Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Noob trenger hjelp til sykkelkjøp

Noob trenger hjelp til sykkelkjøp #2359690 31/10/2016 01:42
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Hei alle sammen. Jeg har fått ett innfall om at jeg vil ha meg en ok stisykkel til bruk på skogsveier og i marka, og rundt på diverse fjell og koller i området. Jeg har egentlig ikke syklet siden jeg hadde en rød nakamura zenith med nymotens gripshift for rundt 20 år siden så jeg har ikke mye peiling på hva jeg burde kjøpe.

Jeg har forøvrig lest meg litt opp her på forumet og rundt på nettet de siste dagene og føler jeg har en viss forståelse for hva jeg burde gå for.

Har kommet frem til at en brukt sykkel til ca 10k burde være ett greit sted å begynne bare for å ha en grei sykkel å komme i gang med. Jeg vil ha en fulldempet sykkel og ser det ligger noen kandidater på finn.

Kunne noen gitt med inputs på om noen av disse syklene er ok for en noob som meg og hvilken jeg burde kikke nærmere på?
jeg er forøvrig 1.80 høy og veier ca 80kg.

Merida OneFive O

Scott spark RC

Trek Fuel EX 8.0

Canyon Nerve am 5.0

Cube ams 150si

Mongoose Khyber

Stumpjumper comp 2012

TREK fuel EX 9.5 karbon

beklager for mange linker men jeg er helt i villrede.

Redigert av oevre; 31/10/2016 02:21.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359692 31/10/2016 02:15
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Linkene dine funker ikke, så jeg kan ikke se hvilke sykler du har sett deg ut på finn.no.

Hva du enn gjør.. ikke kjøp feil størrelse. ICON_SMILE

Og størrelse kan være vanskelig å vite om er korrekt eller ikke. Et lengre eller kortere stem, et høyere eller lavere styre kan gjøre at sykkelen passer deg, selv om oppsettet selger har ikke føles helt riktig. Anbefaler å sjekke produsentenes størrelsestabeller og bruke det som et utgangspunkt.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: StiMedFlyt] #2359693 31/10/2016 02:24
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
tror jeg har ordnet linkene nå. Jeg har lest endel og har forstått det sånn at jeg med mine 180 cm ligger ca mellom M/L i rammestørrelse. regner med dette varierer litt mellom de forskjellige merkene men som utgangspunkt og det jeg har lest ser det ut til at jeg i grove trekk kan gå for M?

problemet mitt er at jeg bor i nord-norge og av de jeg har funnet på finn er det bare en jeg faktisk kan se før kjøp, selv om det vil bli et dagsprosjekt.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359699 31/10/2016 06:52
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil si at du i grove trekk kan gå for L, men M kan også være OK.

Ville vært forsiktig med å kjøpe sykler hvor eier ikke oppgir hvor gamle de er etc. Generelt synes jeg alle syklene du linker til er noe høyt priset.

I utgangspunktet tenker jeg du trenger en allsidig 29-sykkel. Kanskje kunne en ny Parkwood fra On-One passet ditt bruk. Eventuelt spare litt og kjøpe en Canyon Neuron.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359700 31/10/2016 07:03
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: oevre
tror jeg har ordnet linkene nå. Jeg har lest endel og har forstått det sånn at jeg med mine 180 cm ligger ca mellom M/L i rammestørrelse. regner med dette varierer litt mellom de forskjellige merkene men som utgangspunkt og det jeg har lest ser det ut til at jeg i grove trekk kan gå for M?

problemet mitt er at jeg bor i nord-norge og av de jeg har funnet på finn er det bare en jeg faktisk kan se før kjøp, selv om det vil bli et dagsprosjekt.

Det var det jeg tenkte også.. en M og L kandidat. ICON_SMILE

Selv er jeg 183 høy, og vurderte en M (18.5) for 2017 versjonen av Fuel Ex'en, men det er en L (19.5) jeg skal ha.
Jeg kunne ha skrudd meg inn på M'en også, men.. da måtte jeg ha satt på et lengre stem, og med det fått tregere styring i tillegg til at sykkelen hadde blitt mye vanskeligere å få opp på bakhjulet. Tyngdepunktet hadde nok også blitt såpass langt fremme også slik at jeg nok ikke hadde følt meg like trygg på nedkjøringene som med en L, med da en noe større følelse av å kunne fly over styret.

Jeg har hørt at 2016 modellen av Fuel Ex'en føltes litt mindre ut enn 2017 modellen. Den Ex 8'en du har sett på vet jeg ikke når er i fra, ei heller hvordan den er i forhold til 2017 modellen, men jeg vil anta at 17.5 vil bli for liten for deg.

Helt generelt kan jeg si at størrelser er vanskelig, og at det nok er lettere å gjøre en for liten sykkel "større" ved å sette på et lengre stem enn å gjøre en for stor sykkel "mindre", da det er begrenset hvor mye kortere stem du kan sette på.. men når jeg tenker meg om, så kommer det vel også ann på hva som var "moten" på den tiden. Om en eldre sykkel av størrelsen L hadde et 120mm stem orginalt, så ville nok den vært det beste valget for deg.

Men som sagt vanskelig.. og prøve er det lureste. Selv da er det vanskelig å velge riktig om man ikke helt vet hva en skal se etter. Har selv opplevd å kjøpe en litt for liten sykkel selv om den føltes helt grei rundt butikken. Har igjennom en del prøving og feiling lært meg hvordan min neste sykkel skal være. Men jeg må prøve for å kunne si noe sikkert, og selv da kan jeg være usikker.. ICON_WINK

Redigert av StiMedFlyt; 31/10/2016 07:54.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359705 31/10/2016 07:30
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Dersom du har muligheten til å betale litt mer så hadde jeg dratt til den lokale sykkelbutikken og kjøpt ny sykkel der.

Fulldemper gir bedre fremkommelighet og komfort men er ikke på noen måte en nødvendighet. Vurder en hardtail, på denne tiden av året bør du få en fin ny trenings- tursykkel for 10'

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359724 31/10/2016 08:10
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og for å ikke forvirre deg selv: at sykkelen passer er viktigere enn hvilken hjulstørrelse det er (selv om jeg ikke kan anbefale å kløpe 26"). Dette finner u lett ut etter en prøvetur. Prøv sykler med både 27,5" og 29" før du bestemmer deg.

Lykke til!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: simenf] #2359750 31/10/2016 09:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf
Og for å ikke forvirre deg selv: at sykkelen passer er viktigere enn hvilken hjulstørrelse det er (selv om jeg ikke kan anbefale å kløpe 26"). Dette finner u lett ut etter en prøvetur. Prøv sykler med både 27,5" og 29" før du bestemmer deg.

Lykke til!

I og for seg sant, men bruktverdien på "vanlig" 27,5 på denne typen sykler tror jeg kommer til å falle som en kule.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359772 31/10/2016 09:51
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: Flamini
Dersom du har muligheten til å betale litt mer så hadde jeg dratt til den lokale sykkelbutikken og kjøpt ny sykkel der.

Fulldemper gir bedre fremkommelighet og komfort men er ikke på noen måte en nødvendighet. Vurder en hardtail, på denne tiden av året bør du få en fin ny trenings- tursykkel for 10'

Er enig. En hardtail er meget prisgunstig, og gir mye sykkelglede for pengene.

@oevre :
Det er verdt å poengtere at en moderne hardtail er langt mer kapabel på sti enn en helstiv Nakamura Zenith fra rundt 20 år tilbake i tid. ICON_SMILE

Startet selv med en hardtail, og det funka helt utmerket med den på de snille stiene jeg syklet til å begynne med. Dvs. de funker på røffere underlag også, men med en fulldempet sykkel kan du dra på mer i ulendt terreng.

Hardtail'ene kommer som oftest uten dropsete, men det ville jeg satt på og anbefaler å beregne det inn i prisen om du ønsker å gå for en hardtail. Mye lettere å ta seg ned i bratt terreng da.

Vil tro at sykkelbutikkene har bra priser om dagen, så jeg mener det kan være greit å sjekke ut hva du kan få til der.

Men siden du har lest deg opp her på forumet så har du nok fått med deg at fulldempere er mer kapable stimaskiner? ICON_SMILE

Det er verdt å nevne at fulldempere også har høyere vedlikeholdskostnader, og kjøper du brukt kan risikere å måtte bruke mer penger enn du ønsker på å få demperne tilbake slik de skal være. Med ny sykkel har du garanti, men må selvsagt ha nødvendige service på de.

Dagens dempere er nok bedre, så en ny hardtail beregnet for sti kan være mer kapabel på stiene rundt der du bor enn det en eldgammel fulldemper kan være.

Så om du vil ha en fulldemper, så ville jeg gått for de nyere årsmodellene, og ikke eldre enn 2013. Det har skjedd en god del de siste årene og har inntrykk av at 2015 og 2016 har vært meget gode år, med mye bra på markedet.

Anbefaler deg å lese tester av potensielle kandidater, og sjekk på mtbr.com forumet i tillegg til dette, for å se om du kan finne brukererfaringer.

Aluminiumsrammer tåler mye, men om de kjøres hardt har de en beregnet levetid på 5 år (selv om sykkelen allikevel kan ha mange fler år foran seg). En moderne karbonramme har etter sigende evig liv, forutsatt at den ikke har fått noen fysiske skader, som f.eks. slag fra en stor stein på ramma. Så rammer bør sjekkes visuellt før et bruktkjøp.

Er enig i det @larsdx sier. Reagerte også på at syklene på listen så ut til å være for høyt priset, og årsmodeller var ikke nevnt. Har inntrykk av at fenomenet oppstår når selger husker med smerte at sykkelen kostet det hvite ut av øya den gangen den var ny. Da er det lett å prise seg helt ut av markedet. Og om man "glemmer" å nevne årsmodell, kanskje det er noen som biter på? ICON_WINK

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: larsdx] #2359784 31/10/2016 10:08
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: larsdx
Sitat: simenf

Lykke til!

I og for seg sant, men bruktverdien på "vanlig" 27,5 på denne typen sykler tror jeg kommer til å falle som en kule.

Det tror jeg også. Det kan se ut som om produsenter foretrekker 27,5 på denne typen sykler kun når det er snakk om de minste rammene. Tror det har en sammenheng med at de nå har lært hvordan en 29" stisykkel skal bygges. 29"ene nå er mye mer lekne og kvikke enn det de en gang var, og det å rulle i stor fart over røtter og steiner med en 29" er gøy! ICON_SMILE

Men OP kan kanskje finne et godt tilbud på en brukt 27,5? Skal ikke se bort i fra at han ville ha blitt fornøyd heller. ICON_SMILE

Redigert av StiMedFlyt; 31/10/2016 10:14.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359797 31/10/2016 10:32
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Heller enn en litt sliten og litt utdatert fulldemper ville jeg hvert fall heller syklet rundt på noe sånn som denne:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPW29GX1/on-one-parkwood-29-sram-gx1-mountain-bike

Prøvde tilsvarende modell i titan for noen uker siden og sykkelen var veldig overbevisende.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359802 31/10/2016 10:42
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Tror du har godt av en tur til i tenkeboksen mht hva du vil bruke sykkelen til. Jeg sykler landevei til vanlig men ville ha en terrengsykkel til høst/vinter/vår og kjøpte en hardtail (Cannondale F29) i fjor høst. Nå har det vist seg at jeg har blitt hektet på mer teknisk sti sammen med en gjeng i klubben (alle på fulldemper) i tillegg til grus. Den jeg har er lett, rask og helt super på grus, traktorveier og "normale" stier. Men på grovere stein, drop, krevende kneiker, røtter osv ville en fulldemper vært å foretrekke (og vel så det). Men grunnen til at jeg sliter med å holde følge når det går fort på krevende underlag er minst 90% han klumpen oppå. Med budsjettet ditt tenker jeg du fort ender med en tung (+dyr) fulldemper og mer som kan være dårlig vedlikeholdt enn på en lettere og enklere hardtail.

Skulle jeg kjøpt i dag ville det blitt en fulldemper... og kanskje blir det det i tillegg til hardtailen som jeg liker veldig godt..

Lykke til !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: larsdx] #2359820 31/10/2016 11:19
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: larsdx
Heller enn en litt sliten og litt utdatert fulldemper ville jeg hvert fall heller syklet rundt på noe sånn som denne:
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPW29GX1/on-one-parkwood-29-sram-gx1-mountain-bike

Prøvde tilsvarende modell i titan for noen uker siden og sykkelen var veldig overbevisende.

Svært så enige vi var i dag da? ICON_WINK
Har ikke prøvd denne selv, men den så veldig bra ut. Og ja, heller en sånn en enn en sliten og utdatert fulldemper.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: EmilZipp] #2359847 31/10/2016 11:51
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Tror du har godt av en tur til i tenkeboksen mht hva du vil bruke sykkelen til. Jeg sykler landevei til vanlig men ville ha en terrengsykkel til høst/vinter/vår og kjøpte en hardtail (Cannondale F29) i fjor høst. Nå har det vist seg at jeg har blitt hektet på mer teknisk sti sammen med en gjeng i klubben (alle på fulldemper) i tillegg til grus. Den jeg har er lett, rask og helt super på grus, traktorveier og "normale" stier. Men på grovere stein, drop, krevende kneiker, røtter osv ville en fulldemper vært å foretrekke (og vel så det).

Men husk at en HT ikke er en HT. Cannondale F29 er på mange måter en super sykkel, men er vel laget for å sykle raskest mulig på ritt. En HT med litt mer vandring, litt slakkere vinkler, bredt styre etc. vil gå litt saktere i lett terreng, men gi mer selvtillit og større kontroll nedover steinrøyser og slikt.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359907 31/10/2016 14:40
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
her var det mye inputs! setter pris på det! Jeg er enig i at man sikkert får seg en bra hardtail hos den lokale forhandleren på denne tiden av året.. grunnen til at jeg helst vil ha en fulldemper er at bruken jeg ser for meg er "toppturer" hvor nedkjøringen etterhvert vil være i fokus. Belønningen min for å svette meg til fjells skal altså være å ha det gøy hjem igjen. Savner litt fart i livet etter jeg flyttet nordover igjen og måtte legge fallskjermen på hylla.

Sykkelen kommer ikke til å bli brukt langs vei/grusvei annet enn til transportetapper så derfor tenkte jeg at det va like greit å gå for en fulldemper med en gang. Samtidig ser jeg argumentet med ny hardtail vs eldre fulldemper. jeg vil egentlig bare ha mest mulig gøy for pengene. Grunnen til at budsjettet er såpass beskjedent er ganske enkelt fordi jeg ikke hvet om jeg kommer til å bli hekta så jeg vil ikke legge 25k i første sykkelen liksom.

Over til rammestørrelse så har jeg bare tatt utgangspunkt i str, M da jeg ser at mange som selger medium har rundt min høyde og at det psser bra. men da kan jeg med andre ord gå for L også.

så da er foreløpig konklusjon at ingen av de nevnte syklene er noe å satse på?

takker igjen for alle inputs ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359923 31/10/2016 15:06
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Skjønner. Du vil ha en fulldemper. Og en god en.

Bomkjøp kan koste deg livskvalitet og helse, med tanke på at du da kan gå glipp av å bli hekta. ICON_WINK

Ikke kult å brenne inne med en sykkel til 10.000,- som ingen vil ha heller..

Blir du hekta, så vil det mer eller mindre automagisk bli mye dyrere i kroner og øre. Det er mye kult der ute som en kan få lyst på nemlig. ICON_SMILE

Anbefaler deg å gå opp i pris og se på eksempelvis en 2016 modell av Trek sin Fuel Ex. Og heller selge den med et mindre tap om du ikke blir fornøyd.

Ikke alle forhandlere som har solgt ut 2016 modellene enda heller, så det er muligheter for bra priser. Brukt kan være værre, da det er mange som er fornøyde med disse, men det finnes alltid en som vil ha det siste.

"Den som intet våger, intet vinner!" og "Bedre å hoppe i det, enn å krype i det!".. ja det var det jeg kunne finne av gamle jungelord som understøtter min påstand om at det lønner seg å satse litt med tanke på hva du ønsker deg. ICON_SMILE

Lykke til! ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359939 31/10/2016 15:21
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
skjønner jo at om jeg skal ha meg en ok sykkel må jeg minimum doble budsjettet,men jeg vet ærlig talt ikke om jeg gidder det. Pr. dags dato kjenner jeg ingen i området som driver med stisykling så tanken var å kanskje finne seg en ok brukt sykkel bare for å se om den faktisk blir brukt og for å ha noe å begynne med.

Ser helt klart argumentet med at man får det man betaler for,men samtidig vet jeg ikke om jeg tar sjangsen på å bruke 25-30k på utstyr bare for at det i verste fall blir stående ubrukt -_- antar nytt utstyr taper seg minst 30% i verdi etter første turen liksom. Vanskelig dette.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359940 31/10/2016 15:24
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
De syklene du lenket til var nok litt slitt og utdatert, men går du opp til 12000.- så finnes det vesentlig mer. For eksempel denne: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=84441022&fks=84441022

Og så ligger det en Transition på salg her på Terrengsykkel som er helt ok.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359952 31/10/2016 15:55
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg skjønner jo at dette kommer til å gå som det alltid går. Man setter seg en "fornuftig" maksgrense for hva man skal bruke åsså eskalerer det ICON_LAUGH Jeg får vel bare bruke høsten og vinteren på å lete. bor som sagt i troms så snøen er rett rundt hjørnet uansett.

Men til det mer praktiske. hvilken hjulstørrelse burde jeg gå for? er det 27.5 som er i vinden om dagen? Rammen har jeg konkludert med at jeg kan gå for både M og L hvor kanskje L er den mest riktige veien å gå?

Helst ikke eldre enn 2013-14?

med tanke på demping, hva anbefales det for stisykling? ser at dempingen i grove trekk ligger på 120-170mm på sti/enduro.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2359961 31/10/2016 16:06
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
skjønner jo at om jeg skal ha meg en ok sykkel må jeg minimum doble budsjettet,men jeg vet ærlig talt ikke om jeg gidder det. Pr. dags dato kjenner jeg ingen i området som driver med stisykling så tanken var å kanskje finne seg en ok brukt sykkel bare for å se om den faktisk blir brukt og for å ha noe å begynne med.

Ser helt klart argumentet med at man får det man betaler for,men samtidig vet jeg ikke om jeg tar sjangsen på å bruke 25-30k på utstyr bare for at det i verste fall blir stående ubrukt -_- antar nytt utstyr taper seg minst 30% i verdi etter første turen liksom. Vanskelig dette.

Skal ikke være lett.. ICON_WINK
Og hva som er bra nok for deg vet egentlig bare du.

Min teori er riktig nok enkel.. tror at en sykkel du digger er en sykkel som vil bli brukt. Men jeg startet ikke med den sykkelen jeg hadde mest lyst på jeg heller.. ikke visste jeg hva jeg ville heller, før nå i år etter å ha testet 2017 modellen av Fuel Ex'en. Og etter å ha lest din beskrivelse av bruk tror jeg en sånn en hadde vært bra for deg også, om du ikke skulle hatt en enda grovere en.

Selv startet jeg med å sykle alene og gjør det som oftest nå også.
Er moro å sykle med andre også, men ingen nødvendighet for min del selv om det da er enklere å komme seg ut. Når man først har kommet seg ut, så er det kult allikevel nemlig. Selv i "sitte i sofaen med god samvittighet vær".

Redigert av StiMedFlyt; 31/10/2016 16:57.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360032 31/10/2016 19:03
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Når en ekstremsportutøver skal ha sykkel til topptur med fokus på nedfarten så hadde jeg sett på litt grovere sykkel, disse har gjerne minimum 140-150mm vandring.

Ca 13k ex mva - OnOne Codeine 27,5. Demperen (bak) er kanskje ikke av de greieste å få servet? Mangler senkepinne. Ellers veldig bra utstyrt. Denne hadde jeg på 181 muligens valgt i M.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOCOD27NX1/on-one-codeine-275-sram-nx1-mountain-bike

OnOne Codein 29 blir billigere, knapt 11k ex mva. Den har en fin demper, men litt spinkel dempegaffel. Mangler også senkepinne, men sånt kan jo ettermonteres. Denne hadde jeg muligens valgt i L. Det finnes noen på forumet som har erfaring med Codeine i 29 såvidt jeg vet.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOCODNX1/on-one-codeine-29er-sram-nx1-hot-bike-edition

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360049 31/10/2016 19:45
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg skjønner jo at dette kommer til å gå som det alltid går. Man setter seg en "fornuftig" maksgrense for hva man skal bruke åsså eskalerer det ICON_LAUGH Jeg får vel bare bruke høsten og vinteren på å lete. bor som sagt i troms så snøen er rett rundt hjørnet uansett.

Men til det mer praktiske. hvilken hjulstørrelse burde jeg gå for? er det 27.5 som er i vinden om dagen? Rammen har jeg konkludert med at jeg kan gå for både M og L hvor kanskje L er den mest riktige veien å gå?

Helst ikke eldre enn 2013-14?

med tanke på demping, hva anbefales det for stisykling? ser at dempingen i grove trekk ligger på 120-170mm på sti/enduro.

Er lett å gå på en smell ja. ICON_SMILE
Det å bruke høsten og vinteren på å lete tror jeg er en god ide.
Lese deg opp på aktuelle sykler og årsmodeller og lære deg priser.
Når "midt i blinken" sykkelen dukker opp til en akseptabel pris kan du bare slå til, før noen andre gjør det. De beste "verdi for pengene syklene" går fort.

Jeg er 3cm høyere enn deg, og jeg har kommet til den konklusjonen at L (19.5) er mest riktig for meg, men at jeg kan stort sett skru meg greit inn på en M (18.5), uten at det er ideelt. Men det vil kunne variere.

Når det gjelder hjulstørrelser så var 27.5" på stisykler veldig hot i en periode, og det er fortsatt mange som digger de syklene da de er lekne som en 26", noe 29" har fått kritikk for å ikke være. Har et inntrykk at de som liker disse stisyklene best er folk som har syklet mye på 26" og også mindre ryttere.

Meningene er delte om hva som er best, men det kan se ut som om 29" er i ferd med å slå tilbake igjen, og da de nyeste syklene er mer lekne og kapable enn før.

29" sykler tar terrenget mye bedre enn mindre hjul, da de har en bedre angrepsvinkel og kan da rulle over ting som vil stoppe en 26" eller 27.5".

Den nye hjulstørrelsen 27.5+ ser også ut til å slå ann, da man får mye mer friksjon og kan knote seg opp greier som er vanskligere med en 29", men de introduserer mer vekt, så farten går gjerne ned.

Downhill sykler er gjerne satt opp med 27.5" hjul, da disse gaflene har lengst vandring. Med mer vekt og slakkere styrevinkel gjør det disse syklene mindre egnet til å klatre med.

Anbefaler deg å prøve de ulike størrelsene for å finne ut hva du liker best.

Vekt er viktig for meg, da jeg er en svak rytter.

Jeg ønsker å holde relativt stor fart i ulendt terreng og i utforkjøringer, og ønsker å få til klatringer relativt bra også. Så jeg går for 29" og ikke så alt for brede dekk i første omgang (2.35" - 2.4"). Med 130mm vandring på bakhjulet og 140mm vandring på framhjulet og med en karbonramme, karbonhjul og karbonkrank kan jeg da få en sykkel ned i 11.5kg (ish) som vil dekke alle mine behov. Et droppsete skal jeg også ha selv om det betyr ekstra vekt, da et droppsete etter mitt skjønn er et must i utforkjøringer.

Enduro sykler er mer robuste, har mer vandring og er tyngre, så de er ikke i mitt søkelys, men det kan hende at det er noe for deg.

Er du sterk er nemlig ikke vekt så viktig, og vekt er ikke alt heller, men om du ønsker en performance boost på syklingen din, så er et lett hjulsett beregnet på sti den beste oppgraderingen du kan gjøre.

Giring er også et aspekt.. jeg kjører 1x11 med 26T (ovalt) foran og 11-42 kassetter bak, nettopp fordi jeg er en svak rytter og ønsker et lett oppsett og samtidig ha giringen jeg trenger for å klare å komme opp det bratteste rundt her jeg sykler. Det går da på bekostning av maksfarten min, men jeg savner ikke noe ute i skogen.

Vil ikke anbefale 3x drivverk, men 2x(10/11)og 1x11 burde passe ditt bruk. 1x10 tror jeg blir for tungt om du ønsker å sykle opp på fjelltopper. 1x12 er ideelt med tanke på vekt og spennvidde på gira, men det er grisedyrt.

Det er så sinnsykt mye å sette seg inn i, men jeg håper du har fått noen tips om hva du bør lese deg opp på?

Redigert av StiMedFlyt; 31/10/2016 20:00.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360051 31/10/2016 19:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg leste "grusveier og marka, og rundt på diverse fjell og koller" og tenkte at du ønsket en allround-sykkel. Men om det viktiste er å ha det gøy nedover er "vanlig" 27,5 helt fint, selv om 29 også selvsagt funker. 26 funker selvsagt bra det også, bare vær obs på at gjensalgsverdien på disse syklene ofte vil være lav. Men får du en god pris på en relativt ny og velholdt sykkel trenger det ikke være så dumt likevel.

Er jo masse sykler som vil passe ditt bruk. Er du litt tålmodig så dukker for eksempel noen av de billigere moddelene opp på bruktmarkedet. Noen eksempler å holde utkikk etter: Canyon Strive eller Spectral, Giant Trance, Scott Genius eller Merida Ninety-Six. Dette er sykler som selges nye i prisklassen 15-25.000 og som bør være mulig å få ned mot 10.000 på bruktmarkedet.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: StiMedFlyt] #2360064 31/10/2016 20:24
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for utfyllende info!

Som sagt er jeg som helt grønn å regne og jeg kjenner ikke folk som driver med sykkel så det er vanskelig for meg å få prøvd diverse modeller osv. Jeg spør her for å få inputs fra folk med erfaring og det har jeg fått ICON_SMILE føler jeg har endel mer oversikt bare på disse dagene jeg har begynt å lese på nett.

Jeg føler jeg begynner å få kontroll på hva jeg burde ha sånn grovt sett hvertfall. har også skjønt at det er mye kvalitet å hente ved å øke budsjettet fra 10k til opp mot 15.

Det jeg ikke har kontroll på er hvilke dempere,girsystem,bremser osv som er anbefalt,men jeg tenker litt sånn at om jeg finner en bra behandlet sykkel som er 2-3-4 år gammel som hadde gode specs da den var ny bør det fungere som en introsykkel til en nybegynner som meg? det viktigste er vel som utgangspunkt å finne en sykkel som passer meg i størrelse og i grove trekk min bruk.

Det hadde selvsagt vært enklere om jeg hadde mer kjennskap til de forskjellige løypene,stiene rundt i nærområdet,men det satser jeg på å få mer oversikt over i tiden fremover. Jeg har medlt meg inn i en fb-gruppe for sykkelklubben i byen og det virker som at terreng-gutta er ganske aktive så jeg skal spørre der og be om tips til hvor grov sykkel jeg burde ha her i området.

Problemet mitt når det gjelder "nyoppdagelser" som dette er at jeg helst vil ha utstyret i går selv om jeg mest sansynlig ikke får brukt det før til våren. Det beste er vel bare å puste litt med magen, ta seg litt tid og sette seg bedre inn i ting samtidig som jeg venter på den riktige sykkelen.

til slutt vil jeg bare si at jeg i grove trekk vil ha en sykkel som funker både opp,bort og ned i marka/på sti og på de toppene som kan sykles. Som nevnt tidligere er jeg da ute etter en som gir meg litt selvtillit nedover så da er jeg vel fort i grov sti segmentet. Jeg har en kamerat som også skal ha seg sykkel. han dreiv litt rundt her med en DH sykkel men det ble for grovt for vårt område så han skal ha seg en enduro nå.

Jeg skjønner forøvrig at man ikke kan få alt når man er på budsjett, jeg prøver bare å finne det mest riktige med et nøkternt budsjett for å komme i gang ICON_SMILE jeg har hvertfall slått fra meg endel eldre modeller nå og det hadde jeg kanskje ikke gjort uten inputs fra dere så takk for det ICON_SMILE

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: knut77] #2360065 31/10/2016 20:25
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
takk for inputs, skal kikke litt på disse!

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360102 31/10/2016 22:21
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
skreiv ei melding på den lokale sykkelklubben sin fb side om at jeg var ute etter sykkel.

fikk tilbud om denne: LAPIERRE SPICY 527

budsjettet har strekt seg endel siden i går,men er det noen som har innspill angående denne sykkelen? Han vil ha 18k for den.

Skal være lite brukt denne sesongen pga en operasjon.

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360105 31/10/2016 22:34
frawo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sykler selv på samme modell, kjempefornøyd. Var (og fortsatt) uerfaren stisyklist, men den har gjort meg glad i både knot og flyt.
Sykler også grus og asfalt, skifter bare dekk når det er flere turer på rad (som tidlig vår når det er bløtt og tungt på lokale stier)
Du blir kanskje ikke den raskeste på flyt og oppover, men ned?
Prøv den om du kan

...noen må være blant de siste.
Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: frawo] #2360108 31/10/2016 22:43
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
godt å høre at du e fornøyd! er dette en sykkel jeg kan vokse inn i et par sesonger fremover eller? har lest så mye om utdaterte modeller de siste dagene at jeg har nesten mistet gnisten litt..hehe

det som er greit med denne for min del er at jeg kan se den og plukke den opp lokalt. det er noe som tiltaler meg. er prisen riktig tror du?

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: oevre] #2360110 31/10/2016 22:43
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
skreiv ei melding på den lokale sykkelklubben sin fb side om at jeg var ute etter sykkel.

fikk tilbud om denne: LAPIERRE SPICY 527

budsjettet har strekt seg endel siden i går,men er det noen som har innspill angående denne sykkelen? Han vil ha 18k for den.

Skal være lite brukt denne sesongen pga en operasjon.

Du får en ny spectral 5.0 til den prisen.

https://www.canyon.com/no/mtb/spectral/spectral-al-5-0.html

Re: Noob trenger hjelp til sykkelkjøp [Re: vehe] #2360112 31/10/2016 22:52
O
oevre Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
pros/cons da? like før jeg gir opp dette. når jeg tror jeg har funnet en så dukker det opp noe nytt..hehe

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå