Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Støvsuger / blitt støvallergiker?

Støvsuger / blitt støvallergiker? #2360152 01/11/2016 08:03
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Lurer på om jeg har trent på meg hyperfølsomme luftveier. Har vært småsyk i ca 6 uker (typ lett hoste/forkjølelse som varierer i styrke), så det kan muligens være en sammenheng der.

Problemet er når jeg går til sengs. Det kjennes ut som jeg puster inn støv og slutter ikke å hoste. Ikke dyp hoste med mye slim. Mest kløe i halsen eller noe som bare må hostes bort. Hele tiden.

Støvsuget rommet grundig i forgårs og byttet alle sengklær. Fjernet alt av damas støvsamlere (kurver med puter og pledd, bilder som ligger på vent, hårstrikker, krukker med... andre krukker oppi). La meg i senga og følte at jeg pustet støv fortsatt. Får også følelsen av støv rundt øynene.

I går var det enda verre og måtte til slutt "bryte". Gikk på stua og sov på sofaen uten problemer.

Jeg har aldri vært allergisk mot noe, og ikke plaget med sykdommer.

Noen med erfaringer? Er det bare psykisk og jeg som befinnerer meg på sammenbruddets rand? Er det den billige drittstøvsugeren som greier å suge opp hybelkaninene for så å partikkelifisere dem ned på mikroskopisk svevestøvnivå?

...

Om bedre støvsuging / vask er løsningen så kanskje kan jeg også benytte denne sjansen til å gjøre om hele huset til å bli superminimalistisk (min smak). Fra å være en stadig større opbevaringsboks for andre oppbevaringsbokser med oppbevaringsbokser oppi og ting og tang som hele forbanna tiden skal kjøpes inn og bytte plass med noe annet som sto på den plassen i går. Som nå skal stå en annen plass snart, men inntil videre i et hjørne, i en skuff, eller bare på gulvet i et rom som for tiden er nedprioritert i påvente av nye ideer.

Edit: Kjeftet meg sånn opp at jeg glemte å spørre.. Hvilken støvsuger anbefales? Vi har en ELENDIG sentralstøvsuger akkopagnert av en nesten like elendig billig vanlig støvsuger. Jeg driter i om den bruker 50kW. Driter også i om den støyer verre enn et jetfly. Men den må ha en sugeevne ut av en annen verden og ikke lage mikrostøv som tar knekken på luftveiene mine.

Redigert av Rexenes; 01/11/2016 08:07.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360154 01/11/2016 08:06
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du trenger sentralstøvsuger som drar alt rett ut, og ikke bare resirkulerer støvet :-D

Evt en luftfukter?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360156 01/11/2016 08:09
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg kjøpte ny støvsuger igår. Teppet i stuen skiftet farge med den nye støvsugeren...

Hvordan er det med luftfuktigheten? Tørkes det klær der inne?

Myr nyttig info her:
http://www.naaf.no/no/inneklima/fakta-om-inneklima/

Redigert av engekri; 01/11/2016 08:10.
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Knirkekne] #2360157 01/11/2016 08:10
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: Knirkekne
Du trenger sentralstøvsuger som drar alt rett ut, og ikke bare resirkulerer støvet :-D

Evt en luftfukter?

Jeg redigerte innlegget og presiserte at vi har sentralsuger (som ikke suger opp en dritt). Det er ikke den jeg brukte på soverommet, dog. Så kanskje løsningen ligger der rett foran øynene på meg.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: engekri] #2360169 01/11/2016 08:32
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: engekri
Jeg kjøpte ny støvsuger igår. Teppet i stuen skiftet farge med den nye støvsugeren...

Hvordan er det med luftfuktigheten? Tørkes det klær der inne?

Myr nyttig info her:
http://www.naaf.no/no/inneklima/fakta-om-inneklima/

Tørker klær i trommel på eget vaskerom. Og noe på stativ på badet i 1.etg (soverommene ligger i 2.etg). Skal teste ut en del av tipsene fra naaf der ja..

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360176 01/11/2016 08:45
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Se etter støvsugere med HEPA-filtre. De skal ta de aller minste partiklene og ikke sende de ut i rommet igjen.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360240 01/11/2016 10:45
rasmusic Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg setter pengene mine på hypokondri her.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: rasmusic] #2360249 01/11/2016 11:09
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: rasmusic
Jeg setter pengene mine på hypokondri her.

Jeg setter pengene på ny støvsuger og litt astmamedisin:-)

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360252 01/11/2016 11:26
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Første steg i selvdiagnose er å ta noen allergitabletter og se om ting blir bedre?

Du kan få reseptfritt på apoteket, aerius eller zyrtec er vel greie tabletter å prøve ut?

Jeg må ta en før jeg legger meg om sommeren for å sove godt, bor vegg i vegg mot en park og har gresspollenallergi, samt reagerer på tørt gress.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360255 01/11/2016 11:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Rexenes
Lurer på om jeg har trent på meg hyperfølsomme luftveier. Har vært småsyk i ca 6 uker (typ lett hoste/forkjølelse som varierer i styrke), så det kan muligens være en sammenheng der.

Problemet er når jeg går til sengs. Det kjennes ut som jeg puster inn støv og slutter ikke å hoste. Ikke dyp hoste med mye slim. Mest kløe i halsen eller noe som bare må hostes bort. Hele tiden.

Helt vanlig med tørrhoste etter en periode med sykdom. Typisk når man egentlig er blitt frisk og ferdig med ev. slim og snørr. Ofte bare når man ligger, og iallfall verre da. Jeg har hatt dette ved to eller tre anledninger de siste åra - aldri hatt det før. Merker det kun når jeg ligger i senga. Det hjelper for så vidt å bygge opp med puter, så man ligger skråere. Det kan være med på å forklare at det gikk bedre når du la deg på sofaen i annen stilling. Men miljøforandring, samt at du reiste deg opp litt, svelget litt etc., kan ha vært nok.

Løsningen er enkel, du går til legen og får resept på Cosylan hostesaft. Det er det legen gir deg for tørrhoste uansett, da det er det eneste som hjelper. Så tar du den litt før du legger deg noen dager eller en uke, til det er over.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: vids] #2360271 01/11/2016 12:16
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: vids
Første steg i selvdiagnose er å ta noen allergitabletter og se om ting blir bedre?

Du kan få reseptfritt på apoteket, aerius eller zyrtec er vel greie tabletter å prøve ut?

Jeg må ta en før jeg legger meg om sommeren for å sove godt, bor vegg i vegg mot en park og har gresspollenallergi, samt reagerer på tørt gress.

Nja. skeptisk på medisiner før det er krystallklart behov. Prøver med støvsugerbytte først..

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: anonym22] #2360276 01/11/2016 12:24
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: anonymous22

Helt vanlig med tørrhoste etter en periode med sykdom. Typisk når man egentlig er blitt frisk og ferdig med ev. slim og snørr. Ofte bare når man ligger, og iallfall verre da. Jeg har hatt dette ved to eller tre anledninger de siste åra - aldri hatt det før. Merker det kun når jeg ligger i senga. Det hjelper for så vidt å bygge opp med puter, så man ligger skråere. Det kan være med på å forklare at det gikk bedre når du la deg på sofaen i annen stilling. Men miljøforandring, samt at du reiste deg opp litt, svelget litt etc., kan ha vært nok.

Det kan hende ja. Men har fortsatt mer tro på at dette var faktisk støv. Og at det er den elendige støvsugeren sin skyld. Skal kjøre en skikkelig nedvask i dag.

Løsningen er enkel, du går til legen og (...)

Nei nei nei.. Leger og bilmekanikere holder jeg meg unna. De påviser kreft, aids og rustne hjuloppheng. Diagnoser jeg lever bedre uten å kjenne til.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360278 01/11/2016 12:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Løsningen er enkel, du går til legen og (...)

Nei nei nei.. Leger og bilmekanikere holder jeg meg unna. De påviser kreft, aids og rustne hjuloppheng. Diagnoser jeg lever bedre uten å kjenne til.

Hehe. Dette legebesøket blir slik:
Du: Jeg har tørrhoste, hoster og hoster, får ikke sove.
Du: Prøver å legge ut om rommet og støv og sentralstøvsuger og terrengsykkel.no og blablabla
Legen avbryter: Jeg skriver ut Cosylan. Det lammer hostesenteret i hjernen. Problem solved. Next.

Du har selvsagt ikke teppegulv på soverommet? Husk at støvsugere i stor grad virvler opp like mye støv som de suger inn. Våtmopp, kun med vann, er tingen.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360284 01/11/2016 12:37
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Har ikke tepper nei. Men som nevnt er dama RAM på å stable sammen alt mulig som sikrer støvoppsamling. Og hindrer støvsuging / vask. Gjerne på soverommet. Har pælma ut det meste, så blir det våtmopp i dag ja.

Har blitt litt overbevist om at sentralstøvsuger er tingen også, så spørs om det ikke blir et forsøk på å blåse rent rørsystemet og evt bytte ut sentralen med noe som VIRKELIG suger.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360298 01/11/2016 13:21
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Dundyner/puter?

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360334 01/11/2016 16:01
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Puter, hva skal man med puter?

Puter for til kvinnfolk, menn bruker ikke puter.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360355 01/11/2016 18:10
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
....

I går var det enda verre og måtte til slutt "bryte". Gikk på stua og sov på sofaen uten problemer.

Lakenskrekk?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360374 01/11/2016 19:39
Per-Pusling Offline
Entusiast
Entusiast
evt bytte ut sentralen med noe som VIRKELIG suger.

Har du forsøkt å reingjere filteret? Det er stor skilnad i sugeeffekt ved nytt kontra tett filter.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360410 01/11/2016 21:22
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Anders A-R] #2360431 01/11/2016 22:48
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Har vært slått ut i seks uker med lignende symptomer som trådstarter. Har ikke fått svar på prøver enda men setter en femmer på denne.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360450 02/11/2016 07:28
tron Offline
Besatt
Besatt
Mykoplasma er noe dritt. Greit å sjekke ut.

Tørrhoste etter en forkjølelse, helt vanlig - jeg var i mange år plaget med ukevis med tørrhoste etter forkjølelser. Det eneste som hjalp fort var å gi luftveiene fred ved å dempe hosterefleksene (Cosylan), siden all hostingen bare irriterte luftveiene slik at jeg hostet enda mer.
Heldigvis er det lenge siden sist. Jeg liker å tro at det har sammenheng med at jeg flyttet ut av Oslo og vekk fra luftforurensing, ut av gammel leilighet med dårlig inneklima og inn i ny bolig med skikkelig ventilasjon og prima inneklima.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360579 02/11/2016 12:30
Tex Offline
Besatt
Besatt
Vi har en ELENDIG sentralstøvsuger akkopagnert av en nesten like elendig billig vanlig støvsuger.

Hva er det som gjør at sentralstøvsugeren er elendig? Hvis selve maskinenheten er slitt, kan du kjøpe en ny og bruke eksisterende røropplegg. Hvis den er gått tett, kan du kanskje prøve å fikse? Er det 90 graders rørbend eller andre ting ved røropplegget som gjrø at den virker dårlig, så kan det kanskje utbedres.
En fungerende sentralstøvsuger vil du uansett ha glede av, enten det hjelper på akkurat disse plagene eller ei.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360655 02/11/2016 17:44
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Virker som plagene er mer hals enn støv. Ikke hatt problemer med hoste etter nedvask, men nå virker hele systemet på øre-nese-hals å være betent. Et par dager rolig nå så satser jeg på at kroppen får det ut av systemet.

Ang sentralsuger så var det noe billig kampanjegreier på coop tror jeg. Har vært labert hele veien. Fant den originale sentralen fra forrige huseier i en mørkeloftsbod så skal teste den en dag jeg gidder.

Høyst sannsynlig blir det å kjøpe en enkel råsterk med hepa-filter på i tillegg.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360673 02/11/2016 19:38
Espen Offline
More than words
More than words
Ekstremt fornøyd med 1800W. Miele-støvsuger med Hepa her.
Dyre poser, men de er også en viktig del av filtreringen.

Etter ti år, viser den ingen tegn til svakheter.

Kan løftes i slangen og har enkel 8-trinns manuell vribryter.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Espen] #2360681 02/11/2016 20:15
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Espen
Ekstremt fornøyd med 1800W. Miele-støvsuger med Hepa her.
Dyre poser, men de er også en viktig del av filtreringen.

Etter ti år, viser den ingen tegn til svakheter.

Kan løftes i slangen og har enkel 8-trinns manuell vribryter.
e
http://www.tu.no/artikler/industri-fra-2...det-a-si/275978

Finnes det en objektiv måte å måle sugeeffekten? Er det sammenheng mellom effektivitet og hvor mange watt maskinen bruker?

Redigert av engekri; 02/11/2016 20:25.
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360717 03/11/2016 05:55
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Har en roomba med hepa-filter som kjører noen ganger i uka på stua, nesten hver dag på kjøkkenet, og vi prøver å kjøre den på andre rom minst en dag i løpet av uka.

I tillegg har vi en electrolux med hepa-filter som brukes ved behov.

Er veldig fornøyd med kombinasjonen. Det er noen få steder hvor roombaen ikke kommer til, men erfraringen er at det blir mindre støv under skap o.l. når vi støvsuger såpass ofte. Den er også grundigere langs kanter og under sofa mm. enn det vi er når vi støvsuger for hånd.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360728 03/11/2016 07:12
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Har hatt 2 robotstøvsugere, men vi er ikke disiplinerte nok til at det funker. Jeg var imponert over begge så lenge vi holdt forholdene tilrette for robotsugere. Da hadde vi også 2 innekatter - nå byttet ut med 2 innebarn.

Skulle jeg bli fri og frank igjen, står robotstøvsuger langt oppe på handlelisten.

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: engekri] #2360732 03/11/2016 07:13
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: engekri
[quote=Espen]

Finnes det en objektiv måte å måle sugeeffekten? Er det sammenheng mellom effektivitet og hvor mange watt maskinen bruker?

Burde finnes, men i de tester jeg har giddet å lese dreier det seg om opplevd sugekvalitet. Tipper de fleste testere "lar seg lure" av små munnstykker. Selvfølgelig gir det bra oppsug med liten sugeflate..

Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2360948 03/11/2016 19:34
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Om jeg har forstått reklamene rett, er vel syklonstøvsugere det som gjelder. De beste tar vel alt fra kattesand til sigarettrøyk. Det de reklamerer for som sin store fordel over posestøvsugere er at siden de ikke skiller ut støvet med et filter som tetter seg med tiden, beholdes også sugeeffekten.

Jeg er selv meget svak for både designet og designfilosofien til Dyson (som såvidt jeg vet var først ute med syklonteknologi i støvsugere), men de koster jo litt...

http://www.dyson.com/vacuum-cleaners/upright/dyson-ball/dyson-ball-allergy-blue-irbsvsbu.aspx

Trønder osv
Re: Støvsuger / blitt støvallergiker? [Re: Rexenes] #2361011 04/11/2016 05:37
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Forkjølelse kan lett forveksles med støvallergi eller omvendt.
Underbehandlet astma kan gå over i bronkitt. Slim hoste.
Symptomene forverres på vinteren. Tørr luft.
Støv er ikke bare støv. Det kan bestå av alt mulig rart, ofte pollen som har svevet i lufta en stund og plukket med seg alt mulig av partikler på veien. Hovedproblemet i sengen er hudavfall.

Du kan støvsuge til du blir grønn, men vil heller anbefale å skifte til allergo dyne og pute. Skifte sengetrekk en gang i uken + alltid ha et sengesett klart. Selv har jeg blitt så ømfintlig at plush-sengetøy går ikke. Har funnet ut at sengetøyet på ikea som har ekstra finvevet stoff fungerer bedre for meg. Det er litt dyrere, men mer slitesterkt -> blir ikke så fort rufsete. Vet ikke helt hvorfor. Som sagt, det er en usynlig fiende.. under lakenet har jeg en tynn (1cm?) mellommadrass (eller hva det heter) og under der igjen ett "tisselaken". Det fine med det er at jeg vet at ikke hudavfall vil gå ned i madrassen, og madrassen vil fortsatt få luft. Støvmidd elsker hudavfall. Så bærser de og vi puster det inn og får symptomer.
Hver høst->vinter da radiatorene plutselig blir varme (sentralvarmeannlegg), kommer gammelt støv som pollen ut av dem. Glemmer den hvert år. Hjelper hvert år å vaske den (en gang i året).

De siste ukene har jeg vært ganske plaget uten å vite hvorfor. Har skylt på ekstra trafikk (bor ved tre hovedveier (E6,163 og Rv4)) anyways, det viste seg at Damas ullgensere var støvete og hun brukte de i senga. Byttet trekket sikkert tre ganger. Den siste gangen gikk det bra. (men ser ikke bort ifra at det kan ha vært noe som kom utenfra)

Har hatt astma hele livet. Ekstremt, med mange sykehusinnleggelser som barn inkludert sakte kvelning til hjertestans som medførse angst i ettertid. I puberteten ble situasjonen noe bedre. Allergi kom i senere alder. Støvmiddsallergi fikk jeg en gang på høsten i 1999 da jeg hadde flyttet hjemmefra. Sov omtrent ingenting. Fant ikke ut av problemet. Hadde en lege som var mest opptatt av å skrive ut resepter enn å diagnostisere. Studiene gikk til helvete (tok det igjen senere). Liker svaret til vids. Prøv allergi tabletter, og de er uten resept. Kan være greit å prøve loratadin (aerus) og cetirisin (zyrtec) hver for seg og se om noe av det fungerer (for meg fungerer ikke loratadin i det hele tatt, men zyrtic fikk meg sopass på beina at jeg klarte å ACE studiene mine etter lang nedetid. Anyways, bare et tips. Og synest du bør gå til lege og sjekket luftveissymtomene.. Om du har astma er det ikke verdens undergang. Du får behandlet det med stereoider. Jeg har gått på det i snart 39 år. Jeg er 39 og mere ømfintlig for støv en noen gang.
Lykke til.
Hans...

Redigert av bwack; 04/11/2016 05:46.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support