Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

knust boss, hvilken type?

knust boss, hvilken type? #2361199 04/11/2016 17:50
S
stibrøytern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Hei,

Har en 9:zero:7 tjukkas hvor bossen tok kvelden her om dagen. Det satt en Shimano CS-M960 kassett på så jeg hadde håpet på at det var en rimelig standard boss å erstatte. Nå har jeg ikke veldig greie på dette, men jeg har fått av kassetten og løsnet på det jeg tror vanligvis er bossen men dette ser bare ut som et hjullager og at selve bossen sitter inni NAVet (se bildet) og er rimelig knust.

Noen som har greie på dette? Er dette et spesielt nav med integrert boss? Håper ikke jeg blir nødt til å kjøpe helt nytt nav da jeg akkurat har betalt dyre dommer for å flytte det over på en ny felg.

Redigert av stibrøytern; 04/11/2016 17:52.
Re: knust boss, hvilken type? [Re: stibrøytern] #2361202 04/11/2016 18:10
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Har gjort ca det samme selv, i april i år, med 190mm 9:zero:7-navet. Laget av Chosen, og jeg grublet fælt på om jeg skulle betale 50 dollar pluss like mye i frakt for nytt boss.

Det endte med at jeg kjøpte et nytt Stans-boss fra bikeshop.no, som jeg håpet var likt.

Ikke helt fullklaff, bosset kom for langt inn i navet, men siden jeg hadde det gamle bosset, tok jeg ut rørstubben som var inni det gamle bosset, og kuttet av en ca 2mm stubb som jeg tredde innpå akslingen, før jeg satte på det nye bosset,slik at bosset kom på plass, ca riktig.

Jeg har ikke ikke syklet på tjukkasen etter det, men det er håp, om man kjøper et Stans-boss, type ZH0007.

Ser ut som om bikeshop ikke selger de lenger, men de fins å få andre steder.

Det ser ut som om du må pirke ut det som sitter igjen inni navet. Du skal kunne se tannkransen, og et kulelager, inni der, pluss akselen, ja.

Ryker det igjen, blir det Hope-nav på meg.

Redigert av ØysteinS; 04/11/2016 18:10.
Re: knust boss, hvilken type? [Re: stibrøytern] #2361220 04/11/2016 19:45
S
stibrøytern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takk for svar ICON_SMILE

Søkte litt og ser ut som det er et "vanlig" problem :/

http://forums.mtbr.com/fat-bikes/9-zero-7-rear-hub-junk-new-personal-record-945380.html

Jeg har 170mm versjonen og ser ut som det er den som er mest utsatt (dvs svakt konstruert).

De mottagerne sitter ganske godt planta inn i tannkransen, har problemer med å f å dem ut. Spørs om ikke hele tannkransen også må byttes om det er mulig. dette er en sykkel jeg kjøpte brukt som jeg trodde var i grei stand som jeg føler jeg har brukt alt for mye på penger allerede (ny bakfelg for 1000, så 1700 for hjulbygging og nye eiker + bremseskiver) også skjer dette.. *rant rant*

Re: knust boss, hvilken type? [Re: ØysteinS] #2361254 04/11/2016 22:09
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: ØysteinS

Ryker det igjen, blir det Hope-nav på meg.
De jeg kjenner som har tråkket i stykker baknav/boss har gått for DT Swiss med ratchet. Visstnok det eneste ingen(?) har greid å ødelegge.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE

Moderator  support