Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Korleis finne seg ein bra lege?

Korleis finne seg ein bra lege? #2360675 02/11/2016 19:43
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ref: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2200815#Post2200815

Vart forkjølt i slutten av januar. Litt merkelig sjukdomsforløp då eg ikkje hadde feber, men berre var heilt forferdelig sliten i starten og sov sånn 16-20 timar i døgnet. Det tok lang tid å bli fra, men då sommarferien starta 8. juli kunne eg byrje å leve som normalt igjen. Gjekk over Hardangervidda i slutten av ferien, og vart sjuk då eg kom heim igjen. Same symptom som sist. Vart bra i byrjinga av september, men dårleg igjen etter to veker i forbindelse med ein tur til Bergen. Det gjekk tre veker før eg byrja å bli betre, men no har eg blitt sjuk igjen. Symptomene er tett i nasen, irriterte luftvegar og generelt sliten. Har så og seie ikkje trent i 2016, men sykla litt til jobb tilegare i haust og trent litt styrke (som til tider er heilt forferdelig slitsomt). Har vel vore borte frå jobb totalt to veker i perioden, men har ikkje vore på langt nær så produktiv som eg burde vore.

Legen eg hadde i starten fann ingenting feil med meg, men sendte meg til øre-nese-hals-spesialist som heller ikkje fann noko feil. Tok CT av bihulene som var heilt fine (dette var riktignok i ein bra periode, har vurdert å ta nytt bilete ein periode eg er dårleg). Bytta fastlege for å få nokon nye til å sjå på det. Var ikkje misfornøgd med den forrige, men han fann jo ingenting... Nye fastlegen føreslo sarkastisk at eg burde gå til homeopat, ettersom ho ikkje fann noko feil heller. Så då bytta eg ein gong til, men siste legen gav meg berre ein pep-talk om at livet går litt opp og ned. Det kan godt hende at det stemmer, og at det ikkje er samfunnsøkonomisk forsvarleg å bruke massevis av ressursar på ein som (kanskje) blir bra av seg sjølv, men men...

Metoden min for å finne fastlege har til no vore å velge den ledige legen med best tilbakemeldingar på legelisten.no . Det har vist seg å ikkje vere ein optimal strategi, då eg ikkje har fått noko ut av det. Jungeltelegrafen er jo sjølvsagt eit alternativ, men ein må vere heldig for å finne ein bra lege som har ledig på lista. Sidan eg har brukt opp bytene mine, er jo privatlege eit alternativ, men det blir fort dyrt å bruke 2500 kr for kvar gong nokon skal ta blodprøvar og fortelje at det ikkje feiler meg noko. Nokon som har nokon gode forslag til privatlegar eg kan forsøke? Evt bra fastlege som ein kan vente på ledig kapasitet?

Bur forøvrig i Oslo.

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2360687 02/11/2016 20:31
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er vel vanskelig å definiere en god lege i ditt tilfelle trur jeg.
Er en god lege en lege som gjør deg frisk (hva er sykdommen?)?
Er en god lege en lege som tar deg seriøst (selv om legen ikke finner noe galt)?
Er en god lege en lege som finner ut hva som feiler deg (hva om det ikke er mulig å komme med en sikker diagnose for dine plager?)?
Osv.

Det du kan prøve å se om de kan utrede for en mildt form for ME/CFS.

Ellers så vil jeg jo spørre deg om hvordan soverutinene og stressbelastningen i livet ditt er.
Jeg trur, har ikke direkte noe å vise til, at man pga. en tilsynelatende mildt sykdom plutselig kan ha et mye større behov for søvn/hvile og takle mye mindre stress.

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2360870 03/11/2016 13:01
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I første omgang vil eg ha ein lege som både er flink og er villig til å bruke litt meir ressursar enn ein time på 20 minutt til diagnostisering. Slik det er no, er det jo ingen legar som har insentiv for sånt, og difor må ein ha flaks i å finne nokon som gjer det frivillig. Helst skulle eg hatt ein diagnose, men eg innser at det ikkje er sikkert at det er mogeleg. Når det er sagt, har eg opp gjennom livet erfart at tilstandar som legen gir opp kan vere ganske enkle å rette på. F.eks. har eg hatt ein kronisk magesjukdom som ingen spesialistar har klart å diagnostisere, der eg sjølv fann feilen gjennom internett-søk (har kasta opp vekentlig sidan eg var 13 år pga dette).

ME/CFS er jo berre idiopatisk utmattelse utan nokon form for behandling, så eg ser ikkje heilt poenget med å etterspørje noko sånt. Er på ingen måte stressa på jobben (jobbar 30-35 timar i veka), legg meg som regel før 11 og står opp klokka 8. Ikkje max kvalitet på søvnen, men har på ingen måte søvnvanskar. Sjølv er eg ganske overbevist om at problemet er virus, bakterie eller allergi i luftvegane på ein eller annan måte, men registrerer at ikkje alle legar er like positive til pasientteoriar.

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2360887 03/11/2016 14:23
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har god erfaring med å kombinere personlige anbefalinger med listen over hvor mange pasienter legene har. Snakk med mennesker du kjenner i nærområdet.

Jeg antok at de med flest pasienter hadde for mye å gjøre (selv om de ev. tok inn flere) og at det var grunner til at en del har få pasienter. Så jeg prøvde å finne noen "midt på treet".

I tillegg ønsket jeg en lege på et senter hvor det finnes alternative leger når min fastlege ikke er tilgjengelig/har for mye å gjøre. Har fungert godt for min del.

Thomas
Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2360897 03/11/2016 14:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
En god lege for en person, er ikke nødvendigvis en god lege for en annen person da mye bunner i personkjemi. Har hatt en lege tidligere som jeg synes var god, som en annen i familien stemplet som ubrukelig. Personlig mener jeg og det er viktig med et tillitsforhold, bakdelen er at det tar litt tid å opparbeide akkurat det. Jeg tror og det er en kjempefordel om en klarer å redegjøre for plagene på en god måte. Skal man fortelle en lege at han/hun ikke kan jobben sin (drive med selvdiagnostikk) så må man være forsiktig. Det kan og være utfordrende at leger ofte trenger noe håndfast for å kunne stille diagnose.

Mitt råd er å starte å bruke legen din aktivt. Du har jo god grunn til å avtale ny time når du drar fra en annen.

Redigert av sveinaa; 03/11/2016 14:51.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2361007 04/11/2016 01:20
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er i samme båt, både med tanke på symptomer(ref. utmattelsestråden), og fordi jeg skal bytte lege pga. flytting og "prøve noe nytt". Men forventningene er ganske små altså. Å sitte i telefonkø hele dagen for å få en time to uker fram i tid som man ikke har mulighet for å benytte er litt håpløst. Finnes det fastleger som er mer tilgjenglige? Og jeg føler heller ikke at det er så mye mening i å utredes for ME hvis det ikke kan behandles.

Jeg tror også det dreier seg om virus eller andre infeksjoner i luftveiene. Mitt problem startet etter at jeg hadde kyssesyken. Det begynner som regel med litt sår hals og bihuleplager/ lett forkjølese og utvikler seg til total utmattelse. Noen ganger varer det bare en dag, eller tre-fire dager i løpet av en uke. Andre ganger kan det vare i flere uker. Følelsen er omtrent som å være dopet på tunge beroligende medikamenter og så bli slått i trynet med en spade. Stort sett går det over men av og til resulterer det i en influensalignende sykdomsperiode. Og oftere og oftere så hangler jeg med luftveisplager i lang tid etterpå. Men utmattelsen slipper taket i sykdomsperioden, derfor tenker jeg at den skyldes virus eller annen infeksjon i kroppen.

God bedring og lykke til med legejakten!

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: skubisan] #2361021 04/11/2016 07:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: skubisan
Jeg er i samme båt, både med tanke på symptomer(ref. utmattelsestråden), og fordi jeg skal bytte lege pga. flytting og "prøve noe nytt". Men forventningene er ganske små altså. Å sitte i telefonkø hele dagen for å få en time to uker fram i tid som man ikke har mulighet for å benytte er litt håpløst. Finnes det fastleger som er mer tilgjenglige?
Ja, det er ikke sånn på alle fastlegekontor. En god start er selvsagt å velge seg en lege som ikke har ekstremt høyt antall pasienter på lista si - maksen til legene varierer fra ca. 1000 til ca. 2000. Mannlige leger har typisk flere enn kvinnelige. Sjekk også de andre legene på legesenteret der du ev. vurderer en lege. Totalantallet og antall ledige plasser kan gi et bilde av litt av hvert.

Ang. dette å sitte i telefonkø hele dagen og få time langt fram i tid - når ringer du? Skal man ha akuttime - altså samme dag - så MÅ man ringe ved åpningstid. Dette er fast praksis. Da bør man uten unntak få time hvis man er syk og trenger lege. På ting som ikke haster, langvarige symptomer som dere snakker om her, er jo ikke to uker lenge å vente (og de gangene du synes det er for lenge, så ringer du om morgenen og får akuttime) - og da må du jo passe på å få en time som faktisk passer for deg! Mange legekontorer har jo nå mulighet for timebestilling (og reseptfornying) på nett (med oversikt over ledige timer, ikke akuttimene.)

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2361032 04/11/2016 07:48
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det den ene mener er en god lege, er gjerne en drittlege i følge en annen. Men om du absolutt vil ha et navn, så vil jeg på det aller varmeste anbefale Tord Østberg på Majorstuhuset Legegruppe. Han har vært min kone og barns fastlege i flere år og jeg synes han har vært helt fantastisk grundig i oppfølgingen av barna når det har vært noe grums. Kona er også veldig fornøyd med ham.

Han har ikke vært min fastlege fordi listene hans selvsagt er smekkfulle...

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2361050 04/11/2016 08:48
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Du kan jo få en pekepinn på Legelisten i hvertfall: https://www.legelisten.no/leger

Edit: Den hadde du prøvd, ja... Vennligst overse mitt dårlige forslag. ICON_SMILE

Redigert av Raskall; 04/11/2016 09:16.
Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2361255 04/11/2016 22:15
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg tar dr. House over Wilson anyday, men problemet er dr. House wannabe og dei fleste godt likte legar er Wilson. I nokon situasjonar kan det til og med vere bra å ha ein lege som gir f#&%, då dei i det minste gir deg det du etterspør.

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2364533 19/11/2016 12:25
boltzmann Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Endeleg klarte eg å finne ein ØNH-lege som var litt meir oppdatert enn lærebok i fysiologi frå 1957. Var ikkje meir enn eit kikkehullskamera inn i bihulene for å finne ut kva som var gale. Det var tett... I fyrste omgang fekk eg nokre slimløysande medikament. Worst case scenario er operasjon, men forhåpentlegvis ordnar det seg no.

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: boltzmann] #2364655 20/11/2016 16:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Generelt sett så trur jeg det er bra for mannfolk å velge en kvinnelig lege. De er ofte yngre enn menn (finnes unge leger ellers og selvfølgelig) og lettere å kommunisere med. Samtidig slipper man alpha-han konflikter. (Nei, dette på ingen måte ment som seksistisk)

Jeg er kjempefornøyd med min leginne.

Re: Korleis finne seg ein bra lege? [Re: Tange] #2364679 20/11/2016 20:00
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Tange
Generelt sett så trur jeg det er bra for mannfolk å velge en kvinnelig lege. De er ofte yngre enn menn (finnes unge leger ellers og selvfølgelig) og lettere å kommunisere med. Samtidig slipper man alpha-han konflikter. (Nei, dette på ingen måte ment som seksistisk)

Jeg er kjempefornøyd med min leginne.

En yngre kvinnelig lege, som aksepterer meg som alfa-hannen?
Duly noted!

Redigert av tparsli; 20/11/2016 20:58.

Thomas

Moderator  support