Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trådløst nettverk-/Internett-problemer

Trådløst nettverk-/Internett-problemer #2359482 29/10/2016 20:47
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Hei,

Har akkurat flyttet og tok med en Apple Airport Express som har fungert prikkfritt i vårt gamle hjem i tre år. Nå er den koblet etter et modem som får signaler fra kabel-TV-kabelen (Canal Digital). Byttet SSID i forbindelse med ny oppkobling. Nettverket brukes normalt av to Iphone, to PCer og Apple TV, dvs fem enheter.

Enheter kobler seg greit på nettverket, men sliter med å få tilgang til Internett. Det virker tilfeldig, dvs. at noen ganger får jeg Internett på PCen og ikke telefon, og noen ganger omvendt. En eller to omstarter av modem og trådløs ruter hjelper normalt.

Noen tips til hva problemet kan være?

Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359484 29/10/2016 21:03
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min express begynte også å tulle etter noen år, ramla stadig ut, fikk ikke nett osv. Måtte omstarte den daglig, prøvde også med reset og nytt oppsett, men endte til slutt opp med å kjøpe en ny router. Antok at den var "oppbrukt"..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Hoaas] #2359540 30/10/2016 09:56
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Jeg antar at den ikke blir "oppbrukt" og ønsker å finne ut mer før jeg bytter.

Lurer på om dette kan ha med tildeling av IP-adresser å gjøre. Tidligere sto den etter en ruter, nå står den etter et modem, men står fortsatt i bromodus. Skal sjekke om modemet tildeler statisk IP-adresse og sette Airport Express som DHCP-ruter.

Noen med god kunnskap om dette som kan si om jeg er inne på noe?

Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359607 30/10/2016 17:01
Rene Offline
Besatt
Besatt
Du kan være inne på noe ja. Det kan være at første enhet som kobler seg opp får IP-adressen ut mot internet, og at resten da ikke kommer noen vei. Prøv å sett den opp som DHCP-ruter som du sier.

Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359620 30/10/2016 18:11
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Boas

Jeg har hatt et par slike, og jo de blir merkelig nok oppbrukt, som de fleste andre WIFI Routere.

Kan nesten virke som om det er innlagte timere som sørger for at noe skal blir lurvete etter 1,5 -2 år.

Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359633 30/10/2016 19:04
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sjekk at du har siste versjon av programvaren (firmware altså) -og se i loggene (i Airport Utility) om du finner feilmeldinger.

Vanligvis løser man slike problemer ved å bytte kanal/frekvens (høres ut som inferensproblemer), det kan også lønne seg å redusere signalstyrken på Airport Express hvis avstandene er små.

Hvis du bor i et bygg med murvegger må du også regne med å flytte på aksesspunktet, radiobølgene går ikke gjennom murveggen...

Thomas
Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359638 30/10/2016 19:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dersom modemet ditt er en router med DCHP-server, ville jeg satt opp Airport Express som et rent aksesspunkt og latt modemet være den eneste routeren i nettverket.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: tparsli] #2359644 30/10/2016 19:38
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Sitat: tparsli
Sjekk at du har siste versjon av programvaren (firmware altså) -og se i loggene (i Airport Utility) om du finner feilmeldinger.

Vanligvis løser man slike problemer ved å bytte kanal/frekvens (høres ut som inferensproblemer), det kan også lønne seg å redusere signalstyrken på Airport Express hvis avstandene er små.

Hvis du bor i et bygg med murvegger må du også regne med å flytte på aksesspunktet, radiobølgene går ikke gjennom murveggen...

Den er oppdatert. Hvor finner jeg loggen? Bruker Airport-verktøy på Iphone.

Interferens kan være et problem, men bor ikke så tett på naboer (bodde tettere før). Har ikke mikroovn. Avstand og signalstyrke er greit. Enheter kobler seg også greit på WLAN, det er Internett-tilgang som mangler.

Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: GeirK] #2359645 30/10/2016 19:40
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Sitat: GeirK
Dersom modemet ditt er en router med DCHP-server, ville jeg satt opp Airport Express som et rent aksesspunkt og latt modemet være den eneste routeren i nettverket.

Det kan være det springende punkt. Modemet har kun én utgang for nettverkskabel og det er grunnen til at jeg mistenker at den ikke er det. Det fiffige er at det fungerer med flere enheter, men kun i omtrent halvparten av tilfellene.

Redigert av Boas; 30/10/2016 19:41.
Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359651 30/10/2016 20:07
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sjekka både forstyrrelser, bytta kanal osv, ingen funk. Ingen flytting eller bytting av modem/router foran expressen. Den ble rett og slett bare dårlig etter ca 4 år. Den begynte også å tulle når jeg skulle koble på med airport-verktøyet.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359655 30/10/2016 20:28
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville forsøke å sette Airport Express som Rene skriver.
Jeg antar at CD-modemet ikke gir nok IP-adresse, men kun den ene som er på WAN-siden.
Jeg har selv bredbånd fra CD, og kabelmodem.
Til kabelmodeme har jeg koblet en router som gir IP-adresser til klientene, med DHCP.

Dette gir meg også en brannmur ut mot Internet, litt usikker på om du får dette i bridge modus.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2359683 30/10/2016 22:38
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Boas

Lurer på om dette kan ha med tildeling av IP-adresser å gjøre. Tidligere sto den etter en ruter, nå står den etter et modem, men står fortsatt i bromodus. Skal sjekke om modemet tildeler statisk IP-adresse og sette Airport Express som DHCP-ruter.

Noen med god kunnskap om dette som kan si om jeg er inne på noe?

Tror ikke bare du er inne på noe, tror du er omtrent i mål. I bromodus så sto ruteren i ditt gamle nett for å dele ut adresser på LAN, men nå med modem får du offisielle adresser, og svært få fra Canal Digital. Du har trolig bare en adresse å leke med i nettet ditt, og det er da tilfeldig hvilken enhet som får adressen.

Redigert av tmork; 30/10/2016 22:45.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
LØST:Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: tmork] #2360679 02/11/2016 19:55
Boas Offline OP
Fiseufin
OP Offline
Fiseufin
Nå har jeg fått orden på nettet. Det var riktig som jeg antok og fikk bekreftet herfra. Har satt opp trådløs ruter med dynamisk adresse inn og DHCP og NAT ut og alt ser ut til å fungere (fem enheter på nett nå).

Flere grunner til at jeg har fått det til nå, ingen av dem er Canal Digital. Ringte dit i dag (har drøyd med det da jeg antok at det ville ta litt tid) og dette er noe av det stussligste jeg har opplevd innen kundeservice/support: Fem minutter med trykking og litt venting før jeg fikk lagt igjen nummeret mitt og så ble jeg oppringt av en fyr som ga inntrykk av å sitte med en to-siders folder i den ene hånda og en bolle med ostepop i den andre. Mulig han prøvde å gjøre jobben sin, men han hadde omtrent null kunnskap, ingen mulighet til å spørre noen som kunne noe og henstilte meg til å henvende meg skriftlig for å få "dyp support" (hans uttrykk). Den hjelpesløsheten jeg opplever i slike situasjoner gjør at jeg kjenner det koker litt... firedevil

Re: LØST:Re: Trådløst nettverk-/Internett-problemer [Re: Boas] #2360685 02/11/2016 20:27
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Bra at det løste seg.

Har opplevd noen pussigheter med CD selv, og mest gøyalt var det det med han som sto på døra mi og skulle selge meg mer båndredde og ny WiFi -router.

Selger:
Du har et problem, du har en flaskehals i nettet ditt.

Meg:
Javel?

Selger:
Nettet ditt er ustabilt

Meg:
Vel, det går jo inn under SLA, så da må dere fikse det da!

Selger:
Eh??? Vi har en ny router og mer båndbredde som løser dette - bare 100 NOK mer per måned!

Meg:
Jeg benytter en Apple Time Capsule med Gbit på NIC, og mer enn nok båndbredde på WiFI, så eventuelle problem med linje ligger hos dere, så da må dere fikse dette i nettet deres.

Selger:
.. eh... Vi kan tilby 50 Mbit istedenfor 25Mbit og ny WiFi router, og da har du ingen problemer lenger.

Meg:
Hvilke problemer har jeg? Netflix, Spotify, Apple TV med apper av ulike slag osv, fungerer mer enn godt nok, så hva er det som ikke funker? Hva er det som feiler linjen deres som gjør at den må oppgraderes, og hvorfor må jeg betale for det når det visst nok er en feil hos dere?

Selger:
... --- ...

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka

Moderator  support