet. Den kommer i 92 og 99 i sjiktet du er ute etter, pluss 106. Riktignok 106 og 99 vi fikk testet, veldig god ski til mye! Den har også noe gummigreier i tuppene som skal gi litt ekstra demping, uten at jeg kan si så mye mer om det. På bindinger ville jeg også ha tatt med Diamir Vipec i vurderinga. Den er ikke så pen stakkar, men utrolig god i bruk. Eneste med DIN i tåbindingen, og du kan sette den i gåmodus uten å ta av deg støvlene eller knote mye. Et stavtrykk, så er det bare å labbe avgårde ut fra heisen eller over flata i bånn av henget. Forøvrig også fremovertrykk i bakbindingen. Støvler er det bare å ta det beste for foten din, men styrke er det greit at den harmonerer med resten av oppsettet. Nye Arcteryx Procline tviler jeg på at har mye for seg, det er ikke først og fremst en randostøvel akkurat. Det er mer en fjell/klatrestøvel med skifunksjon, og er helt rå for den bevege seg mye i på topper og traverser også uten ski. Skal ta en titt på både Findr og qst! Har lest litt om Vipec ja, høres jo bra ut. Men som alt annet fra Fritschi ser den jo ut som et smelta stearinlys med legoklosser i, fra 80 tallet.. Er også litt skeptisk til utforminga av hælløfterene, ser ikke ut som noe jeg ville stolt på over tid.
|
|
|
05/11/2016 19:01
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Black Diamond Helio 105 vant fri flyts siste carbonskitest. Jeg ville tatt en ordentlig titt på disse. Lette ski på ordentlig bredde. Mye mer lettkjørt en Findr 94.
|
|
|
05/11/2016 19:11
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Nye Arcteryx Procline tviler jeg på at har mye for seg, det er ikke først og fremst en randostøvel akkurat. Det er mer en fjell/klatrestøvel med skifunksjon, og er helt rå for den bevege seg mye i på topper og traverser også uten ski. Ja, den er ikke spesielt stiv, og egner seg nok best for de som bruker isøks aktivt på tur. Jeg satser på et par 2017 4Frnt Raven med Radical FT2 denne sesongen. håper de skal være noe i samme bane som Hoji jeg kjørte på forrige sesong, men lettere og mer lettkjørt.
|
|
|
[Re: oyvinsr]
05/11/2016 20:16
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Nye Arcteryx Procline tviler jeg på at har mye for seg, det er ikke først og fremst en randostøvel akkurat. Det er mer en fjell/klatrestøvel med skifunksjon, og er helt rå for den bevege seg mye i på topper og traverser også uten ski. Ja, den er ikke spesielt stiv, og egner seg nok best for de som bruker isøks aktivt på tur. Jeg satser på et par 2017 4Frnt Raven med Radical FT2 denne sesongen. håper de skal være noe i samme bane som Hoji jeg kjørte på forrige sesong, men lettere og mer lettkjørt. Den er nok mest tiltenkt alpinisten som også bruker ski, fremfor randonissen som drar frem øksa i ny og ne. Det landa et par Hoji i stallen min her nå for et par uker siden, grubler fortsatt litt på binding. Ikke umulig at det blir nevnte Vipec, den har en del veldig fine egenskaper. Men schtøgg da..
|
|
|
05/11/2016 23:44
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder bindinger så har jeg kjørt noen sesonger på Dynafit Radical FT og likte de aldri. Om du ikke låser frambindingen så popper skia av på hardt føre. Samtidig har det vært en manglende følelse med skiene (vanskelig å beskrive) der jeg aldri har fått skikjøringen min til å sitte helt riktig. Byttet ut hele riggen min sist vinter (ski, bindinger og støvler) så det er ikke så lett å si hva som har gjort akkurat hva. Men jeg vet ihvertfall at Kingpin ikke popper av og at jeg nå har en kjørefølelse på randoriggen som er ganske nærme et heisbasert oppsett. Bare det at jeg nå stoler på Kingpin gir tommelopp fra meg. I tillegg lurer jeg på om det at bindingen presser ned bakstøvelen gjør underverker på kjørefølelsen, men det er som sagt ikke så lett å isolere siden jeg byttet så mye på en gang. Kjører og går på: Ski: Fat-Ypus M5 - Leken og artig 5-punkts ski med 106mm under midten. Den er litt tung sammenlignet med rene randoski, men den takler alt av nedkjøringer så da tåler jeg det. En sammenlignbar ski som er lettere tilgjengelig er Rossignol Soul Seven (en kompis som kjører mye på ski er superfornøyd med denne). Fat-Ypus D'Lirium kunne også vært en høyaktuell ski med 94mm på midten og 5-punkts design Bindinger: Kingpin som sagt. Jeg ser meg ikke tilbake til bindinger med pinner i bakbindingen... Støvler: Salomon MTN Lab - etter litt bootfitting sitter disse som støpt og har en fleks som i det minste begynner å ligne på en skikkelig alpinstøvel. Jeg har smal fot/lav vrist og disse passer da veldig bra. Har du en fot med større volum ville jeg sett etter noe annet. Dette blir jo en veldig kjørefokusert rigg og den veier jo sitt. Om jeg ofte skulle gått Vestlandstopper med 14-1800 høydemeter så ville jeg ... brukt samme riggen, kjørt en HTFU på kondisen og gått ned et par kilo heller enn å bruke nuddel-ski, sko som kollapser når du trøkker på leggen og bindinger som du ikke stoler på  Bare mine 5 cent.
Redigert av DesmoSkier; 05/11/2016 23:59.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
06/11/2016 10:01
|
Henrik.
OP
Tidligere Turbo-Henrik
|
OP
Tidligere Turbo-Henrik
Det er nok litt de samme baner jeg tenker Helge. Har stått mye dynafit, vertical st og ft, Radical St og G3 onyx. Opplevd utløsing med alle, og har heller ikke fått helt godfølelsen kjøremessig, helt greit men ikke helt topp. Med Onyx og TLT5 fikk jeg en følelse av å stå på tå når jeg kjørte, fungerte dårlig for meg.
Det frister med Speed Radical av vekthensyn, men jeg tror det blir Kingpin på meg, jeg må kunne stole på bindinga i alle forhold.
Skomessig passer jeg i det meste, lurer på Dynafit Khion, noen med erfaring?
Ingen som har Camox Freebird eller har testa?
|
|
|
06/11/2016 23:50
|
Henrik.
OP
Tidligere Turbo-Henrik
|
OP
Tidligere Turbo-Henrik
Bestilte i kveld.
Black Diamond Helio 105 Fritschi Vipec 12 Salomon Mtn Lab
Vipec virker for meg etter mange timers lesing å være den tech bindingen som har størst terskel med tanke på vanskelige kjøreforhold og pre-release. Stygg som juling, men satse på at den fungerer godt. Funksjon går foran form. De har også betydelig mindre ramp vinkel enn Dynafit, samme vinkel som Kingpin. Håper det bidrar til bedre kjørefølelse.
Redigert av Henrik.; 06/11/2016 23:51.
|
|
|
07/11/2016 00:18
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Grattis med fett oppsett! Stygg eller ei, jeg lander ganske så sikkert på Vipec selv på et par Hoji som er nye for sesongen.
|
|
|
[Re: K1neth]
07/11/2016 08:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Black Diamond Helio 105 vant fri flyts siste carbonskitest. Jeg ville tatt en ordentlig titt på disse. Lette ski på ordentlig bredde. Mye mer lettkjørt en Findr 94. Er dog slitsomt med så brede ski på lange traverser.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/11/2016 08:18
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dersom en kjører heis med Kingpin eller på annen måte får mye nedoverhødemeter, anbefaler jeg å sette på det forsterkede hælstykket til Dynafit Beast - ellers gnager bindingen seg inn i hælen. https://www.vpg.no/dynafit/166733/dynafit-power-insert-48504
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/11/2016 08:31
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Gjelder ikke det bare Duke? Vet at den glefser i seg alt som finnes, men Kingpin skal vel ikke det? Eller? Har hvert fall kjørt på Kingpin veldig mye nå sist sesong, og ikke antydning. Men nå kjører jeg også litt tyngre og kraftigere støvler, mulig det har noe så. Kjører man med støvler i den lettere enden av skalaen, kan jeg skjønne det. Men da ville jeg uansett brukt en lettere binding, som harmonerer bedre med resten av oppsettet
|
|
|
07/11/2016 08:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det har nok en del med støvlene å gjøre. Marker Tour har spist nokså mye av mine Mercury på utsiden der en får trykket og jeg har blitt fortalt at det samme vil skje med Kingpin på samme støvelmateriale.
|
|
|
07/11/2016 09:14
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det har nok en del med støvlene å gjøre. Marker Tour har spist nokså mye av mine Mercury på utsiden der en får trykket og jeg har blitt fortalt at det samme vil skje med Kingpin på samme støvelmateriale. Jeg har kjørt en del nedover og heisbasert med kingpin og MTN lab, og kan ikke si det har vært noe problem her hos meg. Jeg har fått to små merker litt opp på hælen, men de fikk jeg ganske fort. Tydeligvis litt plastikk som traff støvelen, men disse merkene har ikke blitt verre siden de dukket opp.
Redigert av Jacobsen; 07/11/2016 09:15.
|
|
|
07/11/2016 09:32
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Vedr. ramping på binding og stivhet på sko, så er det meste snakk om hva man blir vant med. Kjørte veldig mye med topptur-utstyr for noen år siden, og overgangen til alpint racing utstyr var Ganske dramatisk. Nå føles racing skoene litt myke, og rando-skoene som jeg syntes var gode å kjøre kollapser bare jeg ser på de. For topptur tar jeg stort sett medium-utsyret mitt (mercury og g3 saint), men må begrense trykket litt - med maks trykk utenfor saltet/iset løype tråkker man seg bare igjennom. Lettvektsutstyret ser jeg mer på som veldig gode fjellski.
Vedr. "pin-bindinger" så er det det også avhengig av flere faktorer. Synes de fungerer mye bedre på torsjonsstive ski enn på mykere. Fungerer også bedre på smalere ski enn brede. Når det er is knepper jeg de opp et par hakk - gir utforutsigbar utløsning, men synes allikevel det er å foretrekke. Kjøreegenskapene har jeg egentlig kun opplevd som et problem på brede og myke ski (Megawatt og coomba)....og da jeg prøvde meg på tech sko med 130 I stivhet...en dårlig kombinasjon. Utløsning er også avhengig av teknikk. Har tross alt også mistet racing-skiene også når jeg ikke har hatt nok trykk på de.
Jeg sliter mer med kjørefølelsen på marker duke og tour (+nevnte skospising), så king pin vil jeg ikke kjøpe. Hadde jeg kjøpt toppturutstyr nå hadde det blitt fritchi bindinger+g3 findr 94, men det blir nok heller noen kjøreorienterte ski med alpinbindinger (ikke marker).
Redigert av hilmer; 07/11/2016 09:34.
|
|
|
[Re: hilmer]
07/11/2016 09:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
For topptur tar jeg stort sett medium-utsyret mitt (mercury og g3 saint), men må begrense trykket litt - med maks trykk utenfor saltet/iset løype tråkker man seg bare igjennom. Jeg er på langt nær noen veldig erfaren skikjører, men når det er gjennomslagsføre for 88-skia mine, får jeg til å kjøre med 60/40 fordeling av trykk på skia og det hjelper veldig. De mer kjøreorienterte skia mine skal jeg sette Dynafit Beast 14 på. Sport Conrad hadde dem til 2500,- i sommer. Jeg liker å alltid ha muligheten til å gå oppover også når jeg kjører heisbasert.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
07/11/2016 09:52
|
Henrik.
OP
Tidligere Turbo-Henrik
|
OP
Tidligere Turbo-Henrik
Det har nok en del med støvlene å gjøre. Marker Tour har spist nokså mye av mine Mercury på utsiden der en får trykket og jeg har blitt fortalt at det samme vil skje med Kingpin på samme støvelmateriale. Jeg har kjørt en del nedover og heisbasert med kingpin og MTN lab, og kan ikke si det har vært noe problem her hos meg. Jeg har fått to små merker litt opp på hælen, men de fikk jeg ganske fort. Tydeligvis litt plastikk som traff støvelen, men disse merkene har ikke blitt verre siden de dukket opp. Fornøyd med Mtn lab? 
|
|
|
07/11/2016 10:27
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Fornøyd med Mtn lab? Veldig! Nevnte i en annen tråd at det er noe av det beste av kjørerettede toppturstøvler du kan ha på beina. De er kanskje ikke de mest fremoverlente støvlene i verden, men jeg er særdeles happy. Jeg sliter mer med kjørefølelsen på marker duke og tour (+nevnte skospising), så king pin vil jeg ikke kjøpe. Det der blir jo som å si at du ikke liker gummistøvler og vil derfor ikke kjøpe joggesko. Sier ikke at kingpin er en perfekt binding, men å trekke noen som helst konklusjon om den basert på erfaring fra duke blir håpløst.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
07/11/2016 15:16
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter mer med kjørefølelsen på marker duke og tour (+nevnte skospising), så king pin vil jeg ikke kjøpe. Det der blir jo som å si at du ikke liker gummistøvler og vil derfor ikke kjøpe joggesko. Sier ikke at kingpin er en perfekt binding, men å trekke noen som helst konklusjon om den basert på erfaring fra duke blir håpløst.[/quote] Enig. Har kjørt mine sesonger på F12 EPF, og overgangen til Kingpin var definitivt en opptur
Redigert av chili; 07/11/2016 15:16.
|
|
|
07/11/2016 21:16
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Black Diamond Helio 105 vant fri flyts siste carbonskitest. Jeg ville tatt en ordentlig titt på disse. Lette ski på ordentlig bredde. Mye mer lettkjørt en Findr 94. Er dog slitsomt med så brede ski på lange traverser. Ja da kan det være greit med smalere ski, dersom det er hardt føre er det like greit med skarejern og aldri oppleve det som slitsomt lengre. Jeg gikk 1,5t på Renegade søndag på knallhard skare, så fullrocker 118mm er nok verre enn camber 105.
|
|
|
08/11/2016 14:00
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter mer med kjørefølelsen på marker duke og tour (+nevnte skospising), så king pin vil jeg ikke kjøpe. Det der blir jo som å si at du ikke liker gummistøvler og vil derfor ikke kjøpe joggesko. Sier ikke at kingpin er en perfekt binding, men å trekke noen som helst konklusjon om den basert på erfaring fra duke blir håpløst. Enig. Har kjørt mine sesonger på F12 EPF, og overgangen til Kingpin var definitivt en opptur (Litt rot med sitatet over) Blir det? Hvis jeg har dårlig erfaring med en produsent, så er det relevant. Helstykket på kingpin minner mistenkelig på duke/tour - og de spiste ihvertfall sko. At kjøreegenskapene ikke er de se samme kan jeg se. Jeg opplevde kjøreegenskapene på duke/tour med topptursko som rimelig dårlige, så ikke så rart at det blir en opptur kingpin. Tenker det samme mht bil. Hadde en dritt-golf, og kjøper derfor ikke flere vag-biler.
Redigert av hilmer; 08/11/2016 14:02.
|
|
|
08/11/2016 14:17
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter mer med kjørefølelsen på marker duke og tour (+nevnte skospising), så king pin vil jeg ikke kjøpe. Det der blir jo som å si at du ikke liker gummistøvler og vil derfor ikke kjøpe joggesko. Sier ikke at kingpin er en perfekt binding, men å trekke noen som helst konklusjon om den basert på erfaring fra duke blir håpløst. Enig. Har kjørt mine sesonger på F12 EPF, og overgangen til Kingpin var definitivt en opptur (Litt rot med sitatet over) Blir det? Hvis jeg har dårlig erfaring med en produsent, så er det relevant. Helstykket på kingpin minner mistenkelig på duke/tour - og de spiste ihvertfall sko. At kjøreegenskapene ikke er de se samme kan jeg se. Jeg opplevde kjøreegenskapene på duke/tour med topptursko som rimelig dårlige, så ikke så rart at det blir en opptur kingpin. Tenker det samme mht bil. Hadde en dritt-golf, og kjøper derfor ikke flere vag-biler. En liten kløn i redigeringa der ja.. Ser poenget ditt ja, og tenker nok slik selv om det meste! Har personlig aldri hatt noe problem med at de gnager hælstykker, men det skal visstnok handle mest om lettere randosko med spinklere plast. Jeg kjører litt tyngre oppsett, og finnes ikke antydning på noen av støvlene mine. Tror mye av oppturen med Kingpin er at jeg står noe lavere over skia, og jeg slipper den slarken som oppstår i rammebindingene. Og så slipper jeg å enten knekke ramma på toppen da, eller at jeg ikke får satt den i kjøremodus pga ising 
|
|
|
08/11/2016 14:30
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Hovedgrunnen til at jeg sluttet med rammebindinger på tur, var en nesten-utløsning på vei til Storen rett over et vann. Egentlig ikke så rart at rammebindinger løser ut når man bruker skiene til å hakke spor - men jeg ble veldig klar over det når jeg stod midt i en relativt bratt og isete travers med et åpent vann nedenfor. Byttet tilbake til dynafit så fort det kom noen bedre nedover-sko enn tlt4... Har forøvrig også fått spor på alpin-sko med disse. Racing-bindingene (sl) til marker har jeg forøvrig ikke hatt problemer med. Har brukt dynafit siden 2000, men ville ha kjøpt fritschi nå.
|
|
|
08/11/2016 15:14
|
Henrik.
OP
Tidligere Turbo-Henrik
|
OP
Tidligere Turbo-Henrik
Har brukt dynafit siden 2000, men ville ha kjøpt fritschi nå.
Godt å høre det er fler som har trua på Fritschi når Vipec er på vei i posten 
|
|
|
08/11/2016 17:02
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Har brukt dynafit siden 2000, men ville ha kjøpt fritschi nå.
Godt å høre det er fler som har trua på Fritschi når Vipec er på vei i posten  Det er et par på hit også om dagen 
|
|
|
08/11/2016 23:48
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Det anbefaler jeg absolutt ikke. Power inserten skal brukes med beast og kan brukes med tradisjonelle techbindinger. Den er ikke jevn på utsiden og anbefales ikke brukt sammen med tradisjonelle alpinbindinger og garantert ikke med kingpin (som i tillegg har horisontal utløsning i hælen i motsetning til alpinbindinger). Det fins en egen insert til Kingpin som er ment brukt til tlt5 og andre støvler som har smalere hæl en standard alpinstøvel.
|
|
|
[Re: jorn]
09/11/2016 09:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Godt poeng - men jeg vet om folk som har gjort det uten problemer - for hva anekdoter er verd.
|
|
|
11/11/2016 00:41
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
Sikkert, og det fins folk som har brukt skiutstyr på mye rarere måter og kommet unna med det. Det er derimot noe annet å anbefale det. Det er jo også mange som har brukt bindinger feil og ødelagt knærne sine.
Såvidt jeg vet var det ganske krevende for Marker å få til sideveis utløsning på Kingpin. Om du studerer hælen ser du at det er en ganske komplisert konstruksjon, som skiller seg endel fra en standard alpinbinding. Jeg har heller ikke hørt at det skal være noe gnageproblem med kingpin.
Redigert av jorn; 11/11/2016 00:42.
|
|
|
|
|