Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Grunntreningsperiode eller holde på form

Grunntreningsperiode eller holde på form #2358274 26/10/2016 09:31
M
Max Power Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Har hatt en diskusjon gående med min bror. Han mener mye mengdetrening i vinter legger en base for den harde treningen, og at han kan oppnå høyere form på våren med færre hardøkter i vinter, selv om formen vil går litt ned.

Jeg lurer på om jeg heller skal prøve å ha en gradvis økning av intensitet og mengde frem mot våren, og prøve å holde formen vedlike gjennom hele vinteren. Har dårlig erfaring med formtopping fra tidligere. Jeg har for øvrig en fleksibel arbeidstid/mengde, men som til tider er svært fysisk krevende.

Hva vil dere anbefale?

Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: Max Power] #2358279 26/10/2016 09:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor mye trener du? Hvordan man bør/kan legge opp treninga avhenger en del av hvor mange timer man legger ned. Trener du 5 timer i uka har det neppe noe for seg å dasse rundt i z2 halve vinteren..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: Hoaas] #2358314 26/10/2016 10:42
M
Max Power Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Treningsmengden varierer fra 2-10 timer i uka. Varierer endel ut i fra arbeidsbelastning. Jobber med skogsarbeid som kan bli opptil 25 t fysisk arbeid i uka. Men har også rolige perioder på jobb. (Traktorkjøring, utstyrsvedlikehold o.l.)

Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: Max Power] #2358393 26/10/2016 13:31
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg ville hatt omtrent vedlikeholdsnivå på VO2max-trening og under gjennom vinteren. Det koster å bygge det opp hvis det har falt for mye. Jeg vil gjette en hardere intervalløkt per 1-2 uker holder for de fleste, men det har jeg ikke sjekket nøyere.

Jeg er nemlig mest enig med de som er litt forsiktige med ekstrem periodisering. Det er lett å trå feil og miste for mye av en egenskap mens man bygger en annen.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: oyvin] #2358404 26/10/2016 13:54
M
Max Power Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: oyvin
Jeg ville hatt omtrent vedlikeholdsnivå på VO2max-trening og under gjennom vinteren. Det koster å bygge det opp hvis det har falt for mye. Jeg vil gjette en hardere intervalløkt per 1-2 uker holder for de fleste, men det har jeg ikke sjekket nøyere.

Jeg er nemlig mest enig med de som er litt forsiktige med ekstrem periodisering. Det er lett å trå feil og miste for mye av en egenskap mens man bygger en annen.

Den er god. Så du ville styrt unna mange langturer i sone 1, slik som noen anbefaler?

Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: Max Power] #2358412 26/10/2016 14:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Max Power
Treningsmengden varierer fra 2-10 timer i uka. Varierer endel ut i fra arbeidsbelastning. Jobber med skogsarbeid som kan bli opptil 25 t fysisk arbeid i uka. Men har også rolige perioder på jobb. (Traktorkjøring, utstyrsvedlikehold o.l.)

I praksis vil det vel være vanskelig for deg å legge opp noe et annet opplegg enn å få på plass hardøktene først også spe på med rolig de ukene du har mer tid. Din utfordring om du velger bare rolig er jo om du feks får tre uker på rad med 3 timer trening per uke og kjører bare rolig. Da blir det lite fremgang.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: sveinaa] #2358417 26/10/2016 14:32
M
Max Power Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Sitat: sveinaa

I praksis vil det vel være vanskelig for deg å legge opp noe et annet opplegg enn å få på plass hardøktene først også spe på med rolig de ukene du har mer tid. Din utfordring om du velger bare rolig er jo om du feks får tre uker på rad med 3 timer trening per uke og kjører bare rolig. Da blir det lite fremgang.

Jeg kan for så vidt trene mer enn 3 timer (har god tid), men har ikke mye overskudd dersom jeg jobber mye i tillegg. Det min bror mener er at jeg ikke skal bry meg om overskudd om vinteren, og bare kjøre på med mengdetrening og trene mer intensivt til våren. Han har på sin side en svært avslappet jobb, så jeg vet ikke helt om han fortstår situasjonen min.

Da blir det nok prioritering av hardøkter. 1 terskeløkt og en VO2 maks pr. uke og langturer etter hva jeg har overskudd til. Og prøve å få en jevn formstigning.

Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: Max Power] #2358423 26/10/2016 14:47
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Den er god. Så du ville styrt unna mange langturer i sone 1, slik som noen anbefaler?

For egen del har jeg både rolige og harde langturer. Både fordi jeg har nytte av dem, og fordi jeg liker det. Men som Svein sier, så er hierarkiet som oftest at de hardeste øktene er viktigst. De må kjøres med god kvalitet.

Hard i forrige avsnitt behøver ikke bety kort. Jeg har hatt noen harde langturer som viktige hardøkter, med hensikt å bygge utholdenhet. Gode økter, men de krever også mye restitusjon.

Jeg hadde effekt av det jeg gjorde i fjor: Det var prioritert å ha en hardere intervall i uka, dragtid 3-4 minutter eller varianter. (Jeg synes det er for risky for meg hvis bolkene er for polarisert, men jeg periodiserer ukene på total belastning.) Ellers var rulleøkter mye sweetspot med eller uten overdrag, og fylte på med korte eller lengre langturer ute.

Det var planen. Jeg var ikke alltid like flink til å følge den, da...

Min FTP-utviklingstest var 1x40 minutter. Når mer normal utesesong begynte, kjørte jeg noen intervaller kortere enn 2 minutter, og noen spurtøvelser.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: Max Power] #2358426 26/10/2016 14:54
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg kan for så vidt trene mer enn 3 timer (har god tid), men har ikke mye overskudd dersom jeg jobber mye i tillegg. Det min bror mener er at jeg ikke skal bry meg om overskudd om vinteren, og bare kjøre på med mengdetrening og trene mer intensivt til våren. Han har på sin side en svært avslappet jobb, så jeg vet ikke helt om han fortstår situasjonen min.

Da blir det nok prioritering av hardøkter. 1 terskeløkt og en VO2 maks pr. uke og langturer etter hva jeg har overskudd til. Og prøve å få en jevn formstigning.

Trodde det sto på hvor mye tid du hadde til rådighet jeg. Så misforsto deg litt. Om det er overskuddet til å trene og ikke tiden som er utfordringen så tror jeg du må tilpasse treningen til overskuddet. Tåler kroppen feks noe særlig mer enn 25 timer hardt kroppsarbeid i uka?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: sveinaa] #2358437 26/10/2016 15:17
M
Max Power Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M

Trodde det sto på hvor mye tid du hadde til rådighet jeg. Så misforsto deg litt. Om det er overskuddet til å trene og ikke tiden som er utfordringen så tror jeg du må tilpasse treningen til overskuddet. Tåler kroppen feks noe særlig mer enn 25 timer hardt kroppsarbeid i uka?

Det varierer endel hvor mye kroppen tåler. Det er ikke nødvendigvis de ukene jeg jobber mest, jeg trener minst. Har tidligere hatt dager der jeg sykla til jobb 3,5 mil, jobbet 8 t (ca 5 t fysisk), og sykla hjem. Da var jeg temmelig sliten da jeg kom hjem, og hadde neppe noen effekt av treningen.

Arbeidet består stortsett av mye "trening" i sone 2 (pulsmessig), men er stortsett arbeid som går på armer og rygg. Så det går ikke direkte ut over syklinga. Men jeg setter pris på å holde på overskuddet dersom det er mulig, spesielt for motivasjonen sin del.

Re: Grunntreningsperiode eller holde på form [Re: oyvin] #2358438 26/10/2016 15:21
M
Max Power Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M

For egen del har jeg både rolige og harde langturer. Både fordi jeg har nytte av dem, og fordi jeg liker det. Men som Svein sier, så er hierarkiet som oftest at de hardeste øktene er viktigst. De må kjøres med god kvalitet.

Hard i forrige avsnitt behøver ikke bety kort. Jeg har hatt noen harde langturer som viktige hardøkter, med hensikt å bygge utholdenhet. Gode økter, men de krever også mye restitusjon.

Jeg hadde effekt av det jeg gjorde i fjor: Det var prioritert å ha en hardere intervall i uka, dragtid 3-4 minutter eller varianter. (Jeg synes det er for risky for meg hvis bolkene er for polarisert, men jeg periodiserer ukene på total belastning.) Ellers var rulleøkter mye sweetspot med eller uten overdrag, og fylte på med korte eller lengre langturer ute.

Det var planen. Jeg var ikke alltid like flink til å følge den, da...

Min FTP-utviklingstest var 1x40 minutter. Når mer normal utesesong begynte, kjørte jeg noen intervaller kortere enn 2 minutter, og noen spurtøvelser.

Høres bra ut det. Blir nok noe sånn jeg får ha som utgangspunkt jeg og.

Moderator  support