|
|
Får ikke sove!!
|
Får ikke sove!!
27/10/2016 01:33
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
I det siste har jeg hatt litt problemer med å sove på jobb. Hjemme går det fint for da kan jeg legge meg tidligere hvis jeg blir trøtt utover kvelden dagen etter.
Men på jobb, fiskebåt, har jeg spesielt i det siste endt opp med å ikke få sove en natt og dermed stresse med at jeg må få sove natten etter og da ligge våken mens jeg burde ha sovet. Og det å ikke få sove blir et stressmoment som holder meg våken.
Podkaster o.l hjelper litt av og til men ofte går det flere timer med uro før jeg til slutt sovner og er da somregel sur når jeg våkner fordi jeg ikke kunne klare å sove mens jeg hadde sjangs. Det har ikke pleid å være så stort problem tidligere men litt har det vært hele tiden.
Men merker mer at når jeg sove lite over lengre tid blir veldig lett irritert over å måtte vente på andre og blir lett stresset og føler jeg har dårlig tid.
Noen tips å råd? Vurderer nesten å høre med en lege om noe hjelp til de gangene jeg merker at jeg stresser meg for mye opp.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
Re: Får ikke sove!!
[Re: Cervin]
27/10/2016 04:40
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er vel alltid noe lyd ombord i en båt, så vel som litt bevegelse - hva med propper i øra?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
27/10/2016 05:59
|
Cervin
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Det er ikke lyd og bevegelsesbasert. Forrige runde ventet jeg litt på ar sykkelen skulle bli sendt fra Tyskland. Noe som nok stresset meg opp litt ekstra Men denne runden står sykkelen i garasjen, Det er tankekjør rundt vanlige ubetydelig hverdagsting som holder meg oppe til å begynne med, men når jeg da begynner å tenke på at jeg må sove blir jeg redd for å ikke få sove og dermed går kroppen litt i alert modus.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
27/10/2016 06:44
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke lyd og bevegelsesbasert. Forrige runde ventet jeg litt på ar sykkelen skulle bli sendt fra Tyskland. Noe som nok stresset meg opp litt ekstra Men denne runden står sykkelen i garasjen, Det er tankekjør rundt vanlige ubetydelig hverdagsting som holder meg oppe til å begynne med, men når jeg da begynner å tenke på at jeg må sove blir jeg redd for å ikke få sove og dermed går kroppen litt i alert modus. Jeg opplever det også slik at det er mer vanskelig å få sove når jeg begynner å stresse med at man må sove, eller bekymrer meg over andre ting. Jeg har løst dette med å lese eller spille et kjedelig mobilspill for å få vekk fokuset. Jeg leser/spiller til jeg blir så trøtt at jeg sovner med en gang jeg legger det fra meg.
Redigert av cvrokka; 27/10/2016 06:51.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
27/10/2016 06:50
|
Raskall
More than words
|
More than words
En enkel teknikk som fungerer bra for meg (når jeg husker å bruke den) er å telle (inni meg) på innpust og utpust. 1 på innpust, 2 på utpust, 1 på innpust, 2 på utpust. Prøv å fokusere kun på tellingen og pust så rolig du kan.
Fungerer veldig godt som avbrekk når jeg har kommet meg inn i tankespiralen.
|
|
|
27/10/2016 06:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vanlig sjekkliste: - ingen skjermtid siste timen før leggetid - Roligtid for å "lande" før sovetid - heller stå opp enn å prøve hardt å sove uten resultat - kjøre avspenning når du legger deg (lett mindfulness som roer hjernen - bruker det selv ved stress og dårlig søvn. Per Peo Olsen - "instruksjoner i 3 avspenninger" funker for meg) - lese en passe interessant bok (ikke for spennende og ikke for kjedelig - personavhengig)
|
|
|
[Re: baronKanon]
27/10/2016 07:01
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vanlig sjekkliste: - ingen skjermtid siste timen før leggetid For meg fungerer det bedre med skjermtid enn uten fordi da får jeg fokuset vekk fra tenker som holder meg våken.
Redigert av cvrokka; 27/10/2016 07:01.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
27/10/2016 07:08
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Vanlig sjekkliste: - ingen skjermtid siste timen før leggetid For meg fungerer det bedre med skjermtid enn uten fordi da får jeg fokuset vekk fra tenker som holder meg våken. Utfordringen er at mobillyset (og TV/pad) stimulerer øynene/hjernen til å tro at det er dagslys og at kroppen derfor bør være våken. Jeg har slitt med å sovne så lenge jeg kan huske. Stresset mye med det før, men har nå bare innfunnet meg med det - leser en bok (el. Kindle) helt til jeg er trøtt nok til å sovne. Om jeg deretter ikke har sovna på halvtime, så tar jeg opp igjen boka.
|
|
|
27/10/2016 07:17
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sovner som regel veldig lett, men stress kan gjøre det litt vanskeligere for meg, typisk ved at jeg har sittet med jobb helt frem til jeg skal legge meg og tankene begynner å spinne rundt det jeg nettopp har jobbet med og det jeg må gjøre påfølgende dag.
Om jeg merker at disse tankene forhindrer med fra å sove prøver jeg å få de ut av hodet ved å gjøre regnestykker i hodet. Alt fra 3 gangen så langt og fort jeg klarer til mer kompliserte saker. Dette funker helt ok for meg.
|
|
|
27/10/2016 07:35
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
27/10/2016 08:00
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har aldri vært av typen som sovner fort, kjerringa kan sovne på 5-10 sekunder, det er helt sykt å se på. En periode med mye stress slet jeg skikkelig med å sove, jeg sovnet nok (duppa) gjennom nettene, men det føltes ikke som jeg hadde sovnet ett sekund. Jeg kunne være stuptrøtt når jeg la meg, men tankespinn gjorde meg våken hver kveld.
For meg har det funket å fokusere på å puste rolig med magen, merker at kroppen roer seg tvert, deretter prøver jeg å tenke på absolutt ingenting. Ser for meg et svart lerret..det går ikke lange tida før jeg er på tur inn i en drøm. Jeg ligger som regel alt fra 5 til 30 minutter før jeg sovner likevel, men det er bedre enn mange timer tapt søvn. Det er også mange andre faktorer som kan spille inn, koffein har lang halveringstid, 13 timer, det kan fort gjøre at kroppen er litt i høygir ved legging. Nikotin forsvinner raskere ut av kroppen men kan også gjøre deg oppspilt.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
27/10/2016 09:23
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er ikke lyd og bevegelsesbasert. Forrige runde ventet jeg litt på ar sykkelen skulle bli sendt fra Tyskland. Noe som nok stresset meg opp litt ekstra Men denne runden står sykkelen i garasjen, Det er tankekjør rundt vanlige ubetydelig hverdagsting som holder meg oppe til å begynne med, men når jeg da begynner å tenke på at jeg må sove blir jeg redd for å ikke få sove og dermed går kroppen litt i alert modus. Skjønner. Det som fungerer for meg er å "vinne stort i lotto". Høres mulig tåpelig ut, men begynner jeg å tenke på hvordan jeg mest mulig fornuftig skulle forvaltet en eller annen tullete stor lottogevinst, så har jeg gjerne sovna før jeg i hodet har klart å bestemme meg for hvor jeg kunne tenke meg å kjøpe nytt hus - eller leilighet, eller rekkehus, med eller uten hage.... osv..
|
|
|
27/10/2016 09:43
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Som mange er inne på over: meditasjon. Det behøver ikke være noe fancy opplegg, bare sett av tid på kvelden til å spenne ned både fysisk og mentalt. Finn noe du kan fokusere på som gir deg ro. Fokuser på det indre, på pusten og monotone tanker, som telling. Litt trening, så går det "som en drøm".
|
|
|
[Re: simson]
27/10/2016 09:45
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vanlig sjekkliste: - ingen skjermtid siste timen før leggetid For meg fungerer det bedre med skjermtid enn uten fordi da får jeg fokuset vekk fra tenker som holder meg våken. Utfordringen er at mobillyset (og TV/pad) stimulerer øynene/hjernen til å tro at det er dagslys og at kroppen derfor bør være våken. Det har jeg og hørt, men det tror jeg ikke stemmer helt når man har lyset på det laveste nivået. Det fungerer iallefall bra for meg, jeg får søvnen jeg trenger og er ikke trøtt på dagen/kvelden før jeg skal legge meg.
Redigert av cvrokka; 27/10/2016 09:46.
|
|
|
27/10/2016 09:47
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke årstiden som ødelegger for deg da?
Jeg fikk betydelig problemer med døgnrytmen da jeg gikk fra en jobb der jeg var mye ute, til å sitte inne på kontor mesteparten av dagen. Egen analyse var at det ble for lite lys. Løsningen for meg ble melatonintabletter i de verste periodene.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: tmork]
27/10/2016 09:47
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke lyd og bevegelsesbasert. Forrige runde ventet jeg litt på ar sykkelen skulle bli sendt fra Tyskland. Noe som nok stresset meg opp litt ekstra Men denne runden står sykkelen i garasjen, Det er tankekjør rundt vanlige ubetydelig hverdagsting som holder meg oppe til å begynne med, men når jeg da begynner å tenke på at jeg må sove blir jeg redd for å ikke få sove og dermed går kroppen litt i alert modus. Skjønner. Det som fungerer for meg er å "vinne stort i lotto". Høres mulig tåpelig ut, men begynner jeg å tenke på hvordan jeg mest mulig fornuftig skulle forvaltet en eller annen tullete stor lottogevinst, så har jeg gjerne sovna før jeg i hodet har klart å bestemme meg for hvor jeg kunne tenke meg å kjøpe nytt hus - eller leilighet, eller rekkehus, med eller uten hage.... osv.. Det er nok et godt tips. Jeg har tenkt på modifikasjoner jeg ønsker å gjøre på bilen, hvis jeg hadde hatt råd. Da blir det fort natta.
|
|
|
27/10/2016 09:50
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror også å gjøre det samme hver kveld gjør det lettere å sovne. Hvis jeg spiller det samme spillet hver kveld så virker det som om kroppen skjønner at jeg skal sove, så det skal bare noen få minutter til før jeg blir stuptrøtt.
|
|
|
27/10/2016 10:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror også å gjøre det samme hver kveld gjør det lettere å sovne. Hvis jeg spiller det samme spillet hver kveld så virker det som om kroppen skjønner at jeg skal sove, så det skal bare noen få minutter til før jeg blir stuptrøtt. Hvis jeg drikker et melkeglass med whiskey før jeg legger meg hver kveld får jeg sikkert sov, men ikke sikkert det er så lurt for det.
|
|
|
27/10/2016 10:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Anbefaler en sammenslåing av dette: Podkaster o.l hjelper litt av og til Jeg tror også å gjøre det samme hver kveld gjør det lettere å sovne. Jeg legger meg hver kveld med podcast (Radioresepsjonen). Jeg bruker normalt ca. 40 sekunder på å sovne, så får dessverre ikke hørt så mye på Radioresepsjonen som jeg ønsker  . Men siden jeg bruker podcast til vanlig, selv om jeg sovner lett, er det en del av søvnrutinen og da fungerer det utmerket også når jeg sover andre steder, eller om jeg ev. har noe å gruble på (som ikke nødvendigvis trenger å være stress, som du sier kan det like gjerne være ubetydeligheter). Søvnekspertenes tips er nettopp en fast rutine (slik man har med barn), som forbereder hjernen på søvnen. Søvn må komme automatisk, hvis man overtenker det - nå må jeg sovne fort, det er seint og jeg skal tidlig opp på reise - kan denne automatikken fort kortslutte og man blir liggende våken. Så bruk den faste rutinen både når/hvor du sovner lett, slik at du tar med deg samme rutine når/der du ev. sliter.
|
|
|
[Re: anonym22]
27/10/2016 10:22
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Anbefaler en sammenslåing av dette: Podkaster o.l hjelper litt av og til Jeg tror også å gjøre det samme hver kveld gjør det lettere å sovne. Jeg legger meg hver kveld med podcast (Radioresepsjonen). Jeg bruker normalt ca. 40 sekunder på å sovne, så får dessverre ikke hørt så mye på Radioresepsjonen som jeg ønsker  . Stemmer, jeg måtte bare gi opp å få lest en bok jeg startet på, for jeg sovner etter et avsnitt +-.
|
|
|
[Re: larsdx]
27/10/2016 10:26
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tror også å gjøre det samme hver kveld gjør det lettere å sovne. Hvis jeg spiller det samme spillet hver kveld så virker det som om kroppen skjønner at jeg skal sove, så det skal bare noen få minutter til før jeg blir stuptrøtt. Hvis jeg drikker et melkeglass med whiskey før jeg legger meg hver kveld får jeg sikkert sov, men ikke sikkert det er så lurt for det. Nei, det ville vært mindre helseskadelig hvis du hadde tatt et snaps-glass vil jeg tro.
|
|
|
27/10/2016 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hør med legen din om du kan få resept på melatonin, eller få noen som reiser til USA å ta med til deg.
Jeg reiser mye interkontinentalt og bruker det med god effekt når jeg skal snu døgnet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
27/10/2016 10:44
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Hør med legen din om du kan få resept på melatonin, eller få noen som reiser til USA å ta med til deg. Personlig ville medisin vært siste utvei.
Anonym5
|
|
|
[Re: pbk]
27/10/2016 10:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Som mange er inne på over: meditasjon. Det behøver ikke være noe fancy opplegg, bare sett av tid på kvelden til å spenne ned både fysisk og mentalt. Finn noe du kan fokusere på som gir deg ro. Fokuser på det indre, på pusten og monotone tanker, som telling. Litt trening, så går det "som en drøm". Yes, prøv dette. Mitt 40 år lange problem med å få sove om kveldene, og våkne midt på natten og ikke få sove igjen, ble for meg løst etter 1 uke med meditasjon. 5 minutter hver kveld i en uke i senga før jeg skulle sove, og det var det. Mitt problem var en overaktiv hjerne som kvernet på alt den kunne finne av bekymringer og problemløsning, og som verst kunne det gå flere timer før jeg sovnet. Nå er det ikke sikkert det er like enkelt eller vil gå like fort for andre, men det er verdt et forsøk. For min del hender det ikke sjelden at jeg sovner når jeg mediterer om jeg er litt trøtt. Mediterer sittende og våkner da av at jeg bikker forover.  Nå mediterer jeg fast hver dag, og det har gitt meg andre bra effekter også, men det er en annen sak.
|
|
|
27/10/2016 11:04
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Har du prøvd å få kartlagt hvilke tanker som gjør at du ikke får sove? Utenom det stresset det medfører å ikke få sovet. Er det noe i ditt liv som har forandret seg, endret tankemønster, bekymringer osv? Jobbe med å finne årsaken, jobbe aktivt med de. Hadde for noen år siden en stressende jobb, den gikk ut over nattesøvn blant annet, byttet etterhvert jobb, og det ble da bedre. Det er drastisk å bytte jobb, ikke sikkert det er muligheter for å bytte jobb heller. Men ser over at meditasjon er nevnt, avspenning og endring av tankemønster kan være en god start. Du nevner at du jobber på fiskebåt, har noen i svigerfamilien som også jobber på båt, og de beskriver en tildels hektisk hverdag. Kan det være slik at stressnivået ditt blir så høyt at det går ut over nattesøvnen?
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
27/10/2016 11:10
|
hilts
Entusiast
|
Entusiast
Hør med legen din om du kan få resept på melatonin, eller få noen som reiser til USA å ta med til deg.
Jeg reiser mye interkontinentalt og bruker det med god effekt når jeg skal snu døgnet. Støtter denne. Mange som jobber natt når de er offshore på rigg får resept på melatonin. Burde gå greit for deg som er på båt også.
Cheeky bastard.
|
|
|
27/10/2016 11:20
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig jeg ikke er som alle andre men 90 minutter rolig trening (rulle, løpetur osv) hvor tankene flyr rett før leggetid funker fint for meg. Sovner som en stein. Intervaller og hardere intensitet gir ikke samme effekt, tvert imot. Jeg er normalt en som bruker lang tid på å sovne, sover urolig og våkner en gang eller tre hver natt. Sovepiller (og alkohol) ville jeg holdt meg unna.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: anonym5]
27/10/2016 11:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hør med legen din om du kan få resept på melatonin, eller få noen som reiser til USA å ta med til deg. Personlig ville medisin vært siste utvei. Melatonin er ikke medisin.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
27/10/2016 11:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hør med legen din om du kan få resept på melatonin, eller få noen som reiser til USA å ta med til deg. Personlig ville medisin vært siste utvei. Melatonin er ikke medisin. Måtte sjekke dette, og beskrivelsen er jo gøyal, og trolig perfekt med tanke på nært forestående Halloween: Melatonin er 'mørkets hormon'.
|
|
|
27/10/2016 11:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er tankekjør rundt vanlige ubetydelig hverdagsting som holder meg oppe til å begynne med, men når jeg da begynner å tenke på at jeg må sove blir jeg redd for å ikke få sove og dermed går kroppen litt i alert modus.
Som andre sier - få tankene over på andre ting. Jeg liker å "spille av" gode sekvenser fra en fersk sykkel- eller skitur inni hodet og si til meg selv at tanker omkring hverdagsproblemer er forbudt område.
|
|
|
|
|